Az utolsó út
Haszongépjárműteszt: Puli szertartáskocsi
Különleges jármű, a halandó egy emberöltő alatt általában csak igen rövid utat tesz meg vele. Békés nyugalomban, a világ zajától oly védett, rendezett környezetben - a ravatalozótól a sírig.
Hiába minden, az utolsó út előtt nincs sok választásunk. A megrögzött BMW-rajongó Mercibe fekszik, a Saab-klub elnöke Puli hátulján indul az útnak. Úgy bizony, egy igazi túlélő Puliban, a hódmezővásárhelyi magyar elektromos autóban.
Először nem akartam elhinni: mozgó, üzemképes Puli? De a meglepetés fokozódott, amikor kiderült, hogy jelenleg 30 darab Puli szertartáskocsi dolgozik a Budapesti Temetkezési Intézet 14 temetőjében. Azokban a temetőkben, ahol mindennap temetnek (pl. Óbuda, Megyer, Farkasrét, Rákospalota, Cinkota) általában kettő, a kisebb temetőkben általában egy, a központban, az Új köztemetőben 8 db Puli áll munkára készen.
A kilencvenes évek elején a régi füstös, zajos Skoda kisbuszok megérettek a cserére. A hely szelleméhez jobban illő, csöndes, könnyen karbantartható, egyszerű járművet szerettek volna, így az akkoriban oly ígéretes Puli személygépkocsi kitűnő választásnak tűnt. 1993-ban megérkezett az első sötétkék, módosított felépítményű, megnyújtott alvázú, speciális szállítójármű. Sajnos a Puli-gyár nem sokáig húzta, 1998-ban már a Puli Kft.-t felváltó Speed Kft. is lehúzta a rolót. A Puli szertartáskocsi akkori ára körülbelül 1,5 millió forint volt, amiből az akkumulátor kb. 250 ezer Ft-ot tett ki.
|
Mivel a Puli gyártója jogutód nélkül szűnt meg, a legnagyobb Puli-szerviz, a Temetkezési Intézet Gépészeti és Szállítási Osztálya lett a hivatalos márkaszerviz. Ma is ők foglalkoznak a még futó, kb. 20 db utcai Pulival és más villanyautókkal. A Pulikon kívül az intézetnek 55 egyéb járműve, valamint kertészeti, erdészeti és mezőgazdasági gépe van, ezeket is itt gondozzák.
A Gépészeti Osztály vezetője, Gódor Zoltán elmondta, hogy a javítóbázis mindenre nyitott, ezért külsős munkát is végez. A zöldkártyától a karambolos biztosítási ügyintézésig mindent. Az embereknek kicsit nehéz volt megszokniuk, hogy a temetőn belül működik egy autójavító üzem, de van egy hátsó kapu, nem kell átvágni a sírok között.
De térjünk vissza a Pulira.
A jármű 20x40-es zártszelvényű önhordó alvázra épült, erre popszegeccsel rögzíttették az üvegszálas elemeket. A Puli szertartáskocsi eleje tökéletesen megegyezik a polgári változattal. A hátsó ülés mögötti rész készült speciálisan temetkezési céllal. Sötétített üvegek, függönyrúd és a koporsómozgató sín. A kocsi menetkész tömege 880 kg. Ebből közel kétszáz kiló az akkumulátor,
A Puli hajtási rendszere 60 V-ot kíván. Eredetileg tíz darab, 6 voltos, 240 Ah-s speciális Perion aksi gondoskodott az áramellátásról. Sajnos a Perion beszüntette a 6 voltos hajtómű-akkumulátor gyártását, ezért a 12 voltos 180 Ah-ás Bannerre áltak át.
A Puli egy feltöltéssel az új köztemetőben - ahol igen nagyok a távolságok - egy napot, kisebb temetőkben két, két és fél napot üzemel, míg egy polgári Puliban kb. 50 km-t bírnak 50 km/h-ás sebességnél. Az autó orrában van az olasz gyártmányú akkumulátortöltő, ami 25 amperes induló árammal megindítja a töltést, majd fél óra múlva csepptöltéssel folytatja az energiaátadást. Így fedett, kis garázsukban - a szoptatóban - akár napokig madzagon maradhatnak a járművek.
