Rohadó stadion mesél a kommunizmusról

Delta Kommandó: Scornicești

2017.11.01. 07:36

Magyar olvasóknak közel sem kell annyira messziről kezdeni a történetet, mintha egy angolnak próbálnám elmesélni, miről szól ez az egész. A látszattal ellenben a focinak semmi köze a jelenséghez.

Rohadt hideg volt, lefekvés előtt még lementem a kocsihoz, hogy mindkét hálózsákomat felvigyem a szobába, fűtés ugyanis nem volt. Sötétben keltünk, a napfelkelte már egy faluval odébb, Scorniceștiben ért minket - Nicolae Ceaușescu szülőfalujában.

A fő látványosság a Stadionul Viitorul, az FC Olt stadionja, illetve annak maradványai. Sporttörténeti jelentősége minimális, a világ többi legendás pályájától eltérően ez nem a benne játszott meccsek miatt érdekes. Függetlenül attól, hogy érdekli-e az embert a labdarúgás.

Az FC Olt 1978-ban megnyerte a harmadosztályt, egy évre rá a másodosztályt is, majd a következő 11 esztendőt az élvonalban töltötte - 1982-ben a román bajnokság negyedik helyéig feljöttek, sőt majdnem bejutottak az UEFA-kupába is. Ez nem zseniális edzők vagy helyben felfedezett csodajátékosok érdeme volt, hanem az egész országé, akik éhezése és nyomorgása árán elképesztő pénzt öntöttek a reménytelen csapatba.

A máshonnan elszivattyúzott és Scorniceștiben elégetett pénz mennyiségét felfogni is nehéz, pedig magyarként egészen véletlenül nagyon is érthető, mi történt itt. Utánpótlás-nevelés helyett válogatott és BEK-győztes játékosokat vásároltak össze, de igazából nem is vásárlás, inkább lefoglalás volt, a focisták orra alá tolt szerződést nem lehetett visszautasítani.

Bár Ceaușescut nem érdekelte a foci, érezte a műfaj húzását, és a tízezer fős közösségnek 20 ezer fős stadiont húzatott fel, ahová szükség esetén 30 ezer embert is bezsúfoltak - mesterségesen felduzzasztott nézőszám volt, kényszerből volt tele a lelátó, tétmeccsre még a megyeközpontból is kirendelték az embereket. A pálya mindig a megfelelő irányba lejtett, például a feljutás előtti utolsó másodosztályú meccsen 18-0-ra nyert az Olt, ekkora gólkülönbség kellett ugyanis, hogy ők léphessenek egy ligával feljebb.

Poros földúton gurulunk be a stadion előtti parkolóba, az egykor buszok számra fenntartott részen rajtunk kívül csak egy Dacia áll. A romos épület keleti szárnyát már belakták, kicserélt ablakok és száradó ruhák jelzik, hogy a környék nincstelenjei elkezdték birtokba venni a stadiont. A rozsdás kapun belépve lelakatolt, lehegesztett és bedeszkázott ajtókat látunk - tanácstalanul ténfergünk az öltözőkhöz vezető üres folyosón, amikor egy idős bácsi lép be utánunk.

Szemmel láthatóan nem lepődött meg a fényképezős turistákon, be is enged a nyugati szárnyban működő varróüzembe, hogy az ottani koszos ablakokon keresztül rálássunk a pályára. Közös nyelv nincs, de mintha értené a spanyol szavakat, int, kivezet a lépcsőházba, kinyitja a rácsot záró két lakatot, és felkísér minket a díszpáholyba, ahonnan egykor a diktátor is nézte a meccseket. Az FC Olt azóta visszakerült a helyére, a negyedosztályba, a meccsekre pedig alig kíváncsi valaki.

Lövünk pár képet, a nap még vízszintesen süt, de nincs sok időnk, az öreg jelzi, hogy ideje mennünk - a szükséges néhány jó kép megvan, mehetünk Scornicești másik látványosságához, Ceaușescu szülőházához.

