Ha már van némi pénz, még nehezebb autót választani
Általában felesleges időpazarlásnak tűnik az Autonánia, hiszen legtöbbször nem létező garázshelyeket akarunk soha meg nem keresett pénzből feltölteni. Most kicsit más a helyzet, ugyanis a piaci mozgások miatt valódi kérdéseket vet fel a Dacia lassan közelítő eladása. Napok óta szedem össze a gondolataimat ehhez a bejegyzéshez, és annyi haszna már most van a célzott gondolkodásnak, hogy kiderült: az ideális váltómodell egy Tesla Model S lenne. Kár, hogy annyira azért nem szalad el a Lodgy értéke.
Bármiből lehet lakóautó
Jön a zombi apokalipszis, de nincs kéznél furgon, pickup vagy terepjáró a kempingjármű építéshez? Semmi baj, van tetősátor kisautóra is!
Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt vettem át az akkor vadonatúj Dacia Lodgy-t. Eddig 25 ezer kilométer ment bele, ennek ellenére már a harmadik olajcsere aktuális a napokban, mert bejáratás után is ledobtam a szűrőt meg a kenőanyagot, ha már életemben először új autóm van. Ki is villant egyébként a villáskulcs piktogram a műszerfalon, tudja a kocsi a naptárt, de nem ez a lényeg. Hanem hogy e mérföldkő azt jelenti, már csak egy év van hátra, és megkapom a törzskönyvet is. A nagycsaládos támogatással járó hároméves elidegenítési tilalom megtartása érdekében azt ugyanis nem küldték ki anno.
Nem csak az ára miatt választasz Daciát
A Toyota beszállt a hétüléses családi autók piacára, ahol a Dacia Lodgy az egyik legizmosabb ellenfél. De mennyire érezhető az árkülönbség a gyakorlatban?
Kifejezetten elégedett vagyok a Daciával minden hibája, gyengéje és egyszerűsége ellenére. A mindennapjainkban egy kicsit még jobban bevált, mint reméltem, a család szereti, és kamerakocsinak meg átlövős fotókhoz is ideális. Mindez azonban nem indolkolja, hogy az eredeti tervet megváltoztassam: amint befut a tulajdonlást bizonyító kis plasztikkártya, meg lesz hirdetve.

2019-ben ez az autó 4,4 millióba került, ennek ugye a felét fizette a családi kassza, a másik felét meg közösen összedobtuk – ezúton is köszönöm. Akkor arra számítottam, hogy három éves korára az értékének felén áll majd, ha minden rendben megy, hiszen bizonyára kijön addig az utódja, és bizonyára rengeteg másik, ezzel egy időben vásárolt Lodgy önti majd el a piacot. Időközben azonban radikálisan drágulásnak indult minden, egy hasonlóan felszerelt új Lodgy nagyjából hatmillió forint manapság, de inkább több.

Persze azokat 130 lóerős turbós benzinmotorral, vagy 115 lóerős dízellel szerelték, amelyek drágábbak, mint az enyémbe utolsók között bekerült 1,6 literes szívómotor, csakhogy épp ez az: ilyet már nem kapni. Mivel másutt se nagyon (tisztelet a kivételeknek), ezért a használt piacon az utóbbi időben divat lett az egyszerűnek, olcsón fenntarthatónak tartott szívómotoros változatokat keresni. Ennek megfelelően Lodgyból is éppen az 1.6 SCe az egyik legkeresettebb változat. Ott tartunk, hogy három évest, ötvenezer kilométerrel 4,8-ért hirdetnek, azaz nominálisan több pénzért, mint amennyibe újként került. Őrület, mi?
Nem hitegetem magam azzal, hogy ez a helyzet a végtelenségig kitart, hiszen most még messze nincs annyi eladó Lodgy, mint jövő ilyenkor lesz. De a dolgok pillanatnyi állása szerint négymillió forintot simán kinézek a kocsimból, ami még a forint romlását és az inflációt figyelembe véve is szívet melengető értéktartás. És hát mit lehet tenni, ezt szinte minden héten legalább egyszer nekilátok fejben elkölteni. Igen, atyám, autonánia bűnébe estem, többször is, én igen nagy vétkem... mentségemre legyen mondva, a feladat nem könnyű. Ennyi pénzből ugyanis már elég széles a választék, viszont a kívánságlista is hosszú.

