Gyerekkorom óta foglalkoztat a kérdés: miért van az, hogy Angliában a rossz oldalon vezetnek az emberek? Aztán rájöttem, hogy nem is csak az angolok tesznek így. Sőt, nem is biztos, hogy éppen az a rossz oldal. Utánajártam.

Elképesztő kultúrtörténeti mélységekbe vezet, ha elkezdjük firtatni, vajon miért éppen az angolok a hülyék (meg a japánok, thaiföldiek, malájok, indiaiak és még sokan mások) ezzel a balra hajtssal is. És az egészben az a legmeglepőbb, hogy minden jel arra mutat: éppen a balra hajts volt az ősi felállás, és amit ma normálisnak tartunk, az modern kori csinálmány.
Ha visszatúrunk a gyökerekig, a merretartás hagyományainak kialakulásában a főszerepet az játszotta, hogy az emberiség nagyobbik része jobbkezes. Ha elkezdünk utánanézni, a leggyakoribb magyarázatok a kardhordással és a hadakozással kapcsolatosak, ugyanis a lovagok, szamurájok, egyéb fegyverviselő katonák a bal oldalukon hordták a kardhüvelyt, s a jobbjukkal kaszaboltak. Megfelelőnek tűnik hát a magyarázat, hogy emiatt húzódott mindenki inkább az út bal oldalára: ha szembejött egy gyanús alak, így lehetett a leggyorsabban akcióba lendülni.
Igen ám, de a kardforgatók a népességnek csak egészen szerény részét alkották, a forgalom javarészt árusok kocsijaiból állt, a gyalogos kisebbség pedig üres kézzel, avagy zsákot cipelve bandukolt tova. Magányos kardost akkor láttak, amikor mi Porschét. A fegyveresek általában csapatokban, lóháton zúztak az úton, és feltehetőleg nagy ívben letojták a szabályokat – az alattvaló népség röppent az útjukból, mint ahogy mi ma lehúzódunk a szirénázó rendőrautó elől. A kardviselés tehát – jó közelítéssel – kihagyható a számításból.
Vegyük sorra, miért kellhetett oldalt választani a közlekedésben anno, és próbáljuk meg kitalálni, az egyes verzióknak melyik oldali haladás felel meg inkább. Mindvégig tételezzük fel, hogy régen is többségben voltak a jobbkezes emberek.
Sétálás – jobbra tarts:
Egyes kutatások szerint az emberek többsége hajlamos magától jobbra húzódni a szembejövők elől.
Lovaglás – balra tarts:
A jobbkezes embernek könnyebb balról felszállni a lovára, mint jobbról, pláne, ha kardot is hord. És mivel az út forgalommentes oldalán biztonságosabb és kényelmesebb le- és felszállni, ezért a lovas magától értetődően az út bal oldalán száll fel, és ott is marad haladáskor.
Ló vagy kocsi vezetése gyalog – jobbra tarts:
Jobb kézben tartott kantárral a ló bal oldalán jobb gyalogolni, mert a széles kocsit így lehet a legbiztosabban irányítani, hogy elkerülje a szembejövővel való ütközést. Könnyebb is volt így megállni ismerősökkel beszélgetni – gondoljunk csak az éjszakai műszak taxisaira, akik két sávban, egymással szemben szoktak parkolni, hogy beszélgetni tudjanak.
Nyergesen ülő hajtó, plusz fogat – jobbra tarts:
A XVII. században egyes országokban, elsősorban Amerikában és Franciaországban hatalmas kocsikon szállították a javakat, s mivel ezeken a kocsikon nem volt bak, ezért a hajtó az egyik ló hátáról, nyeregből irányította a fogatot. Mivel balról könnyebb lóra szállni, és amúgy is a jobb kézben van a lovakat terelő ostor, ezért célszerűen a hajtó a bal hátsó lovon ült. Innen pedig úgy tudta a legjobban terelni fogatát, ha jobbra tartott az egész kócerájjal.
Kocsin, vagy annak bakján ülő hajtó, plusz fogat – balra tarts:

A soklovas fogat által húzott kocsi hajtója a jobb kezében tartotta az ostort, ám vigyáznia kellett arra, hogy a lovak irányítása közben meg ne üsse a kocsin utazókat. Emiatt logikus helye a bak jobb oldalán volt. Ebből a helyzetből viszont úgy tudta legkönnyebben áttekinteni a forgalmat, ha balra tartott a fogattal.
Teljes a zűrzavar. Úgy tűnik, ma egyforma eséllyel tarthatnánk jobbra, avagy balra a Dózsa György úton Astránkat lovagolva. Első nekifutásra azonban az döntötte el a kérdést, hogy egy országban a hovatartási szabály írásba adásakor éppen milyen fajta fogatok, kocsik, lovasok használták az utakat, avagy milyen új politikai erő tette be a lábát az ablakon. Az általunk jobban ismert, korai korszakokban többnyire balra tartssal találkozunk.
Például az ókori Róma is így közlekedett. Ennek igazolását egy angliai, a Blunsdon hegygerincen átvezető, régi római út elemzésével állították fel. Az út egyik végén kőfejtő volt, a másikon óriási templomot építettek. Évekig tartott az építkezés, a kocsik üresen hajtottak be a kőbányába, s megrakva gurultak ki onnan. A mélyebbre koptatott, tehát kivezető sáv pedig a bal volt, ahogy a kőfejtőből nézünk kifele. Anglia már akkor is balra tartott.
Ez a balra tartsos rendszer az egész középkorban kitartott Európában, hiszen a civilizáció rómaiak által lefektetett alapjaihoz senki nem nyúlt hozzá.
Iszonyatos galibákat okoz ám, ez a jobbra-balra tarts ma is a világban. Van néhány vicces példánk, érdemes továbblapozni.

Az oldalról ajánljuk
- Közélet
Nincs meglepetés! Magyarországon A-ból B-be eljutni, zsebbe nyúlós történet - TC-kutatás
A fiatalaknál látványos az eredmény a Totalcar kérésére készült Pulzus-kutatás szerint.
- Hírek
Kipufogó rendszert építettek egy Tesla Model Y alá, de nem akármilyet
Az építőnek a fia adta az ötletet
- Gumidoktor
Sokat megyek a kabrióval, de négyévszakos gumit szeretnék. Hülyeség?
Hóban úgyse használom, viszont elég sok kilométer pörög a kabrióba. Reális választás a négyévszakos?
- Hírek
Macskaterapeuta céggel álcázzák a Jeff Bezos által támogatott olcsó elektromos autót
Ha elkészül, állítólag kilencmillió forintnak megfelelő dollár alatt marad az ára.
- Hírek
Amilyen ronda ez a lakóautó, legalább annyi luxust kínál egymilliárdért
Bár nem szép, állítólag kategórián belül rendkívül jó az aerodinamikája.
- Hírek
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.
- Belsőség
Ezekkel mászkáltak a magyarok a 80-as években. Mindet felismered?Kvíz: Ismerd fel a 80-as évek autóit!
Ha lazán felismersz minden Ladát, Skodát, Fiatot és még sok mást, ami a 80-as években Magyarországon lófrált, akkor ez a te kvízed.
- Hírek
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Belsőség
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