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
100 milliárd dolláros veszteséges okozhatnak a vámok az amerikai autógyártóknak
Alakul az autótarifa-matek, megbecsülték a gigantikus veszteségeket és drágulást.
- Hírek
Száz másodperc alatt tele az aksi: a CATL rendszere ezt ígéri
A debreceni gyárral is rendelkező cég saját kezébe veszi az akkumulátorok újratöltését.
- Hírek
Érzékeny búcsút vehetnek az amerikai autósok a Nissan legkedveltebb típusától
Donald Trump autóvámja a legérzékenyebb ponton érinti a Nissant.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Megmenekülnek a sportautók? Mégis maradhat a karbonszál az Európai Unióban
Úgy néz ki, hogy mégsem kell elengednie a gyártóknak a karbonszálat 2029-től.
- Tesztek
300 lóerős belépő az M világbaBMW M235 xDrive
A MINI-k óta tudják, hogyan kell, szóval a 300 lóerős új M235-nek is megvannak a trükkjei ahhoz, hogy vigyorogva vidd el egy újabb körre.
- Hírek
Már egy Mustang EcoBoostnál is olcsóbb az elektromos Dodge Charger
Senkinek sem kell.
- Hírek
Cybertruckokkal hurcolják az üvegkalitkába zárt Teslákat Texasban
A Tesla nem hisz a hagyományos marketingfogásokban.
- Közélet
Drasztikusan megugrott az elektromos autók száma, be is zuhantak az árak
Bővül a magyar villanyflotta: közel 3 ezres növekedéssel zárult a március.
- Hírek
Mesés off-roadert épített egy amerikai cég az első Lotus Elise-ből
Nyugodtan odatennénk a Porsche 911 Dakar vagy a Lamborghini Huracan Sterrato mellé.
- Hírek
Csúszhat a Tesla Cybercab és a Semi sorozatgyártása Trump Kínát sújtó vámjai miatt
Korábban a kisebb vámokat még bevállalták volna, a mostani azonban már nekik is sok.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
USA: a Mitsubishi is csak a kikötőig viszi az autóit
Pedig épp rekordot döntenek az eladásiak.
- Tesztek
Sportosabb, mint hittük – Suzuki e-Vitara egy német tesztpályánMenetpróba: Suzuki e Vitara - 2025.
Erős konkurencia elé néz, de itthon valószínűleg jó esélyei vannak az elektromos Vitarának, ami ugyan csak nyár végén érkezik, de mi már vezethettük.
- Hírek
Érdekes hangja lesz az elektromos BMW Neue Klasséknak
Nem a benzines autók hangját imitálnák.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Mi lesz veled, sportautóipar? Veszélyes anyaggá nyilvánítaná a karbonszálat az Európai Unió
Ha a javaslatot megszavazzák, 2029-ben léphet életbe.
- Hírek
F1 kibeszélő: Piastri egyre jobb, Norris egyre rosszabb, válság a Red Bullnál
Még ha Oscar Piastri győzelme nem is forgott veszélyben, bőséggel akadt érdekes és izgalmas történés a legutóbbi Forma 1-es nagydíjon.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Hírek
A Maserati CEO-ja reagált a pletykára, miszerint eladhatja a márkát a Stellantis
Az újabb pletykahullámot az robbantotta ki, hogy a Stellantis egy külsős tanácsadó vállalat, a McKinsey and Company segítségét kérte.
- Hírek
Emiatt kár volt! Életveszélyes kaszkadőrmutatványt mutatott be egy autó utasa a 11-es úton
Az esetről videó is készült.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
Felrobbant a Camaro motorja, messzire lőtte a géptetőt
A motorháztető kétfelé szakadt, a felső része tizenpár méterrel az autó mellett landolt.
