A betonfaltól jobbak lesznek az autók?
Nem csak az autógyárakat érinthették kényelmetlenül az IIHS új töréstesztjeinek eredményei, de azokat a szervezeteket is, amelyek korábban kiváló minősítést adtak az Audi A4-esnek, a Mercedes C osztálynak és a többi érintett modellnek. Ilyen szervezet az EuroNCAP is, amelynek egycsapásra megkérdőjeleződhet a hitelessége, ha nem tesz valamit. Így most az európaiak is lépnek, igaz, kissé lomhán.
Az EuroNCAP is betonfalas tesztet tervez bevezetni, de ahelyett, hogy az orr-rész negyedét kitevő merev akadállyal találkoznának a tesztelt járművek, ahogy az IIHS új eljárásánál, az európai tesztelők teljes frontális ütközést szimulálnának. Ez kevésbé kíméletlen eljárás, mint amit a biztosítótársaságok által pénzelt amerikai intézetnél kitaláltak, de az EuroNCAP szerint a halálos balesetek mintegy 30%-a teljesen frontális ütközés, így egy ilyen vizsgálat eredményei is fontosak biztonsági szempontból.
Az európai intézet nem csak az új vizsgálati eljárás kiagyalásakor volt kíméletes, de a bevezetésével sem igyekszik nagyon: az első teszteket 2015-ben tervezik elvégezni – így lényegében időt hagynak az autógyáraknak, hogy felkészüljenek az új kihívásra. Addig viszont megmarad a kérdés: mit ér az EuroNCAP minősítése, ha egy kicsit eltérő teszten az ötcsillagos autók tucatjával véreznek el.