2023.11.23. 00:10

Sokan vannak az országban, akik a jogsi megszerzésekor még nem rendelkeznek saját autóval. Aztán ahogy telnek az évek, úgy kopik a tudás és fogy az önbizalom. A belső félelmeket pedig az autós társadalom „királyai” még inkább táplálják. Egy nem szokványos tesztvezetést hoztunk össze!

A jogosítvány megszerzése csak az első lépés, hogy valóban sofőrré váljunk. Az alapokat megadja a – remélhetőleg biztonságos – vezetéshez, de a rutint, tapasztalatot nem az oktató mellett szerezzük meg. Ha nincs autónk még, vagy nem merünk egyedül a forgalomba merészkedni és nincs is mellettünk olyan, aki vállalja a mitfahrer szerepét, akkor bizony könnyen válik egyre rémisztőbbé a gondolat, hogy újra vezessünk.

Nem segíti ezt az utakon közlekedők egy része sem, akik már rég elfelejtették, hogy ők sem kormánykerékkel a kezükben jöttek a világra, és bár lehet, hogy a homokozóban magabiztosan tologatták a dömpert, valószínűleg ők is megszeppenve tették meg az első pár száz vagy ezer kilométerüket. Igen, ők azok, akik ledudálják a tanuló vezetőket, akiknek egy felragasztott T-betű a lúzer szinonímája, akit „alázni kell”. Ez az, ami rátesz még egy lapáttal a friss jogsisok bizonytalanságára, az egyéb dolgokon túl is. Épp ilyen okok miatt volt nehéz rávennünk egy – nem totalcaros – kollégánkat, Attilát, hogy merjen újra vezetni.

A meggyőzésében komoly szerepe volt annak is, hogy a mai autókban már számtalan olyan vezetéstámogató rendszer van, ami sokkal biztonságosabbá és nem utolsó sorban könnyebbé is teszi a vezetést. A tesztalany Suzuki S-CROSS is számtalan ilyennel rendelkezik: a kamerák és szenzorok segítségével jelentősen megkönnyíti a vezetést és olyan megoldásokat kínál, mint a 360°-os kamera, a sávtartó elektronika, a holttérfigyelés, adaptív tempomat, forgalmi jelzések felismerése, és sok minden más. Alább Attila tesztvezetésének tapasztalatait láthatjátok és olvashatjátok.

360 kamera

„Pontosan 10 évvel ezelőtt szereztem meg a vezetői engedélyem, mégsem tudtam igazán kihasználni. Vezettem ugyan pár alkalommal, de távolról sem számítottam rutinos autóvezetőnek; az évek előrehaladtával pedig az önbizalmam sem volt igazán a helyén. Egy idő után kifejezetten kerültem azokat a szituációkat, amikor fennállt az autóvezetés veszélye.

Zavart ez a helyzet, de halogattam a lehetőségét, hogy gátlásaimat és félelmeimet legyőzve újra volán mögé üljek, amíg nem szólt közbe a munka és egy Suzuki S-CROSS, és újra megtapasztaltam, milyen is autózni. Minden szempontból más, mint elsőre gondoltam. Ez már ahhoz képest is egy másik technika, amit utoljára, évekkel korábban vezettem, pláne ahhoz képest, amivel vizsgáztam. Egy Chevrolet Matiz/Spark volt az alany – nincsenek róla szép emlékeim.

Először mindennel meg kellett ismerkednem. Az rendben van, hogy a kormány, a pedálok és a sebváltó nem leptek meg, de ez az autó olyan vezetéstámogató rendszerrel is rendelkezik, amiről még nem is nagyon hallottam. Egy kicsit olyan volt, mintha egy időutazás részese is lennék: annak idején semmiféle hasonló megoldással nem találkoztam és még az is az újdonság erejével hatott rám, hogy az autót egy nyomógombbal kellett beindítanom. Igen, ennyire régen vezettem utoljára és ennyire nem követem az autós híreket sem.

Szerintem minden rutintalan sofőr egyik legnagyobb mumusa a parkolás, mégis az enyhe pánikom ellenére simán megoldottam orral előre és tolatva is. Nem mintha ez teljes mértékben az én érdemem lett volna; az autó is sokat segített ebben, a 360 fokos kamerának köszönhetően pedig olyan élményem volt, amit talán soha nem éreztem addig a volán mögött: nem érhet meglepetés. Nem nőnek ki váratlanul látószög alatt lévő vasoszlopok az autó körül, nem nyitom rá egy nagyobb kőre az ajtót, kilátok a mellettem parkoló autók mögé vagy elé akkor is, ha a saját szememmel ezt nem tehetném. A szenzorok jelzik, hogy eddig és ne tovább, pedig még esélyem sem volt megszokni az autó méreteit.