Amikor ez a vásárlás majd lezajlik, 17, 15 és 12 évesek lesznek a gyerekeim, bár egyelőre úgy tűnik, senkiből sem lesz óriás. Tehát olyan autót kell vegyek családi célra, amiben öt átlagos felnőtt elfér, és elég praktikus pakolni. Emellett azonban olyan autót szeretnék, amit jó vezetni - ez számomra a szívó benzinmotor, manuális váltó, hátsókerék-hajtás háromszögben jelentkezik. Felmerül, hogy a jó megoldás két autó lenne, egy a család céljaira, egy pedig az én nagyobb derültségemre, de ez csak akkor jöhet össze, ha ügyesen választok. Sőt, lehet akkor sem - ezt csak egyféleképp tudhatjuk meg.
Váltsak már most elektromosra?
Érdeklődve olvastam Karotta útmutatóját a villanyautó vásárláshoz, azt meg pláne, hogy milyen típusok érhetők el már hárommillió körül. Ennél feljebb nyújtózhatok ráadásul, amit ma 4,5 millió körül hirdetnek, azt jövő ilyenkor jó eséllyel meg fogom tudni venni – a kérdés csak az, megfelel-e? Méret okokból aze-Up, Zoe, illetve a Mitsubishi i-Miev és testvérei egyből kiesnek, de azért egy Leaf, vagy épp egy Kia Soul EV beleférhet. És van elektromos Ford Focus is. Csakhogy ebben az évjárat- és árkategóriában még mindegyik 40 kWh alatti akkumulátort kínál, és ez gond: anyósom 163 kilométerre lakik, és nagyrészt autópályán kell odautazni. Bár van egy villámtöltő a háza közvetlen közelében, ám a 30 kWh Leaf-ből, vagy Soul EV-ből 6-7 év degradáció után egyszerűen nem nézem ki, hogy ezt a távot télen-nyáron, klímával-fűtéssel, emberhez méltó tempóval teljesíteni tudná.
Olcsó használt villanyautók hárommillióig - amiket szabad és amiket tilos megvenni
Tízhavi átlagbérért nincs Tesla. De van jó választás és szörnyű sorscsapás is, mondjuk melyik melyik.

