Imádom a tavaszt. Szombat dél van, ülök a gangon, süt a nap - még csak melegít, nem izzaszt - és minden aranylik, a falu millió illata bombázza az agyat. A fejem fölött az öreg cseresznyefa is magához tért, tízezernyi apró, zöld labdacs borítja már, ebből lesz az idei első hasmars, amit csak a korai, nagy szemű, húsos cseresznye-jó házi vörösbor kombóval lehet elérni.
Minden zsizseg, hol esik, hol fúj, egy kis hűvös, aztán kellemes meleg. Mint az élet, kiszámíthatatlan és csapongó. Mégis szerethető, nem unalmas. Pontosan, mint a Citroën DS3, amit két napja adtunk vissza az importőrnek. Amiről most cikket kéne írnom. És ami egy kellemes emlék most itt, a gangon, a cseresznyefa alatt.
Mert még inkább visszaadja a francia autógyártásba vetett hitemet. Ugye emlékeznek, nemrégiben volt már szó róla, hogy a PSA-konszern egy ideje már szépen, lassan ugyan, de gyökeresen új filozófiát és minőséget csempészett be minden szintre, a tervezőasztaltól a gyártósorig. És elhihetik, nem csak én mondom, ez a lassú folyamat a végéhez ért időközben, és úgy tűnik, a meghurcoltatás évei véget érnek. Újra él a FRANCIA autó. És nem a szó pejoratív értelmében.
Gondoljanak csak vissza az ötlettelen, szürke Xantiákra, Xsarákra, folyton bajos Berlingókra, idomtalan első C5-ökre. A 2CV, DS, CX, XM után nagy, széteső kérdőjelként lebegtek a köztudatban. És sokat tettek azért, hogy a francia egyet jelentsen az elmúlással.
De nagyon úgy néz ki, ennek vége. A gazdasági válság vette rá a PSA-konszernt arra, hogy egyre jobb autókat gyártsanak, vagy a mérnökök szoktak rá valami új, szintetikus, vidám drogra, nem tudni. Nem is érdekes, csak a végeredmény számít, az pedig egyre jobb és erősen konkurenciaképes. Valami elkezdődött, működik, és ez jó. Kell a mai autógyártásnak a francia sárm és merészség, mint egy csipetnyi só. Sőt, minden embernek kell egy - a forgalomban itt-ott felbukkanó - kanárisárga DS3, bilikék C3 vagy citromzöld C4 Picasso. Mert nem csak szürke, fekete és ezüst, jellegtelen német, koreai és japán kisautók léteznek a földön, hanem franciák és olaszok is.
Be vagyunk szürkülve, ez a baj, hozzá vagyunk szokva a sztereotípiákhoz, köztük élünk, velük ébredünk és alszunk. És valójában a DS3-nak sem a vetélytársaival kell megküzdenie, hanem a márka saját sztereotípiájával és utóbbi húsz évével.
Szerintem győzni fog, mert tetszik vagy sem, a DS3 zorall.
Leginkább talán azért is, mert a szerkesztőségből senki nem várta, hogy ilyen jó lesz. Winkler azt mondta: a DS3 nem amúgy, francia szinten jó, hanem bent, a kötelek között, a szorítóban is megállja a helyét. Meglepő, ugye?
Pedig lényegében csak azt csinálja, amit egy Citroëntől elvárna az ember: meghökkent és megmosolyogtat. És nem azért, mert vannak remek motorjai és a Saint Ouen-ben, a rue Fructidor 48. szám alatt megtanultak váltót gyártani (rendelni) és lassan lapozgatják a Hogyan csináljunk használható, nem hidrós futóművet c. könyvet, nem. Nem ezt tartom óriási hozadékának. Hanem hogy imidzsautó, istenverte retró nélkül. Az utolsó valamirevaló modern díszdoboz a Lancia Ypsilon volt. Azt is szerettük, pedig negyedannyira sem jó, mint a DS3.