A várost 1988-ban kezdték el szisztematikusan elrombolni, és a régi épületek helyére uniformizált tömbházakat építeni. A diktátor mintavárossá akarta fejleszteni, pénz, fenntarthatóság vagy ésszerűség nem számított. A házak egyébként tulajdonképpen jól néznek ki, mediterránosan lapos tetők, boltívek, erkélyek, loggiák, nagy ablakok, de ez a romantika nélküli rohadás végtelenül lehangolóvá teszi az egészet. Tisztességes felújításnak, állagmegőrzésnek nyoma sincs, csak foltozásnak és gányolásnak.

Ceaușescu egykori otthona és a város többi része ugyanolyan kontrasztos, mint a diktátor fényűző élete és az uralma alatt nyomorgó ország. A tüchtigre restaurált parasztház udvarán molyoló kertész engedett be minket, még a házat is kinyitotta a kedvünkért - egy percre el is játszottam a gondolattal, milyen lenne belefeküdni Ceaușescu ágyába.

A berendezés egyszerű, abban biztosak lehetünk, hogy a később kibontakozó luxusimádatát nem otthonról hozta, a különbejáratú luxusvonat, a minden jóízlést nélkülöző paloták és a Champs-Elysées-nél direkt szélesebbre tervezett Calea Victoriei biztosan nem ebben a vályogházban pattantak ki a fejéből.

Az oldalról ajánljuk

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
  • Hírek

Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!

A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!

március 28., 14:57
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
  • Hírek

Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi

Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.

március 28., 09:35
MERCEDES: helyre áll a világ rendje?
  • Hírek

MERCEDES: helyre áll a világ rendje?TC Híradó 146.

Ez a TC Híradó 146. adása!

március 28., 08:05
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
  • Hírek

Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták

A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.

március 28., 16:37
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-re
  • Események

Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap

Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!

március 28., 15:56
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
  • Hírek

Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában

Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.

március 28., 13:01
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
  • Hírek

Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió

A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.

március 28., 11:07
A magyar realitás teteje: a szívóbenzin
  • Tesztek

A magyar realitás teteje: a szívóbenzinTeszt: Hyundai i30 1.5 DPI

A válasz természetesen a használt autó, de az újak között egy átlagos családnak ennél többre nincs szüksége – pénze pláne.

1 órája
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
  • Hírek

Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”

Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.

március 28., 07:06
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
  • Hírek

Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más

Majdnem minden kontinensen mással készülnek.

március 27., 05:55
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
  • Hírek

Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók

Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.

március 28., 06:00
Indul az autóháború
  • Hírek

Indul az autóháború

Trump fejszével esett neki a piacnak.

március 27., 07:29
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

március 28., 17:12
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
  • Hírek

Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke

Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.

március 29., 07:01
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
  • Hírek

Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota

Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.

március 27., 05:55
Egy újabb eredetvizsgás kalamajka
  • Közélet

Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!

Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.

március 28., 06:00
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
  • Események

Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!

Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!

március 28., 17:07
A szőlőtőke mellől szedtük ki
  • Technika

A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.

Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.

március 29., 07:01
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
  • Hírek

Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t

A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.

március 27., 17:12
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
  • Hírek

Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub

A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.

március 27., 12:36
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
  • Hírek

Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont

Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.

március 27., 14:40
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
  • Hírek

Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok

Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.

március 27., 10:26
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
  • Hírek

Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk

Drágult a benzin és a gázolaj is.

március 27., 17:47
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
  • Hírek

Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán

A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.

március 27., 11:36
Klasszikusok a TC flottában
  • Égéstér

Klasszikusok a TC flottában

Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.

március 27., 14:11
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos Vitara
  • Tesztek

Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.

Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.

március 27., 16:10
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
  • Hírek

Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek

A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.

március 27., 11:00
AMTS 2025 – Nulladik nap
  • Közélet

AMTS 2025 – Nulladik nap

március 28., 10:14
Suzuki e Vitara - 2025.
  • Tanácsok

Suzuki e Vitara - 2025.

március 27., 12:53