Síri csönd és környezetvédelem

2005.07.22. 08:33

Írtunk már sima Trabikról, tuning Trabikról; megemlékeztünk a születésnapjukról is, mégis azt hiszem, ez a példány nem maradhat ki a sorból: az elektromos Trabi.


A kisbéri elektromos üzemben készült néhány évvel ezelőtt, kimondottan versenyzési céllal. Ugyanis az elektromos autóknak is szerveznek versenyeket, és nem kell kinevetni őket, mert nem csupán a megtett táv számít, hanem akár a sebesség is. Elektromos körökben mindkét tényezőt jelentősen befolyásolja a súly, így a kategóriákat is az autók súlya alapján osztják be. A szóban forgó Trabi két nemzetközi versenyen vett részt, és mindkét alkalommal nyert a kategóriájában.

Műszaki felépítése annyira egyszerű, hogy nem is értem, miért nem ezt a fajta hajtást találták fel előbb, miért a bonyolult Otto vagy dízel rendszerűt. Adott egy villanymotor, mellyel egy teljesen hétköznapi sebességváltón keresztül meghajtjuk a kerekeket. Ennyi. Na persze elektronikusan már kicsit bonyolultabb a helyzet.

A motor 60 voltos, ezt a feszültséget 10 darab 6 voltos akkumulátor biztosítja a számára, melyekből kettő a régi motor helyén található, nyolc pedig az egykori hátsó ülés környékén. Van még egy 12 voltos akkumulátor is, de az teljesen független a hajtási körtől, pusztán a világításért felel. Persze itt is van egy kis csalafintaság, mert ha ez az aksi lemerülne, a visszatöltési rendszer a hajtási kört terhelné, ami a sebesség, és a megtehető táv rovására megy.


Így aztán egy kapcsolóval kiiktathatók a féklámpák - 2x21 watt nem kevés spórolás-, ami a versenyek speciál szakaszain megengedett, a közúti részen viszont meg kell felelni a KRESZ előírásoknak, így ott kell a féklámpa.

Az aksik rettentő büdösek, nem a jól ismert amperszaguk van, hanem a vegyi folyamat során keletkező savanykás, kellemetlen illat. Azért kerültek a műanyag dobozokba, hogy ne ez terjengjen az utastérben. A kék gégecsövön keresztül szellőznek, ez az összes anyag kibocsátás, ami az autóból jön.


A nagy doboz mögött található a töltőrendszer elektronikája, melyet simán a házi 220 voltra kell csatlakoztatni, magyarul be kell dugni a konnektorba. Nagyjából három óra alatt tölti fel teljesen a rendszert. A töltési metódus nem lineáris áramfogyasztással történik, így nehéz kiszámolni, mennyibe kerül, de a három óra alatt nagyjából háromszáz forintot eszik.

A teljesen feltöltött akkumulátorokkal, egy személlyel stabil 70 km/h sebességre képes, és 100 km távot tud megtenni. Tehát 100 kilcsi, mondjuk városban 300 forintért, nos azt hiszem ez az általam ismert leggazdaságosabb jármű. És nem is füstöl.


Eredetileg sportfutómű került a kasztni alá, és a váltót is egyedileg áttételezték, ahogy versenyzés kívánta. A motor akkora erőt tud kifejteni, hogy rendszeresen eltörte a féltengelycsuklókat, és a versenyzők nem is használták a sebességváltót, a rajtnál négyesbe kapcsolt a pilóta, és csak nyomta a gáz (áram?) pedált. Mindenhol elment így is.

Mostanra ezeket az alkatrészeket szériára alakították vissza, mivel a jelenlegi tulajdonos minden nap használja. Munkába jár vele. Normál lengéscsillapítók, és teljesen egyszerű Trabant-váltó került bele. Az egyest most sem kell használni, kettesből is simán meglódul, egyedül nagyobb emelkedőknél van szükség a legkisebb fokozatra. És teljesen alkalmas a városi forgalomban való utazásra, olyan vele menni, mint egy Trabanttal.


Annyira vicces, hogy a motort nem kell beindítani, csak beülni és nyomni a pedált, hogy végig vihorásztam, amíg fordultunk egyet. A forgalom mit sem tud arról, hogy ez spéci jármű, így a mögöttünk levők ugyanúgy dudálnak és villognak, kereszteződésben ugyanúgy semmibe veszik, mint egy normál Trabit. Egyedül a büdösségre nem panaszkodnak.

