2009. október 29. reggele különösen szarul indult. Nem haladt a sor, pedig az összes létező menekülő útvonalat kipróbáltam: a budakeszi utcákon is minden irányban állt a dugó.
A Budakeszi útra visszaérve pedig álló, masszív kocsisorba tudtam befurakodni, pár perc – pár méter alapon. Ilyenkor nem esem kétségbe, bőven akad telefonálgatni valóm, a bluetooth-nak hála kihangosítva. De csak furdalta az oldalamat a kíváncsiság, milyen tragédiának kellett történnie, hogy máskor ötven perces menetidőm most a Flórián tér helyett a Lauder iskoláig tartott – vagyis nagyjából félútig.
Mindenre számítottam, vérző testekre, csonkokra és torzókra, fröcsögő agyvelőre, szüleiket vesztett gyermekek keserves zokogására, patakokban folyó vérre. De csalódnom kellett, ez a kép fogadott:

Történt ugyanis, hogy a Pálos utcai gyalogátkelőhely feletti villogó sárga lámpa elromlása okozta a kis másfél órás szívást nekem és további tízezer autóstársamnak, akik a budai agglomeráció falvaiból és városaiból Észak-Budára tartottak. Ez nem olyan sok, mindössze pár falunyi: Budakeszi, Telki, Budajenő, Páty, Etyek, Biatorbágy nagyjából teljes lakossága, valamint akiknek ott és akkor arra volt dolga. Ez mondjuk pár tízezer ember, aki a munkájába igyekezett volna, hogy termelje a GDP-t. Helyette vártak.
Vártak, mert a Budakeszi útnak sajnos nincs alternatívája. Nem épült meg a vonatkozó M0, a II. és III. kerületet összekötő út, nagyjából az IBS-ig be kell jönni a városba akkor is, ha mondjuk Békásmegyerre megyünk. Ez önmagában is érdekes, de térjünk vissza az eredeti témához:
Csütörtök reggel kilenckor mi a francért foglalja el bárki is egy nyamvadt izzó miatt egy kétszer egysávos – alternatíva nélküli – út felét, ezzel órákra megbénítva a forgalmat? Erre kerestem a választ az elmúlt egy hónapban. Nem lett meg. Illetve részben meglett, lássuk sorban.
Mivel árammal működő tárgy okozta a gondot, a legkézenfekvőbbnek az ELMÜ hívogatása mutatkozott, minthogy a felségjelzés nélküli szerelőautóról nem tudtam megállapítani, kié. Pár nap után elértem a sajtóosztályt, akik visszahívást ígértek. Jelentkezett is egy kedves hölgy, hogy kis türelmet, hamarosan feltehetem a kérdésem. Feltettem. A vonal végén csend, visszahívási ígéret. Pár nap múlva egy úr hívott, hogy ez nem az ő reszortjuk, hívjam az FKFV Rt-t. Számot is adott a sajtósokhoz, na szuper, itt a megoldás.
Az FKF aranyos vállalat, egy kedves Zsófival traccsoltam több alkalommal, de sajnos itt is kiderült, hogy árnyékra vetődtem, nem ők a ludasok, nem ők szívatnak. Jobb is így. Segítettek azonban mederbe terelni ezt a cikket azzal, hogy használni javasolták a Google keresőszolgáltatását, és hamuba sült pogácsának egy kulcsszót is kaptam a következő pályához: Siemens Vilati. Itt már semmi sem állíthatott meg.
Próbáltam fogást keresni rajtuk, de sokáig nem ment. Egyszer aztán ölembe hullott a szerencse: felvették a telefont. Elmondtam, mi járatban vagyok, kit keresek, visszahívást ígértek. Visszahívott egy úr egy másik részlegről, hogy hallotta a problémámat, szívesen segít. És láss csodát, megkaptam a választ.
A céges háttér eléggé bonyolult, különféle megszűnt, átalakuló vállalatok pályáznak (hasonlóan a frekvenciákhoz) a lámpaszerelő címre. Ezen a szakaszon a Swarco Hungária az illetékes, a korábbi Siemens-Vilati jogutódja. Szóval a lényeg, hogy ők szerelik (további alvállalkozóval szereltetik) a lámpákat, de nincs kolbászból a kerítés.
A sárga villogós autóknak pl. nincsenek előjogaik, szépen állnak a dugóban, míg oda nem csorognak mondjuk a Hungária krt.-Lehel út sarokig, és elkezdenek szerelni. A Margit-hidat is hallgatólagos megállapodás alapján használhatják, szabály szerint nem tehetnék. És mindezek tetejébe dilettáns barmok hoznak érdemi döntéseket a fejük felett, mint ezt a jelenlegit is.
Történt ugyanis, hogy az alvállalkozói szerződésükben háromféle kategóriába osztva szerepelnek a jelzőlámpás kereszteződések, melyek javítási határidőit a bejelentéstől számítva stopperrel méri a megbízó, a Főváros. Hopp, világosodik a kép? Egy irodista, valahol a belváros mélyén – aki lámpás kereszteződést csak akkor lát, amikor a Deák téri állomásról feljön és átmegy a Madách melletti kricsmibe cigiért – eldönti, hogy a Budakeszi úton hány perc alatt lehet lámpát szerelni. Itt konkrétan két és fél óra áll rendelkezésre, hogy elháruljon a gyalogosok elől az akadály. Egy perccel sem több. A másik két kategória hét és fél valamint tizenkét óra. Mindegy, hány óra van, esik-e vagy fúj, nyári szünet van-e épp vagy Forma-1. Van-e bármiféle logikai akadálya annak, hogy feltartsanak több tízezer embert? Nincs.
A konkrét esetben tehát nem a munkavégző volt a gyökér. Még csak nem is az, aki kiadja nekik a munkát – bár ővele is sikerült beszélnem, amikor feltettem a kérdést, olyan zsigeri ellenállásba ütköztem, hogy nem forszíroztam tovább a dolgot. Nem is a megbízó. Egy névtelen valaki, aki egy szerződés mellékletébe agyatlanul, a húsz évvel ezelőtti verziót bekopizva túl volt az aznapi feladatán, böfögött egy jóízűt és elmetrózott a plázába elkölteni a tizenhatodik havi fizetését.
Az isten éltesse a névtelen barmokat, remélem a saját munkájuk nyomán egyszer kirúgják őket késésért. Az lesz a szép világ.
Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?
Tegye meg a publikáció blogposztján!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
