Változott az okmányirodai feladatokat szabályozó 35/2000-es BM-rendelet, a 218/1999-es szabálysértési kormányrendelet, az illetéktörvény, több időpontban változik a közigazgatási bírságolásról szóló 410/2007-es kormányrendelet, parlament előtt a közúti közlekedésről szóló törvény módosítása, és mindennap hallunk a roncsautó-program itthoni bevezetéséről.
Jogosítvány
Olvasói kérdésre többször kellett azt a választ adnom, hogy a lejárt jogosítvánnyal az új elkészültéig nem szabad közlekedni. Jó hír, hogy az április elsejétől életbe lépett szabályozás szerint az új jogosítvány megérkezéséig a lejárt jogosítvány és az okmányiroda által kiadott adatlap alkalmas a vezetési jogosultság igazolására, de csak az új jogosítvány megérkezéséig, maximum az igazolás kiadásától számított 60 napig.
További új szabály a jogosítvány pótlásával kapcsolatban, hogy külföldön történő elvesztése, eltulajdonítása, megsemmisülése esetén vezetői engedélyünket Magyarországon helyettesíthetjük a hatóságnál tett bejelentésről szóló jegyzőkönyvvel, a bejelentéstől számított legfeljebb 30 napig.
Kezdő jogosítvány esetében a kezdő minősítés újrakezdődött a vezetéstől eltiltást követően. Ezentúl ez így lesz a járműfajától eltiltás és a járműkategóriától eltiltás esetében is.
Pazar jogalkotói újítás, hogy a jogosítvány lejártának időpontját 2009. július 1-től mi magunk is meghatározhatjuk, persze csak az orvosi érvényességi határidőn belül: az ügyfél kérelmére az érvényesség lejártát úgy kell meghatározni, hogy az megegyezzen az ügyfél születési idejének hónapjával és napjával. Szülinapi buli helyett mehetünk ugyan az okmányirodába, de legalább nem feledkezünk meg az érvényesség lejártáról.
Forgalomba helyezés
2009. július 1-től minden négykerekű segédmotoros kerékpárnak hatósági engedéllyel kell rendelkeznie. A 2009. április 1. előtt üzembe helyezett quadokra és mopedekre legkésőbb 2009. július 1-től kell rendszámot és hatósági engedélyt kérni, és az sem mellékes, hogy a regisztrációs adót visszamenőleg ki kell fizetni. A quadok forgalmi engedély helyett igazolólapot kapnak, ennek a díja 4800 Ft.
Szmogriadós szabálysértés
Amikor a szmogriadóról szóló fővárosi rendeletet megalkották, nem volt szankciója, tehát a korlátozások megsértőit nem lehetett volna megbüntetni. Két hónap alatt azonban megalkották a "Szmogriadó szabályainak mozgó légszennyező forrásokkal való megsértése" szabálysértést. E szerint aki a szmogriadó elrendelése esetén vagy annak megelőzése érdekében bevezetett forgalomkorlátozásokat vagy intézkedéseket "mozgó légszennyező forrás" nevű járművével megsérti, százezer forintig terjedő pénzbírsággal sújtható. A szabálysértés miatt a rendőrség helyszíni bírságot szabhat ki.
Parkolási díjbehajtók újra nyeregben
Tavaly nyáron az országgyűlés úgy módosította a polgári perrendtartásról szóló törvényt, hogy az egy éven túli parkolási díj meg nem fizetése miatti eseteket a bíróságok nem tárgyalhatják, a folyamatban lévő pereket pedig meg kell szüntetni. Bíróságok, társadalmi szervezetek és a behajtásban érdekeltek is az Alkotmánybírósághoz fordultak.
Megszületett az eredmény, ez a szabály alkotmányellenes, így folyhatnak tovább a perek a régi, 5 éves elévülési idejű parkolási ügyekben. Megjegyzem, a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás honlapján első helyen hivatkozik az Alkotmánybíróság határozatára, pedig alkotmányjogi panaszukat figyelembe sem vették (visszautasították), mivel azt a panasz benyújtására nyitva álló hatvannapos határidőn túl adták postára.
Jogszabálytervezet van azonban arról, hogy a parkolási ügyekre vonatkozóan a parkolási társaságok nem köthetik ki általános szerződési feltételeik között egy saját maguk által választott bíróság illetékességét, mert ez aránytalan megterhelést jelent a választott bíróságnak, a terv szerint várhatóan augusztus 1-jétől a megbírságolt jármű üzemben tartójának lakhelye szerinti bíróságon lehet perelni. Ennek eredményeként a bíróságok arányosabban lesznek leterhelve, és a perek ésszerű időn belül befejezhetőek lesznek.
Parkolás mobilfizetéssel
Egyik olvasónk azt sérelmezte, hogy a mobil parkolási cég levélben tájékoztatta, a rendeletek értelmében köteles matricájukat előre és hátra is felragasztani az autóján, csak így veheti igénybe a mobilos fizetést. Nem árt tudni, hogy a főváros 19/2005. számú, parkolásról szóló rendelete tartalmazza az erre vonatkozó kötelező előírást. "A mobiltelefonos parkolási fizetési rendszer csak akkor használható, ha az erre utaló matricát a gépjármű első szélvédőjén, kívülről teljes egészében jól látható helyen és ellenőrizhető módon helyezték el."
