Elcsalt lóerők, vagy az élet rendje?
Totalcar Erőmérő: Hyundai i20 1.4
Forog a Totalcar Erőmérő sorozata, ahol hitelesített, professzionális teljesítménymérő padon bizonyítanak a ti autóitok az Autokorbelnél. Korábban már elmondtuk, hogy mi ez, sorban választjuk ki az jelentkezők autóit, most egy német bestseller következik, az új, euro6-os Hyundai i20.
Azért választottuk ezt az autót, mert motorja a klasszikus motorépítés utolsó hírnökeinek egyike, vagyis nem turbós, mint manapság szinte minden benzinmotor. Ez az egynégyes a régi világ küldötte: változó szelepvezérlésű szívómotor, amely a legmagasabb környezetvédelmi normát is teljesíti.
Mindig panaszkodunk, hogy a kis lökettérfogatú szívómotorok karakterét mennyire megöli az Euro 6-os norma, rossz lesz a gázreakció, nem ugrik úgy a gép, mint az egyébként megszokott volt néhány évvel, és pár környezetvédelmi normatívával ezelőtt.
Ez a Hyundai i20 2015-ös modell, 1,4 literes szívómotorja a motorkínálat legrégebbi tagja, hiszen időközben megjelent az ezres, turbós, 100 és 120 lóerős változatokban. Az új motorok az 1,4-es 134 Nm-es nyomatéka helyett 170 newtonmétert produkálnak, ami sokat segít, amikor alacsony fordulatról próbálunk gyorsítani.
Korábban már teszteltük a kis Hyundai-t, és bár az autó nagyon tetszett, motorja okozott némi csalódást. Csendes, takarékos, de bágyadt. Ha a gyári adatokat nézzük, nem látszik semmilyen hiány: 100 lóerő 6200-as fordulaton és 134 Nm 3800-on, ezek számszerűen teljesen jó értékek egy szívó, nem közvetlen befecskendezéses benzinmotornak.
Bár a csúcsnyomaték magas fordulatszámon jelentkezik, ez nem különleges helyzet, több benzinmotor hasonló ebből szempontból, a 100 lóerő pedig teljesen jó érték egy ilyen jellegű, nem sportosra tervezett motornál. Időközben nagyon sikeres lett ez a modell, Németországban vezeti a kategória eladási statisztikáját, tervezéssel, piaci szerepléssel tehát nincs baj.
Műszakilag is rendben van, két vezérműtengelyét lánc hajtja, és mindkettő változtatja a szelepvezérlést. Ezzel nem csak nyomatékosabbá, hanem takarékosabbá és tisztábbá is tudják tenni a motort. Az autó nem is nehéz, 1080 kg ebben a magas felszereltségben, ami nagyon jó érték a mai kategóriatársai közt.
Ha papíron minden ilyen idilli, akkor miért bágyadt menet közben a Hyundai? Két eset lehetséges, az egyik, hogy egyszerűen nincs meg az ígért 100 ló és a 134 Nm, vagy ha mégis, valahogy nem úgy, nem ott ahol kellene. Az is lehet, hogy a nyomatékgörbe egyenetlen, beszakadásokkal teli, ami a nem túl pontos változó szelepvezérlés következménye lehet.
Az Erőmérőben szereplő i20 mindössze kétéves, 45 ezer kilométert mentek vele, egy német nő a tulajdonosa, aki összességében elégedett a kis Hyundai-jal. Vegyes üzemben használja, átlagosan 6,5-7 liter benzinnel tesz meg 100 kilométert, eddig hiba nélkül.
Bekötöttük a mérőpadra az autót, elindult a mérés. A kerekek és a mérőgörgők zaja miatt semmit nem lehetett hallani a nagyon csendes motorból. Közben egyenletesen emelkedett a teljesítménygörbe a monitoron, és a hozzá tartozó nyomatékgörbén sem láttunk rendellenességet.
A maximális értékek kicsit elmaradnak a várttól, a 100 lóerő helyett 96,2, a 134 Nm helyett 122 Nm a csúcs, ami jellemző a szívómotorokra, de nem ez okozza az erőtlenséget. Az is látszik, hogy a nyomatékgörbe teteje 3500-4500 fordulat közé esik, tehát a motor eléggé pörgősre hangolt, ahogy a 96 ló is csak 6300-nál áll be a hámba.
Mégsem ez okozza az erőtlenségérzést, hanem a gázreakció. A gázpedál lenyomását követően, főleg kisebb fordulatról úgy indul el az autó, mintha a gázrudazatban lenne egy rugalmas darab, amely csak később és lassabban működteti a fojtószelepet. Mivel azonban elektronikus a gázpedál, ez a rugalmas darab nem más, mint az elektronika, amely azért van, hogy az autó ne szennyezzen annyira, és teljesítse az Euro 6 normát. Talán nem véletlen, hogy sorra tűnnek el az 1,4-1,6-os szívómotorok a piacról.
