Remek ötlet, csak embereket ne engedjetek oda!

2010.06.30. 07:25

Ez az Érd határában fekvő kereszteződés az elmúlt húsz-harminc évben a Balaton felé tartó forgalom jelentős részét viselte. Az autópályázni nem kívánó autósok ugyanis a régi hetes úton kifelé Diósdon keresztül és Érd érintésével célozták meg a martonvásári lámpát, hogy péntek délutánonként ott sorakozzanak véget nem érő dugóban. Vasárnap este persze ugyanez következett hazafelé.

A Google Earth-ben még megtalálható a régi, lámpás kereszteződés is. Sokak szerint jobb megoldás volt, de aki akkoriban próbált nyári hétvégén eljutni Érdre, pokolba kívánta a kereszteződést az összes fürdőzni vágyóval együtt.

Ha jól emlékszem, talán 2005-ben adták át az új, kétsávos körforgalmú csomópontot. Volt nagy dudálás, fékek-fogak csikorgatása. Tisztán látszott, hogy a magyar autósok itt előforduló halmaza nagyrészt nincs tisztában a többsávos körforgalmakra érvényes szabályokkal, olvasni meg nem szeret. Mert már akkor is tisztességesen ki volt ám táblázva a behajtóknál, melyik irányhoz hová kell sorolni. A színek kavalkádja, betűk orgiája azonban még akkor sem kelti fel az egységsugarú sofőr figyelmét, ha egyébként betétlap-cserét (jó, tudom, baleseti bejelentő!) és biztosítási ügyintézést lehet elkerülni  a harminc karakter a feldolgozásával…

Azóta eltelt nagyjából öt év, és komolyan megritkultak a konfliktusok. Részben  mert az erre közlekedők szép lassan megtanulták használni a két sávot – vagy csak óvatosabbak a többi autóval szemben –, részben pedig az M6 városi szakaszának átadása miatt. Utóbbival ugyanis a forgalom jelentős része áthelyeződött az M0-sra, illetve a Harbor-parki autópálya-lehajtóra. Azért nem volt felhőtlen az érdiek boldogsága, ebben az állapotában a csak anyagi káros balesetek száma havi átlag 10 volt. Ez borzasztóan sok, valószínűleg országos rekord.

A kialakult veszélyhelyzetek fő oka – a még mindig komoly terhelés mellett – a furcsa, német mintájú kialakítás volt. Az öt ágból három esetében két belépő sáv is van, ám a körforgalmat elhagyni minden irányban csak egyetlen sávon lehet. Ez odakint sem vált be igazán, és itthon sem lett sikeres konstrukció. Bár Érd irányából a belső sáv kihasználtsága majdnem 30%-os volt (valószínűleg az odavezető, eleve kétsávos út miatt), szemből érkezve az autósok alig több, mint 10%-a mert, vagy volt hajlandó belülre húzódni. Így a kétsávos kapacitás gyakorlatilag kihasználatlan maradt, viszont a folyamatos konfliktusok sem szűntek.

Körforgalom – modern firlefranc?

A ma ismert körforgalom 1966-ban, Angliában született. Ekkor foglalták először a helyi KRESZ szabályai közé az itt alkalmazandó elsőbbségadási szabályokat. Egészen eddig ugyanis az ilyen kereszteződésekben szimpla jobbkéz-szabály volt érvényes. Második alkalmazóként Franciaország vette át a rendszert 1983-ban, majd a kilencvenes évekre szinte egész Európában robbanásszerűen kezdtek el terjedni az ilyen csomópontok. A kék táblán körbefutó nyilak ekkor kezdtek rohamosan terjedni Magyarországon is.

Nálunk egyébként a mai napig nincs nevesített elsőbbsége a körforgalomban érkezőknek, még ha ezt is tanítják a tanfolyamokon. A körforgalmat jelző tábla, bár önálló közúti jelzés, minden esetben elsőbbséget szabályzó táblával (mackósajt vagy STOP) együtt van kihelyezve, és csupán ez biztosítja a kereszteződésbe érkezők elsőbbségadási kötelezettségét.

