Bolhányi autóból elefántnyi cirkusz

2008.12.12. 00:03

Egy hivatali főosztályvezető véleménye jogszabályi szintre emelkedhet. Csupán azért diszkriminálnak és lehetetlenítenek el egy járművet, mert nem lehet rá a szokásos (adó)sarcokat kivetni. Az Európai Unióból csak a támogatások járnak nekünk, az előírások nem.

A mopedautók helyzetével már két éve is foglalkozott a Totalcar. Már akkor is megállapítottuk, hogy ezek az aranyos és praktikus gyöszök a városi árumozgatást, a B kategóriás jogosítvány nélküliek mobilitását, a mozgáskorlátozottak közlekedését, illetve a fiatalok járműkezelési gyakorlatát kitűnően tudnák javítani. Az apró és gyenge négykerekűek elsősorban Franciaországban divatosak, a legtöbbet ott is gyártják, szinte manufakturális módszerekkel. Legnagyobb előnyük, hogy az Európai Unió törvényei és szabályai értelmében segédmotoros kerékpárnak minősülnek, azaz nem gépjárművek, nem autók.

Ez Magyarországon is óriási előny volna, de idehaza inkább ez a legnagyobb hátrányuk. Előny lenne, hogy a vezetésükhöz elég egy KRESZ-vizsga, hogy behozatalukkor nem kell utánuk regisztrációs adót fizetni, hiszen rendszám se kell rájuk, és előny az is, hogy használatukhoz csak a gyártó vagy forgalmazó által kiállított forgalmazói tanusítvány és érvényes kötelező biztosításra volna szükség. De mindez csak feltételes módban leírható, legalábbis itt, Magyarországon, most, 2008-ban. Mivel nem minősülnek autónak, nem vonatkoznának rájuk az autókat sújtó adóterhek, és a rendszeres műszaki vizsga kötelezettsége sem. Ezt pedig a magyar hatóságok nem nézték jó szemmel, így a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NHK) jogelődje, a Közlekedési Főfelügyelet Közúti Jármű Főosztályának vezetője 2005. december 21-én kiadott egy körlevelet.

Ebben a körlevélben barokkos hivatali halandzsával kifejtve az áll, hogy a mopedautó márpedig autó, mert annak látszik. Ugye ismerik a régi anekdotát a székely bácsiról, aki egy napon elment az állatkertbe, meglátott egy zsiráfot, és csak ennyit mondott: ilyen állat pedig nincs. Hasonlóan erős a hatóság érvelése is arra vonatkozóan, hogy a mopedautó nem segédmotoros kerékpár. De térjünk vissza a tényekhez, és nézzük, mi a gond ezzel a körlevéllel − az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint.

Elsősorban az, hogy ellentmond az EU-s szabályozásnak. Az Európai Parlament és Tanács Irányelve egyértelműen meghatározza, mi minősül segédmotoros kerékpárnak. Itt pár műszaki feltételről van szó, ami kizárólag a jármű tervezési sebességére, hengerűrtartalmára és teljesítményére vonatkozik. Egyéb feltétel nincs. Ehhez képest a körlevél a személygépkocsik közé való besorolást olyan kritériumokra alapozta, amelyek semmilyen jogszabályban nem szerepelnek. Ilyen például, hogy négykerekű, zárt vezetőfülkés, vezethetősége szgk-hoz hasonló, kormányzása áttételes és kormánykerekes, valamint hogy van benne hátramenet. Aztán ilyen kritérium még a szélessége, hogy van ajtaja és szélvédője, de ami talán a legszebb: van első és hátsó futóműve, lábbal kezelhető pedálrendszere. Emellett hivatkoztak arra is, hogy vezetése a kétkerekű, segédmotoros kerékpárokétól, illetve a motorkerékpárokétól eltérő technikát igényel (két nyomon halad, a sáv nagy részét elfoglalja, parkolás, hátramenet stb.). Az előbbiek egyébként mind igazak is, de az EU-s irányelv szempontjából, vagyis jogi szempontból „nem volt ilyen kérdés”. Másfelől pedig B kategóriás jogosítvánnyal lehet például mezőgazdasági vontatót (MTZ, Zetor) vezetni, pedig egy jó traktort már egy óvodás se néz autónak. Elnézést a hatóságokéhoz hasonlóan bántó demagógiáért.