Már csak az a kérdés merül fel, miért nem ilyen minden autó? A magyarázat egyszerű: rohadt drága az átalakítás. Nemcsak az aksik darabjának 45 ezer forint körüli ára, de a villanymotor, a vezérlő elektronika, a töltő elektronika, és persze a hazánkra oly jellemző bonyolult, hosszadalmas engedélyeztetési procedúra is drága.


Legviccesebb az átiratás. Már az eredetvizsga is nehézségekbe ütközött, de aztán az átírás költsége - ami ugye hengerűrtartalom-függő - teljesen meghaladta az okmányiroda képességeit. Néhány napos tanakodás után arra jutottak, hogy az általános Trabantok 600 köbcentijével számolnak, és ugyanezt tette a biztosító is a kötelező felelősségbiztosításnál.

A technológia közben rohamléptekkel fejlődik. Ez a villanymotor például megvan vagy 40 kiló, a legújabb hasonló tudásúak pedig már alig nyomnak 8 kilót. Emellett a visszatöltési rendszerek is sokat fejlődtek. Ebben a Trabiban még nem használható értelmesen, ugyanis a menetközbeni töltése elhanyagolható mennyiséggel hosszabbítja meg a megtehető távot, így számára marad a konnektor.


Azok a dolgok, amik viszont hosszabbítanak a távon, teljesen kézenfekvők. Keskeny gumik, jó keményre fújva - 3 bar -, zsokészerű testalkat, és semmi csomag, max. egy hitelkártya. És akkor még nem is beszéltünk azokról a spéci kenőanyagokról, amikkel mondjuk a kerékcsapágyakat be lehet kenni, hogy könnyebben szaladjanak. Ezek már olyan űrtechnológiai cuccok, hogy ha nem a villanyhajtásért lőnek fejbe a sarkon az olajtársaságok bérgyilkosai, akkor ezekért.

Villany Trabant

Szóval egyelőre nem ez a megoldás a közlekedési környezetvédelemre, bár az is lehet, hogy csak addig drága, amíg az olajhasználat felé irányítják az embereket. Ha az elfogyott, jön a villany, és ezt kell mindenki által elérhetővé tenni. És ha már mindenkinek lesz villanyautója, lehet újra felemelni az üzemeltetési költségeket, akár a benzinárat. Mindenestre a hajózás területén már nagyon elterjedt a villanyhajtás, és ezerrel megy a fejlesztések tesztelése.

Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen
  • Hírek

Végre egy rendes hibrid rendszeren dolgozik a Volkswagen

A Volkswagen eddig csak plug-in hibrid és lágy hibrid rendszereket kínált.

március 25., 11:54
Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen
  • Hírek

Méretes jégtáblákkal bombázta egy kamionos az autósokat az M7-esen

Valószínűleg elfelejtette indulás előtt letakarítani.

március 25., 07:58
BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában
  • Hírek

BMW-s szakemberekkel erősít a Xiaomi Európában

Európa sem marad ki a Xiaomi autóiból.

március 25., 09:27
Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról
  • Hírek

Feketelista készül a szabálytalankodó autósokról

A sebességtúllépők mellett az ittas vezetők és a mobilozók is felkerülnek a visszaesők listájára.

március 25., 14:16
Hullára tört moslék 30+ millióért
  • Belsőség

Hullára tört moslék 30+ millióért

Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.

tegnap, 17:12
Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal
  • Hírek

Már az FBI foglalkozik a Tesla-vandálokkal

Trump belső terrorizmusnak nevezte, úgyhogy ennek megfelelően kezelik a helyzetet.

március 25., 14:24
H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford
  • Hírek

H-alakú váltót szabadalmaztatott elektromos autóiba a Ford

Jó vagy felesleges ötlet?

március 25., 13:07
F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének
  • Hírek

F1: az Audi nagyon nem örülne a V10-es motorok visszatérésének

Bár a gyártó közleménye diplomatikusan fogalmaz, egyértelmű üzenetet hordoz.

március 25., 10:20
Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél
  • Hírek

Újabb kínai autómárka érkezik Európába, 1000 kereskedés megnyitása a cél

A márka 2025 végéig 10 országban nyitna kereskedéseket. Elsőként Németország, Norvégia, Dánia és Hollandia kerülhet sorra.

március 25., 11:44
Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele
  • Hírek

Még mindig lehet foglalót tenni az új Tesla Roadsterre, pedig már öt éve hitegetnek vele

Először 2020-ra ígérték a megjelenését, utána 2021-re, majd 2022-re és így tovább 2025-ig.

március 25., 06:00
Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral
  • Hírek

Valaki épített egy RC autót, 44 köbcentis, V8-as motorral

Az apró motornak elképesztően jó hangja van és egész hevesen mozgatja az autót, amibe beszerelték.

március 25., 15:12
Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe
  • Hírek

Ittasan rollereztek, a jogsijuk ment a levesbe

Két zalaegerszegi férfit is pénzbírsággal, illetve több hónapos eltiltással jutalmaztak az ittas rollerezésért.

március 24., 07:48
A legtoyotább Toyota
  • Tesztek

A legtoyotább ToyotaTeszt: Toyota Camry - 2025.

