Miben fér el három gyerekülés?
Rendszeres olvasói kérdés, gondoltam, érdemes utánajárni. Azonban ne várja senki, hogy ebben a cikkben megtalálja azoknak az autóknak a teljes listáját, amelyeknek a hátsó ülésén elfér három biztonsági gyermekülés. Hogy miért nem? Egyrészt, mert képtelenség végigpróbálni az összes fellelhető autóban az összes létező biztonsági gyermekülés valamennyi kombinációját.
Vagyis csak annyit mondhatunk, hogy vannak bizonyos autók, amelyekbe befér az a három ülés, amit próbáltunk. Konkrétan: egy darab Brevi Grand Prix gyermekülés saját övvel (0–18 kg), egy Cybex Solution háttámlás ülésmagasító saját öv nélkül (15–36 kg) és egy gyári VW Bobsi G1 Isofix (9–18 kg), univerzálisan is beköthető gyermekülés. Hogy miért pont ezek? Mert pont ezek voltak kéznél. A Brevi a lányomé, a Cybex Bende Petié, a VW gyerekülés pedig a PoHué.
A családokon és autókereskedelmi cégeken átívelő összefogásra azért volt szükség, mert a terv egyszerű volt. Megfogom a három gyerekülést, és egy használtautó-telepen belepróbálom annyi autóba, amennyi egy délutánba belefér. A telepet és az autókat, továbbá az ülések cipelésében segítő és a kulcsokat keresgélő kollégákat a Weltauto biztosította. Köszönjük, mert így viszonylag könnyű dolgom volt, náluk is mindenféle márka megtalálható, nem kizárólag a VW-csoport járművei.
Főszereplők: az ülések
Akinek hirtelen lett három gyereke, kérem, ne akarja rögtön beszerezni ezt a három gyerekülést – ez alapvető ökörség lenne. Vegyen mindenki olyat, amilyenre éppen szüksége van, de figyeljen oda pár dologra.
Például, ott van a Brevink. Szép és jó, csak akkora masszív fémváz figyel alatta, mint egy ház. Ettől nehéz, ám ez a kisebb baj. A nagyobb probléma az, hogy terjedelmes is, sok autóban az ülés szélénél lévő kerékjárati burkolatok miatt nem állt stabilan, ha a szélre raktam. A másik baja az, hogy maga az ülés ettől kicsit előrébb és magasabban van – a gyerek lába alig fér el a kisebb autókban, emiatt a feleségem néha félig a kesztyűtartóban ül.
Hogy miért vettünk ekkora böhömöt? Hát azért, mert ez több korosztályt átívelő ülés, és menetiránynak háttal is berakható, a Lányom 10 kilós koráig így utazott. Ennek kapcsán még egy tanács: amikor menetiránynak háttal rakjuk be, nem minden autó biztonsági öve éri körül, ezt is ellenőrizni kell ülés- vagy autóvásárláskor. Ki melyiket veszi hamarabb.
A második szék a VW gyári Isofixe, amit esetünkben nem Isofix-ülésként használtunk. Hogy miért nem? Hát azért, mert az autók 99 százalékában hátulra csak kettő Isofix-csatlakozót építenek be. Ezek annyira közel vannak egymáshoz, hogy esélytelen lenne közéjük besuszterolni még egy sima ülésmagasítót is. Szóval, szenvedés a sok gyerek mozgatása. Szerencsére találtunk ellenpéldát is.
A legkisebb helyigényű a Bende–Cybex támlás ülésmagasító, ebben már a felnőtt övvel kell becsatolni Petit. Ez persze feltételezi, hogy a srác legalább 15 kilós – vagyis egy olyan családmodell szerint válogattunk, ahol három, egymás után született gyermek van, viszonylag egyenletes eloszlásban.
A furcsaság itt az, hogy ahogy nőnek a gyerekek, egy darabig csökken a helyigényük: a babahordozók és a fordítva berakott ülések férnek el a legnehezebben, aztán menetirányban már könnyebben megy a dolog, amikor pedig már egy sima magasító is elég, akkor már egyenesben vagyunk a kamaszkor felé. Aztán egyszer eljön a nap, amikor a 190 centis gyerek térde belefúródik a papa veséjébe, és kezdődhet megint a fejtörés, de akkor már egyszerűbb saját autót venni neki.