Üzemben tartókat érintő illetékváltozások
Tavaly még az a szabály volt érvényes, hogy a gépjárműhöz kapcsolódó vagyoni értékű jog után fizetendő illetéket a jogosult életkora alapján, illetve a vagyoni értékű jog fennállásának időtartalmára tekintettel kellett megállapítani. Mivel ez nem volt egy túl szerencsés konstrukció, számolgatni is kellett, és további kiskapugyártásokhoz is vezethetett volna, 2009 elején hamar újra megváltoztatták a szabályozást.
2009. január 23-tól alkalmazandó új szabály, hogy gépjárműre, pótkocsira vonatkozó haszonélvezet, használat, illetve üzemben tartói jog megszerzése esetén a tulajdonszerzési illetékek 25%-ának megfelelő illetéket kell fizetni. Magyarán az üzemben tartó is fizet illetéket, a tulajdonost érintő illeték negyedét (a köbcentinkénti összegek nem változtak). A módosítás kizárja a kétszeres illetékfizetést is, így ha valaki tulajdonjogot szerez, és egyidejűleg üzemben tartói jog is bejegyzésre kerül, akkor a tulajdonjogszerzés alapján fizetendő illeték összegéből le kell vonni a vagyoni értékű jog megszerzéséért fizetendő illetéket.
Tulajdonszerzés be nem jelentése
Ha a jármű jogszerű megszerzője a bejelentési kötelezettségét annak keletkezésétől számított 15 napon túl, késedelmesen teljesíti, az okmányiroda a tulajdonjogot bejegyzi a nyilvántartásba, és a forgalmi engedély, valamint a törzskönyv kiadására intézkedik, ez eddig is így ment. Újdonság viszont, hogy ebben az esetben az okmányiroda a szabályszegés tényéről automatikusan értesíti a szabálysértési hatóságot. A szabálysértésért 30 ezer Ft bírság szabható ki.
Közigazgatási bírság − állandó változásban
Május 2-ától változnak a gyorshajtásra vonatkozó büntetési tételek, ugyanakkor már kész az újabb tervezet, mely szerint az együttes szabálytalan cselekmények esetén az autós nagyobb bírságra számíthat: "amennyiben egy cselekménnyel több előírást szegnek meg és azt egy eljárásban bírálják el, a kiszabandó bírság összegét az egyes szabályszegésekhez rendelt bírságösszegek összegeként kell megállapítani". Az új szabály talán már augusztusban hatályba lép, a tervezet már az országgyűlés előtt van.
Ettől az időponttól várhatóan nem lesz szabad helyszíni bírságot kiszabni azokban az esetekben, amikor közigazgatási bírság szabható ki, jelenleg ez a tilalom csak a szabálysértési bírságra vonatkozik, a gyakorlatban előfordul, hogy az autóst a helyszínen megbírságolják, aztán jön a közigazgatási bírságos határozat is.
Mégis lesz használtautó-becserélési program Magyarországon?
A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium április elején előterjesztést készített a kormánynak, melyben az áll, hogy a kilométerenként maximum 140 gramm szén-dioxid-kibocsátású új autók vásárlását támogatnák, az állam 300 ezer forint szja-kedvezménnyel ösztönözné a 10 évnél öregebb autók új, környezetbarát járműre cserélését, ehhez a kereskedők további 300 ezret adnának.
A programról még folynak az egyeztetések, és a költségvetésre gyakorolt hatásáról is most készülnek a számítások, de az sem kizárt, hogy fedezethiány miatt mégis elvetik. Ma a Magyarországon értékesített személygépkocsiknak 10 százaléka hazai gyártású, 90 százalékuk import. Egy hasonló konstrukció tehát nagy valószínűséggel − a behozatal magas aránya miatt − az Európai Unió más országainak foglalkoztatásához, munkahelyeinek megtartásához járulna hozzá, miközben a kereslet általános serkentése miatt akár áremelkedéshez is vezethet − gondolja a gazdasági tárca.
Több szakmai szervezet szerint viszont inkább az új autók árát terhelő adókat kellene csökkenteni. A bejelentés hatályára befagyott az újautó-piac, az autóvásárlást tervezők kivárnak, számítanak a kedvezmény bevezetésére, ami számítások szerint éves szinten 100 ezer fölé vihetné az újautó-eladások számát.
A minisztérium véleménye szerint Magyarországon a személygépkocsi-értékesítési hálózatban túlkapacitás van. A teljes magyar kereskedői hálózat értékesítési kapacitása 400 000 jármű, ami a legnagyobb csúcseladások (kb. 200 000 jármű) idején is jelentősen meghaladta az igényeket. A valós piaci nagyság 150-160 ezer személygépkocsi, vagyis kevesebb, mint az értékesítési kapacitás fele. Ebből következően a kereskedők és a hozzájuk szorosan kapcsolódó javítóhálózat jelentős része − válságtól függetlenül − piacvesztésre, bezárásra van ítélve. A mentőcsomag a magyar autógyártást tehát alig érintené, azonban sok kereskedés megúszhatná a csődöt.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
