Az új sportos csúcs-BMW az M4 CSL
A BMW M4 technikájában még bőven volt tartalék az eddigi csúcsot jelentő Competition-höz képest is, és ennek egy részét most ki is aknázták a CSL változattal: nem csak a motorja lett erősebb, de a tömegéből is sikerült több, mint száz kilót faragni, ami már a gyorsulási adatokban is mérhető javulást hoz.
A háromliteres hathengeres turbómotorból negyven plusz lóerőt hoztak ki az M részleg mérnökei a turbónyomás 1,7-ről 2,1 barra emelésével, így a teljesítmény csúcsértéke itt kereken 550 lóerő. A nyomaték maximuma 650 Nm, de ez valószínűleg mesterségesen maximált adat, erre utal, hogy 2750-es és 5950-es fordulatszám között folyamatosan rendelkezésre áll.
Ám a gyáriak szerint nem csak a teljesítmény nőtt, de néhány lényeges fejlesztést is tartalmaz a CSL. Ilyen az új, 3D nyomtatással gyártott hengerfej, amely az öntöttnél kedvezőbben vezetett, így hatékonyabb hűtőjáratokat tartalmaz, ráadásul könnyebb is. Emellett az olajtér is kétrészes kialakítású, amivel sikerült javítani a motor kenését a versenypályás használatkor fellépő nagy gyorsulások mellett is.
Mindemellett sikerült 100 kilogrammal csökkenteni az autó tömegét, többek közt a hátsó üléssor elhagyásával – ez önmagában vagy 21 kilót hozott – valamint a karbonvázas kagylóülésekkel, karbonszál-kompozit tetővel, és a kényelmi berendezések egyszerűsítésével vagy elhagyásával. Egyebek közt az alapfelszereléshez csak egyzónás klíma tartozik, amin így szintén spórolhattak néhány kilót, bár némi felárért a normál kétzónást is beépítik. Természetesen a CSL a hajtásból is a legkönnyebbet tartalmazza: míg a Competition összkerék-hajtású, itt csak a két hátsó kerék adja át a teljesítményt.
Hogy mégis minden körülmények közt uralható maradjon a gép, arról tíz fokozatban állítható kipörgésgátló gondoskodik. Az 1-5. fokozat úgy működik, mint a Competition-ben, azaz az 1-essel akár driftelni is lehet, az 5-ös pedig a biztonságos közlekedést szolgálja. A 6-10. fokozat viszont kifejezetten versenypályára készült: ezekben érhető el a legjobb teljesítményátadás különböző hőmérsékleti és tapadási körülmények között.
A végeredmény a leggyorsabb eddigi szériagyártású BMW: 3,7 másodperc kell a 100 km/h, és 10,7 másodperc a 200-as tempó eléréséhez, az autó csúcssebessége pedig 307 km/h. A tesztelés alatt sikerült a BMW-k új pályarekordját is felállítani a Nürburgringen: a 2015-ös M4 GTS 7:27,88-as rekordját adták át a múltnak az új CSL 7:20,20-as idejével.
A csúcs-BMW-ért persze ennek megfelelően durva árat kérnek: 165 200 euróba kerül majd egy-egy példánya, és így is örülhetnek, akiknek jut egy, hiszen csupán 1000-et gyártanak. Ebből is 250 megy az amerikai piacra, 150 Németországba – hozzánk, ha hoznak belőle, legfeljebb mutatóba jut néhány.