Összehasonlító teszt: Alfa 147 – BMW 316i Comp. – Citroën Pluriel – GMC Yukon R

Menő autót, nem sokér’ − ráadásul csajnak…

2009. február 19., csütörtök 08:28
Kereshetsz akármennyit, lehet a névjegyed négynyelvű, szerepelhet rajta mindenféle Dipl. Ing. Dr. Prof. PHD, MSC – ha nem megfelelő autóval érkezel, és csaj vagy, levegőnek néznek.

Alexandra okos, tanult lány, mellesleg nem csak a pasija és az anyukája szerint van meg mindene ahhoz, hogy kétfokonként vegye a ranglétrát a General Marketing Consultants Co. Inc. nemzetközi konszernnél. Ugye látják?

De Alex beleütközött egy átszakíthatatlan hártyába, amin egyszerűen képtelen áttörni. Komoly tárgyalásokra jár, vidéki golfklubokban tartott konferenciákon tölti hétvégéi javarészét, magánélet nuku, mégis mindig csak az asztal végén jut neki hely. Onnan meg esélye sincs beleszólni a dolgok menetébe. Magyarán: észre sem veszik.

Az elszántságával nincs gond, az iskoláival sem, megvan a három nyelvvizsga és a két diploma. A ruhatárát sem érheti panasz, vacsorameghívásból pedig annyit kap, hogy úgy tűnik: az egyebekkel sem lehet baj. Egyvalami maradt, ami gyanús: az autó.

Na ja, az ötéves, egynégyes, ötajtós VW Polo. Fehér, fekete szövetbelsővel. A legjobb pontja a légkondi, meg talán a beépített Nokia autósszett. Alex unja is, a barátnői mindenféle Minikkel meg Beetle-ekkel járkálnak. Neki is kéne valami más. Valami látványos. Valami olyan járgány, amivel ha leparkol a Spoon mellett, mindenki tudja, hogy ő ott van. Valami olyan kocsi, ami jól mutat a főnöke Merci CLS-e mellett a Highland Golf Club parkolójában.

Sajnos ahhoz, hogy megvegyen egy Minit, még kettőt kellene lépnie azon a létrán fölfelé, amelyiknek az egyik fokán épp elakadt. A probléma itt és most orvosolásra szorul. Kétmillió, ennyi van a számláján, ebből az összegből kell megoldania az autókérdést. Van ezért a pénzért bármi érdekes? Persze, hogy van. Hat autót összeszedtünk, bármelyik jó lesz.

Alfa Romeo 147 1.6 TS (2001)

1598 cm³ | 105 LE | 4223 mm x 1729 mm x 1442 mm | 292 l csomagtér | 185 km/h | 0–100 km/h: 11,3 s | 8,1 l/100 km (átlag)

Az autóvásárlás alaptétele, hogy tilos olyat megvenni, ami nem tetszik. Mert nem mehetsz oda minden reggel hányingerrel a kocsidhoz, akármilyen megbízhatónak tartják mások. A 147-es viszont még többet kínál: már nézegetni is kellemes. Mire odáig jutsz, hogy beindítod, már jó a kedved.

Amit tudunk erről a típusról: a tulajdonosok egy részének megmaradt a jó kedve. Persze néha előjöttek elektronikai hibák. Ég egy-két visszajelző, de kit érdekel, ha a futómű szenzációs, a vaskos kormányt már megfogni is élmény, ha pedig tekered, iszonyatosan jól kanyarodik a gép. Nemhiába, gyakorlatilag a 156-os futóművét és zseniális kormányzását örökölte. Igaz, ennek is van hátránya: a fordulókör 11,5 méteres, tehát az Alfával utálhatók a mélygarázsok.

A 147-es bele még alapkivitelben is vonzó. Kellemes tapintásúak a kárpitok, és öregen (igaz, alapos tisztítás után) is újnak néznek ki. A kormány alfás szokás szerint kicsit balra esik az ülés közepétől, de így kényelmesebb kikönyökölni az ablakon. Bár az Alfákról azt tartják, hogy sportosak, a 147-esben egészen normális testhelyzetben lehet ülni, az ülések nincsenek a padlón.

