Dorog-Pilisvörösvár-Budapest egyetlen óra alatt

2015.04.30. 11:34
77 hozzászólás

Teszt: Volvo 7700 helyközi csuklós

dsc04535.jpg

 

Mi lenne ebben az őrültség? Eleve nem nekem kell vezetni, ez már önmagában el kell hogy adja a helyközi autóbuszt. Ennek ellenére mindenki, akinek megemlítem, hogy busszal megyek, úgy néz rám, mintha legalábbis az Iszlám Államhoz kívánnék csatlakozni, és ezt most kivételesen nem is nagyon túlzom el.

Ezen az Esztergom-Budapest viszonylaton további előny, hogy nincs más: a párhuzamosan futó vasútvonal építésekor a lopás annyi humán erőforrást igényelt, hogy magára a vasútépítésre nem igazán maradt ember. Ennyi idő alatt a kínaiak mágnesvasúttal kötik össze Afrika két szélét, nagyjából ennyi pénzből, mi viszont inkább túlterheljük a buszokat. A kötött pályát valahogy jobban szeretem, vonaton valahogy még ácsorogni is jobb, de ha nincs, nincs, beállok a dorogi gyógyszergyári megállóba.

dsc04534.jpg

Kezdetnek a navigáció rögtön kiválóan vizsgázik: amikor felszállok, és kérek egy jegyet Budapestig, a sofőr kedvesen felvilágosít, hogy ez a kesztölci járat, és amelyik nekem kell majd, az egy sárga színű, szép nagy busz lesz. Ez igen, interfész a javából. Visszamászok a megállóba, és a mainflingeni atomórához képest mindössze egy perc késéssel meg is érkezik, ami nekem kell. Tényleg szép sárga, de jó nagy is: 18 méter hosszú, és utasok nélkül is közel van a 17 tonnához. A Volánbusz 2007-ben állított rendszerbe huszat, valamennyit a pilisi régióban.

Utasok pedig mostanában bőven vannak, de azért itt a start közelében még vasárnap délután is le lehet ülni. Az ülések elég hitványak, egyébként ebben a műfajban az üléseknek is megvan a saját típusnevük: ennek Ster 6 MZ, és 52 van belőle. A kárpitok anyaga és mintája megfelelő, mármint amennyit látok belőlük az utasoktól, az ülőlap és a támla tömör, mint a nagyon sportos Audikban. Az ülőlap nagyon rövid, a comb alátámasztása egyenesen nevetséges. Persze ha valaki szemben ül velünk, úgyis csak lábujjhegyen férünk el; az ablak melletti ülésen legalábbis kilátástalan volna egy telitalp, annyira limitált a lábtér.

 

dsc04528.jpg

 

Ha egy testesebb néni ül az ember mellé, akkor a tesztelő aktív szókincse mindenképpen gyarapodik, én például kizárt, hogy valaha leírtam volna a seggtér szót, de az ember már csak ilyen: ami van, természetesnek vesszük, nem becsüljük meg, esetleg még szavunk sincs rá. A biztonság nem kifejezetten volvós. Biztonsági övek nincsenek, és bár fejtámlám van, tehát egy ütközés elvileg nem is viselne meg annyira, ugyanakkor a velem szemben ülő srác megvan vagy 80 kiló, és nem tudom, a becsapódás előtt mennyire lassulnánk le, de szerintem akkor is megölne, ha csak 30-cal vágódna hozzám.

dsc04530.jpg

Az ablakunkhoz jár vészkalapács, és szinte közvetlenül felettünk a tető is tartalmaz egy vészkijáratot, de a buszbalesetes tudósítások közül egyetlen olyan motívumra sem emlékszem, hogy „aztán faszányosan kimásztunk a vészkijáraton, és megmenekültünk”. Bár lehet, hogy az én hibám, hogy a buszközlekedésbe bele van kalkulálva, hogy mindnyájan megdöglünk, ha beüt a ménkü.

dsc04522.jpg

Rá kellett volna jönnöm a márkára, még mielőtt elolvastam volna az ablakmatricát, hiszen a futómű pontosan ugyanúgy ráz, mint a Volvo V60 T6 R, egyébként jól is megy, és több a henger is. Itt a busz hátuljában élvezhető a legjobban a 360 lóerős, 7,3 literes sor hatos Volvo turbódízel jellegzetes, haszonjárműves mormogása és vibrációja. A ZF automata váltó elég finoman kapcsol, a fordulatszám érzésre 1800 alatt maradhat, de a 10-es út amúgy sem a Nürburgring. Száguldozni nem lehet, de az egyenletes tempót sem támogatja a nagy forgalom, nem is tudom, miért rendelték ezeket a buszokat nyolc évvel ezelőtt tempomattal. A motorféknek nagyon jó lendkerekes autó hangja van, de kíváncsi lennék, mekkora tükörjég kell, hogy bekapcsoljon a kipörgésgátló, vagy az ABS.

