Szendvicsben lenni jó - Mercedes-Benz A-osztály (2005)
A biztonságot illetően igazi Mercedes-Benz a legkisebbik is. Az A-osztály öt csillagot gyűjtött, és a gyerekeket is szereti.
Ahhoz képest, hogy milyen kis autó és régi konstrukció volt, már az első A-osztály is igen jól szerepelt az Euro NCAP töréstesztjén. Megnyugtató négy csillagot kapott, amit elsősorban különleges, szendvicsszerkezetű padlójának köszönhetett. Ezt az egyedi megoldást az új is örökölte, így nem meglepetés, hogy azt már maximális öt csillaggal jutalmazták az Euro NCAP szigorú bírái. Gyermekbiztonságra is egész jó, négycsillagos minősítést kapott a kis A. Sőt, még a gyalogosvédelemben is egész tűrhetően szerepelt a törpe Merci, átlagosnak mondható két csillagot ítéltek meg neki. Viszont ez az eredmény a kompaktok között ma már általánosnak számít, nemcsak prémiumautók, hanem tömegmodellek is könnyedén hozzák ezt a biztonsági szintet.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Gázolási rizikófaktor |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
Gyermekbiztonsági védelem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Teszteredmények:
Összesítés: 36
Frontális: 15 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 38
Gyalogosbiztonság: 17
![]() |
![]() |
![]() |
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
A szendvicsszerkezet annyit jelent, hogy dupla padlólemeze van az autónak, a motorját pedig 50 fokban előredöntve szerelik be. Hasonlóképp döntött a tűzfal is, így frontális ütközésnél a motor nem egyszerűen hátra, hanem hátra és lefelé mozdul. Ezzel megakadályozzák, hogy a nagy és kemény fémtömb benyomuljon az utastérbe vagy legalábbis jelentősen csökkentse a túlélőteret. A különleges struktúra mellett persze az A-osztályt teletömték a szokásos védelmi berendezésekkel, így a tesztelt kocsiban is kétfokozatú első légzsákok, övfeszítős és överő-határolós biztonsági övek és első oldallégzsákok voltak. Hiányzott viszont az alapfelszereltségű A150 Classic tesztautóból a függönylégzsák, és a hátsó oldallégzsák is, ami jól mutatja, hogy a svábok milyen rémesen garasoskodók tudnak lenni. Szerencsére az 1225 kilójával nem túl nehéz autó első ülésébe integrált oldallégzsákok nemcsak a mellkast, hanem a fejet is védik, így az A-osztály az oldalütközésekkor is jól teljesített.
A karosszéria minimális alakváltozással vészelte át a 64 km/órás, félátfedéses ütközést, már ami az A-oszlop utáni részt illeti. Előtte egy kicsit átrendeződtek a dolgok, persze, de maga az A-oszlop alig 3 millimétert mozdult el hátrafelé, és az ajtók is könnyedén nyithatók maradtak. Csekély a lemezek deformációja a vezetőoldali lábtérben is, a fékpedál pedig mindössze 30 milliméterrel nyomult hátrébb. Jó csapatmunkát végzett a légzsákok, övfeszítők és överő-határolók együttese, kifejezetten alacsony szinten maradtak mind a vezető, mind az anyósülésen helyet foglaló mellkasán mért terhelések. Egyértelműen látszik az is, hogy a tervezésnél nagy hangsúlyt fektettek a comb és a térd sérülésveszélyének csökkentésére. Pedig térdlégzsák még csak nem is kapható az A-osztályhoz.
Annak ellenére, hogy a függönylégzsák és a hátsó oldallégzsák feláras extra, az A-osztály nagyon jól, pontlevonás nélkül teljesített az oldalirányú ütközéseken. Az oszlopteszt és a normál oldalütközés esetén is kitűnően védte az utasokat a vastag küszöb, az erős B-oszlop és az ajtók stabil merevítése. Az első ülés támlájából felnyíló oldallégzsák nemcsak a vezető mellkasának, de a fejének is pihe-puha becsapódást garantál.
Mindössze kétnyelvű az a figyelmeztető tábla, amely a jobb első ülésre, a menetiránynak háttal bekötött gyerekülés veszélyeire hívja fel a tulajdonos figyelmét. Ráadásul hiába helyezték el a napellenző mindkét oldalára őket, ha ragasztásuk gyenge, és könnyen leesnek. Egyébként a légzsákot csak úgy lehet kikapcsolni, ha megvásároljuk azt a feláras opciót, amelynek segítségével az autó felismeri, hogy a jobb egyre a Mercedes saját jeladós gyerekülését tettük. Ezért az Euro NCAP vizsgálatánál mindkét gyermeket a hátsó sorban helyezték el. A nagyobbikat Britax Römer Duo Plus típusú ülésbe tették, amit az autó ISOFIX rögzítési helyeinek segítségével építettek be. A másfél éves gyermek bábuja Britax Römer BabySafe Plus ülésben utazott, a menetiránynak háttal fordítva. Ezt az ülést a normál biztonsági övvel rögzítették. Mindkét gyermeket modellező dummy magas szintű védelemben részesült, sérülések nélkül úszták meg az összes ütközési vizsgálatot.
Gázolás esetén is megfelelő védelmet nyújt az A-osztály orr-része – még a gyalogosoknak is. A lökhárító is egész puhácska, sőt, a motorháztető is viszonylag engedékeny azokon a részeken, ahova egy elgázolt gyalogos feje várhatóan becsapódik. További plusz pont, hogy a motorházfedél élét sem kihúzott szablyaként tolja maga előtt az A-Merci, így ez sem okoz durva sérüléseket.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