Az alapmotorban, a 105 lóerősre butított 1.6 Twin Sparkban semmi különös sincs. Sem alul, sem felül nem nyújt kimagasló erőt, menetteljesítményei átlagosak, a hangja meg nem különösebben szép. Sajnos a vezérműszíj hajlamos idő előtt elszakadni, a Népítélet értékelései szerint ez hozta a típusnak a legtöbb gyűlölködő extulajt. A többiek, akiknél kisebb hibák (ABS, ablakemelők, légzsák-elektronika, hetente kiégő izzók, ilyesmi) jelentkeztek, alapvetően elnézőek.

Még hogy a szépség nem minden! Dehogynem. A 147-es is egy olyan Alfa, amit lehet szeretni. Kellőképpen elegáns ahhoz, hogy egy nőt ne nézzenek benne csitrinek, mégsem túl nőies ahhoz, hogy ne nézzék férfinak a barátját, ha véletlenül ő vezeti. Egyszóval, uniszex, de ez egyben azt is jelenti, hogy érdemes hozzáértővel megnézetni, hiszen a srácok szeretnek vele gyorsan menni, összetörni, széthajtani kicsit. És persze az alkatrészek nem olcsók.

BMW 316ti Compact (2001)

1796 cm³ | 115 LE | 4262 x 1751 x 1408 mm | 310 l csomagtér | 201 km/h | 0–100 km/h: 10,9 s | 7,0 l/100 km (átlag)

Csálén illeszkedő lemezek alól leső disznószemek, aránytalan, hájas far, stílustalan hátsó lámpák. A második generációs Compact BMW áldás a Bangle-fanatikusoknak, hiszen van hova mutogatniuk: látjátok, épp ideje volt, hogy eljöjjön végre a Mester. De ezt az autót nem is a külsejéért kell szeretni.

Ha magunkra csapjuk az ajtót, és nem a legfapadosabb változatban ülünk, hanem egy ilyen jócskán feldíszített, bőrös, digitklímás kocsiban, mint tesztautónk, másik világban találjuk magunkat. Állítható combtámaszos, kényelmes, ugyanakkor remekül tartó sportülés, hagyományosan a vezetőre fókuszáló műszerfal, finomság, elegancia és érzéki tűz. Ez sem rossz, de még mindig nem vagyunk a célnál: a Compactot még csak nem is a belsejéért kell a legjobban szeretni.

Hanem azért, ahogy megy. Ilyet rendes utcai személyautóban nagyjából csak a BMW tud: 115 lóerővel, 1375 kilós saját tömeggel igenis lehet kimondottan élvezeteseket autózni! Ami ehhez kell: hátsókerék-hajtás, rövid, lapos kasztni, alacsony súlypont, alacsony üléspozíció és egy motor, amely nem lehetne jó, de mégis az. Hondások csak röhögnének a BMW literteljesítményén. A 115 ló ugyanis a típusjelzés dacára nem 1,6, hanem 1,8 literből érkezik; a Compact gyártása idején a BMW már javában űzte a számmágiát. Viszont ez a motor már pillangószelep nélküli, folyamatosan változó szelepvezérléses szerkezet. (Az előbbi béemvéül VALVETRONIC, utóbbi a kettős VANOS – tanuljuk meg, alapfogalmak BMW-s körökben.) Harap, szívesen és szép hang kíséretében pörög fel, mindig nyomatékos, mindig azonnal reagál a gázra. És közvetlen a kormányzás, sportosan kemény a futómű, jók a fékek (hacsak nem a legolcsóbb betéteket vette meg bele az előző tulaj.

Apró-cseprő elektronikai nyavalyái vannak, komoly típushibája nincs. Jól megtervezett, odafigyeléssel gyártott modell. De ha akad is egy nem szétütött, tisztázott előéletű darab a pénzünkért, arra mindenképp számítani kell, hogy a BMW nem csak a szomszéd meg a haverok szerint presztízsautó. A szervizek, az alkatrészgyártók, kereskedők szerint is az.

