Így könnyebb tartani

2009.03.14. 09:28

Véletlenül tudtam meg, hogy a tempomat nem szigorúan gyári cucc. Pedig annak tűnik, jól integrált kezelőszervekkel, kapcsolatban mindenféle elektronikával, visszajelzővel. Hát tévedtem.

Először az egyik korábbi cikk készítésekor láttam utólag beépíthető tempomatot a forgalmazónál, vagy ahogy szabatosmagyarul hívják, sebességrögzítőt, sebességtartó automatikát. Netán, a cruise control agyament fordításával sebességszabályzót. Ha nem gond, én mégis tempomatnak hívnám, mert ez honosodott meg a köznyelvben. Ha gond, akkor is.

A tempomat jó dolog, és nem csak az Arizonai-sivatagot átszelő, kis forgalomsűrűségű utakon. Elég egy gombnyomás, és nem kell tovább nyomni a gázt, a kocsi magától tartja a sebességet. Persze bizonyos határokon belül, tehát meredek emelkedőn a padlógázzal elérhető motorerő, lejtmenetben a motorfékhatás a limit. Vagyis szakadékban lefelé menet ne várjuk, hogy változatlanul tartsa a sebességet, még széllel szemben sem. Bár vannak olyan csúcs-tempomatok, amelyek képesek akár fékezni a szent cél érdekében, ezek a nagy Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban kaphatók, gyárilag.

Ahogy a tempomatos emberekkel beszélgettem, sokan szeretik a kényelem miatt. Az utóbbi időben még sem ezért nőtt meg az érdeklődés iránta. A tempomatok a zéró tolerancia miatt lettek népszerűbbek az utóbbi időben, mert a kritikus helyeken az ember egyszerűen beállítja a sebességet, nem kell állandóan az órát bámulva vezetni.

Az ember azonban feledékeny, és elfelejti kipipálni az extralistán, vagy a raktáron lévő autóban nincs tempomat, a japánoknál meg az is előfordul, hogy csak egészen magas felszereltségek tartalmazzák, külön nem is kérhető. Ráadásul öt-hat éve még nem hajigálták az ember után szériafelszereltségben – ezer oka lehet, hogy valaki utólag akar tempomatot beszereltetni.

Megkértem tehát a waecósokat, hogy mutassanak már egy ilyen beépítést. És mutattak, csak el kellett menni a Duett műhelyébe. Rögtön az elején egy kis elmélettel kezdődött a kiképzés. A motorok szabályozását sokféleképpen oldhatják meg, a régebbieknél a gázpedál egy bowdennel nyitogatta a fojtószelepet, illetve a dízeleknél húzogatta az adagoló fogaslécét, szabályzókarját. Ma viszont már minden elektronikus úton történik, ennek megfelelően az utólagos tempomatok is többfélék. Az egyszerűbbek mechanikus bowdenhúzogatásra termettek, a bonyolultabbak elektronikus gázpedálhoz készültek, a legújabbak pedig az úgynevezett adatbuszos (CAN-buszos) , multiplexelt elektronikához kapcsolódnak.

Amit megnéztem, az egy elektronikus gázpedálhoz való Magic Speed 800-as készülék beépítése volt. A készlet nem sok mindent tartalmaz, van benne két fekete doboz, kábelek, gyorskötöző, szerelési segédanyagok, illetve egy kezelőszerv, amely esetünkben egy indexkarhoz hasonlít. Maga a központi egység – ő az egyik doboz – minden típushoz ugyanaz, a csatolókábel viszont már az adott autótípushoz szól. A tempomatnak sok információra nincs szüksége a működéshez, elég neki egy sebességjel, amit az autó elektromos rendszeréről lap. Hogy pontosan honnan, az típusonként változó.

Az elektronika egyébként egyszerűen működik: lényegében virtuálisan ő kezeli az elektronikus gázpedált, tulajdonképpen beiktatják a gázpedál és a motorelektronika közé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy széthúzzák a gázpedál stekkerét és rádugják a tempomatot.

Ez egyben a beépítés legegyszerűbb része, azért elég rendesen szét kell borítani a pedálsor és a kormányoszlop környékén a burkolatokat, valamint meg kell keresni a sebességjelet is, ami esetünkben azt jelentette, hogy a klíma kezelőszervei és a rádió is kiugrott a kocsiból egy kis időre. Ekkor következett egy rövid próbakör – azért a duettesek már sejtik, hogy merre kell keresni a sebességjelet, de néha azért megszenvednek vele. Nyilván, olyan helyen, ahol egyetlen márka típusaiba építik a tempomatot, rutinszerűbb a dolog, itt, ahol bármi jöhet, néha keresgélni kell.

Kis kényelmetlenséget okozhat még az, hogy sok esetben be kell építeni egy kapcsolót, amely a kuplung kinyomását érzékeli. Erre azért van szükség, mert kikuplungoláskor, fékezéskor a tempomat felfüggeszti tevékenységét. A féknél a féklámpa miatt mindig van kapcsoló, ez nem gond, de a kuplungnál nem mindig, ilyenkor egy mágneses működtetésű mikrokapcsolót szerelnek be.

Az oldalról ajánljuk

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
  • Hírek

Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség

A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.

április 15., 10:28
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
  • Hírek

F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál

Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.

április 15., 16:44
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
  • Hírek

Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt

A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.

április 15., 14:43
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

1 órája
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
  • Hírek

Két modelljét is kinyírja a Mercedes

Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.

április 15., 11:26
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
  • Hírek

A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis

Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.

április 15., 13:28
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
  • Hírek

5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából

Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.

április 15., 09:19
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
  • Hírek

Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió

Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.

április 15., 15:40
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
  • Hírek

Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány

A Scaniához kerül a Northvolt egy része.

április 15., 06:05
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
  • Hírek

100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak

Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.

április 16., 07:55
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
  • Közélet

Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak

Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.

április 16., 06:03
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
  • Hírek

Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett

Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.

április 15., 07:08
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
  • Hírek

Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak

Nem a benzines autók hangját imitálnák.

április 16., 06:10
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
  • Hírek

USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit

Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.

április 16., 06:05
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
  • Hírek

1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer

A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.

április 15., 06:05
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hamarosan érkezik az MG új modellje
  • Hírek

Hamarosan érkezik az MG új modellje

A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.

április 14., 13:41
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
  • Hírek

A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)

Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.

április 14., 14:53
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
  • Közélet

Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!

Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.

április 15., 06:05
Durrdefekt 180-nál, 30 millióval
  • Tesztek

Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9

Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.

április 14., 18:22
F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj
  • Hírek

F1 kibeszélő 2025 Bahreini Nagydíj

április 15., 14:15
Suzuki eVitara menetpróba
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba

április 14., 12:16
Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)
  • Tesztek

Suzuki eVitara menetpróba (hivatalos)

április 14., 12:21