Így könnyebb tartani
Véletlenül tudtam meg, hogy a tempomat nem szigorúan gyári cucc. Pedig annak tűnik, jól integrált kezelőszervekkel, kapcsolatban mindenféle elektronikával, visszajelzővel. Hát tévedtem.
Először az egyik korábbi cikk készítésekor láttam utólag beépíthető tempomatot a forgalmazónál, vagy ahogy szabatosmagyarul hívják, sebességrögzítőt, sebességtartó automatikát. Netán, a cruise control agyament fordításával sebességszabályzót. Ha nem gond, én mégis tempomatnak hívnám, mert ez honosodott meg a köznyelvben. Ha gond, akkor is.
A tempomat jó dolog, és nem csak az Arizonai-sivatagot átszelő, kis forgalomsűrűségű utakon. Elég egy gombnyomás, és nem kell tovább nyomni a gázt, a kocsi magától tartja a sebességet. Persze bizonyos határokon belül, tehát meredek emelkedőn a padlógázzal elérhető motorerő, lejtmenetben a motorfékhatás a limit. Vagyis szakadékban lefelé menet ne várjuk, hogy változatlanul tartsa a sebességet, még széllel szemben sem. Bár vannak olyan csúcs-tempomatok, amelyek képesek akár fékezni a szent cél érdekében, ezek a nagy Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban kaphatók, gyárilag.
Ahogy a tempomatos emberekkel beszélgettem, sokan szeretik a kényelem miatt. Az utóbbi időben még sem ezért nőtt meg az érdeklődés iránta. A tempomatok a zéró tolerancia miatt lettek népszerűbbek az utóbbi időben, mert a kritikus helyeken az ember egyszerűen beállítja a sebességet, nem kell állandóan az órát bámulva vezetni.
Az ember azonban feledékeny, és elfelejti kipipálni az extralistán, vagy a raktáron lévő autóban nincs tempomat, a japánoknál meg az is előfordul, hogy csak egészen magas felszereltségek tartalmazzák, külön nem is kérhető. Ráadásul öt-hat éve még nem hajigálták az ember után szériafelszereltségben – ezer oka lehet, hogy valaki utólag akar tempomatot beszereltetni.
Megkértem tehát a waecósokat, hogy mutassanak már egy ilyen beépítést. És mutattak, csak el kellett menni a Duett műhelyébe. Rögtön az elején egy kis elmélettel kezdődött a kiképzés. A motorok szabályozását sokféleképpen oldhatják meg, a régebbieknél a gázpedál egy bowdennel nyitogatta a fojtószelepet, illetve a dízeleknél húzogatta az adagoló fogaslécét, szabályzókarját. Ma viszont már minden elektronikus úton történik, ennek megfelelően az utólagos tempomatok is többfélék. Az egyszerűbbek mechanikus bowdenhúzogatásra termettek, a bonyolultabbak elektronikus gázpedálhoz készültek, a legújabbak pedig az úgynevezett adatbuszos (CAN-buszos) , multiplexelt elektronikához kapcsolódnak.
Amit megnéztem, az egy elektronikus gázpedálhoz való Magic Speed 800-as készülék beépítése volt. A készlet nem sok mindent tartalmaz, van benne két fekete doboz, kábelek, gyorskötöző, szerelési segédanyagok, illetve egy kezelőszerv, amely esetünkben egy indexkarhoz hasonlít. Maga a központi egység – ő az egyik doboz – minden típushoz ugyanaz, a csatolókábel viszont már az adott autótípushoz szól. A tempomatnak sok információra nincs szüksége a működéshez, elég neki egy sebességjel, amit az autó elektromos rendszeréről lap. Hogy pontosan honnan, az típusonként változó.
Az elektronika egyébként egyszerűen működik: lényegében virtuálisan ő kezeli az elektronikus gázpedált, tulajdonképpen beiktatják a gázpedál és a motorelektronika közé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy széthúzzák a gázpedál stekkerét és rádugják a tempomatot.
Ez egyben a beépítés legegyszerűbb része, azért elég rendesen szét kell borítani a pedálsor és a kormányoszlop környékén a burkolatokat, valamint meg kell keresni a sebességjelet is, ami esetünkben azt jelentette, hogy a klíma kezelőszervei és a rádió is kiugrott a kocsiból egy kis időre. Ekkor következett egy rövid próbakör – azért a duettesek már sejtik, hogy merre kell keresni a sebességjelet, de néha azért megszenvednek vele. Nyilván, olyan helyen, ahol egyetlen márka típusaiba építik a tempomatot, rutinszerűbb a dolog, itt, ahol bármi jöhet, néha keresgélni kell.
