Nemrégiben megjelent kormoló buszos cikkem nyomán landolt a megoldás a postafiókomban. A dízelmotor utólagos gázosításáról van szó – de már az elején tisztázzunk valamit. A kettős üzemre átállítás nem mindenkinek éri meg, de akinek igen, annak nagyon.
A műszaki megoldás viszonylag egyszerű: a dízelmotor szívócsövébe LPG-t juttatnak, hasonlóan, mint amikor egy benzinmotort átállítanak gázüzemre. Az egyetlen komoly eltérés az, hogy a benzinmotor ilyenkor tisztán gázzal üzemel, a dízelnél viszont az energia java változatlanul a gázolajból származik, a motor pedig értelemszerűen megmarad kompressziógyújtásúnak.
Hogy mi értelme az egésznek?
Az, hogy a gáz kétszer gyorsabban ég és az egész égéstérben egyenletesen jelen van, ezért az égésfolyamat tökéletesebb, az apró gázolajcseppek jobban elégnek a gázlángban – a dízelmotorok részecskekibocsátása pont a tökéletlen égés eredménye. És ne kergessünk hiú ábrándokat: 2000 baros nyomás ide, részecskecsapda oda, ezek a motorok mindig bocsátanak ki szilárd részecskéket (továbbiakban: korom), még ha azok nem is látszanak szabad szemmel. A részleges gázüzem ezt a jelenséget drasztikusan, akár 70-80 százalékkal mérsékli, de az összes többi káros komponens mennyisége is csökken, ha nem is ilyen mértékben. Azt sem árt tudni, hogy a dízelmotor kormolása nettó pazarlás, hisz az elégetlen üzemanyag.
Igen, igen. Jól sejtik. A dízelmotor LPG-vel kiegészítve kevesebbet fogyaszt. A rendszert kifejlesztő Diesel-Gáz Motor Hungary cégnél azt mondják, hogy sok minden hangolás kérdése, de a gázolaj-megtakarítás 20 és 25 százalék közötti, de a nagy terheléssel járó kamionoknál, traktoroknál elérheti a 30-35 százalékot. Ezt nagyjából 15 százaléknyi LPG hozzáadásával lehet elérni.
A dízel-gáz rendszer nagyon hasonló a benzinmotoroknál használtakhoz – és nem keverendő össze például a földgázbuszoknál használt technikával. (Azoknál komolyabb átépítésre van szükség, hiszen például gyújtórendszert is ki kell építeni.) Itt mindössze bejuttatják a gázt a szívócsőbe. A 2005 óta zajló fejlesztések során úgy tapasztalták, hogy érdemesebb még a turbó előtt befecskendezni a gázt, jobban keveredik a levegővel.
Az LPG eredetileg folyadék, tehát szükség van elpárologtatóra, ez gyakorlatilag olyan, mint a benzinmotoros átépítéseknél. Injektorból viszont csak egyre, maximum kettőre van szükség, a motor méretétől függően. Kell még pár szenzor, cső, vezeték, szintmérő, kapcsoló és a gázvezérlő elektronika. Ez utóbbi teljesen saját fejlesztés – ez a lelke a rendszernek. Természetesen szükség van gáztartályra is, amelynek méretét úgy érdemes belőni, hogy nagyjából akkor fogyjon ki, amikor a gázolaj is. Ez személyautónál könnyebb kérdés, kamionnál nehezebb.
Egy gázrendszer beépítése elvileg növelheti a teljesítményt, a gyakorlatban azonban olyan a befecskendezés, hogy főleg a közepes fordulatszámoknál ad több gázt, majd felfelé haladva szépen csökken a mennyisége. Ennek az az eredménye, hogy nyomatékosabb lesz a középtartományban, tehát ugyanolyan sebesség tartásához a vezetőnek kevésbé kell lenyomnia a gázpedált, ergo kevesebb gázolajat kell befecskendezni. Az átépítések célja ugyanis az, hogy a motor teljesítmény- és nyomatékadatai ne változzanak jelentős mértékben. Ennek a gyakorlati oka az, hogy a hajtáslánc elemeit megkíméljék, elvi oka pedig, hogy a gyári teljesítménytől maximum tíz százalék eltérést engednek a magyar előírások. Az eredeti motorelektronika programjához nem nyúlnak, a gázrendszer vezérlőegysége ettől teljesen függetlenül dolgozik. A gázbefecskendezés akkor kezd működni, amikor a hűtőfolyadék hőmérséklete elérte a 40-45 fokot, addig gázolajjal üzemel a motor. A gázadagolás mellékhatása, hogy a kisebb koromképződés miatt a motorolaj és az égéstér is tisztább marad.
