Rohadó stadion mesél a kommunizmusról
Delta Kommandó: Scornicești
Magyar olvasóknak közel sem kell annyira messziről kezdeni a történetet, mintha egy angolnak próbálnám elmesélni, miről szól ez az egész. A látszattal ellenben a focinak semmi köze a jelenséghez.
Rohadt hideg volt, lefekvés előtt még lementem a kocsihoz, hogy mindkét hálózsákomat felvigyem a szobába, fűtés ugyanis nem volt. Sötétben keltünk, a napfelkelte már egy faluval odébb, Scorniceștiben ért minket - Nicolae Ceaușescu szülőfalujában.

A fő látványosság a Stadionul Viitorul, az FC Olt stadionja, illetve annak maradványai. Sporttörténeti jelentősége minimális, a világ többi legendás pályájától eltérően ez nem a benne játszott meccsek miatt érdekes. Függetlenül attól, hogy érdekli-e az embert a labdarúgás.

Az FC Olt 1978-ban megnyerte a harmadosztályt, egy évre rá a másodosztályt is, majd a következő 11 esztendőt az élvonalban töltötte - 1982-ben a román bajnokság negyedik helyéig feljöttek, sőt majdnem bejutottak az UEFA-kupába is. Ez nem zseniális edzők vagy helyben felfedezett csodajátékosok érdeme volt, hanem az egész országé, akik éhezése és nyomorgása árán elképesztő pénzt öntöttek a reménytelen csapatba.

A máshonnan elszivattyúzott és Scorniceștiben elégetett pénz mennyiségét felfogni is nehéz, pedig magyarként egészen véletlenül nagyon is érthető, mi történt itt. Utánpótlás-nevelés helyett válogatott és BEK-győztes játékosokat vásároltak össze, de igazából nem is vásárlás, inkább lefoglalás volt, a focisták orra alá tolt szerződést nem lehetett visszautasítani.

Bár Ceaușescut nem érdekelte a foci, érezte a műfaj húzását, és a tízezer fős közösségnek 20 ezer fős stadiont húzatott fel, ahová szükség esetén 30 ezer embert is bezsúfoltak - mesterségesen felduzzasztott nézőszám volt, kényszerből volt tele a lelátó, tétmeccsre még a megyeközpontból is kirendelték az embereket. A pálya mindig a megfelelő irányba lejtett, például a feljutás előtti utolsó másodosztályú meccsen 18-0-ra nyert az Olt, ekkora gólkülönbség kellett ugyanis, hogy ők léphessenek egy ligával feljebb.
Poros földúton gurulunk be a stadion előtti parkolóba, az egykor buszok számra fenntartott részen rajtunk kívül csak egy Dacia áll. A romos épület keleti szárnyát már belakták, kicserélt ablakok és száradó ruhák jelzik, hogy a környék nincstelenjei elkezdték birtokba venni a stadiont. A rozsdás kapun belépve lelakatolt, lehegesztett és bedeszkázott ajtókat látunk - tanácstalanul ténfergünk az öltözőkhöz vezető üres folyosón, amikor egy idős bácsi lép be utánunk.

Szemmel láthatóan nem lepődött meg a fényképezős turistákon, be is enged a nyugati szárnyban működő varróüzembe, hogy az ottani koszos ablakokon keresztül rálássunk a pályára. Közös nyelv nincs, de mintha értené a spanyol szavakat, int, kivezet a lépcsőházba, kinyitja a rácsot záró két lakatot, és felkísér minket a díszpáholyba, ahonnan egykor a diktátor is nézte a meccseket. Az FC Olt azóta visszakerült a helyére, a negyedosztályba, a meccsekre pedig alig kíváncsi valaki.

Lövünk pár képet, a nap még vízszintesen süt, de nincs sok időnk, az öreg jelzi, hogy ideje mennünk - a szükséges néhány jó kép megvan, mehetünk Scornicești másik látványosságához, Ceaușescu szülőházához.
A várost 1988-ban kezdték el szisztematikusan elrombolni, és a régi épületek helyére uniformizált tömbházakat építeni. A diktátor mintavárossá akarta fejleszteni, pénz, fenntarthatóság vagy ésszerűség nem számított. A házak egyébként tulajdonképpen jól néznek ki, mediterránosan lapos tetők, boltívek, erkélyek, loggiák, nagy ablakok, de ez a romantika nélküli rohadás végtelenül lehangolóvá teszi az egészet. Tisztességes felújításnak, állagmegőrzésnek nyoma sincs, csak foltozásnak és gányolásnak.

Ceaușescu egykori otthona és a város többi része ugyanolyan kontrasztos, mint a diktátor fényűző élete és az uralma alatt nyomorgó ország. A tüchtigre restaurált parasztház udvarán molyoló kertész engedett be minket, még a házat is kinyitotta a kedvünkért - egy percre el is játszottam a gondolattal, milyen lenne belefeküdni Ceaușescu ágyába.
A berendezés egyszerű, abban biztosak lehetünk, hogy a később kibontakozó luxusimádatát nem otthonról hozta, a különbejáratú luxusvonat, a minden jóízlést nélkülöző paloták és a Champs-Elysées-nél direkt szélesebbre tervezett Calea Victoriei biztosan nem ebben a vályogházban pattantak ki a fejéből.
A Delta Kommandó kalandjai
- Egy külön világ, autók nélkül
- A vallásuk miatt a mocsárba költöző lipovánok, magyar nyelvű telepesek és egy véget nem érő nemzeti park.
- A deltában edzettek, lenyomták az egész világot
- Kinek kellenek überdrága sportlétesítmények, ha ott a Duna? Csak kitartás és elszántság kérdése minden.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Tesztek
A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI
A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