Citroën C3 Pluriel 1.6 Sensodrive (2003)

1587 cm³ | 109 LE | 3935 x 1700 x 1560 mm | 265 l csomagtér | 185 km/h | 0–100 km/h: 11,6 s | 8,7 l/100 km (átlag)

„Ti biztos utálni fogjátok, de én imádom – mondta Viki, mikor ideadta az autót – igaz, évente egyszer nyitjuk ki teljesen, de a ponyvát hátra szoktuk tolni, nekem ez is elég. A gyerekek is nagyon élvezik.” Mint kiderült, átélték már a kabriócsodát az M7-esen, felhőszakadással és jégesővel: nem tudtak megállni a tetőt becsukni, mentek tovább, és semmi sem esett be, se jég, se víz.

Persze a mosó, az más. Viki meg is kért minket, hogy a hosszanti tetőoszlopokat ne vegyük ki, mert utána mindig be szokott ázni a Citroën. A Pluriel Murphy-törvénykönyve tartalmazza azt a paragrafust, hogy „amikor az oszlopokat otthon hagyod, biztos jön egy felhőszakadás.” A négyüléses utastér minden anyaga vízálló ugyan, de azért nem lehet jó érzés. Hát igen, a Pluriel koncepciójának ez a gyenge pontja, hiszen elefántagyar-szerű képződményeknek nincs tárolóhely a kicsi autóban.

Amúgy rengeteg a variáció. Az ember simán hátrahúzhatja a ponyvát, de a vászontető a hátsó üveggel együtt be is hajtható a csomagtartóba, úgy még nagyobb lesz a nyitott felület. Ha a hátsó üléseket előrehajtjuk, olyan lesz a kocsi, mint egy pickup. Azért disznótrágya szállítására kevésbé alkalmas, de nagyobb holmiknak jó.

Nyitáskor kiderül, hogy mi is a gond a Pluriellel. Biztonsági okokból rengeteg érzékelő van: a kétfelé nyíló hátsó üvegnél, a csomagtérfedélnél, a tetőoszlopoknál, satöbbi, és ha nincs meg mindenhonnan az OK jelzés, akkor nem nyílik a tető. Ilyenkor aztán az ember újra kinyit-becsap mindent, és reménykedik. Ez többnyire működik is, persze a vászontető ettől még szorul a sínben.

A másik gyengeség az 1,6-os benzinmotorhoz adott automatizált váltó. Alapvetően jó lenne városban, ha érzékelné az emelkedőket és nem kapcsolna fel – ugyanez igaz a kanyarokra is. Mivel kickdown nem nagyon van, ilyenkor át kell venni az irányítást, s a kormány fölötti fülekkel váltani. Ha már elfogytak a hegyek és a kanyarok, vissza kell kapcsolni automatába. Hát ilyen az élet a Pluriellel: aki a sebességért rajong, gyűlöli, aki a nyitottságért, imádja.

Annyit elárulhatok előre, hogy végül német autót javasoltunk. Lapozzanak.

GMC Yukon 6.5 Diesel (1994)

6500 cm³ | 180 LE | 488 Nm | 2092 kg | 4768 x 1940 x 1803 mm | csomagtér: nincs adat, de irdatlan | 160 km/h

Tulajdonképpen kiváló női autó. Remekül kilátni belőle, fordulékony, könnyű kezelni. Kifejezetten jól áll neki pár apró horzsolás, tisztelik a közlekedők, nagyon megbízható. Ami pedig a legfontosabb: rövid szoknyában is elegáns a ki-be szállás.

Ezzel a kocsival mindig biztosított a hatásos belépő. V8-as bugyborékolás, tiszteletet parancsoló méretek, vagány, már-már sportos arányok: nincs az a kis Alfa, Merci, BMW, ami ne férne be az árnyékába. Hiába tömegmodell, a maga generációjában, Amerikában az egyik legnagyobb példányszámban eladott SUV volt, de itt, nálunk igazi egzotikum.

Ezt a ’94-es, kicsit kopott, de elfogadható állagú példányt 1,9 millióra tarják. A Yukon első szériáját 1992 és 2000 között gyártották. A General Motors a Silverado kisteherautó masszív szerkezetét vette alapul az új SUV-családhoz, amelynek legrövidebb tagja a Yukon/Tahoe páros, leghosszabbik verziója pedig a Suburban aktuális kiadása volt. (Tudják, az a bazi nagy terepjárószerű izé, amely törvényszerűen feltűnik szinte minden amerikai filmben, mint a CIA szolgálati kocsija.)