Teszem hozzá, Karotta joggal írta: egy villanyautó olyan sokat tud spórolni, hogy még úgy is megérheti, ha hitelfelvétellel növelem a keretet. Igen ám, csakhogy hiába lesz a Soul, vagy a Leaf aljában nagyobb aksi, az utastér attól még sajnos nem nő meg, túl szűknek érzem a hátsó ülést három családtagomat oda szorítani. Az ideális megoldás egy használt Tesla Model S lenne, amiben a hatótáv, az utastér és a csomagtér is kielégíti az igényeinket. Csakhogy ezek 12 millió felé illegetik magukat, és az a nap még nem jött el, amikor egy használt autó értékének kétharmadát hitelből fedezem. Ennyire hülye nem vagyok.
Vezettük a Teslát!
Kipróbáltuk. Nyakunk tört, taknyunk-nyálunk egybefolyt, izzottak a kábelek, röhögtünk, sóhajtoztunk és álmélkodtunk. A Model S óta más a világ.
A helykínálat szűksége miatt engedtem el a villany felé félúton kellemes fogyasztással és alacsony fenntartási költségekkel hívogató Prius III-at is. Szépet lehetne lőni olyanból azt hiszem, és Anti tapasztalataiból tudom, hogy a mindennapok kielégítésére hibátlan lenne. Szerencsére azonban nem elég nagy ötünknek, aminek azért örülök, mert hiába űzöm ezt a szakmát 17 éve, autózni, igazán vezetni még mindig túlságosan szeretek. A Priusszal nem annyival olcsóbb az élet, mint egy elektromos autóval lenne, ezért nem tudom megindokolni magamnak egyetlen járműnek. Oké, most itt a Mini másodiknak, de ki tudja, mit hoz a sorsa a következő két évben.
Ősz van, színes Minik szállnak az erdőben
Minden jó, ha a vége jó – de mikor van vége egy 30 éves Mini szerelésének? Mindenesetre a Cooper elkészült, és csak úgy fürdik az őszi naplementékben.
Egy autó mind felett: sportos családi megoldások
Régóta mantra: a legjobb kompromisszum egy erős, vezető-barát kombi. Van benne hely a családnak, de a pilóta sem érzi magát kerekeken billegő katedrálisban, és ha úgy adódik, hogy egyedül megy valahová, akár élvezheti is. Amikor először elgondolkodtam a Dacia utódlásán, ezen az úton indultam el, és rögtön meg is állapodtam egy teljesen reális jelentkezőn: mióta új autóként próbáltam, óriási kedvencem a Mercedes E osztály W211 szériája. A 2006-os facelift utáni változatok állítólag megbízhatók, bár persze akármit választok, benne lesz a korban, tehát ez az a kategória, ahol a keretet nagy ráhagyással kell felosztani vételárra és javítási költségre. De még így is nagyon izgalmasak a kilátások: kényelmesen belefér egy szép E 280 T manuális váltóval, ami ugyebár hatalmas kombi, háromliteres, 231 lóerős V6 benzinmotorral és hátsókerék hajtással.

Ha el tudom engedni a manuális váltót, akkor van feljebb is, e motor 3,5 literes változata az E 350-ben 272 lóerős, CGI közvetlen befecskendezéssel pedig 292, bár azzal a kokszosodás veszélye miatt óvatosan kell bánni. Ez a 90°-os V6 egyébként szereti megenni a kiegyensúlyozó tengelyét, szóval szó sincs költségmentességről, viszont ugyanezért nem kell akkorát meríteni a bátorság-kulacsból, hogy még egyel feljebb lépjek: a keretbe az E 500 T is belefér. A V8 mégiscsak V8, tapasztalataim szerint egy Mercedesnek különösen jól áll az izom, és azért egy ilyen bivaly kombi biztosan gyakran csalna mosolyt az arcomra.

Stutgarttól nem messze, Münchenben is készült persze erős, hátul hajtó kombi manuális váltóval, az ezekkel egyidős 5-ös BMW-re, az E61-re azonban nem vágyom. Nagyon sokat vezettem tesztautóként új korában, eskü tetszik ahogy kinéz és benne ülni is jó, de a defekttűrő abroncsok miatt borzalmas a gyári rugózása, és mivel az orra alumínium, kisebb baleset is nagyobb vagyon. Viszont! BMW E39-ből van ám V8 kombi, manuális váltóval akár, és bár biztosan sokáig kéne keresni a valóban megvehető 540i-t, de ha rászánnám magam, hát nem sajnálnám érte lejárni a lábam. Mert az egy csodálatos autó, és olyan típus, ami kis szerencsével drágulhat is, amíg használom.

