Lelövöm a poént: már lehet kapni, és hárommilló-nyolcba’ lesz az egyhatos benzines. Decemberre pedig megjön az egynégyes, még olcsóbban. És a Kia Soulban talán nem az ára a legérdekesebb, bár az is van olyan izgalmas, mint Pirner Alma tangabugyiban.
Ennyi neked, Nissan Note, viszlát Suzuki SX4, agyő Ford Fusion. Sőt, szerintem a Scion Xb-fanatikusok alatt is meginog majd az eddig biztosnak hitt vallási alap, amikor meglátják a Kia új autóját, a Soult. Ez odaüt, de akkorát, hogy egész formatervező-részlegeket fognak kirúgni világszerte, és nem csak amiatt. Lehet, hogy a japánok találták fel a dobozautó műfaját, és személyesen a Nissan a crossover kategóriát, de úgy tűnik, még csak a koreaiak vették igazán komolyan, hogy Európának kell egy ilyen autó, méghozzá aprólékosan kidolgozva. Megjelenésre a Soult legfeljebb a Nissan Cube tudná megütni, de azt mifelénk nem forgalmazzák.
Amikor egy autógyár úgy érzi, nagyon beletrafált a vevők ízlésvilágába, mindig extra árat kér az élményért. Nézzék csak meg az összes retróautót, és annak idején a Mazda Xedos-6 is jóval drágább volt a 626-osnál, meg a 323F-ért is többet kértek a sima 323-asnál, pedig csak a bukólámpa és a szappaneffekt volt benne különleges.
Erre jön a Kia, és 3,8 millió forintos indulóáron a válság miatt amúgy is hörögve vérző autópiaci masszába beszórja a Soult. Inkluzíve klímaberendezés, menetstabilizáló elektronika, MP3-at játszó hifi. Hogy ez sok-e?
Hasonló felszereltségben és motorral a Nissan Note pont ennyibe kerül. Hogy melyik kéne? Ha nem lenne szemem, talán bizonytalankodnék. Ha nem lenne szemem, akkor nem lenne jogosítványom sem, ezért eléggé értelmetlen e bizonytalankodás. És az örök olcsó ellenfél, a Suzuki? Klímával, egyhattal, MP3-mal az SX4-es 4,2 millió. Kár ragozni, az árral kiásták a csatabárdot (már hallom is: ezt talán nem kellett volna).
Tény, ami tény, a Soulban nincs tologatható hátsó üléspad, mint a Note-ban, de annak az extrának amúgy is a marketingértéke a nagyobb, a gyakorlati jóval kisebb – aki próbált már egy ilyen Nissan vagy édestestvére, a Renault Grand Modus előretolt hátsó ülésére beültetni akármekkora embert, érti, mire gondolok.
Akit pedig mindez nem győzött meg, vegye számba a lóerőadatokat: említett ezerhatszázas benzines 124 lóerős, jó tízessel több, mint a konkurenseké. Van még ezenkívül 1,6-os gyengébb fajta dízel 115 lóerővel (4,2 milliós indulóáron), illetve ugyanebből 128 lóerős kivitel (4,35 milliós indulóáron) – mindkettő tekintélyes lóerőmennyiség a köbcentikhez képest. Megint nincs mit hozzáfűzni.
Ha pedig nem elég a Swift-Scion Xb-Fusion vonalon mozgó, de azokénál ügyesebb formaterv, és nem hat meg senkit a meggyőző motorteljesítmény, vessenek egy pillantást az extrákra.