Így könnyebb tartani
Véletlenül tudtam meg, hogy a tempomat nem szigorúan gyári cucc. Pedig annak tűnik, jól integrált kezelőszervekkel, kapcsolatban mindenféle elektronikával, visszajelzővel. Hát tévedtem.
Először az egyik korábbi cikk készítésekor láttam utólag beépíthető tempomatot a forgalmazónál, vagy ahogy szabatosmagyarul hívják, sebességrögzítőt, sebességtartó automatikát. Netán, a cruise control agyament fordításával sebességszabályzót. Ha nem gond, én mégis tempomatnak hívnám, mert ez honosodott meg a köznyelvben. Ha gond, akkor is.
A tempomat jó dolog, és nem csak az Arizonai-sivatagot átszelő, kis forgalomsűrűségű utakon. Elég egy gombnyomás, és nem kell tovább nyomni a gázt, a kocsi magától tartja a sebességet. Persze bizonyos határokon belül, tehát meredek emelkedőn a padlógázzal elérhető motorerő, lejtmenetben a motorfékhatás a limit. Vagyis szakadékban lefelé menet ne várjuk, hogy változatlanul tartsa a sebességet, még széllel szemben sem. Bár vannak olyan csúcs-tempomatok, amelyek képesek akár fékezni a szent cél érdekében, ezek a nagy Audikban, BMW-kben, Mercedesekben, Volvókban kaphatók, gyárilag.
Ahogy a tempomatos emberekkel beszélgettem, sokan szeretik a kényelem miatt. Az utóbbi időben még sem ezért nőtt meg az érdeklődés iránta. A tempomatok a zéró tolerancia miatt lettek népszerűbbek az utóbbi időben, mert a kritikus helyeken az ember egyszerűen beállítja a sebességet, nem kell állandóan az órát bámulva vezetni.
Az ember azonban feledékeny, és elfelejti kipipálni az extralistán, vagy a raktáron lévő autóban nincs tempomat, a japánoknál meg az is előfordul, hogy csak egészen magas felszereltségek tartalmazzák, külön nem is kérhető. Ráadásul öt-hat éve még nem hajigálták az ember után szériafelszereltségben – ezer oka lehet, hogy valaki utólag akar tempomatot beszereltetni.
Megkértem tehát a waecósokat, hogy mutassanak már egy ilyen beépítést. És mutattak, csak el kellett menni a Duett műhelyébe. Rögtön az elején egy kis elmélettel kezdődött a kiképzés. A motorok szabályozását sokféleképpen oldhatják meg, a régebbieknél a gázpedál egy bowdennel nyitogatta a fojtószelepet, illetve a dízeleknél húzogatta az adagoló fogaslécét, szabályzókarját. Ma viszont már minden elektronikus úton történik, ennek megfelelően az utólagos tempomatok is többfélék. Az egyszerűbbek mechanikus bowdenhúzogatásra termettek, a bonyolultabbak elektronikus gázpedálhoz készültek, a legújabbak pedig az úgynevezett adatbuszos (CAN-buszos) , multiplexelt elektronikához kapcsolódnak.
Amit megnéztem, az egy elektronikus gázpedálhoz való Magic Speed 800-as készülék beépítése volt. A készlet nem sok mindent tartalmaz, van benne két fekete doboz, kábelek, gyorskötöző, szerelési segédanyagok, illetve egy kezelőszerv, amely esetünkben egy indexkarhoz hasonlít. Maga a központi egység – ő az egyik doboz – minden típushoz ugyanaz, a csatolókábel viszont már az adott autótípushoz szól. A tempomatnak sok információra nincs szüksége a működéshez, elég neki egy sebességjel, amit az autó elektromos rendszeréről lap. Hogy pontosan honnan, az típusonként változó.
Az elektronika egyébként egyszerűen működik: lényegében virtuálisan ő kezeli az elektronikus gázpedált, tulajdonképpen beiktatják a gázpedál és a motorelektronika közé. Ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy széthúzzák a gázpedál stekkerét és rádugják a tempomatot.
Ez egyben a beépítés legegyszerűbb része, azért elég rendesen szét kell borítani a pedálsor és a kormányoszlop környékén a burkolatokat, valamint meg kell keresni a sebességjelet is, ami esetünkben azt jelentette, hogy a klíma kezelőszervei és a rádió is kiugrott a kocsiból egy kis időre. Ekkor következett egy rövid próbakör – azért a duettesek már sejtik, hogy merre kell keresni a sebességjelet, de néha azért megszenvednek vele. Nyilván, olyan helyen, ahol egyetlen márka típusaiba építik a tempomatot, rutinszerűbb a dolog, itt, ahol bármi jöhet, néha keresgélni kell.
Kis kényelmetlenséget okozhat még az, hogy sok esetben be kell építeni egy kapcsolót, amely a kuplung kinyomását érzékeli. Erre azért van szükség, mert kikuplungoláskor, fékezéskor a tempomat felfüggeszti tevékenységét. A féknél a féklámpa miatt mindig van kapcsoló, ez nem gond, de a kuplungnál nem mindig, ilyenkor egy mágneses működtetésű mikrokapcsolót szerelnek be.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
