Ahonnan a magyar regadó - semmiség
Csak egy dán használtautó-kereskedés, de közelről
Nézem az árakat, szorzom őket negyvenkettővel. Amennyire emlékszem, ezek ennyibe kerülnek otthon is, na meg a regadó – hát innen se viszünk haza autót. Aztán elkerekedik a szemem és kezdem nem érteni a dolgot. Pedig mindenre nagyon egyszerű a magyarázat.
Egy Audi, amit végre szívből tudok szeretni
Nem az a méret. Nem az a motor. Nem az a forma. De mégis... annyira szépen összejött itt minden - nehéz is elsőre érteni, hogyan.
Papp Tibi szorgosan nyomkorássza a Canon exponálógombját az Audi A5-ben, én már egy ideje kész vagyok a Q2-essel – naja, utóbbi egyszerű autó, kevesebb a részlet, ráadásul a maga nemében szerintem százszor jobb is, de ez most nem tartozik ide. Van egy szabad negyedórám, átnézek az út túloldalára – nini, egy szerviz, előtte egy rakás eladó autó.
Téged vár az Autobahn
A szépség adott, a technika is, meg van benne vagy 190 ló is. Tényleg egy csoda. Talán megszületett a Tökéletes Autó?

Észak-Dániában járunk, egész pontosan Bindslevben, ahol szemlátomást csak házak élnek, emberek nem – legalábbis az itt töltött két órám alatt senkit nem láttam az utcán. Ettől persze még a jól szigetelt pincékben simán lehet, hogy aktívak épp a darabolós gyilkosok, az előző napi szintetikusdrog-partit heverik ki a tizenhat éves deathmetal-fanek, de innen, ahol én vagyok, ez akár egy neutronbomba-támadás utáni település is lehetne.
De ott vannak az autók - bár ilyen forgalom mellett el se tudom képzelni, hogy bárki, valaha rájuk néz -, azok még tartják a frontot. Felhorgad bennem a minden autóbuziban takaréklángon égő nepper – érdemes lenne esetleg itt?
Nicsak egy 1993-as Toyota Carina, egyhatos benzines, van benne kilométer, de nem vészes, 219 ezret ír a cetli. 5000 dán korona, az annyi mint 210 ezer forint. A bal oldala egész vállalható, a jobb oldalán azonban kezdődnek a bajok, csipa a hátsó sárvédőn, valami nyomásból eredő, erős rozsdásodás a hátfalon. Ez az az állapot, amilyenben Magyarországon szinte nincs is autó, mert ha egy kocsi belseje ennyire szép, a külseje amúgy ennyire vállalható, akkor már ütnek rajta egyet a kalapáccsal, letüsszentik fél óra alatt, foltokban. De ez itt legalább őszinte.
Nézem már itthon, a magyar neten, ilyen Carinákat 300-400 ezres futással 2-300 ezer forintért kapni – ebből se leszek hát milliomos, ha hazaviszem, de nagyon nem.
Tovább lépek, malacorrú Passat, az egyik legolcsóbb kocsi a placcon, 4000 koronáért mérik, ami csak 170 ezer forint. Mennyire szeretik ezt otthon, mifelénk... De nini, micsoda malacorrú ez! Egy VR6-os 2,8 literes, úristen micsoda ritkaság, nem is tudom, hogy láttam-e valaha ilyet élőben. Ráadásul kombi.
Mondjuk, nem kevés benne a kilométer, 323 ezret ír a cetli, az 1992-es autó amúgy nagyjából egyben levőnek néz ki (bár az orra kicsit hullámos és a fényszórói se állnak teljesen jól), de körülveszi az elhasználtság penészes aurája.
De itt is, mint a Carinán, a szegélyek mállásnak indultak, csak a Passaton tetézi a problémát, hogy sok a műanyag burkolat, és azok alól bújik kifele a lemezrák.
Sajnos itthon hasonlót sem találok a neten, hathengeres kivitel egyszerűen nincs, kombiban pláne. Igazi unikum, nagytüdejű, morajló hangú, benzinzabáló sleeper, gondolom itt, Dániában a halálba adóztatják azt, akinek ilyenje van. Itthon aztán kínomban megnézek pár, hasonló, elég erős, nem igazán kisfogyasztású benzines 2.0i 16V-t a hahun – azok általában fele ennyi kilométerrel másfélszer ennyiért mennek el idehaza. De nagy kár ezért a kocsiért, egyszer kipróbáltam volna.
A Passat mellett opeles konkurencia áll, egy Vectra. Sokkal újabb, hiszen ez 1998-as, s szintén kombi, de csak egy hervatag 1,8-as benzines van az orrában, s szintén 4000 koronát kérnek érte. Ha a jobb hátsó ív nem rohadna rajta, elsőre szinte vonzónak mondanám, bár lehangoltan veszem észre, hogy ezeket a 15+ éves járgányokat még a kulturált Dániában sem kerüli el a hülyegyerekesítési trend: tőgyszerű doppelauspuff lóg szerencsétlen, igáslónak született verda jobb hátsó sarka alól – úgy mutat, mint hevenyészett hullámpala bódé egy rendben tartott, takaros, kétablakos családi ház oldalában.
Magyarországon ezeket az autókat, igaz, kicsit talán jobb állapotban 300 ezer forint fölött mérik – de még ennek az importjával sem lenne profit, s nem is fáj érte a szívem.
Akkor már inkább a következő autó, a Golf II-es, az első turbódízel a placcon. Jó öreg, 26 éves, van benne kilométer is, összesen 249 ezer. Rozsdás felnik, nyomott és rozsdapöttyös a hátulja, de amúgy vállalható, s jó öreg dán szokás szerint rajta van a vonóhorog is.
