Minibunker
Majd’ kéttonnás tömege ellenére a Volvo XC60 kitűnőre vizsgázott az Euro NCAP töréstesztjén. Pedig a kategóriatársak között kevés az ötcsillagos.
Nem lehet könnyű ötcsillagosra törhető szabadidő-autót készíteni, hiszen ez az eredmény eddig csak keveseknek sikerült. Az Euro NCAP-specialista Renault Koleos modellje és Volkswagen Tiguanja mellett csupán a Volvo biztonságtechnikai tapasztalatait hasznosító Ford Kugának és Land Rover Freelandernek sikerült ez bravúr. Így persze az sem csoda, hogy az új XC60-as a kategória legmagasabb pontszámával szerzett öt csillagot. Miért bravúr ez az eredmény? A szabadidő-autók többnyire 15 mázsa feletti üres tömegének köszönhetően a 64 km/órás frontális ütközéskor jelentős mozgási energiát kell az első gyűrődő zónának semlegesítenie. Ez olyan nehéz feladat, hogy a japán kis SUV-k közül egyiknek sem sikerült ötcsillagos szinten, de például a BMW X3-as is csak négy csillagot gyűjtött.
Frontális és oldalsó ütközésvédelem | |||||
Gázolási rizikófaktor | |||||
Gyermekbiztonsági védelem |
Teszteredmények:
Összesítés: 37
Frontális: 16 Oldalsó: 16 Biztonságiöv-emlékeztető: 3 Oszlop: 2
Gyermekbiztonság: 39
Gyalogosbiztonság: 17
Sérülés esélye a sofőrön frontális ütközés esetén | Sérülés esélye az utason frontális ütközés esetén | Sérülés esélye a sofőrön oldalütközés esetén |
Az új XC60-asban a Volvo nagyon fejlett biztonságtechnikai arzenált vonultat fel − már a baleset elkerülése érdekében is. De ha mégis jönne a csattanás, akkor is vastag védőháló vigyázza az utasokat. Íme a teljes lista: kétfokozatú első légzsákok, oldal- és fejlégzsákok, övfeszítő mind az öt ülésen, överő-határoló elöl, ISOFIX rögzítési helyek a szélső hátsó ülésekhez és mind az öt utasnál a biztonsági öv bekapcsolására figyelmeztető csipogás. Ráadásul az első fotelek fej- és háttámlája különleges kialakítású, annak érdekében, hogy a ráfutásos balesetek okozta ostorcsapás veszélyei ellen is védelmet nyújtson.
Kimondottan szép teljesítmény a tesztelt dízelmotoros, balkormányos, Momentum felszereltségű Volvo szabaidő-autótól, hogy a frontális karambolban A-oszlopa csupán 3 milliméternyit mozdult el hátrafelé. Ez is jól mutatja, milyen stabil a karosszéria, az ütközés hatására az utastér mérete sem csökkent számottevően. Mivel a kormányoszlop nagyobb ütés hatására összecsuklik, a kormánykerék sem mozdult el jelentősebb mértékben hátrafelé, ezért a benne lévő légzsák is tökéletes védelmet nyújtott. Nem fenyeget sérülésveszély a térd és a comb magasságában sem, a műszerfal alja barátságosan puha és védelmező. A lábfejet és sípcsontot sem bántja a nagy Volvo, a 40 millimétert hátracsúszó gázpedál és a 9 millimétert felcsapódó fék sem jelent veszélyt.
Sok betűt nem érdemes az XC60 oldalsó védelmére és az oszlopteszten nyújtott teljesítményére vesztegetni, mindkettőt tökéletesnek találta az Euro NCAP, és maximális pontszámmal díjazta.
Gyermekvédelemben is erős a Volvo, a gyártó előírásait követve mindkét bábut saját, Volvo márkájú, a menetiránynak háttal beszerelt gyermekülésbe tették az Euro NCAP tesztelői. Az eredmény pedig közel tökéletes, a hároméves gyermeknél csont nélküli, míg a másfél évesnél csak minimális pontlevonással járó védelmet nyújtott a Volvo. A gyereküléseket az első utas ülésére is be lehetne építeni, mivel ott a légzsák kikapcsolható. Sajnos ennek szükségességére nem túl szembeötlően hívja fel a figyelmet a Volvo, ráadásul a légzsák ki- vagy bekapcsolt állapotáról sem tájékoztat elég harsányan. Pontot vesztett a svéd SUV azért is, mert az gyerekülések ISOFIX rögzítési helyeit nem jelzi elég látványosan.
Ami a gyalogosok védelmét illeti, a Volvo ebben sem rossz, bár azért ezen a területen még volna mit javítani. A lökhárító középső (az Euro NCAP előírási szerint vizsgálandó) része például elég puhának bizonyult. Aztán megismételték a gázolást úgy is, hogy az XC60-as lökhárítójának külső részével ütötték el a bábut, amely így már jóval fájdalmasabb ütést kapott. A motorháztető elég puha azon a részen, ahová egy alacsonyabb gyermek feje csapódna, de egy magasabb felnőtt koponyáját már kemény ütéssel fogadja. Ráadásul elég éles, így fokozottan veszélyes.