Ki miatt szívsz reggel a dugóban?

2009.12.02. 06:48

2009. október 29. reggele különösen szarul indult. Nem haladt a sor, pedig az összes létező menekülő útvonalat kipróbáltam: a budakeszi utcákon is minden irányban állt a dugó.

A Budakeszi útra visszaérve pedig álló, masszív kocsisorba tudtam befurakodni, pár perc – pár méter alapon. Ilyenkor nem esem kétségbe, bőven akad telefonálgatni valóm, a bluetooth-nak hála kihangosítva. De csak furdalta az oldalamat a kíváncsiság, milyen tragédiának kellett történnie, hogy máskor ötven perces menetidőm most a Flórián tér helyett a Lauder iskoláig tartott – vagyis nagyjából félútig.

Mindenre számítottam, vérző testekre, csonkokra és torzókra, fröcsögő agyvelőre, szüleiket vesztett gyermekek keserves zokogására, patakokban folyó vérre. De csalódnom kellett, ez a kép fogadott:

miertsziveszadugoban

Történt ugyanis, hogy a Pálos utcai gyalogátkelőhely feletti villogó sárga lámpa elromlása okozta a kis másfél órás szívást nekem és további tízezer autóstársamnak, akik a budai agglomeráció falvaiból és városaiból Észak-Budára tartottak. Ez nem olyan sok, mindössze pár falunyi: Budakeszi, Telki, Budajenő, Páty, Etyek, Biatorbágy nagyjából teljes lakossága, valamint akiknek ott és akkor arra volt dolga. Ez mondjuk pár tízezer ember, aki a munkájába igyekezett volna, hogy termelje a GDP-t. Helyette vártak.

Vártak, mert a Budakeszi útnak sajnos nincs alternatívája. Nem épült meg a vonatkozó M0, a II. és III. kerületet összekötő út, nagyjából az IBS-ig be kell jönni a városba akkor is, ha mondjuk Békásmegyerre megyünk. Ez önmagában is érdekes, de térjünk vissza az eredeti témához:

mi a francért foglalja el bárki

Csütörtök reggel kilenckor mi a francért foglalja el bárki is egy nyamvadt izzó miatt egy kétszer egysávos – alternatíva nélküli – út felét, ezzel órákra megbénítva a forgalmat? Erre kerestem a választ az elmúlt egy hónapban. Nem lett meg. Illetve részben meglett, lássuk sorban.

Mivel árammal működő tárgy okozta a gondot, a legkézenfekvőbbnek az ELMÜ hívogatása mutatkozott, minthogy a felségjelzés nélküli szerelőautóról nem tudtam megállapítani, kié. Pár nap után elértem a sajtóosztályt, akik visszahívást ígértek. Jelentkezett is egy kedves hölgy, hogy kis türelmet, hamarosan feltehetem a kérdésem. Feltettem. A vonal végén csend, visszahívási ígéret. Pár nap múlva egy úr hívott, hogy ez nem az ő reszortjuk, hívjam az FKFV Rt-t.  Számot is adott a sajtósokhoz, na szuper, itt a megoldás.

árnyékra vetődtem, nem ők a ludasak

Az FKF aranyos vállalat, egy kedves Zsófival traccsoltam több alkalommal, de sajnos itt is kiderült, hogy árnyékra vetődtem, nem ők a ludasok, nem ők szívatnak. Jobb is így. Segítettek azonban mederbe terelni ezt a cikket azzal, hogy használni javasolták a Google keresőszolgáltatását, és hamuba sült pogácsának egy kulcsszót is kaptam a következő pályához: Siemens Vilati. Itt már semmi sem állíthatott meg.

Próbáltam fogást keresni rajtuk, de sokáig nem ment. Egyszer aztán ölembe hullott a szerencse: felvették a telefont. Elmondtam, mi járatban vagyok, kit keresek, visszahívást ígértek. Visszahívott egy úr egy másik részlegről, hogy hallotta a problémámat, szívesen segít. És láss csodát, megkaptam a választ.

különféle megszűnt, átalakuló vállalatok pályáznak

A céges háttér eléggé bonyolult, különféle megszűnt, átalakuló vállalatok pályáznak (hasonlóan a frekvenciákhoz) a lámpaszerelő címre. Ezen a szakaszon a Swarco Hungária az illetékes, a korábbi Siemens-Vilati jogutódja. Szóval a lényeg, hogy ők szerelik (további alvállalkozóval szereltetik) a lámpákat, de nincs kolbászból a kerítés.

A sárga villogós autóknak pl. nincsenek előjogaik, szépen állnak a dugóban, míg oda nem csorognak mondjuk a Hungária krt.-Lehel út sarokig, és elkezdenek szerelni. A Margit-hidat is hallgatólagos megállapodás alapján használhatják, szabály szerint nem tehetnék. És mindezek tetejébe dilettáns barmok hoznak érdemi döntéseket a fejük felett, mint ezt a jelenlegit is.

Egy irodista, valahol a belváros mélyén

Történt ugyanis, hogy az alvállalkozói szerződésükben háromféle kategóriába osztva szerepelnek a jelzőlámpás kereszteződések, melyek javítási határidőit a bejelentéstől számítva stopperrel méri a megbízó, a Főváros. Hopp, világosodik a kép? Egy irodista, valahol a belváros mélyén – aki lámpás kereszteződést csak akkor lát, amikor a Deák téri állomásról feljön és átmegy a Madách melletti kricsmibe cigiért – eldönti, hogy a Budakeszi úton hány perc alatt lehet lámpát szerelni. Itt konkrétan két és fél óra áll rendelkezésre, hogy elháruljon a gyalogosok elől az akadály. Egy perccel sem több. A másik két kategória hét és fél valamint tizenkét óra. Mindegy, hány óra van, esik-e vagy fúj, nyári szünet van-e épp vagy Forma-1. Van-e bármiféle logikai akadálya annak, hogy feltartsanak több tízezer embert? Nincs.

A konkrét esetben tehát nem a munkavégző volt a gyökér. Még csak nem is az, aki kiadja nekik a munkát – bár ővele is sikerült beszélnem, amikor feltettem a kérdést, olyan zsigeri ellenállásba ütköztem, hogy nem forszíroztam tovább a dolgot. Nem is a megbízó. Egy névtelen valaki, aki egy szerződés mellékletébe agyatlanul, a húsz évvel ezelőtti verziót bekopizva túl volt az aznapi feladatán, böfögött egy jóízűt és elmetrózott a plázába elkölteni a tizenhatodik havi fizetését.

Az isten éltesse a névtelen barmokat, remélem a saját munkájuk nyomán egyszer kirúgják őket késésért. Az lesz a szép világ.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
  • Hírek

73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr

Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.

1 órája
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36