"Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A makó szegénylegény, aki befutotta az amerikai álomkarriert: Galamb József |
Galamb József karrierje tipikus amerikai
álomsztori: elindul a szegénylegény és szívós munkával,
akaraterővel híres és gazdag lesz. A történet ráadásul igaz. Galamb
1881. február 3-án született Makón, többgyermekes családban. Atyja
korai halála miatt ügyvéd bátyja állta taníttatásának költségeit. A
fiatal Galamb a Budapesti Felsôipariskola elvégzése mellett a
Műegyetem különbözô tanfolyamait látogatta szakmai tudását
szélesítve. A kötelező katonai szolgálat elvégzése után, ahogy
akkoriban szokás volt, elindult világot látni, és 1903.
őszén landolt Amerikában.
Több aljamunka, mint dobozsarok-ragasztás, szerszámkészítés után véletlenül egy napon három autógyár is munkalehetőséggel kecsegtette. Ösztönös megérzéssel választhatta az ekkor még csöppnyi Ford Motor Company-t. Eltelt egy kis idő és a magyar rajzoló, "Joe" felkeltette a cégfőnök, Henry Ford érdeklődését is. "1907. elején Ford azt mondta nekem: "Joe, új autót szeretnék tervezni. Készíts elő magadnak egy speciális szobát a harmadik emeleten. Vidd fel a rajztábládat és egy palatáblát, és kezdjünk el dolgozni az új típuson" - emlékezett vissza a T-Ford születésére közel 50 évvel késobb "Joe", Galamb József.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Ford birodalom urai. Középen Henry Ford, jobbra fia Edsel, balra Henry II. |
Henry Ford, Charles Harolde Wills és Galamb
mellett egy másik magyar, Farkas Jenő is ott bábáskodott a T-Ford
körül.
Henry kedvenc karosszékében üldögélt és ontotta magából az
ötleteket, melyeket a magyarok igyekeztek műszaki rajzokba önteni.
A bolygóműves váltó viszont teljes egészében Galamb elgondolását
követte.
A T-Ford 1908. október elsején mutatkozott be. Ahogy mondani szokás a többi már történelem. Galamb azonban nem üldögélhetett nyugodtan a babérjain. Henry percnyi pihenőt sem engedélyezett - egyre újabb és újabb járműfajtákban gondolkodott. Az otromba, hatalmas méretű mezőgazdasági traktorok helyett kisebb, könnyebben kezelhető modellt kívánt megvalósítani.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Az első nagysorozatban készített automobil, az első tömegautó, a legendás Model T |
Több éves kísérletezés után végül Farkas Jenő,
Galamb mellett a másik jelentős Ford-magyar készítette el a Fordson
Model F-et, amely az első világháború folyamán először az angol
mezőgazdaságot forradalmasította: a munkaképes férfiakat ugyanis
besorozták, de
a Fordsonnal még a nők is el tudták végezni a fáradságosabb
gazdasági munkák nagy részét. Nem véletlen, hogy a huszas évek
folyamán Magyarországon is kedvelték. Ehhez járult, hogy 1925. után
hirtelen új vámtarifákat léptettek életbe: a 15 mázsa alatti
traktorok vámját szállították le. A Ford nem tehetett arról, hogy
egyedül az ő típusuk volt ennyire könnyű....
Galamb József 1919-ben kapott hivatalos
titulust. Henry ugyanis jobban szerette munkatársait nevükön
szólítani, nem kedvelte az igazgató vagy osztályvezető
megnevezéseket. Amikor Edsel Ford került formálisan a
vezérigazgatói székbe, elkészítette a vállalati hierarchiát. Galamb
főmérnöki beosztást kapott,
200 ember dolgozott a keze alatt.
A húszas évek folyamán Galamb leginkább a T-Fordot
csiszolgatta: "Én voltam a közvetítő a szervízrészleg és Mr Ford
között.. Ha egy vásárló panaszkodott, a szervizesekhez fordult, ők
meg hozzám". Később az A-Ford és a V8-as típusok megalkotásába is
besegített.
![]() |
|
![]() |
![]() |
A Fordson traktor, amelynek megalkotásában szintén jelentős szerepet játszottak a magyarok |
Galamb magyarságát sem feledte. Családja
1922. őszén Makón beindíthatta a Ford kereskedést, amely
szépen gyarapodott: a forgalom növekedésével Békéscsabán is nyílt
egy lerakatuk. Szintén Galamb József volt, aki a háttérből segített
Horthy Istvánnak, a kormányzó fiának, hogy a Fordnál dolgozhasson
Amerikában. Ez több lépésben oda vezetett, hogy amikor az ifjabb
Horthy 1935-től a MÁVAG vezérigazgató-helyettesi teendőit is
ellátta, a Ford V8 és Eifel típusait Magyarországon szerelték
össze.
Galamb József 1955. december 4-én hunyt el. Akkoriban Magyarországon nem olyan szelek fújtak, hogy megemlékezéseket tarthattak volna. Galambról az első nagyobb lélegzetű életrajz 1967-ben jelent meg A műszaki nagyjaink című kötetben. Ezt követte 1981-ben egy emléktábla avatás, az egykori makói Ford-műhely falán. Idén pedig Galamb egyik unokájának és több Ford reprezentáns jelenlétében mellszobrot lepleztek le Makón.
![]() |
|
![]() |
![]() |
Ford Model A, a Model T utódja, melyet szintén Galamb bábáskodása alatt fejlesztettek ki. |
A Közlekedési Múzeum restaurálatlan T-Fordját odaadta a makói Galamb József Szakközépiskola diákjainak, cserébe pedig kapott egy frissen restaurált T-Fordot. E remek üzlet hallatán csak csendben sóhajthatunk, vajh' miért nem dolgoztak ismert magyarok a Maybachnál vagy a Delahaye-nél, hátha a Múzeum restaurálatlan példányai így végre ismét régi fényükben pompázhatnának.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
