Aggódó olvasói levél indította el a láncreakciót: a Csiki-Bege Autópláza, Budapest egyik legnagyobb autókereskedése a csőd szélén táncol. Utánajártunk mi a helyzet és mi a teendő hasonló estekben.
Olvasónk, aki az alábbi levelet küldte, jogosan aggódik.
Tisztelt Uram!
A mai napon azt a hírt hallottam, hogy a Csiki-Bege Autopláza tönkrement, csődeljárás folyik ellene és be fog zárni. Önök tudnak erről valamit?????
3 hete rendeltem náluk egy autót, 1,2 millió előleggel, lehet, hogy el fog úszni a pénzem???
Felhívtam az autószalont és azt mondták az ott dolgozók, hogy ők is csak ennyit tudnak, hogy csődeljárás alatt van a cég és nem tudnak mást mondani, mert velük se közölte még senki, hogy mi lesz, az tény, hogy úsznak az adósságban.
Nagyon ideges vagyok, Önök szerint, hogy lehetne megtudni többet?
(név és cím a szerkesztőségben)
Az egész szerkesztőség felbolydult, amikor a levelezési listánkra becsapott ez az írásos atombomba. Vajon tényleg igaz a hír? Ez volt az első kérdés, amire pár telefon után megkaptuk a választ: igen, bár nem a hitelezői döntötték be a céget, azaz nem végérvényesen csődbe ment és felszámolás alatt áll. Ezt megelőzendő a vezetőség saját maga kért március 28-án, azaz tegnap csődvédelmet a Csiki-Bege Cégcsoport autós cégei (Csiki-Bege Kereskedelmi Kft., Csiki-Bege Autoplaza Kereskedelmi Kft., Automax Flottakezelő Kft.) számára. A felszámolás és a csődvédelem közötti fontos különbségekről itt olvashat részletesebben.
Csődvédelmet egyébként 120 vagy 60 napra lehet kérni, amit további 60 nappal meg lehet hosszabbíttatni, tehát maximum fél évig tarthat és azt a célt szolgálja, hogy a tartozásait a korábbi ritmusban fizetni képtelen vállalkozás tárgyaljon a hitelezőivel a követelések átcsoportosításáról. De mielőtt a csődvédelmi eljárás megindulhat, meg kell egyezni a hitelezőkkel arról, hogy partnerek-e az eljárás lefolytatásában, erre a cégnek 30 napja van.
A Csiki-Bege vesztét is a válság okozta. Az érintett cégeknek egyrészt az elmúlt hónapokban drasztikusan csökkent a forgalma, a visszaeső autóeladások miatt, ugyanakkor a cég ingatlanjain és autókészletein lévő finanszírozások törlesztőrészletei a forint drámai leértékelődése miatt jelentősen megugrottak.
A sors fura fintora, hogy a cégcsoport tulajdonosa, Csiki-Bege Lajos a Heti Válasznak adott februári interjújában már előre látta a bajt. Idézem: "Csiki-Bege Lajos, a legnagyobb magyarországi Fiat-márkakereskedő, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnökségi tagja szerint kormányzati segítség nélkül a kereskedők harmada csődbe mehet. Ez a szektor pedig harmincezer embernek ad megélhetést. A márkakereskedőknek ugyanis az elmúlt időszakban - európai uniós szabályok miatt - számos fejlesztést kellett véghezvinniük: ezek közül a legtöbb pénzt a kiállítóterek bővítése emésztette fel, amit legtöbbjük hitelből finanszírozott."
A csődvédelmet pont azért kérték, hogy a hitelező bankokkal újratárgyalhassák a megállapodás feltételeit (kisebb törlesztések hosszabb futamidővel, szünet a törlesztésben stb.) - miközben a kérdéses cégek megpróbálnak továbbra is működni. Ma délután kettőkor tart a cégcsoport névadó tulajdonosa, Csiki-Bege Lajos sajtótájékoztatót a központjában, remélhetőleg ott további információkat is megtudunk a "hogyan tovább"-ról, mivel tegnap este e-mailen átküldött kérdéseinkre még nem válaszoltak.
Addig is utánajártunk, mit tehet ilyenkor egy vevő? Egyrészt megpróbálhatja hitelezőként behajtatni meglévő jogos követelését, de ez az utat nem javasolnánk. A fő gond, hogy az ügyfél 1,2 milliós követelése csepp a tengerben a jelzálogtartozásokhoz képest, tehát a bankok valószínűleg minden visznek, mielőtt őt kártalanítanák, bár jogilag járna neki a pénz - vagy a kocsi.
Viszont, mivel előleget adott és autót rendelt, ezért az importőr csak akkor adja oda az autót a Csiki-Begének, hogy az átadhassa az ügyfélnek, ha a Csiki-Bege kifizeti az importőrt. Ezzel nincs is gond, ha a kereskedés az 1,2 milliót tényleg az importőrnek utalta tovább, és a kocsi megrendelésére fordította.
De gyaníthatóan nem ez történt: a pénzügyi gondokkal küszködő cégek, ha épp pénz esik a bankszámlára, akkor a legégetőbb tartozásokat jelentő lyukakat (vagy legalább azok egy részét) tömködik be. Viszont nem kaphatja meg a kocsit az ügyfél, ha a pénz nincs az importőrnél, így már csak a tartozást követelheti vissza, az meg ugye a bankok követeléseihez képest csepp a tengerben, utolsó lesz a sorban: az ördögi kör bezárult, itt a 22-es csapdája.
De van megoldás, bár egy kis kompromisszumkészséget igényel. Le kell mondani a megrendelt (ezért nyilván különleges, egyedi színű, felszereltségű, motorú stb.) konkrét autóról és választani kell egy kocsit a kereskedés raktárkészletéből, és azt elhozni. Ezzel a kereskedő is jól jár, hiszen eladott egy (készletfinanszírozási terhet jelentő) autót, a vevő se bukta el a pénzt, a bank is "örül" hiszen bejön a csődvédelem alatt álló cégbe a pénz. Illetve, ha hiteles a vásárlás, akkor a vevő veszi át a törlesztési terhet (nagyon leegyszerűsítve a dolgot, persze), amit valószínűleg a Csiki-Begével ellentétben fog tudni fizetni (különben nem adták volna meg neki a hitelt).
Ennyi, nem olyan autója lesz, mint amire vágyott - ez rossz. De legalább nem bukta el pénzt, vagy nem kell hosszú hónapokat azon izgulnia, hogy pénzéhez jut-e, vagy sem.
Itt tartunk most, ebben a pillanatban rohanok is a sajtótájékoztatóra, amelynek meghívójához csatolt sajtóközleményt pedig a cikk blogposztjában olvashatják. Hamarosan jelentkezünk a további fejleményekkel.
FRISS: A pár perce véget ért sajtótájékoztatón Csiki-Bege Lajos ígéretet tett arra, hogy a mintegy 20 - jelenleg is várakozó ügyfél - autóját rendben leszállítja.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