Természetesen nem volt minden ilyen könnyű. Már önmagában az a tény, hogy minden mozdulatomat kamerák követik, tovább emelte a stressz-szintemet. És még ekkor jött a következő szint, amikor a forgalomba is kimerészkedtem. Tartottam tőle, hogy ennyi év kihagyása utána mennyire fogom érezni a helyes kuplunghasználatot. Igen, eleinte egyszer-kétszer lefulladtam, de viszonylag gyorsan megéreztük egymást az autóval, amitől közben is sok segítséget kaptam és ahogy telt az idő, úgy váltam én is magabiztosabbá, néha már egészen el is tudtam engedni magam vezetés közben. Nem csak vezetni és túlélni próbáltam, hanem „jól vezetni”, és miután ez tudatosult bennem, nagyon megörültem, hiszem a forgatás reggelén még abban sem voltam biztos, hogy különösebb szenvedés nélkül el tudom-e indítani az autót. Remek dolog a holttérfigyelő, de még az automata világításkapcsolás is, főleg egy magamfajta rutintalan sofőrnek.

Persze az, hogy technikai szempontból mennyire volt jó ez a vezetés, erősen véleményes:

van egy olyan érzésem, hogy egyik autós iskola sem engem és az itt látható manővereket mutatná be követendő példaként, de nem is ez volt a cél. Inkább az, hogy hosszú évek óta újra mertem vezetni, és ami még fontosabb, hogy élveztem is a vezetést.”

Nekünk csak egy tanácsunk van a hasonló cipőben járóknak – merjetek újra vezetni, egy megbízható, jó autóval jó móka!

BRAND & CONTENT Brand & Content

A cikket a Dialogue Creatives készítette a Magyar Suzuki Zrt. megbízásából. Arról, hogy mi is az a támogatói tartalom, itt olvashat részletesebben, ha üzenne nekünk, ezen a címen elér minket.

Az oldalról ajánljuk

Villanyautó-kockázat: kimatekozták
  • Hírek

Villanyautó-kockázat: kimatekozták

Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.

április 14., 07:45
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
  • Olajdoktor

Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)

Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?

április 13., 16:32
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
  • Hírek

Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli

Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.

április 14., 06:09
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
  • Hírek

Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform

A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.

április 13., 12:07
Hathengeres röfröfröf
  • Tesztek

Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring

Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.

április 13., 15:08
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
  • Hírek

12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher

Egy jó ügyet támogat.

április 13., 12:54
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
  • Hírek

Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió

Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.

április 14., 06:10
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
  • Hírek

A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot

A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.

47 perce
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
  • Közélet

Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba

Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.

április 14., 06:08
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
  • Hírek

Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik

Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.

április 13., 18:58
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
  • Hírek

Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni

Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.

április 14., 10:04
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
  • Hírek

44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett

A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.

április 13., 07:07
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
  • Hírek

Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban

Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.

április 14., 11:07
Második legnépszerűbb autó a Tesla
  • Hírek

Második legnépszerűbb autó a Tesla

Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.

április 14., 08:49
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
  • Hírek

F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény

Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.

április 13., 11:34
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
  • Hírek

Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát

A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.

április 14., 11:43
10 sportautó, amit neked kell befejezned
  • Vélemény

10 sportautó, amit neked kell befejezned

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.

április 13., 09:35
Vagány, molett macska
  • Tesztek

Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.

Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?

április 12., 07:04
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
  • Hírek

Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son

A baleset Törökbálint közelében történt.

április 12., 07:53
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
  • Hírek

A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért

Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.

április 12., 10:08
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-at
  • Technika

Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.

A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!

április 12., 12:01
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
  • Tesztek

Becserkésztük az új KIA EV3-at!

Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.

április 12., 16:06
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
  • Közélet

Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra

Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.

április 13., 06:58
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
  • Gumidoktor

Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?

Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?

április 12., 15:24
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
  • Hírek

Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton

Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.

április 12., 13:22
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
  • Nepperűző

Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?

Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.

április 12., 11:13
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
  • Hírek

Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán

Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.

április 13., 07:01
Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát
  • Hírek

Halálra gázolták a Magyar Közút egyik munkatársát

Sajókeresztúr közelében.

április 12., 14:32
MG Cyber X
  • Hírek

MG Cyber X

április 12., 13:16