Amerikában a GMC Yukon és testvérmodellje, a Chevrolet Tahoe nemcsak tulajdonképpen, hanem hagyományosan is női autó – csak ott hiába ajánlgatnánk menő szingli üzletasszonyoknak, mivel többnyire főállású családanyák járnak vele. A tágas kasztniban jól elférnek a gyerekek, a háziállatok, a csupa üveg kocsiból minden irányban kiváló a kilátás, a motor – akár benzines, akár a valamivel takarékosabb dízel van benne – finoman jár, hatalmas erejével és a négyfokozatú automatával bármilyen helyzetet könnyen meg lehet oldani vele.

Megkérdeztünk egy mestert, mi rosszat tud mondani a kocsiról. Azt mondta, az a baj, hogy sose romlik el benne semmi, ebből a típusból nem tudna megélni. Az erőátvitel, a váz, a felépítmény annyira jóindulatúan túlméretezett, hogy szinte megölhetetlen, legfeljebb az intenzív terepes használat tehet kárt a futóműben, esetleg a váltóban. A tartósság ára a nagy fogyasztás: városban 20 liter alatt nemigen fut el egy benzines, 17 liter alatt egy dízel Yukon.

Ja, és még valami, mint végső érv egy izgalmas autót kereső nőnek. A hölgyek nagy része valamiért vonzódik az egyenruhához. Hát akkor most elárulom: máig a Yukon nagy dízelmotorját szerelik a katonai Humvee-be Amerikában. Csak azok gyengébbek, mert nincs rajtuk turbó.

Mercedes-Benz A170 CDI (2002)

1689 cm³ | 95 LE | 3606 x 1719 x 1575 mm | 390 l csomagtér | 180 km/h | 0–100 km/h 12,1 s | 4,9 l/100 km

Bájos, kedvesen esetlen, nincs benne semmi agresszió: az A-osztályos Merci első szériája a legnőiesebb karakterű autó, ami a Mercedestől kitelik. És biztonságos is, hiszen bizonyos Sajnálatos Események (Múúú!) miatt minden példányban ott az ESP.

A dízel A-Merciről írt Népítélet szerzői a kényelmes, tágas beltér, a nyomatékos, erőteljes, takarékos kis motor mellett a legváltozatosabb dolgok miatt képesek szeretni autójukat. Van, aki annak örült, hogy amikor összetört a kocsija, a logikus, átgondolt tervezésnek hála elemcserékkel minden nyom nélkül újjávarázsolták. Akad, aki a pontos váltó, nehéz kormány, széles nyomtáv miatt imád kanyargós utakon élményautózni a pöttöm Mercivel. Van, aki mosógépet szállított vele, teljes megelégedésére. Sokan félnek a szoros parkolásoktól (igaz, ami igaz: elöl a vastag A-, hátul a még vastagabb C-oszlop kontinensnyi területeket takar ki a látómezőből), de a kocsi külméreteinek ismeretében meghökkentő, milyen lelkesen mesélnek a felhasználók kényelemben töltött hosszú-hosszú sztrádamenetekről.

De a törpök élete nem csak játék és mese. Hallottál már a gonoszról? A csúf, kopasz tulajokról? Bizony, mint minden autónak, az A-Mercinek is a tulajdonos lehet a legnagyobb ellensége. A Mercedes márkát övező megbízhatósági legendák miatt sokan hajlamosak nem törődni a karbantartással. Tesztautónk motorja hidegen keservesen indult (pedig a teszt még a jó, meleg szeptemberben készült!), gázadásra pedig olyan koromfelhőket eregetett, hogy láttukra görcsbe rándult a tüdőm.

A két hiba alighanem orvosolható egyszerű izzítógyertya- és porlasztócsúcssor-cserével, de azért érdemes tartani egy olyan kocsitól, amelytől még ezeket az alapvető, két-három egyenlítőnyi táv megtétele után esedékes karbantartási tételeket is sajnálta előző gazdája.