A dízelek gázosítása teljesen legális, tehát a magyar fejlesztő cég és partnerei megkaptak minden NKH-engedélyt a dízel-gáz kettős üzemű járművek átépítésére. A járművek – bár javul az emisszójuk – ugyanolyan környezetvédelmi besorolásban maradnak. Ne legyünk telhetetlenek, mindent nem lehet. A beépítő hálózat minden adathoz hozzáfér, azaz, ha már egy adott járműtípus optimális beállításai megvannak, akkor a következő, ugyanolyan járműnél nem kell a befecskendező elektronika hangolgatásával bíbelődni, csak letölteni szükséges azokat.
Milyen dízelmotor gázosítható? Bármilyen. Mindegy, hogy milyen szabályzású, lehet kamrás vagy közvetlen befecskendezéses. A fő kérdés inkább az, hogy megéri-e. Mert, mint Molnár Ferenc, a cég vezetője mondja, a személyautós ügyfeleket először tájékoztatják a megtérülésről. A tapasztalat az ugyanis, hogy 9-10 l/100 km fogyasztás alatt kérdéses, hogy valaha megtérül-e. Persze, aki környezetvédelmi elhivatottságát hangsúlyozza, és nagyon köti az ebet a karóhoz, nem hajtják el.
Nézzük csak a matekot, hogy miért! Egy dízel személyautóba úgy háromszázezer forint áfa nélkül (azaz 375 áfával), a legdrágább a kamionok és a traktorok gázosítása, ez nettó 450 ezer forint körüli összeg. Nem olcsó, és ezt kell visszahozni. A dízelmotorok gázosítása nyilván akkor érheti meg, mert összességében kevesebbet kell üzemanyagra költeni. Ez a kombináció viszonylag egyszerű: a gázolaj litere ma 370 forint körül van, az LPG átlagosan 215 Ft körül kapható. Azt könnyű belátni, hogy az eredetileg 6-7 literes fogyasztásból nehéz összerakosgatni pár száz forintjával száz kilométerenként. Amikor Páhiban jártam a cégnél, a legkisebb autó, amelybe beépítették a rendszert, a cég VW T4-es furgonja volt, de épp összefutottam egy Békés megyei kamionos vállalkozó két dízel Hummerjével: nála már sokkal érzékelhetőbb a megtakarítás, csakhogy itt 16 literről indult a licit, ebből lett 11-12 liter, plusz 2-3 liter gáz. Az Audi Q7-esnél is hasonló nagyságrendű a megtakarítás.
A hummeres vállalkozó elárulta, hogy nem véletlenül érdekli a dolog. Húsz kamionjának az elgázosítása nagyjából nyolcmilliós beruházás, ezzel évi 40-50 milliót spórolhatna, de előtte ki akarja próbálni. A vicces az volt a beszélgetésünkben, hogy nem is tudta pontosan, mennyibe kerül a gázolaj a kutakon, mivel a járművei a saját kútján tankolnak, és ide nagykeráron érkezik az üzemanyag. Havonta ötven-hatvanezer liter. Mindenesetre, ha a kalkuláció bejön, úgy számolta, a tavalyi gázolajköltségekhez tudna visszatérni a cég, és ez nem kis szó. A hasonló cégeket ugyanis nagyon szorongatja a drága gázolaj, az érvényes szerződéseik fix árakat tartalmaznak, és a profitot más üzemanyagárakkal kalkulálták.