Az utastársakat egyszerre nézegetni és hallgatni is lehet. A legváltozatosabb témák kerülnek szóba. Milyen érzés, amikor az ember szájáéba csusszan egy csomó trutymó az aloés üdítőből, milyen telefontokot kapni az aluljáróban, ki az igazi sportember – nagyjából otthon is ilyen, ha kapcsolgat az ember, csak itt nincs meztelen és törpe valóságsó, mint a Life Networkön, Kőbájker kedvenc csatornáján. Kinek melyik barátnője írta a szakdolgozatát, milyen tetoválást tervezel, egy napot, ami igazából egy mandala, vagy fordítva, a lényeg a szimbólum, és hogy van valami híres magyar tetováló csaj, aki szerepelt egy valóságsóban, vagy egyéb műsorban, ezt már nem értettem, de errefelé a rádión is elmegy néha a vétel.

dsc04529.jpg

 A kilátás az autókhoz képest pazar, majdnem teljes a körpanoráma. Ennél jobban csak traktorokból lehet kilátni, mert a traktor rendesen körpanorámás, itt meg a bal hátsó sarokban van egy nagy fekete lefalazás, gondolom a motornak. És a traktorban ha van is függöny, afelett magunk diszponálunk, míg ezeket napfény ellen össze-vissza húzgálják az utastársak, és úgy felejtik, így aztán sok érdekesről marad le az ember. Egyszerű, de nagyon hasznos volvós megoldások ide is jutottak, például a napsütés ellen hagyományos függönyökkel védekezhetünk, melyeket patentes műbőr szíjakkal baldachinozhatunk az ablakkerethez.

 

dsc04525.jpg

A pilóta jól vezet, dinamikusan húz be a körforgalomba, szépen ível, majd hagyja el az érintési pont leheletfinom érintésével. Nagyon sok Pilisssel kezdődő helyiségen haladunk keresztül, láthatjuk például látni a híres piliscsévi motokrosszpályát, melyen nemcsak végigmentem már egyszer a Tehénnel, de még tolattam is a legdurvábbik meredélyen, úgyhogy egyértelműen kellemes élmény. Autóból sosem tudom ilyen alaposan megnézni a magyar Makovecz-Roxfortot, a piliscsabai Pázmány Péter katolikus egyetemet, de végre azt a sok érdekes plakátot is nyugodtan kibogarászhatom a buszmegállókban, melyekből megtudom, hányadikán játszik Pilisborosjenőn a Kárpátia.

dsc04527.jpg

750 forint a helyközi busz erre a 40 kilométerre, nem beszélve arról, hogy ha nem valamelyik budapesti megálló közelébe igyekszik az ember, el kell még lőni egy aranyárban mért metrójegyet is. Utóbbihoz képest, ami 350 forint. Nyilván lehetne gazdaságosabban üzemeltetni egy Volánbuszt. Egyik barátom például dolgozott ott, és volt róla ipari kamerás felvétele, hogy a dolgozó egy kannával a telephelyen álló buszhoz sétál, megcsapolja a tankot, majd elsétál. A főnökség azon az alapon nem intézkedett, hogy a lopás nem bizonyítható, mert mi van, ha igazából hozott bele gázolajat?

dsc04531.jpg

Ár-érték arányban a buszjegy nekem nem tűnik igazán jónak. Én a Tehénnel ugyanezt nagyjából háromezer forintból csinálom meg, az hármasban majdnem ugyanott van. Igaz, nekem nyolc évvel ezelőtt kellett költenem két garnitúra gumira, évente olajcsere, biztosítás, adó, de szerintem ha egyszerűen csak pénzért vennék fel stopposokat, olcsóbban kihoznám. Könyörgök: ez egy csuklós busz, dízel motorral!

dsc04536.jpg

Az oldalról ajánljuk

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

4 órája
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22