Most már ilyet is láttunk, a következő autó egy sportkupé lesz, és sok érdekes autó jön még. Ha nem szeretnétek lemaradni, akkor iratkozzatok fel a Totalcar Youtube csatornájára

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A számháború folytatódik: 2000 lóerővel érkezhet az elektromos Lamborghini
Az egyelőre névtelen autó a tervek szerint 2030-ban érkezik.
- Hírek
Instant klasszikus a Morgan legújabb modellje
A bevált recepten csak fejlesztettek.
- Hírek
Videó: parkoló autó mentette meg a gyalogos életét
Ilyen szerencse csak a filmekben van. Több térfigyelő kamera is rögzítette a balesetet.
- Hírek
Tankok készülhetnek a Volkswagen bezárt gyáraiban
Erről Armin Papperger, a fegyvergyártó Rheinmetall vállalat CEO-ja beszélt.
- Hírek
Durván altathat a McLaren, Helmut Marko szerint akár körönként 1 másodperc előnyük is lehet
Az osztrák szakember úgy látja, a világbajnoki címvédő csapat rejtegette a valós tempóját az előszezoni teszten.
- Nepperűző
Nem adták meg az elsőbbséget, csattantunk. Mennyit ér így a 2019-es Kiám?
Elsőtulajos, 58 ezret futott, automata, népszerű típus. De mennyit csap le az árból egy baleset?
- Gumidoktor
Milyen széles igazából az abroncs? Nem egyértelmű...
Típusonként elérhetnek a valós méretek. Hogy lehetne kideríteni, hogy melyik mekkora igazából?
- Hírek
Csődbe ment a svéd Northvolt, Európa legígéretesebb akkumulátorgyártója
A vállalat vezetője szerint minden lehetőséget megvizsgáltak, de nem maradt más reális út.
- Hírek
Jövőre érkezik a Skoda hétszemélyes villanyautója
Már pár apró részletet láthatunk a külsejéről.
- Hírek
Nehéz zsebek: 100 ezer forintot lopott autómosókból egy fiatal
24 órán belül elfogtak.
- Hírek
Bemutakozott az elektromos Toyota C-HR+2025 Kenshiki Fórum
Az autó elvileg a hagyományos C-HR testvére, de belül teljesen mások.
- Hírek
11 óra alatt 1,3 millió forint bírságot szórtak ki a rendőrök ittas vezetés miatt
Nagyszabású közlekedésbiztonsági ellenőrzést tartottak a rendőrök Budapesten és környékén.
- Közélet
A követési távolságról
Jobb lesz az autósoknak, ha másodpercben mérik a rendőrök a követési távolságot. Elvileg igen, a gyakorlat meg majd kialakul.
- Hírek
Így lövi lábon magát Trump az acél és alumínium vámokkal
Maga az elnök is elismerte, hogy az intézkedések valóban megemelhetik az inflációt, de szerinte ez hosszú távon nem lesz probléma.
- Hírek
Trump terroristáknak bélyegezné a Teslát támadókat, Musk szerint Soros
Aki nincs velük, az ellenük van.
- Hírek
Gyorsabb töltéssel, áramvonalasabb külsővel és új beltérrel támad a frissített Toyota bZ4X2025 Kenshiki Fórum
Bár csak 2022-ben jelent meg a bZ4X, a Toyota máris frissítette.
- Hírek
Frissült a Toyota Corolla Európában
A modell külseje és belseje is megújult kissé.
- Közélet
Ki venné meg a Teslát, ha csődbe menne?
Vad találgatások kezdődtek a gyártó lejtmenete után.
- Közélet
Vannak dolgok, amiket sosem szabadna vegyíteni!
A gyorshajtás és az elsőbbségadás elmulasztása önmagukban is vezető baleseti okok. Hát még akkor, ha vegyülnek egymással!
- Hírek
Rendőrautó előtt, iskola mellett nem átengedni egy gyereket a zebrán – hiba
Két sofőr már tudja: meglepően súlyos büntetés is járhat azért, ha nem állsz meg a zebránál
- Hírek
Csütörtökön lélektani határ alá csökkenhet a 95-ös benzin átlagára
Az autósok nagy örömére 2025 kezdete óta folyamatosan csökken az üzemanyagok átlagára.
- Hírek
Idén is autómentes lesz a pesti rakpart a hétvégéken
A március 15-16-i lesz az első hétvége, amikor lezárják a rakpartot.
- Hírek
A német Ford szakszervezete csődszéli állapotokról beszélt
Elmondásuk szerint az anyacég segítsége nélkül éveken belül lehúzhatják a rolót.
- Hírek
Pöttöm mopedautót mutatott a Toyota, ebben látják a városi mikromobilitás jövőjét2025 Kenshiki Fórum
Lényegében terveztek egy elektromos mopedautót, aminek a formája elég különc.
- Hírek
Visszatért a Toyota Urban Cruiser, és félig egy Suzuki2025 Kenshiki Fórum
A Suzuki és a Toyota közös munkájából született az új Urban Cruiser.
