Az Unió tagországainak jelentős részében akár a járművét is elkobozhatják annak a vezetőnek, aki a rendőrség által használt, telepített vagy mobil sebességmérő berendezés észlelésére, illetve zavarására alkalmas eszközt használ, vagy akár birtokol.
Ausztriában például nem csupán a lézer-, és radardetektorok, illetve blokkolók szerepelnek tiltólistán, de a navigációs készülékek telepített traffipaxokra vonatkozó rögzített adatbázisa, sőt a TMC, vagyis forgalomfigyelő szolgáltatás traffipax-előjelző funkciója is.
Magyarországon ezzel szemben nyolc éve fellélegezhettek a notórius gyorshajtók. Ekkor változtatták meg a közbiztonságra különösen veszélyes eszközöket felsoroló jogszabályt. Míg a korábban hatályos 124/1993. (IX. 22.) Kormányrendelet mellékletének 13. pontja szerint közbiztonságra különösen veszélyes eszköz volt a sebességmérő készüléket jelző, vagy zavaró eszköz, ezt a kormányrendeletet a 175/2003. (X. 28.) rendelet hatályon kívül helyezte. Az újabb jogszabály ilyen, vagy ehhez hasonló rendelkezést nem tartalmaz. A kérdés nyolc évvel ezelőtti újraszabályozásának indokai máig ismeretlenek.
A lapunk által megkérdezett, neve elhallgatását kérő szakértő szerint egyre többen élnek a lehetőséggel, ám a piac tele van haszontalan, gyenge minőségű lézerblokkolókkal. A nagy pontossággal működő, a lézeres sebességmérő eszközöket hatékonyan zavaró készülék ára meghaladja a 200 ezer forintot. A szakértő szerint a radardetektorok itthon azért nincsenek divatban, mert a rendőrség által használt sebességmérő állományban kétszázötven lézeres elven működő berendezésre mindössze nyolc radar jut. Utóbbiakat egy kivételével mind az autópályák mentén, jól ismert helyeken szerelték fel.
A lézeres sebességmérők a feléjük haladó jármű irányába küldött nyaláb hosszúságának változásából számítják ki a becélzott járművek sebességet. Az autók rendszámtáblája mellé szerelt blokkolók ezt a lézernyalábot zavarják meg, így a rendszer téves adatokat jelez, vagy átmenetileg teljesen megzavarodik. A lézeres mérőmegoldások előnye a rendőrség számára a nagy hatótávolság. Már a Magyarországon rendszeresített eszközök egy része is képes több mint egy kilométeres távolságból bemérni a járműveket. A megoldás hátránya viszont, hogy az ilyen készülékekkel általában nem lehet egyszerre több sávot pásztázni.
A radaros sebességmérők működése a klasszikus doppler-effektus elvén alapul. A gép öt fokos kúpszögben kibocsátott hullámok visszaverődéséből állapítja meg, mekkora sebességgel közeledik, illetve távolodik a megfigyelt jármű. A radarblokkolók általában a kibocsátott hullámokat oltják ki egy másik frekvencián küldött hullámmal. Ha a radarnál a mért érték nem egyenletes, a rendszer automatikusan ejti a mérést. Léteznek olyan radarblokkolók is, melyek nem ilyen direkt módon zavarnak, csak annyira, hogy a mérés eredménye hamis legyen.
A telepített radaros sebességmérők 60-40 méteres távolságban működnek, itt készítik el fényképfelvételeiket is, míg a lézeres rendszerek esetén a felvételkészítés már 120 méteres távolságból lehetséges. Ha a becélzott autó ennél közelebb kerül a készülékekhez, a OCR egység azonosítja a rendszámtábla karaktereit, így a felvétel már elegendő lehet az eljárás lefolytatásához.
A lézerblokkolók és más, rendőrségi eszközöket zavaró berendezések vásárlásától – az egyértelmű tiltás hiányában is – visszatántoríthat egy békéscsabai autós ellen jelenleg zajló büntetőeljárás. Az ügyben egy férfit számítástechnikai rendszer és adatok elleni bűncselekmény elkövetésének vádjával állítottak bíróság elé. A rendőrség először elkobozta járművet, majd később vissza is adta azt, de kiszerelték belőle a lézerblokkolót. A HVG Online, illetve a Klubrádió által feldolgozott ügyben hozott ítélet precedens értékű lehet, hiszen más hivatkozással, de ismét illegálissá minősítheti a köznyelvben csak traffipax-blokkolóként ismert eszközök használatát. Jól látható, hogy a rendőrség keresi a lézerblokkolók használatának jogi ellenszerét, de a tisztázatlan jogi környezet jelenleg mindkét oldal számára nehéz helyzetet teremt. Úgy tűnik nem csak a gyorshajtók, de a hatóságok is tanácstalanok.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Gerelyrészeg nyírségi orvos zúzott rendőrségi mikrobuszt, hatodszorra vezetett eltiltás alatt
Az intézkedő rendőr is csak azért úszta meg, mert visszaugrott a rohamkocsiba.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
