Tesla-verő díjnyerő?

Év Autója, Mortefontaine: Jaguar i-Pace - 2019.

2019.02.26. 17:21 Módosítva: 2019.02.26. 17:21
13 hozzászólás

Az Év Autója-választás döntőjéhez értünk, a mortefontaine-i nagyteszt hatodik szereplője a hét közül a Jaguar i-Pace, a 2019-es cím egyik esélyese.

Mortefontaine - Az Év Autója

A mortefontaine-i CERAM-tesztpályán zajló rendezvényt nem az autógyárak, hanem az Év Autója zsűri szervezi, a gyártók csak az autókat hozzák el, maguk. Itt, Párizstól nagyjából 40 kilométerre, február végén, a végső szavazás előtt bő egy héttel minden évben vezetjük az utolsó, vetélkedésben maradt hét típus variánsait.

COTY

Ez az, amikor egy összetett villanyautóval megmutatják az embernek, milyen lesz a közeli jövő. Egy olyannal, amelyik sokba kerül ugyan - az ára 26,7 milliótól indul, de két tüsszentés kell csak hozzá és harminc fölé csusszan - de amit az elektromos kocsikról tudunk, az nagyjából benne van. Mindez Európa (hiszen itt tervezték) első luxus-villany-SUV-jában, amely szinte milliméterre ugyanazt tudja dinamikában és hatótávolságban, mint az öregedő Tesla Model S75D, csak olcsóbb (kicsivel), elegánsabb és modernebb annál.  Rettentő érdekes ajánlat, és bár a zsűri már kétszer is megégette magát azzal, hogy villanyautót juttatott a győzelemhez (Nissan Leaf, Opel Ampera - bár utóbbit inkább csak mondták annak, a valóságban egy hibrid), úgy érzem, most megint lenne némi hajlandóság egy ilyen szavazatra a 60 tag nagyobbik hányada felől.

Mint autó, az i-Pace lenyűgöző tétel. Három méteres tengelytávján belül óriási utasteret hordoz, de a farában is súlyosan sok hely marad csomagoknak, holott csak 4,7 méter hosszú. Ja, és az orrában is van egy csomagtartócska, valami közel kétszáz liternyi - annyi, amire egy mini már büszkén ki szokta húzni magát.

Tömve van technikával, szintén. Villanymotorjai összesen 400 lóerő és 696 Nm leadására (ezt tévesen 100-zal kevesebbnek mondom zavaromban a videóban) képesek, 90 kWh-nyi LG-akkucsomagja pedig 480 kilométeres valódi, WLTP-hatótávolságú működéshez segíti. A fűtőrendszer egy végtelen szerény étvágyú, sokadik generációs, hőszivattyús szisztéma, a regenerálás pedig olyan erős - 0,4 g-s lassulást lehet elérni a gázpedál elengedésével, a fék érintése nélkül - hogy az autóba külön féktárcsa-karbantartót kellett beépíteni, mert annyira ritkán használja a fékjeit, hogy félő - a sok mellőzöttségben lerozsdásodnak a tárcsák. További különlegesség a hálózati töltéskor, hidegben életbe lépő akkufűtő rendszer, ami a Li-Ion cellák alacsony hőmérsékleten közismert kapacitásvesztési hajlamát hivatott ellensúlyozni. Tiszta alu segédvázak, a többi Jaguaréhoz hasonló, kvázi sportautóba illő futómű, az utasok számától és helyétől függően működésbe lépő fűtés, és még tucatnyi egyéb fogás teszi igazi szupermodern termékké az i-Pace-t.

Ami amúgy, tényleg jól megy, 4,8 alatt van százon, sínen kanyarodik, bár a végsebessége csak 200 km/h, azt ugyanis az akku sáskaszerű lezabálódását megelőzendően, korlátozzák. Jó nagy és kényelmes ülések vannak benne (bár az állíthatatlan fejtámla nekem nyomja a nyakamat), a belső tere szebb, elegánsabb, harmonikusabb, mint a fő vetélytárs Tesla Model S-é és X-é, de ettől még közel ugyanannyira geekbarát. Szóval klassz, bár nekem elsőre jobban tetszett az az utastér, így másodikra már zavart, hogy nem lehet kinyitni az üvegtetőt, hogy kicsit túl nagy felületen kapok túl sima (ezért műnek tűnő) bőrt a burkolatokon.

De a csend, az angyali csend, a masszív építés, az az élvezet, amit ennek a nagy villanyállatnak a vezetésétől kap az ember tényleg nagyon messzire repít a küszködő, zajos, az i-Pace OLED-szintű cockpitjából nézve barlangi rajzoknak tűnő, hagyományos autóktól. Mélyen lenyűgözi az embert.

Forma, funkció, innováció, ötlet és modernitás minden megvan benne ahhoz, hogy kiemelkedő pontokat szerezzen az Év Autója-választáson. Csak az az ár - az pöttyet túl exkluzívvá teszi.

Hogy emlékezzenek, a következő hét autó maradt fenn a rostán, ezek egyike lesz az idei Év Autója. Az eredmény, mármint, hogy melyik nyert közülük, a jövő héten, március 4-én, hétfő délután háromkor, a Genfi Autószalon előestéjén derül ki:

- Alpine A110
- Citroen C5 Aircross
- Ford Focus
- Jaguar i-Pace
- Kia Ceed
- Mercedes-Benz A osztály
- Peugeot 508