Seat Leon (2005)
Seat Leon (2005) törésteszt
Az EuroNCAP még tavaly törte össze a VW Golf V padlólemezére épült tucatnyi modell közül a legsportosabb megjelenésűt. A Seat Leon minden kategóriában egy-egy csillaggal maradt el a maximumtól.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gázolási rizikófaktor | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Gyermekbiztonsági védelem | ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teszteredmények:
Összesítés: 32
Frontális: 12 (75%) Oldalsó: 18 (100%) Biztonságiöv-emlékeztető: 2
Gyermekbiztonság: 42 (86%)
Gyalogosbiztonság: 24 (67%)
A Leon az NCAP Small Family Cars kategóriájában, azaz a kis családi autók között indult. Négycsillagos felnőttutas-védelme kissé meglepő, hiszen az ugyanebben a géposztályban versenyző ős-padlólemeztárs Golf V annak idején öt csillagot kapott. Maradt már más is szégyenben: az Octavia is csak négyesre vizsgázott, mint Nagy Családi Autó. Mégsem mondhatjuk, hogy a VW hanyagabbul kezelné a nem-németeket, hiszen a márkatárs Alteának nem jelentett gondot a kiváló konyakokra is jellemző minősítés megszerzésére a Kis MPV-k kategóriájában. A tanulság leginkább csak annyi, hogy a konszernesedés semmire nem jelent garanciát, a töréstesztek világában semmi sem biztos egészen addig, amíg el nem kezdődik az acéllemezek összegyűrődése és az üvegek szétrobbanása.
![]() |
![]() |
![]() |
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A teszten jobbkormányos, Reference felszereltségű 1,6-os Leont zúztak. Az ötajtós ferdehátú 1234 kilogrammot nyomott, a hátsó ablakba süllyesztett kilincsnél pedig ezúttal jóval nagyobb szerepet kaptak a kevésbé látványos dolgok, azaz a két frontlégzsák, az oldal- és függönylégzsákok. A hátsó-középső ülőhelyre szoruló szerencsétlenen kívül a Leon minden utasát överő-határolók védik, a két elöl ülő öv-előfeszítőkre is számíthat a bajban. Az autó csak az elöl ülőket figyelmezteti övük bekötésére. ABS és kipörgésgátló is volt a tesztautókban, de ezek a kiegészítők ezúttal csak az anyagi kár növelésében játszhattak szerepet. Az EuroNCAP ezúttal semmilyen külön kommentárt nem fűzött a teszthez - ritka az ilyen. Nézzük a tapasztalatokat!
A Leontól egyértelműen a frontális ütközésen mutatott hiányosságok vették el az ötödik csillagot, ebben a versenyszámban utasvédelemből csak 75%-os teljesítményt prdukált az autó. Pedig a részletek rendben vannak: a bábuk és légzsákjaik puffanása előírásszerűen zajlott le, a kormány mindössze 16 millimétert mozdult el, balra. A vezető mellkasát nem sértette meg a kormánykerék, a 28 mm-t hátrahajló A-oszlop pedig az NCAP értékelése szerint nem bontotta meg az utascella integritását.
Ami a lábteret illeti, a Leonban jobb az anyósülésen ülni, amikor szemből becsapódik egy másik autó. 64 km/h sebességgel, 40%-os átfedésben érkező ellenfél esetén a vezető lábfejét az 56 mm-rel hátra- és 16 mm-rel felugró fékpedál fenyegeti, lábszárára, térdére pedig a kormányoszlop, a gyújtáskapcsoló és a kormány magasságállító karja visel gondot. Az illusztráción a vezető mindkét combja a biztonsági kockázat szempontjából határesetet jelölő narancsszínben tündököl.
A frontális karambolt átvészelt, kissé megkínzott bábuk számára az oldalütközési teszteken már megnyugtató, százszázalékos védelemmel szolgált a Leon. A légzsákok a póznateszten és az oldalütközést imitáló próbán egyaránt annak rendje, s módja szerint nyíltak, az ütközés oldalán ülő bábu (azaz a vezető) nem szenvedett komolyabb sérüléseket.