Általános maszlag, avagy mi lehet jó?
A Weltauto dolgozói rendszeresen találkoznak olyan háromgyerekes apukákkal, akik centivel jönnek autót venni. Nos, el kell őket keserítenem: ez a módszer rossz. Nekem is elmesélték, hogy mennyire meglepődtek, amikor kiderült, hogy a Skoda Superb (I. generáció) hátsó ülése gyakorlatilag ugyanolyan széles, mint az Octaviáé (II. generáció).
Ehhez képest már most lelőném a poént. Az Octaviába úgy-ahogy be lehetett suszterolni a három ülést, a Superbbe viszont nem. Sokszor nem a szélesség a fő gond, hanem az ülőlap kialakítása. A bőrös Superbben erősebben kagylósították a két szélső ülőhelyet, ezért a gyerekülések talapzata egyszerűen nem állt meg stabilan.
Tanulság: mindig vinni kell az üléseket az autóvásárláshoz. Sőt, akár a gyerekeket is.
A tapasztalat persze az, hogy a nagy autókban fér el a három gyerekülés, elsősorban a középkategóriás modellek ilyenek. De ez nem jelenti azt, hogy automatikusan mindegyik jó lesz. És fordítva is igaz: a Ford Fusion hátsó ülésének lapja teljesen sík, csak sajnos keskeny a három gyerekülésnek. Igaz, a Fusion jó irány, a dobozszerű kocsikban ugrásszerűen megnőnek a háromgyerekesek esélyei, a nagy egyterűek és a furgonból kialakított személyautók voltak az abszolút megoldások a próba alapkérdésére.
Megeshet az is, hogy hirtelen nincs pénz nagyobb kocsira – nem az én ötletem, egy volt kollégám ismerőse találta ki. Többnyire az ajtópanelek dudorjai, leginkább a könyöklő vagy az ajtóbehúzó miatt nem csukódik be a hátsó ajtó a biztonsági gyerekülések oldalánál. Ha tehát nincs más, le kell szerelni az ajtópaneleket, esetleg egy vékony lappal megakadályozni, hogy a gyerekek belenyúlkáljanak az ajtó üregébe. Esetünkben így egy Swift Sedanba is befért a három ülés. Tudom, ez gányolás, de még mindig jobb, mint biztonsági ülés nélkül vinni a gyerekeket. Sajnos, vannak olyan szituációk, hogy valakiknek nem futja többre, ezt fogadjuk el szükségmegoldásként – aki teheti, mindenképp vegyen nagyobb autót. Mert több embernek nagyobb kocsi kell, és slussz, az sem baj, ha régebbi. A használt autó nem leprás, nem kell tőle félni.
Még egy dolog. A próbák során nem csatolgattuk be egyenként minden kocsiban az övekkel az üléseket, csupán arra volt időnk és lehetőségünk, hogy megnézzük, elfér-e a három konkrét biztonsági ülés, és stabilan áll-e. Ezt mindenki tegye meg maga, mielőtt aláírja az adásvételit.
És az apróságok?
A tesztben nemcsak a három, arccal előre berakott ülést néztem meg, hanem azt is, hogy a jobb első ülésnél kikapcsolható-e a légzsák – csak ez esetben szabad oda menetiránynak háttal biztonsági gyerekülést vagy babahordozót berakni. És nem azért kell kikapcsolni, mert a KRESZ előírja, hanem azért, mert a légzsák robbanása megöli a gyermeket. Ez nem vicc. Ettől függetlenül, inkább hátulra kell a piciket is berakni, ott egyértelműen biztonságosabb.
Jaguar S-Type vagy RAV4? Passat vagy Sharan? Saab 9-5 vagy Laguna? Egyterűek, limuzinok, kombik vagy kisterepjárók? Eredmények a második oldalon.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
