Elképesztő felvételt küldött vissza a NASA marsjárója a landolásáról
Több szempontból is történelmi videót adott ki a NASA a Perseverance marsjáró múlt csütörtöki landolásáról. Már önmagában a tény történelmi, hogy mozgókép rögzült egy marsi landoláson, de készült mindez egy folyamatában is teljesen újfajta, sikeres landolás közben. Az amerikai űrügynökség hétfőn a hétperces landolás utolsó három és fél percének képeit tette közzé pazar minőségben.
A felvétel a minden marsi landolás legkritikusabb pillanatával, az ernyő nyitásával kezdődik. A 21,5 méter átmérőjű ernyő 12 kilométeres magasságban, 450 méter/másodperces sebesség mellett nyílt ki. Ezt lehet megnézni a videó elején valós és lassított tempóban is.

Ezt követte egy másik kulcspillanat, amikor az ernyőn lógó szerkezet (az égi daru, a rover és a rajta utazó Ingenuity helikopter) leejti magáról a hőpajzsot. Ez a pajzs fékezte meg az ernyőnyitás előtti percekben a Perseverance-t, amikor az 20 000 km/h sebességgel elérte a légkör felső peremét. Miután ez levált, már a rover hasára szerelt, felszín felé néző kamera is látott, az ő képével tettük meg az út hátralévő részét.

A pajzs tömegétől megszabadult Perseverance ereszkedési sebessége a megtett kilométerek alatt 100 méter/másodperces tempó alá lassult a ritka, de a felszínhez közeledve egyre sűrűbb marsi légkörben, majd két kilométeres magasságban jött a manőver, amihez hasonlót még nem csinált az emberiség idegen égitesten. Az "égi daru" és a hasára szerelt rover leváltak az ernyőről és a felső pajzsról, majd a daru nyolc hajtóművét használva leszállásra alkalmas terület fölé manőverezte magát az automata navigáció. Még ebből a magasságból sem volt jó ugyanis bárhova landolni, a navigációban bízva merte egyáltalán bevállalni a NASA a Jezero-krátert. Kellett a bizalom, mivel a leszállóhelyhez közel egy 50-80 magas sziklaszírt és sok kisebb kráter található.

Az utolsó két kilométer alatt a daru hajtóművei fékezték meg a rovert, majd mindössze húsz méterrel a felszín felett jött a manőver, ami tényleg egy daruvá tette az égi darut: miközben az tartotta magát a hajtóműveivel, műanyag köteleken lassan leengedte a rovert. Amikor az elérte a talajt, a daru levált, majd megmaradt hajtóanyagát használva kellő távolságban csapta magát a felszínbe. Az alábbi fotón látható, hogy milyen távolságra szóródtak szét egymástól a landolás alatt eldobált elemek.

Ez volt tehát a Perseverance marsjáró küldetésének legkritikusabb pár perce, most már jöhet a tudományos munka: talajminták begyűjtése, az ősi marsi élet nyomának kutatása. Látványos úttörő feladat is jut még a következő hetekre, hamarosan megteszi első útját ugyanis a rover hátára szerelt Ingenuity. Egy apró helikopter, aminek az lesz a feladata, hogy kameráival felderítse a rover tervezett haladási útvonalát. Az ő első útja lesz az emberiség első olyan repülése, amit egy idegen bolygón végzünk. Ha beválik a megoldás, akár még ebben az évtizedben hasonló repülő szerkezeteket küldhetünk a Szaturnusz legnagyobb holdjára, a Titánra is, ahol aztán magukban repkedve kereshetik az élet nyomát.
Ha a fenti videó alapján nem látod át, hogyan is történt ez a bravúros landolás, itt egy animáció, ami átláthatóan végigveszi, mi történt a marsjáróval azután, hogy belépett a Mars légkörébe.

Az oldalról ajánljuk
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
