A nagy német gyárak közül az Audi, a BMW és a Mercedes triumvirátusa örülhet, a Ford és az Opel szégyenkezhet a 2008-as ADAC megbízhatósági statisztika adatai miatt. Továbbra is gyengék a franciák, különösen a Peugeot és a Renault. Még mindig erős viszont a Toyota, bár a többi japánhoz hasonlóan egyre kevésbé számít stréber éltanulónak.
Bár kategóriájában évek óta jól szerepel, számomra a 2008-as év ADAC hibastatisztikájának pozitív meglepetése egyértelműen a Citroën Xsara Picasso, illetve C4 Picasso modellcsalád. Ez az egyetlen francia típussorozat, amely nyerni tudott. Ráadásul három miniautón (Citroën C1, Peugeot 107 és Renault Twingo) kívül más, francia felségjelet viselő kocsi még a kategóriák élmezőnyének közelébe sem tudott férkőzni. Ezért különösen nagy eredmény a Picasso sikere.
A negatív szenzációt is a franciák, egészen pontosan a Renault Mégane 2003-as évjáratának tagjai szolgáltatják. A legtöbb váratlan meghibásodást ennél a típusnál és ennél a gyártási évnél regisztráltak a német sárga angyalok: ezer 2003-as Mégane közül több mint 75 volt ADAC-riasztás okozója. A legtöbb gondot náluk is, akárcsak az összes többi modellnél, a meghibásodó motorvezérlés, az indítást a tulajdonosnak is meggátló immobilizer vagy a lemerült akkumulátor jelentette. Elég egyértelmű, hogy az elektronika a modern autók Achilles-sarka.
Nem volt ez mindig így. A német autóklub, az ADAC már több mint 30 éve készít meghibásodási statisztikákat. Ennyi idő alatt pedig gyökeresen megváltozott a különféle hibafajták sorrendje. Sokat javultak a kuplungok és váltók (mínusz 7,5%), meg az üzemanyag-ellátásról gondoskodó rendszerek (mínusz 8,2%). A másik irányba sajnos lendületesebb a fejlődés: a harminc évvel korábbinál ma 20,2 százalékkal több bajt okoznak az autók elektromos rendszerei, azon belül is az elektronokból végérvényesen kifogyó akkumulátorok.
Persze megvan az oka is, amiért manapság már nem bírják úgy a kiképzést ezek az áramforrások. Egy modern autóba sok, nagy áramfelvételű elektromos fogyasztót építenek. Amikor ezeket bekapcsoljuk, akkor leszívunk az aksi töltöttségéből, amit aztán később a generátor visszatölt. Ez a folyamatos lemerítés, feltöltés eléggé megterheli az akkumulátorokat.
Aztán ott vannak a raktárakban, kikötőkben és egyéb változatos helyeken hosszú hónapokig tárolt, átadásra váró új autók. Mire ezek tulajdonoshoz kerülnek, addig az aksijuk egyszer már minimum teljesen kinullázódott. A teljes lemerülés pedig nem a hosszú akkumulátorélet és bika téli indítási képességek titka. Hasonlóan rosszul kezdődik egy autó akkujának pályafutása, ha az a kocsi kiállított, úgynevezett kereskedői demóautó. Ezek állnak vevőcsalogatónak a szalonokban, ezen mutatják be az értékesítők a különböző kényelmi és biztonsági extrák működését. Ilyenkor újratöltés előtt többnyire csontig merítik az aksit. Kivéve persze – tisztelet nekik érte –, ha elővigyázatos és körültekintő a kereskedés, mert az ilyenek a szalon elektromos hálózatáról folyamatosan utántöltik a demóautó aksiját.
2008-ban az autó elektromos rendszerei és az akkuk minden meghibásodás 40 százalékáért voltak felelősek. A második leggyakoribb okra (16%) az "egyéb" címkét ragasztották az ADAC sárga angyalai, a dobogó harmadik fokára a gyújtás különböző alkatrészei (10%) kerültek. 8-8 százalékkal holtversenyben negyedik a befecskendező-rendszer és a motor, a riasztások hét százalékát lehet a gumiabroncsokra és sérült kerekekre kenni. A hűtés, szellőzés és légkondicionálás 5%-ot szerzett ebben a kétes versengésben, a kuplung-váltó duó meg négyet. A kipufogó csupán a hívások két százalékáért tehető felelőssé.
Ami a hibák megítélését illeti, az ADAC igyekszik korrekten eljárni: a gumigondok például nem kerülnek be a megbízhatósági statisztikákba, mivel a gumidefekt és felnisérülés leggyakoribb oka a vezető figyelmetlensége. Hasonló elbírálás alá esik, ha valaki félretankol: tavaly 4222 esetben riasztották az ADAC munkatársait ilyen fura esethez. Különösen dízeleknél lehet végzetes az ilyesmi: a gázolaj helyett figyelmetlenségből betöltött benzin pillanatok alatt milliós nagyságrendű kárt tehet egy modern turbódízel motorban.
Kisebb kárt okoz, viszont sokkal gyakrabb fordul elő (tavaly például 14 732-szer), hogy az éjszaka szabad ég alatt parkoló kocsiban egy nyest megrágja a vezetékeket, amivel rögtön mozgásképtelenné is teszi azt.
Az elmúlt harminc évben több mint 50 millió ilyen vagy ezekhez hasonló esetben riasztották az ADAC valamelyik autómentő alakulatát. Ennyi adatból – csak 2008-ban közel 2,5 millió esetet összesítettek – azért már elég szép kis statisztika kerekedik, amit minden évben kíváncsian várnak mind a leendő vásárlók, mind az autógyártók képviselői. A vevők számára segítséget nyújt egy megbízható autó vásárlásához, a gyártók számára pedig hasznos információkat tartogat arra vonatkozóan, hol lehet még javítani az autók megbízhatóságán.
Ha az idei eredményekre is kíváncsi, lapozzon!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