Jól olvasták bizony, Vályi Pistának tele már a hócipője a retróautókkal. Annak idején a Volkswagen Bogár kezdte a mániát, a nagy csapkodás után hamar elültek hullámai, zéró helykínálattal, dinamikával, majd a Mini, amit legalább jó vezetni, minőségi, de nagyon drága, aztán az ötszázas, ami aranyosan olasz, de dísz csak az is, maszkolt Panda két embernek. (Az Abarth kivétel, na jó.)
Persze, biztosan nehéz retróautót tervezni, és naná, hogy a piac felveszi, mert igény van a kicsi, drága és aranyos dolgokra, ez nem is kérdés. De az emberiség előtt még jó esetben másfél milliárd év áll, nem túl korai már most a múltba fordulni? Vagy egyszerűen eddig tartott a fantázia? A tűz? Nem értem, miért erőszakoljuk magunkat a retróautókkal, ahelyett, hogy modern és megkapó, merész új dolgokat találnánk ki. Ne hülyüljünk már meg teljesen a múltidézéstől. Többen olvasnának minket és hirdetnének nálunk, ha a Stonehenge monolitjai között maratnánk savanyú rézgálicoldattal rézlapokra a Totalcart és zarándok druidákkal küldenénk az olvasóhoz, csak mert hű, de kúl retró?
És ez az igazi nagy tudomány a DS3-ban. Pedig valójában nem egy nagy autó, 3948x1715x1458 milliméter, ezzel rövidebb, alacsonyabb, de szélesebb, mint pl. egy VW Polo, direkt konkurenciáját, a Minit (3714x1683x1407) pedig simán túlnövi. A legmeglepőbb azonban, hogy tengelytávja 3 milliméterrel kevesebb, mégis jóval tágasabbnak tűnik, hátul ketten is elüldögélnek, kevesebb kínnal, mint a brit-német esetében. Súlyra pedig szinte kilóra megegyeznek.
Mondjuk az már kérdéseket vethet fel, ki volt itt előbb az ezerféleképpen kombinálható színnel, mintával, kerékkupakkal, műszerfalbetéttel, az azonban biztos, hogy a DS3 esetében a szájhabzás határáig variálhatunk minden aprósággal (és költhetünk el több pénzt). A Zebra, Vibe, Pearl és Maori dekorkitekkel együtt csak a külső variációk száma (tető- és karosszériaszín, valamint matricaminták) 170, és akkor még nem nyúltunk bele a műszerfalbetét színébe, nem választottunk váltógombot és egy rakat pöcsölni való apróságot. A remek külső formaterv azonban fix, és sárgában, fekete tetővel ugyanolyan jól néz ki, mint feketében, fehér tetővel. Bár a C3 alapjaira épül, annak bevásárlószatyor-mivoltát nyomokban sem tartalmazza.
Egyéb motorok: 1.4 VTI 95 LE, 1.6 VTI 120 LE, 1.6 HDi 90 LE, 1.6 HDi 110 LE.
A DS egy egész modellcsaládot belépője. Ha minden igaz, hamarosan jön a DS4 és DS5 is.
Három felszereltségi szint közül választhatunk. D-Sign, D-Style és D-Sport. Mindkét tesztautónk ez utóbbit kapta. A legerősebb, 155 lóerős benzines és 110 lóerős dízelnek jár csak. Felszereltségben annyi eltérés volt köztük, hogy a sárga DS3-ban feláras navigációs/multimédia rendszer volt, míg a fekete a "mezei" prémiumhifit kapta, mélynyomóval a csomagtartójában. Itt azért került homokszem a gépezetbe, mivel az olcsóbb, nem navis hifi képes lekezelni a könyöklő alatti USB-portot, addig a színes képernyős, 350 000 forintos, feláras My way rendszer már nem. Helyette ott virított az idióta jack-csatlakozó. Eh bien, inkább vegyünk navit egy huszasért, a többit meg tankoljuk el...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