A gyermekvédelemre kapott négy csillag 86%-os teljesítményt jelöl, ami az NCAP eddigi eredményei közül összesítettben a második legjobb érték. Csak a Toyota Prius volt ügyesebb, ő 88%-ra kapott szintén négy csillagot. A Leon nincs egyedül eredményével, 86%-os lett az 5-ös BMW, a Peugeot 407 Coupé és a Citroen C4 is; a konszernen belül viszont - és ez megint parajelenség lehet - csak a VW Fox szerepelt ilyen jól. Az ISOFIX-kötéssel rögzített Fair Bimbo Fix ülésbe csatolt, menetirányba fordított hároméves és menetiránynak háttal ültetett másfél éves babaimitációk számára nem jelentettek különösebb kockázatot az ütközések során fellépő gyorsulások, ütődések. Egyedül a hároméves makett testén mért teljes terhelés jelzője lóg ki a sok good és protected, azaz jó és védett minősítés közül: ezt mindössze elfogadhatónak ítélte az NCAP.

Ami szegény vigyázatlan gyalogosokat illeti, a Leon szépséges elején feküdve szerencsésnek érezhetik magukat: puha, finom felülettel találkoznak. A legnagyobb veszély a felnőttek combjait és a gyermekek medencéjét fenyegeti, a nem látható, de az NCAP szerint gázoláskor ugyancsak érezhető merev él formájában. A motorháztető kellően rugalmas, nem okoz nagyobb sérüléseket, csak a szélvédő alsó peremének külső zónáit kell minél távolabb elkerülni. Az illusztrációt elnézve akkor járunk a legjobban, ha laza terpeszben, az autó középvonalába igazodva várjuk a zebrán ránk rontó Leont.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Nissan és a Dacia is saját verziót épít az elektromos Renault Twingóból
A Dacia változata 18 ezer euró (7,2 millió forint) alatti áron indul majd.
- Hírek
Hátramenetben a Vitara, rákaptak a magyar Kiákra
Márkák, modellek, darabszámok, részesedések és százalékok.
- Hírek
Részeg útfestők? Nem! Új fegyver a gyorshajtók ellen!
Hamarosan műanyag terelőelemeket telepítenek a sávok mellé.
- Hírek
Az amerikai MotoGP futam első balesetét a biztonsági autó szenvedte el
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Kartelltevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Tesztek
A tárgyiasult modern burzsoáziaTeszt: Renault Rafale 300 - 2024.
Az autóipar a megszokásokról és a trendekről szól, amelybe a Renault Rafale beleillik, de egy picit mégis más.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kettészakított egy Cybertruckot egy Mercedes-Benz G-osztály Amerikában
Az elektromos pickup platója teljesen leszakadt, de az utascella épségben maradt.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Itt az Insteroid, a Hyundai „modern álomautója”
A tanulmány kívülről egy retró versenyautó és egy modern WRC raliautó szerelemgyerekének tűnik.
- Közélet
Keressük Magyarország legrosszabb útszakaszát!
Tavaly a legrosszabb körforgalmat, idén pedig a legrosszabb útszakaszt keressük
- Hírek
Továbbra sem fogy a BMW XM, hatalmas összeget engednek az árából az USA-ban
Az XM-ből tavaly csak 1 974 példány fogyott az USA-ban.
- Hírek
Musk terrorizmusnak nevezte a Rómában történt tűzesetet
Hétfőn nem csak Rómában, hanem Svédországban is megrongáltak két Tesla kereskedést.
- Hírek
Tökön-paszulyon keresztül menekült az eltiltott sofőr, végül kigyulladt az autója
Az autós a körforgalomra és kerékpárútra tekintet nélkül mindenen áthajtott.
- Tesztek
Egységnyi pénzért rengeteg autót ad a legek DaciájaBemutató: Dacia Bigster hybrid 155
700 literes csomagtartó, 1,8-as motor, ütős formaterv és 10 millió forintos ár. Hol itt az átverés?
- Hírek
A motorra állított pezsgőspoharak a múlté, a tetőn álló kung fu mester most a divat
Az autó vagy a Wing Tsun mester ügyesebb?
- Hírek
Nagyon pórul járhat a Stellantis
Ez a cég lehet a legnagyobb vesztese az amerikai vámbombázásnak.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Hírek
Macskamentás üléssel rukkolt elő a Honda, hogy jól érezze magát házi kedvencünk
Ha sikeres lesz, jön a kaparófaként szolgáló váltókar.
- Hírek
Az év lúzere: kétszáz méter után a falban végezte a Mustang
Az egyik kezével a telefonját fogva videót vesz fel, a másikkal pedig úgy fogja a kormányt, hogy egy vezetéstechnikai oktató azonnal sírva fakadna.
- Hírek
Budapestre jön Izrael miniszterelnöke, kismillió lezárásra kell számítani szerdától vasárnapig
Érdemes megnézni mikor, hol lesz korlátozás.
