Romlik a japánok megbízhatósága

2009.04.22. 09:41

A nagy német gyárak közül az Audi, a BMW és a Mercedes triumvirátusa örülhet, a Ford és az Opel szégyenkezhet a 2008-as ADAC megbízhatósági statisztika adatai miatt. Továbbra is gyengék a franciák, különösen a Peugeot és a Renault. Még mindig erős viszont a Toyota, bár a többi japánhoz hasonlóan egyre kevésbé számít stréber éltanulónak.

Bár kategóriájában évek óta jól szerepel, számomra a 2008-as év ADAC hibastatisztikájának pozitív meglepetése egyértelműen a Citroën Xsara Picasso, illetve C4 Picasso modellcsalád. Ez az egyetlen francia típussorozat, amely nyerni tudott. Ráadásul három miniautón (Citroën C1, Peugeot 107 és Renault Twingo) kívül más, francia felségjelet viselő kocsi még a kategóriák élmezőnyének közelébe sem tudott férkőzni. Ezért különösen nagy eredmény a Picasso sikere.

A negatív szenzációt is a franciák, egészen pontosan a Renault Mégane 2003-as évjáratának tagjai szolgáltatják. A legtöbb váratlan meghibásodást ennél a típusnál és ennél a gyártási évnél regisztráltak a német sárga angyalok: ezer 2003-as Mégane közül több mint 75 volt ADAC-riasztás okozója. A legtöbb gondot náluk is, akárcsak az összes többi modellnél, a meghibásodó motorvezérlés, az indítást a tulajdonosnak is meggátló immobilizer vagy a lemerült akkumulátor jelentette. Elég egyértelmű, hogy az elektronika a modern autók Achilles-sarka.

Nem volt ez mindig így. A német autóklub, az ADAC már több mint 30 éve készít meghibásodási statisztikákat. Ennyi idő alatt pedig gyökeresen megváltozott a különféle hibafajták sorrendje. Sokat javultak a kuplungok és váltók (mínusz 7,5%), meg az üzemanyag-ellátásról gondoskodó rendszerek (mínusz 8,2%). A másik irányba sajnos lendületesebb a fejlődés: a harminc évvel korábbinál ma 20,2 százalékkal több bajt okoznak az autók elektromos rendszerei, azon belül is az elektronokból végérvényesen kifogyó akkumulátorok.

Persze megvan az oka is, amiért manapság már nem bírják úgy a kiképzést ezek az áramforrások. Egy modern autóba sok, nagy áramfelvételű elektromos fogyasztót építenek. Amikor ezeket bekapcsoljuk, akkor leszívunk az aksi töltöttségéből, amit aztán később a generátor visszatölt. Ez a folyamatos lemerítés, feltöltés eléggé megterheli az akkumulátorokat.

Aztán ott vannak a raktárakban, kikötőkben és egyéb változatos helyeken hosszú hónapokig tárolt, átadásra váró új autók. Mire ezek tulajdonoshoz kerülnek, addig az aksijuk egyszer már minimum teljesen kinullázódott. A teljes lemerülés pedig nem a hosszú akkumulátorélet és bika téli indítási képességek titka. Hasonlóan rosszul kezdődik egy autó akkujának pályafutása, ha az a kocsi kiállított, úgynevezett kereskedői demóautó. Ezek állnak vevőcsalogatónak a szalonokban, ezen mutatják be az értékesítők a különböző kényelmi és biztonsági extrák működését. Ilyenkor újratöltés előtt többnyire csontig merítik az aksit. Kivéve persze – tisztelet nekik érte –, ha elővigyázatos és körültekintő a kereskedés, mert az ilyenek a szalon elektromos hálózatáról folyamatosan utántöltik a demóautó aksiját.

2008-ban az autó elektromos rendszerei és az akkuk minden meghibásodás 40 százalékáért voltak felelősek. A második leggyakoribb okra (16%) az "egyéb" címkét ragasztották az ADAC sárga angyalai, a dobogó harmadik fokára a gyújtás különböző alkatrészei (10%) kerültek. 8-8 százalékkal holtversenyben negyedik a befecskendező-rendszer és a motor, a riasztások hét százalékát lehet a gumiabroncsokra és sérült kerekekre kenni. A hűtés, szellőzés és légkondicionálás 5%-ot szerzett ebben a kétes versengésben, a kuplung-váltó duó meg négyet. A kipufogó csupán a hívások két százalékáért tehető felelőssé.

Ami a hibák megítélését illeti, az ADAC igyekszik korrekten eljárni: a gumigondok például nem kerülnek be a megbízhatósági statisztikákba, mivel a gumidefekt és felnisérülés leggyakoribb oka a vezető figyelmetlensége. Hasonló elbírálás alá esik, ha valaki félretankol: tavaly 4222 esetben riasztották az ADAC munkatársait ilyen fura esethez. Különösen dízeleknél lehet végzetes az ilyesmi: a gázolaj helyett figyelmetlenségből betöltött benzin pillanatok alatt milliós nagyságrendű kárt tehet egy modern turbódízel motorban.

Kisebb kárt okoz, viszont sokkal gyakrabb fordul elő (tavaly például 14 732-szer), hogy az éjszaka szabad ég alatt parkoló kocsiban egy nyest megrágja a vezetékeket, amivel rögtön mozgásképtelenné is teszi azt.

Az elmúlt harminc évben több mint 50 millió ilyen vagy ezekhez hasonló esetben riasztották az ADAC valamelyik autómentő alakulatát. Ennyi adatból – csak 2008-ban közel 2,5 millió esetet összesítettek – azért már elég szép kis statisztika kerekedik, amit minden évben kíváncsian várnak mind a leendő vásárlók, mind az autógyártók képviselői. A vevők számára segítséget nyújt egy megbízható autó vásárlásához, a gyártók számára pedig hasznos információkat tartogat arra vonatkozóan, hol lehet még javítani az autók megbízhatóságán.

Ha az idei eredményekre is kíváncsi, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

2 órája
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
KRESS 200C III
  • Technika

KRESS 200C III

április 15., 13:57
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21