Kis kényelmetlenséget okozhat még az, hogy sok esetben be kell építeni egy kapcsolót, amely a kuplung kinyomását érzékeli. Erre azért van szükség, mert kikuplungoláskor, fékezéskor a tempomat felfüggeszti tevékenységét. A féknél a féklámpa miatt mindig van kapcsoló, ez nem gond, de a kuplungnál nem mindig, ilyenkor egy mágneses működtetésű mikrokapcsolót szerelnek be.

Az oldalról ajánljuk
- Belsőség
Ez nem utcai autó, gyerekek...
Volt szerencsém egy csak 250 példányban létező autót kipróbálni.
- Hírek
A BYD új töltője már majdnem olyan gyors, mint egy tankolás
Másodpercenként két kilométer már elég komoly eredmény.
- Hírek
Ismét visszatér Clarkson*, Hammond és May a képernyőkre
A Not Very Grand Tour első epizódja árpilisban érkezik.
- Hírek
Teljes útzár az M1-es autópályán, mentőhelikopter is érkezett a helyszínre
Egy konténert szállító kamion és egy kisteherautó ütközött össze.
- Hírek
F1 kibeszélő: estek-keltek az újoncok az Ausztrál Nagydíjon, Norris szerint a McLaren a favorit
Egy kifejezetten izgalmas, változatos futammal vette kezdetét a 2025-ös Forma 1-es szezon.
- Hírek
Nyugi, a jövőben is lesz benzines Alfa Romeo Giulia és Stelvio
Máskülönben még rosszabb számokat produkálna a gyártó.
- Hírek
Egy felmérés szerint a németek 97 százaléka nem venne Teslát
Musk politikai megnyilvánulásai miatt (is) esett a népszerűség.
- Hírek
Spórolásba kezd az Audi, teljesen elektromos jövőjét is feladta
Nem úgy alakult a gazdasági helyzetük, ahogy azt gondolták.
- Tesztek
Ne lepődj meg, ha megkerget egy ilyen kicsi BMWBemutató: BMW M235 és 220d Gran Coupé
Egy BMW-nek keresztmotorral is kötelessége a sportosság, a dízel 2-esnek is megy.
- Közélet
Elözönlötték az autók Magyarországot
Tíz év alatt 1,1 millióval több autó került a magyar utakra, ami 37 százalékos növekedésnek felel meg. A főváros a sor végén áll a növekedést nézve.
- Hírek
Eladó egy nagyon ritka Chevy Camaro, lehetetlenül kevés kilométerrel
A modell az egyedi külső jelek mellett kicsivel erősebb is, mint a normál változat.
- Hírek
Hiába passzol a név, V8 nélkül nem fogy a Charger
Nagyot nyesett az elektromos változat árán a Dodge.
- Hírek
Akár a Nissannal és a Hondával is szövetségre léphet a Foxconn
A hírek szerint a vállalat egyből két márkával is összefogna.
- Közélet
Így csinál metrót a villamosokból az új KRESZ
Az változtatás után a villamosok gyorsabbak lehetnek, mint a HÉV-ek.
- Hírek
Hanyatlás a Daciánál, miben reménykednek?
A Bigster adhat nagy lendületet a Daciának az év hátralévő részében.
- Hírek
Semmi extra, csak három Ferrari SF90 XX vár gazdáira a budapesti Ferrari szerviznél
Átlagos hétköznap.
- Hírek
Hivatalos: utód nélkül szűnik meg a Mercedes egyik közismert típusa
A döntést Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője jelentette be.
- Hírek
Belebukott a rajzfilmes trükkbe a Tesla
A Model Y nem egy Kengyelfutó Gyalogkakukk.
- Hírek
7500 liter felesleges üzemanyagot locsolt szét az úton egy amerikai kamionos
A férfi azért tette ezt, hogy megszabaduljon a tartálykocsijában maradt felesleges szállítmánytól.
- Közélet
A személy- és kishaszongépjárművek vitték a hátukon a lízingpiacot
Növekedést produkált 2024-ben a magyar lízingpiacon a személy- és kishaszonjárművek szegmense: az új kihelyezések összege 24 százalékkal nőtt.
- Hírek
Itt a tavasz, kezdődik a hetekig tartó karbantartás az M3-as autópályán
Több helyen kell számítani forgalomkorlátozásokra.
- Nepperűző
5 millióért megéri új autót venni? Első autó lenne, női tulajnak
Főleg városi használatra kellene, nem kell kombinak lennie.
- Hírek
Valóban brutális lesz az új Renault 5 Turbo
Külsőleg és teljesítményben egyaránt.
- Hírek
A BMW rárepül a Tesla üresen hagyott helyére a piacon és nincs ezzel egyedül
A Toyota is helyet kérhet magának.
- Hírek
Meglepetés: a Tesla könyörög Trumpnak, hogy fejezze be, amit csinál
A Tesla is levelet küldött az Egyesült Államok külkereskedelmi hivatalának arra figyelmeztetve a kormányt, hogy a vámok padlóra küldhetik a céget.