Az autósok többségének félelme a körforgalmaktól valószínűleg éppen annak köszönhető, hogy idehaza a kilencvenes évek végéig félvállról vették az itt alkalmazandó szabályokat. Pontosan emlékszem az oktatóm szavaira, aki ezt mondta:

Tudni kell a vizsgára, de a gyakorlatban nincs jelentősége. Budapesten összesen két körforgalom van. Az egyik a Wekerle-telepen, a másik a Lánchíd budai hídfőjében, de az nem is körforgalom.

Utóbbi egyébként 2006 óta teljes értékű körforgalom, jól megzavarva ezzel azokat, akik fejébe 30 éve az ellenkezőjét sulykolják.

Az autók számának növekedésével persze az újonnan épült körforgalmak teljesítőképességük határára értek. Barkács megoldásként a meglévő csomópontokat többsávosra építették, de hamar kiderült, hogy az emberi tényező a leggyengébb láncszem. Hiába szabályozza a KRESZ egészen pontosan a többsávos körforgalmak használatát, a megoldás elképesztő baleseti számokat produkált. Német statisztikák szerint a többsávos körforgalmakban történt balesetek száma és az okozott kár nagysága egyaránt több, mint négyszeresére emelkedett az egysávoshoz képest.

Ezek a balesetek konfliktusos helyzetekben  tehát ki- és behajtásnál, illetve sávváltásnál alakulnak ki. Kézenfekvő tehát a megoldás: olyan konstrukciót kell alkotni, ahol az ilyen helyzetek előfordulása a minimumra csökkenthető. Erre két megoldás létezik. Az egyik az átmérő növelése, ez esetben a becsatlakozó ágak távolabbra kerülhetnek egymástól. A másik a sávok spirális vonalvezetése, amely a belső sávon érkezőt egyszerűen kitereli a megfelelő kihajtóra.

Megszületett tehát a spirális vonalvezetésű, „turbó" körforgalom. Jó lesz, ha megismerkedünk vele, hiszen egyre több ilyenbe botlunk majd idehaza is. Hódmezővásárhelyen, Szolnokon, Siófokon, Kaposváron, és most már Érden is meg kell tanulnunk ezekben közlekedni. Nem egy nehéz lecke, mindjárt meglátjuk.

Érd kapuja új ötletre várt. A forgalomszámlálás és a jövőbeni forgalombecslés alapján az úgynevezett „turbó" körforgalom tűnt megfelelő megoldásnak. Óriási előnye, hogy a rendelkezésre álló területen belül megvalósítható, és – minden egyéb verzióval szemben – határozottan, fizikailag is elválasztja a különböző irányokba közlekedő autókat.

A kivitelezés gyorsan és meglepően zökkenőmentesen lezajlott. Az arra járók csak a sávok között megjelenő betonciciken lepődtek meg, és aggódva várták, mivel szívatják meg őket ismét az útépítők. Az érdi turbó azonban meglepően jól sikerült.

Az oldalról ajánljuk

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!
  • Égéstér

Ezen a héten indul a 2025-ös Forma-1-szezon!

Látványos, de tartalmilag szegényes autóbemutató után indul a Forma-1 idei szezonja, kollágink pedig személyesen jelen voltak a nagyszabású eseményen, Londonban.

6 perce
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...
  • Hírek

Akkor lesz a Volkswagen ID.Every1-ból GTI, ha...

Ilyen ez a kapitalizmus.

március 9., 08:40
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
  • Közélet

Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3

Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.

március 9., 07:10
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!
  • Belsőség

Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2

A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!

március 9., 09:57
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
  • Technika

Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak

A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.

március 9., 13:47
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
  • Hírek

Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?

Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.

március 9., 10:52
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
A felső-középosztály népautója
  • Tesztek

A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.

A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.

március 10., 06:03
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
  • Gumidoktor

Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?

Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.

március 9., 16:41
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
  • Hírek

Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul

A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.

március 9., 12:17
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53