Egy hivatali főosztályvezető véleménye jogszabályi szintre emelkedhet. Csupán azért diszkriminálnak és lehetetlenítenek el egy járművet, mert nem lehet rá a szokásos (adó)sarcokat kivetni. Az Európai Unióból csak a támogatások járnak nekünk, az előírások nem.
A mopedautók helyzetével már két éve is foglalkozott a Totalcar. Már akkor is megállapítottuk, hogy ezek az aranyos és praktikus gyöszök a városi árumozgatást, a B kategóriás jogosítvány nélküliek mobilitását, a mozgáskorlátozottak közlekedését, illetve a fiatalok járműkezelési gyakorlatát kitűnően tudnák javítani. Az apró és gyenge négykerekűek elsősorban Franciaországban divatosak, a legtöbbet ott is gyártják, szinte manufakturális módszerekkel. Legnagyobb előnyük, hogy az Európai Unió törvényei és szabályai értelmében segédmotoros kerékpárnak minősülnek, azaz nem gépjárművek, nem autók.
Ez Magyarországon is óriási előny volna, de idehaza inkább ez a legnagyobb hátrányuk. Előny lenne, hogy a vezetésükhöz elég egy KRESZ-vizsga, hogy behozatalukkor nem kell utánuk regisztrációs adót fizetni, hiszen rendszám se kell rájuk, és előny az is, hogy használatukhoz csak a gyártó vagy forgalmazó által kiállított forgalmazói tanusítvány és érvényes kötelező biztosításra volna szükség. De mindez csak feltételes módban leírható, legalábbis itt, Magyarországon, most, 2008-ban. Mivel nem minősülnek autónak, nem vonatkoznának rájuk az autókat sújtó adóterhek, és a rendszeres műszaki vizsga kötelezettsége sem. Ezt pedig a magyar hatóságok nem nézték jó szemmel, így a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NHK) jogelődje, a Közlekedési Főfelügyelet Közúti Jármű Főosztályának vezetője 2005. december 21-én kiadott egy körlevelet.
Ebben a körlevélben barokkos hivatali halandzsával kifejtve az áll, hogy a mopedautó márpedig autó, mert annak látszik. Ugye ismerik a régi anekdotát a székely bácsiról, aki egy napon elment az állatkertbe, meglátott egy zsiráfot, és csak ennyit mondott: ilyen állat pedig nincs. Hasonlóan erős a hatóság érvelése is arra vonatkozóan, hogy a mopedautó nem segédmotoros kerékpár. De térjünk vissza a tényekhez, és nézzük, mi a gond ezzel a körlevéllel − az állampolgári jogok országgyűlési biztosa szerint.
Elsősorban az, hogy ellentmond az EU-s szabályozásnak. Az Európai Parlament és Tanács Irányelve egyértelműen meghatározza, mi minősül segédmotoros kerékpárnak. Itt pár műszaki feltételről van szó, ami kizárólag a jármű tervezési sebességére, hengerűrtartalmára és teljesítményére vonatkozik. Egyéb feltétel nincs. Ehhez képest a körlevél a személygépkocsik közé való besorolást olyan kritériumokra alapozta, amelyek semmilyen jogszabályban nem szerepelnek. Ilyen például, hogy négykerekű, zárt vezetőfülkés, vezethetősége szgk-hoz hasonló, kormányzása áttételes és kormánykerekes, valamint hogy van benne hátramenet. Aztán ilyen kritérium még a szélessége, hogy van ajtaja és szélvédője, de ami talán a legszebb: van első és hátsó futóműve, lábbal kezelhető pedálrendszere. Emellett hivatkoztak arra is, hogy vezetése a kétkerekű, segédmotoros kerékpárokétól, illetve a motorkerékpárokétól eltérő technikát igényel (két nyomon halad, a sáv nagy részét elfoglalja, parkolás, hátramenet stb.). Az előbbiek egyébként mind igazak is, de az EU-s irányelv szempontjából, vagyis jogi szempontból „nem volt ilyen kérdés”. Másfelől pedig B kategóriás jogosítvánnyal lehet például mezőgazdasági vontatót (MTZ, Zetor) vezetni, pedig egy jó traktort már egy óvodás se néz autónak. Elnézést a hatóságokéhoz hasonlóan bántó demagógiáért.