A megtakarítás akkor a legnagyobb, ha nagy terheléssel üzemelő motorról van szó. A traktorok, kamionok pedig pont ebbe a műfajba tartoznak: viszonylag szűk fordulatszám-tartományban működik a motor, ezért nagyon könnyű jól optimalizálni a befecskendezett gáz mennyiségét. Panghy Gáspár a cég pénzügyeivel foglalkozik, ő néhány helyben üzemelő átépített jármű kalkulációját is elkészítette. Egy kamion esetében, amely havi tízezer kilométert fut, a megtérülés ideje kevesebb mint négy hónap. A kilométerenkénti nettó 12,8 Ft/km megtakarítás úgy jött össze, hogy az eredetileg 33 literes fogyasztás helyett 26 liter gázolaj-4,8 liter autógáz kombináció lett az eredmény.
Egy másik érdekes kalkulációt egy Valtra traktor adatairól kaptam, és ha lehet, ez még döbbenetesebb. A traktor üzemóránként 1880 forintot takarít meg szántás közben (eredeti 22 liter/üzemóra gázolajról, 15 literre + 3,7 liter LPG/üzemóra), így az idénymunkák idején, amikor gyakorlatilag éjjel-nappal dolgozik, elképesztően gyorsan képes meghozni a beépítés árát. Tessék kiszámolni, napi 12 órájával. Ja, hogy a szántóföld mellett nincs LPG-kút? Van az is, ahogy a gázolajat is ki tudják szállítani, tessék elhinni.
Panghy Gáspár a gázosítás egy teljesen más problémakörét is felvillantotta. Arról van szó, hogy néhány beépítés után meglepő tapasztalatokat szereztek: a járműbe ugyanannyi gázolaj ment, mint azelőtt, és közben a gázt is megette. Itt kerül felszínre az a jelenség, amikor a járműbe tankolt gázolaj és a motorban elégetett gázolaj mennyisége nem feltétlenül azonos. A magáncégeknél természetesen a tulajdonos megy reklamálni a gázoshoz, hogy hol a remélt megtakarítás.
Az ilyen jellegű reklamációk kiküszöbölésére egy további fejlesztésük is van: a dízel-gázos járművek flottakövetése, amelynél – extraként – egy átfolyásmérőt is beépítenek a gázolajkörbe. A gázos rendszer pedig eleve tudja, mennyit fecskendezett be. A hasonló hardver a gázolajfogyasztás terven felüli csökkenéséhez szokott vezetni, ez az általános tapasztalat.
Mit tudok én ehhez hozzátenni? Én nem vagyok az a típus, aki szerint minden eleve jó, ami magyar fejlesztés. Valami akkor jó, ha beválik a gyakorlatban, és úgy tűnt, ez működik, a helyszínen lévő gázos dízelekből a kósza korompamacsot sem láttam távozni. Az sem véletlen, hogy a versenyszféra erősen érdeklődik, főleg ott, ahol legalább furgonméretű járművekből áll a flotta. A mezőgazdaság szintén komoly piac, a sok traktor után most készül épp az első kombájnátépítés. A közlekedési vállalatok már kevésbé vevők a fejlesztésre, amely kis befektetéssel ígér drasztikus emissziócsökkenést és mellesleg kisebb fogyasztást. De hisz csupa nyereséges, környezetbarát járműveket üzemeltető cég, tehetik.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
Jó vagy felesleges ötlet?
- Hírek
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.
- Hírek
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.
- Hírek
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.
- Hírek
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.
- Hírek
Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.
- Hírek
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.
- Hírek
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.
- Hírek
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.
- Technika
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.
- Hírek
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.
- Hírek
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.
- Közélet
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!
- Hírek
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.
- Hírek
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.
- Tesztek
A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.
A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.
- Hírek
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.
- Hírek
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.
- Hírek
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.
- Hírek
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
Összehaverkodna Kína az EU-val?
- Hírek
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.
- Hírek
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.
- Hírek
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
A pilóta sértetlenül megúszta.
- Hírek
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.
- Hírek
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.