Ha viszont nem spórolják el a szervizköltségeket, megbízható, tartós autócska a dízel A. Vásárlásnál arra kell figyelni, hogy lehetőleg NE legyen rajta tetőablak (a használatban idővel javíthatatlanul tönkremegy, több százezres tétel a csere), ne visítson az ékszíj (a drágán cserélhető feszítőgörgő hajlamos kidőlni, ne higgyük el, hogy csak a szíj csúszik), és rendben legyen a futómű (ezt szinte minden tőlünk nyugatra gyártott kocsiról elmondhatjuk: a szilentek, gömbfejek nem bírják a magyar utakat).

Smart ForTwo Passion 0.7 Turbo (2005)

698 cm³ | 61 LE | 2500 x 1515 x 1550 mm | 260 l csomagtér | 135 km/h | 0–100 km/h: 15,5 s | 6,0 l/100 km (átlag)

Környezettudatos üzletasszony nem mutatkozhat hatalmas, benzinzabáló borzalomban. Egy minivel viszont nem lehet megjelenni forintszázmilliók sorsát eldöntő tárgyalásokon. Vagy mégis létezik kivétel?

Pontosítsunk, egyetlenegy mini létezik, amellyel illik mutatkozni fontos helyeken is. Az igazi Minivel, tudják, amit a BMW gyárt. De ha üzletasszonyunk nem tapossa elég régen a pénzcsinálás göröngyös ösvényét, azt az eredetit egyelőre még használtan sem engedheti meg magának. Marad hát számára az egy mérettel nagyobb femme fatale-autó, olyan, mint a BMW Compact vagy az A-osztályos Mercedes. Ma kicsi autónak tartjuk azokat, valójában elég testes batárok. De nini, van még egy lehetőség!

A Smart. Bár aluszínű Tridion-cellával (az autót körbeölelő biztonsági keret), világoskék színben, narancssárga belsővel közel sem elég szigorú a szürke kiskosztümhöz, de nézzék csak meg a képeken szereplő fekete fényezésű, fekete bőrbelsős, dupla Brabus kipufogós, alufelnis, üvegtetős autót. Ez azért nem mutat rosszul 7-es BMW-k és Volvo S80-asok között, ugye?

Autónk már a modellfrissített szériából való, amelynél az eredeti verzió legtöbb gyerekbetegségét orvosolták. Más az első futóműve, emiatt jobb a kormány, kevésbé üt az eleje, jobban megy kanyarban. Komolyabbak benne a belső anyagok, a technikája pedig annyira kiforrott, hogy a Népítéleten kizárólag nyálasan ömlengő véleményeket lehet olvasni róla. A 2004-től gyártott Smart ForTwo a lehetőségeihez képest tökéletes autó: ülései tágasak, van némi csomagtartója is, a hétdecis turbómotor lelkesen mozgatja. Persze a kaszni bólogat rendesen, a váltó pedig tényleg pocsék. Ez egy félautomata szerkezet, tehát nincs kuplung, gép pakolja a fokozatokat, kicsit olyan, mintha valaki a jobb egyről váltogatna és kuplungolna helyettünk.

Csak falábbal teszi mindezt – felfelé kapcsolásoknál örökkévalóság, mire megtalálja a következő fokozatot. És rövid a kocsika, ezért a gödrökön hánykolódunk az üléseken. Ilyen autó, talán valamivel butább kivitelben, van már másfél millióért, szerencsével egy szép és extrás autót is meg lehet csípni kétmillióból. De keresztben azért senki se próbáljon vele parkolni, mindegy, mit mondtak a hirdetések. Mert úgy nem fér el.

Döntsünk is? Hát nem elég, hogy hat autóra szűkítettük a választékot?

A lényeg az egyéniség. Persze mi, férfiak nem tudjuk egy nő helyébe képzelni magunkat, pedig ehhez egyetlen dologra van szükség: kikapcsolni az agyunkat és rábökni arra, ami a legjobban tetszik.

