Seat Leon (2005)

Seat Leon (2005) törésteszt

2006.02.09. 14:59

Az EuroNCAP még tavaly törte össze a VW Golf V padlólemezére épült tucatnyi modell közül a legsportosabb megjelenésűt. A Seat Leon minden kategóriában egy-egy csillaggal maradt el a maximumtól.

Frontális és oldalsó ütközésvédelem          
Gázolási rizikófaktor        
Gyermekbiztonsági védelem          

Teszteredmények:

Összesítés: 32
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 42 (86%)
Gyalogosbiztonság: 24 (67%)

A Leon az NCAP Small Family Cars kategóriájában, azaz a kis családi autók között indult. Négycsillagos felnőttutas-védelme kissé meglepő, hiszen az ugyanebben a géposztályban versenyző ős-padlólemeztárs Golf V annak idején öt csillagot kapott. Maradt már más is szégyenben: az Octavia is csak négyesre vizsgázott, mint Nagy Családi Autó. Mégsem mondhatjuk, hogy a VW hanyagabbul kezelné a nem-németeket, hiszen a márkatárs Alteának nem jelentett gondot a kiváló konyakokra is jellemző minősítés megszerzésére a Kis MPV-k kategóriájában. A tanulság leginkább csak annyi, hogy a konszernesedés semmire nem jelent garanciát, a töréstesztek világában semmi sem biztos egészen addig, amíg el nem kezdődik az acéllemezek összegyűrődése és az üvegek szétrobbanása.

     
 Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén  Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén  Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén

A teszten jobbkormányos, Reference felszereltségű 1,6-os Leont zúztak. Az ötajtós ferdehátú 1234 kilogrammot nyomott, a hátsó ablakba süllyesztett kilincsnél pedig ezúttal jóval nagyobb szerepet kaptak a kevésbé látványos dolgok, azaz a két frontlégzsák, az oldal- és függönylégzsákok. A hátsó-középső ülőhelyre szoruló szerencsétlenen kívül a Leon minden utasát överő-határolók védik, a két elöl ülő öv-előfeszítőkre is számíthat a bajban. Az autó csak az elöl ülőket figyelmezteti övük bekötésére. ABS és kipörgésgátló is volt a tesztautókban, de ezek a kiegészítők ezúttal csak az anyagi kár növelésében játszhattak szerepet. Az EuroNCAP ezúttal semmilyen külön kommentárt nem fűzött a teszthez - ritka az ilyen. Nézzük a tapasztalatokat!

A Leontól egyértelműen a frontális ütközésen mutatott hiányosságok vették el az ötödik csillagot, ebben a versenyszámban utasvédelemből csak 75%-os teljesítményt prdukált az autó. Pedig a részletek rendben vannak: a bábuk és légzsákjaik puffanása előírásszerűen zajlott le, a kormány mindössze 16 millimétert mozdult el, balra. A vezető mellkasát nem sértette meg a kormánykerék, a 28 mm-t hátrahajló A-oszlop pedig az NCAP értékelése szerint nem bontotta meg az utascella integritását.

Ami a lábteret illeti, a Leonban jobb az anyósülésen ülni, amikor szemből becsapódik egy másik autó. 64 km/h sebességgel, 40%-os átfedésben érkező ellenfél esetén a vezető lábfejét az 56 mm-rel hátra- és 16 mm-rel felugró fékpedál fenyegeti, lábszárára, térdére pedig a kormányoszlop, a gyújtáskapcsoló és a kormány magasságállító karja visel gondot. Az illusztráción a vezető mindkét combja a biztonsági kockázat szempontjából határesetet jelölő narancsszínben tündököl.

A frontális karambolt átvészelt, kissé megkínzott bábuk számára az oldalütközési teszteken már megnyugtató, százszázalékos védelemmel szolgált a Leon. A légzsákok a póznateszten és az oldalütközést imitáló próbán egyaránt annak rendje, s módja szerint nyíltak, az ütközés oldalán ülő bábu (azaz a vezető) nem szenvedett komolyabb sérüléseket.

A gyermekvédelemre kapott négy csillag 86%-os teljesítményt jelöl, ami az NCAP eddigi eredményei közül összesítettben a második legjobb érték. Csak a Toyota Prius volt ügyesebb, ő 88%-ra kapott szintén négy csillagot. A Leon nincs egyedül eredményével, 86%-os lett az 5-ös BMW, a Peugeot 407 Coupé és a Citroen C4 is; a konszernen belül viszont - és ez megint parajelenség lehet - csak a VW Fox szerepelt ilyen jól. Az ISOFIX-kötéssel rögzített Fair Bimbo Fix ülésbe csatolt, menetirányba fordított hároméves és menetiránynak háttal ültetett másfél éves babaimitációk számára nem jelentettek különösebb kockázatot az ütközések során fellépő gyorsulások, ütődések. Egyedül a hároméves makett testén mért teljes terhelés jelzője lóg ki a sok good és protected, azaz jó és védett minősítés közül: ezt mindössze elfogadhatónak ítélte az NCAP.

 

Ami szegény vigyázatlan gyalogosokat illeti, a Leon szépséges elején feküdve szerencsésnek érezhetik magukat: puha, finom felülettel találkoznak. A legnagyobb veszély a felnőttek combjait és a gyermekek medencéjét fenyegeti, a nem látható, de az NCAP szerint gázoláskor ugyancsak érezhető merev él formájában. A motorháztető kellően rugalmas, nem okoz nagyobb sérüléseket, csak a szélvédő alsó peremének külső zónáit kell minél távolabb elkerülni. Az illusztrációt elnézve akkor járunk a legjobban, ha laza terpeszben, az autó középvonalába igazodva várjuk a zebrán ránk rontó Leont.