A körlevéllel kapcsolatos további tartalmi jellegű probléma az EU-tagságunkkal függ össze. Nem szeretnénk nagyon mélyre ásni a blikkfangos jogi nyelvezetben, a lényeg, hogy az Uniónak vannak nagyon kemény, az egységes, közös piac megvalósítását szolgáló szabályai. Az EU Bírósága konzekvensen nyírja a tagállamokat minden olyan jogszabályuk vagy intézkedésük miatt, amely a szabad piac létrejöttét, az áruk, személyek és szolgáltatások szabad áramlását akadályozza. Ebből a fő irányelvből ered az a szabály is, hogy ha egyszer az EU-n belül bárhol segédmotoros kerékpárként jóváhagytak egy járművet, akkor mi sem mondhatjuk, hogy szerintünk nem az. Egyszerűen a már meglévő tagállami jóváhagyás alapján kell besorolni, ha ezzel ellentétesen járunk el, az a „mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül”. Ennek azon túl, hogy nem kedves magatartás egy tagállamtól, súlyos politikai és pénzügyi következményei lehetnek. Magyarán: hatalmas EU-s seggberúgás és zsebpénzmegvonás jár érte.

A mennyiségi korlátozás, illetve a mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés tilalma: az Európai Közösség alapokmányai – összhangban a vámunió létrehozásával és a vámok eltörlésével – tiltanak minden olyan jellegű nemzeti intézkedést, amely hátrányosan különbözteti meg a külföldi áruk behozatalát vagy külföldi szolgáltatások nyújtását. Ez lehet kifejezett mennyiségi korlátozás is, de marasztaltak már el tagállamot – konkrétan Németországot – olyan szabály miatt is, amely az alkoholos italok minimális alkoholtartalmát határozta meg. E szabály miatt nem lehetett Németországban dijoni likőrt árusítani ( Cassis de Dijon-ügy ). Az EU bírósága ezt a szabályt mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősítette.

Tehát a gond egyrészt az, hogy kiadtak egy körlevelet, amely kifejezetten ellentétes a vonatkozó uniós jogszabállyal. Az igazi probléma azonban ott kezdődött, hogy volt, aki ezt komolyan vette. És miért ne vette volna bárki komolyan, amit egy országos hatáskörű központi közigazgatási szerv írásban megfogalmaz? A probléma gyökere onnan ered, hogy létezik egy kevésbé ismert, ám elég fontos jogszabály, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. tv. Ez határozza meg a jogszabályok fajtáit, létrehozataluk módját és minden ezzel kapcsolatos szabályoznivalót. Rendelkezik az úgynevezett „állami irányítás egyéb jogi eszközeiről” is, meghatározza, hogy ki milyen formában és módon adhat ki ilyet. Ebbe se mennénk bele ennél bővebben, a lényeg, hogy – amint az ombudsmani jelentésből is kiderül – az NKH elnökének „irányelv” és „tájékoztató” kiadására van lehetősége, azonban ennek is megvannak az eljárási feltételei. Például előzetes véleményezésre meg kell küldeni az érdekelt miniszternek, társadalmi szervezeteknek, érdekképviseleti szerveknek.

Ennek alapján a kiadott körlevél egy kötelező erő nélküli papírnak, gyakorlatilag a hivatal véleményének tekinthető. A vélemény meg olyan, mint a segg. Mindenkinek van. De még ez sem okozott volna problémát, ha a dolgot a helyén kezelik, mint tették azt Hajdú-Biharban. Itt a szabálysértési eljárások következtében bírósági szakaszba jutott esetekben a bíróság megszüntette az eljárásokat (pont a fent már említett tagállami nyilvántartásba vételre hivatkozva). Más esetben viszont a szabálysértési hatóság büntetett, és a bíróság ezt jóváhagyta. Nyilván nem jó, ha az ország egyik részén megbüntetnek valamiért, amiért az ország másik részén viszont nem. Ezt hívják a jogbiztonság és a jogállamiság hiányának.

Az oldalról ajánljuk

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

1 órája
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21