Hát én bökök: Merci. Bár agyam férfi féltekéje inkább a BMW-t bökné, de szerintem nem sok nő van, aki ezt a gülüszemű szörnyeteget szépnek találná, olyan hátsó lámpákkal, mint egy Tupperware edény. Pedig a Bömös jó gép, de azt is nehéz elképzelni, hogy account manager csajunk vidáman driftel telente a hátsókerekes Compacttal.

Az Alfát nehéz kizárni, mert szép, ha nem veszünk el a részletekben. De ebben az autóban van valami gyanús, amit nem lehet nem észrevenni váltás közben, vagy épp a nyöszörgéseket, kattogásokat hallva. A Yukon ugye eredeti, de hadd legyek kispolgár: megnézik benne az ember lányát, de kérdés, hogy azzal a lendülettel nem nézik-e hülyének is. A Pluriel bájos, feltűnősködéshez tökéletes, de szerintem már kiment a divatból. A Smart jó városban, de nagy merészség vele vidékre vagy külföldre elindulni, ha már Merci, akkor legyen rajta csillag is.

Magyarán: éljen az A-osztály, ami jópofa, kicsi, tágas és mozgékony, mégis minőséginek tűnik.

Persze ezzel nem merítettük ki az összes lehetőséget, mert a használtpiac kellő mennyiségű bájos, különleges és egyedi járművet tartogat a csajoknak. Ott van rögtön a VW Beetle, retrós formákkal, nem túl használható belsővel – ám tény, hogy meg lehet jelenni vele. Már tíz éve gyártják, ezért a legolcsóbb benzineseket már 1,6 milliótól kínálják.

Az ideális esztétikum−poén arányt az új Mini nyújthatná, de az nincs 2,5 millió alatt. Ellenben ott a klasszikus Mini, ami minden további nélkül vállalható, sőt! Csak legyen egy ismerős autószerelő is, elvégre klasszikus brit járműről van szó.

Egyetért? Vitatkozna vele? Véleményét elmondaná másoknak is?

Tegye meg a cikk blogposztján !

Alternatív megoldásként találhatunk unalmas németet, de az A3 előző generációja kissé sótlan, az inkább az idősebb account manager nénik kedvence lehetne. A Honda HR-V viszont több szempontból is telitalálat: nem túl nagy, de terepjárós jellegű, ráadásul megbízható is. Az olaszoknak az Alfán kívül van még egy stílusos csöppségük, a Lancia Ypsilon, ami tulajdonképpen egy visszametszett Punto, jól bevált technikával. Ez nem is rossz választék ennyiért – még mi is meglepődtünk.

Címkék:

A Totalcar címlapjáról ajánljuk

Kacsa vagy Bogár?
Kacsa vagy Bogár?
Mindkettőt a második világháború előtt készítették, mindkettő olcsó, népautó. Mégis rettenetesen mások.
Ez szívja le Paksot
Magyar fejlesztés a műanyag elemekből épült busz, és ez tíz év múlva sem kormol.
Azt hitted, a LaFerrari a csúcs?
Házon belül licitálják túl a Ferrari csúcsmodelljét. Jön a következő XX.
Ezért ne driftelj elsőkerekes Ladával
Lehet, hogy az arabok tudnak valamit, mert a ladásoknak ez most nagyon nem jött össze.
Terepen virít a legújabb Subaru
Inkább ezt vinnénk kemény terepre, mint a legtöbb SUV-t. Itt nem vették át a langyos trendeket.
TB/ruha Levi Strauss ilyenben nyomná
Csak első blikkre olyan, mint a többi. Rejtett zsebek a farmerben, tűzálló szálak a bélésben.
Nagyot fog gurítani a BMW
Úgy tűnik, már nem elég a 7-es BMW. Valami különlegesebbel készülnek a bajorok.
Vázlatokon a legdurvább gyári Golf
Összkerék-hajtással és 400 lóerős motorral a kategória leggyorsabb autói közé tartozik.
A teleobjektív a rendőrség új fegyvere?

h i r d e t é s

Márkaszerviz

Totalcar Magazine

A new type of automotive entertainment
To be able to race over lengthy journeys with classic cars is somewhat outruled by today's traffic regulations. But there is a way to go around this - as it is done for example at the Australia Classic.