A körlevéllel kapcsolatos további tartalmi jellegű probléma az EU-tagságunkkal függ össze. Nem szeretnénk nagyon mélyre ásni a blikkfangos jogi nyelvezetben, a lényeg, hogy az Uniónak vannak nagyon kemény, az egységes, közös piac megvalósítását szolgáló szabályai. Az EU Bírósága konzekvensen nyírja a tagállamokat minden olyan jogszabályuk vagy intézkedésük miatt, amely a szabad piac létrejöttét, az áruk, személyek és szolgáltatások szabad áramlását akadályozza. Ebből a fő irányelvből ered az a szabály is, hogy ha egyszer az EU-n belül bárhol segédmotoros kerékpárként jóváhagytak egy járművet, akkor mi sem mondhatjuk, hogy szerintünk nem az. Egyszerűen a már meglévő tagállami jóváhagyás alapján kell besorolni, ha ezzel ellentétesen járunk el, az a „mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősül”. Ennek azon túl, hogy nem kedves magatartás egy tagállamtól, súlyos politikai és pénzügyi következményei lehetnek. Magyarán: hatalmas EU-s seggberúgás és zsebpénzmegvonás jár érte.
A mennyiségi korlátozás, illetve a mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedés tilalma: az Európai Közösség alapokmányai – összhangban a vámunió létrehozásával és a vámok eltörlésével – tiltanak minden olyan jellegű nemzeti intézkedést, amely hátrányosan különbözteti meg a külföldi áruk behozatalát vagy külföldi szolgáltatások nyújtását. Ez lehet kifejezett mennyiségi korlátozás is, de marasztaltak már el tagállamot – konkrétan Németországot – olyan szabály miatt is, amely az alkoholos italok minimális alkoholtartalmát határozta meg. E szabály miatt nem lehetett Németországban dijoni likőrt árusítani ( Cassis de Dijon-ügy ). Az EU bírósága ezt a szabályt mennyiségi korlátozással azonos hatású intézkedésnek minősítette.
Tehát a gond egyrészt az, hogy kiadtak egy körlevelet, amely kifejezetten ellentétes a vonatkozó uniós jogszabállyal. Az igazi probléma azonban ott kezdődött, hogy volt, aki ezt komolyan vette. És miért ne vette volna bárki komolyan, amit egy országos hatáskörű központi közigazgatási szerv írásban megfogalmaz? A probléma gyökere onnan ered, hogy létezik egy kevésbé ismert, ám elég fontos jogszabály, a jogalkotásról szóló 1987. évi XI. tv. Ez határozza meg a jogszabályok fajtáit, létrehozataluk módját és minden ezzel kapcsolatos szabályoznivalót. Rendelkezik az úgynevezett „állami irányítás egyéb jogi eszközeiről” is, meghatározza, hogy ki milyen formában és módon adhat ki ilyet. Ebbe se mennénk bele ennél bővebben, a lényeg, hogy – amint az ombudsmani jelentésből is kiderül – az NKH elnökének „irányelv” és „tájékoztató” kiadására van lehetősége, azonban ennek is megvannak az eljárási feltételei. Például előzetes véleményezésre meg kell küldeni az érdekelt miniszternek, társadalmi szervezeteknek, érdekképviseleti szerveknek.
Ennek alapján a kiadott körlevél egy kötelező erő nélküli papírnak, gyakorlatilag a hivatal véleményének tekinthető. A vélemény meg olyan, mint a segg. Mindenkinek van. De még ez sem okozott volna problémát, ha a dolgot a helyén kezelik, mint tették azt Hajdú-Biharban. Itt a szabálysértési eljárások következtében bírósági szakaszba jutott esetekben a bíróság megszüntette az eljárásokat (pont a fent már említett tagállami nyilvántartásba vételre hivatkozva). Más esetben viszont a szabálysértési hatóság büntetett, és a bíróság ezt jóváhagyta. Nyilván nem jó, ha az ország egyik részén megbüntetnek valamiért, amiért az ország másik részén viszont nem. Ezt hívják a jogbiztonság és a jogállamiság hiányának.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