5000 dán korona, tehát kábé 210 ezer forint, amit kérnek érte, s amint itthon a netről megtudom, itthon ennyiért, vagy alig drágábban adják ezeket a dízel Golfokat. Szimpi kocsi, de maradjon a bindslevieké, ha vannak effélék egyáltalán.
Piros autó tűnik fel a sorban, a színe szinte ordít az öngyilkosszürke dán környezetben. De jól néz ki! Egy korai Polo az, ismerik, a jellegzetes formájú, háromajtós kombi, azaz Variant. Ez itt egy erős GT-kivitel, ha jól látom, kicsit meg is ültették, emblémátlanították, tettek rá csinos felniket, igaz, a kipufogónál megállt az egyéniesítési szándék, az maradt szívószál.
Remélem, nem gyanítanak rosszindulatot a megállapítás mögött, hogy ez már biztosan nem az a piros pigment, amit Wolfsburgban rálocsoltak 1992-ben, mert amúgy az autó csinos, a finom tuning meg még emel is a fényén. De a rajta szereplő, két további szám láttán az esőnedves aszfalton koppan az állkapcsom.
Micsoo-oooodaaaa? 15 000 korona? Azaz 630 ezer forint? De hiszen ez csak egy öreg Polo! Nem egy G-lader, pláne nem egy BMW vagy Golf GTI... Vajon a kilométer-gyűjteményt kell benne megfizetni? Hiszen 319 600-at futott, az már brutál egy ilyen autónak.
De lehet, hogy valamit nem tudok. Lehet, hogy a Polo GT-knek elszállt az ára, mert kiváló historic raliautó válik belőlük. Lehet, hogy valami óriási mozis kasszasikerben ilyet hajt Ryan Gosling, csak megint nem követem az eseményeket... De nem. A hahu is csak azt támasztja alá, amitől megdöbbentem – ebből a Polóból legalább ennyire szép pirosat kapni itthon (sőt, szerintem sokkal szebbet) 390 ezerért, kompresszorosat árulnak 425 ezerért, 53 ezret futott, szalonállapotút mérnek 595 ezerért. Hogyan szállt el ennyire a ló ezzel a dán kereskedővel?
Innentől pedig csak ámulok és bámulok. Következik a kisgyerek-ijesztgetés királya, a faceliftelt Chevrolet Tacuma, 2006-osan, kétliteres motorral, 291 ezer kilométerrel, 25 000 koronáért – az annyi, mint 1 050 000 magyar pénz.
De hiszen nálunk 650 ezerért már kapni ugyanilyet, ugyanennyi kilométerrel, ugyanilyennek tűnő állapotban. Ezen a bindslevi áron meg újszerű, 102 ezret futottat ad a magyar eladó... Hogyan is van ez?
Oké, jöjjön a mellette álló, 2005-ös, sokkal későbbi Polo. Erős kivitel ez is, 1,4-es, tizenhat szelepes, de már 169 ezer kilométer van benne. 40 ezer kroncsi, ami 1,7 millió forint. Egy-egész-héttized-millió fakking forint... És ráadásul csak egy háromajtós, vízihulla-metálzöldben. Itthon ilyet fele-harmada futással 1,4 mila körül mérnek, bár a kilométeradatok hitelességére Magyarországon soha, senki ne vegyen mérget.
A következő egy Golf IV TDI, 2002-es, masszív 319 ezer kilométer terhe alatt roskadozik, már hozzá is piszkáltak, látszik a felnijein, a kiállását. 49 500 korona, azaz majdnem 2,1 millió forint a kínálati ára! Te jó és, itthon negyed ennyit futottat mérnek 1,6 alkudható millió forintért... Mi van itt?
Nem jobb a helyzet az utolsó autóval sem a soron, ami egy Hyundai Santa Fé, 2,2-es CRDI-dízellel. 2002-es autótól nem sok az a 132 ezer kilométer, de a 38 ezer koronás ár (1,6 millió HUF) így is mellbevágó, hiszen nálunk 121 ezer kilométerrel kínálnak hasonlót eladásra 1,25 millióért. És a dánnak még a féktárcsája is rozsdás.
Még jó, hogy a Golf Country-n nincs cédula, mert annak láttán tán el is terülnék valamelyik ivóvíz-tisztaságú, heringszagú pocsolyában – ha egyszer 1,75 millióba kerül itthon, ott mennyi? Hárommillió?
Egyébként van ám megoldás a rejtélyre. Nem a magyar ugyanis Európa legmagasabb regisztrációs adója, hiszen ott van még a görög, a finn, a máltai, a portugál... (Kösz, Mamagaio nevű kommentelőnknek ezért a listáért - a szerk.) Nem is a magyar volt, mielőtt csökkentették. Hanem a dán. Náluk egy bármilyen nem-haszongépjármű importjánál (legyen az új vagy használt) 160-180 százaléknyi regisztrációt kell befizetni. Olyan iszonyatosan drágák náluk a kocsik, mint sehol másutt. Nem mondom, hogy örülni kell a magyar rendszernek, mert ez is szemétség, de van a miénknél sokkal rosszabb is. Talán nem véletlen, hogy arrafelé 16 év(!) az autók átlagéletkora.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A Jaguar még a villanyautók korában is életben tartja a legendás E-Type-ot
A mai napig nagy számú eredeti alkatrész áll rendelkezésre a legjobb esetben is 51 éves modellhez.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