A korábbi generációknál nem ritka az egymillió fölötti futásteljesítmény, kérdés, hogy sportos hibridként is tudja-e majd.

március 24., 06:05
A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral
  • Technika

A Ford anno csinált egy hátsókerekes Focust, 420 lóerős V8-as motorral

Azt akarták demonstrálni, hogy az új külön is megvásárolható motorjuk milyen könnyen elfér a kisebb motorterekben is.

március 25., 16:52
Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat
  • Hírek

Cukorkával csalogatják a villanyautósokat, hogy éjszaka töltsék autóikat

Havi háromezer forintot lehet spórolni az autók sz éjszakai töltéssel Floridában.

március 25., 16:13
Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!
  • Közélet

Átvert a kereskedő? A legjobb bírósági eljárás az, amelyik megelőzhető!

Elkerülnéd a bíróságra járkálást, de az igazadat érvényesítnéd hibás teljesítés esetén? Van megoldás!

március 25., 05:59
A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben
  • Hírek

A Xiaomi egyetlen autója kelendőbb, mint a Ford vagy a GM villanyautói egyben

A kínai telefongyártó az autópiacon is nagyon sikeres hazájában.

március 25., 17:19
Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t
  • Hírek

Erre nem vagy félkészülve: Nissan Muranóból csinálnak GT-R-t

Valaki nagyon vágyott egy SUV GT-R-re.

március 25., 07:10
Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes
  • Hírek

Az év üzlete: ha megveszed ezt a hat Porschét, kapsz hozzá egy kamiont, amire felfér az összes

Kizárólag egy tételben lehet megvásárolni.

március 24., 06:05
F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét
  • Hírek

F1 kibeszélő: válságértekezletet tart a Red Bull, inog Lawson széke, Piastri letette a névjegyét

Az ausztrál esőkáosz után egy valamivel unalmasabb futammal folytatódott a 2025-ös F1-es világbajnokság Kínában, de így is bőven van miről beszélni.

március 24., 17:26
Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást
  • Hírek

Megijedt az autós, hogy oldalba vágják, ezért oldalba vágott valaki mást

Érthetetlen eseménysorozatot rögzített egy autós fedélzeti kamerája Ausztráliában.

március 24., 16:03
Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén
  • Hírek

Hatalmasat borultak a Porsche Carrera Cup időmérőjén

A pilóta sértetlenül megúszta.

március 24., 10:41
Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek
  • Hírek

Olcsó villany-Cupra, gyárlátogatás és nagy ígéretek

Megtekintettem a legolcsóbb elektromos Cuprát, vagyis a Ravalt, megnéztem a Seat és a Cupra gyárát és meghallgattam a két cég hangzatos ígéreteit.

március 24., 13:36
Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér
  • Hírek

Hadüzenet Trumpnak: új megoldást javasolnak a kínaiak, Pekingben járt a BMW-vezér

Összehaverkodna Kína az EU-val?

március 24., 15:19
Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3
  • Hírek

Nem erősebb, de mégis gyorsabb a frissített Audi RS3

Sokat számít, hogy mennyire agilis egy autó.

március 24., 09:09
Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből
  • Hírek

Megbízható Ferrarit akart, építtetett egyet egy Honda NSX-ből

Egy svájci férfi szerette volna átélni a Ferrari élményt, de nem akarta az olasz autókkal járó nyűgöket a nyakába venni.

március 24., 12:25
Hyundai Insteroid 2025
  • Hírek

Hyundai Insteroid 2025

március 25., 11:33
Honda NSX (Ferrari 360 Replika)
  • Hírek

Honda NSX (Ferrari 360 Replika)

március 24., 09:04
Nissan Murano GT-R
  • Hírek

Nissan Murano GT-R

március 24., 13:16
F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025
  • Hírek

F1 kibeszélő Kínai Nagydíj 2025

március 24., 14:06