Van még egy ötletem, de az még nehezebb ügy. Kedvelem a Subaru Legacy 2003-tól gyártott negyedik generációját, és abból is készült háromliteres, boxer hatos kombi – nagyon ritkán feltűnik belőle egy-egy manuális váltós is. Automatával kényelmesen befér a keretbe, de anno vezettem olyat (Outback-ből volt H6 tesztautó, amit Winkler használtan újrapróbált), és eléggé lohasztó az ötsebességes vattapamacs lustasága. Hogy manuálissal beleférne-e? Ki tudja, de abból baj nem lesz, ha megnézem, és aztán megpróbálom kideríteni, lehet-e ötszemélyes családi batárból Porsche 911 hangot előcsalni? Csak gondolni kell a hengerfej-problémákra, mert az nem csak a négyhengeresek sajátja.
Excsajok szelleme
Ez már tizenegy éve is rettenetesen bejött. Most ugyanolyan jó, ugyanolyan jó állapotban van de már csak 2,5 millióba kerül. Nincs jobb autó, csak más.
Egyet a családnak, egyet apucinak
Ez a négymilliós játék azért különösen veszélyes, mert hiába lennék boldog bármelyikkel a fenti háromból, azért az ideális mégiscsak az, amikor van egy tágas, praktikus és olcsó családi autó és mellé valami tényleg vadóc sportolni. Ebből a pénzből már meg lehet kísérelni kettőt venni, bár rémisztő perspektíva dupla biztosítást, dupla adót, dupla szervizelést álmodni mellé, mégis: ideális esetben az élvezet jelentősen növekszik. Nem ideális esetben azonban simán előfordulhat, hogy veszek két-kétmillió forintért két valamit, aztán mindkettő ott áll befosva, mert azon az árszinten különösen nagy lutri az állapot.

Részletesen végigvenni a családi opciókat külön blogot kiadna, úgyhogy rövidítsünk. Olyasmin gondolkodom, ami vállalható, számomra valamiért érdekes típus, de nem különlegesség. Elvárok valamiféle megbízhatóságot, még ha az életkor miatt néhány feltételt el is fogadok ez ügyben, de a legfontosabb: ha baja van, az lehetőleg ne legyen túl drága. Tehát hiába lehetne W211-es Merciből kombit venni kétmillió alatt, ezt valószínűleg nem merném meglépni, viszont ott a valamivel kisebb és gyengébb minőségű, a szívemhez mégis közel álló Volvo V70. A 170 lóerős 2,4 literes öthengeres motorral őrületes kilométereket bír, és ha türelmes vagyok az Aisin védőszentjeivel, akár automata is lehet – feleségem szerintem örülne, és én sem a dugóban kuplungolgatva szeretek lábra gyúrni.

Különböző random okok miatt bevállalnék egyet az első Hyundai i30 kombiból (van belőle 2.0 benzin) és kötődöm a Mitsubishi Pajeróhoz is. Talán az egyetlen autó ebben a bejegyzésben, amit dízelmotorral keresnék, és tudom róla, hogy rohadós az alváza, ezért Olaszországból kell behozni. De ezen ne múljék, mert cserébe a vonóhorgos bringaszállítás is adott. A minap próbáltam egy 2.4-es, manuális Camry-t, ami nagyon beleillett a szerepbe, az utastér ugyanis megfelelően tágas, a technika pedig megfelelően megbízható. Kár, hogy kombit nemigen fogok belőle találni, ezért akkor már inkább Previa lenne jó, bármennyire lejönnék már az egyterű vonatról. Ugyanazzal a 2,4 literes VVT-i benzinmotorral, hat üléses kivitelben igazán kényelmes családi utazóbatár lehet belőle, és kétmillióból kijön nyitó szervizzel együtt.

Adott azonban a kérdés: mi legyen a pénz másik feléből? Ez az a vonal, amire végkép nem tudok megnyugtató választ adni, de azt tudom, hogy mivel ennek az autónak nem kell mindig működnie, bevállalhatok olyasmit, amit bütykölni kell. Mint például a Mazda RX-8! Vezettem és utaztam benne, tudom, hogy Porsche-színvonalú a mozgáskultúrája, a kormánya, a váltója, ráadásul négyszemélyes, azaz velem tarthatnak gyerekek – cserébe a motor, hát hogy is mondjam finoman, problémás. Kevésbé rizikós a harmadik generációs MR2, csak az meg sokkal kevésbé praktikus és lassabb is, ráadásul az 1ZZ motor azért szintén nem a megbízhatóság csúcsa.
Ha nagy leszek, Boxster leszek
Egy elérhető árú középmotoros, kétüléses élményautó, melyben az önfeledt szórakozásnak van helye, de a csomagoknak nincs.

Aztán a minap rám jött, hogy kisgyerek korom óta szeretnék Jaguar XJ-t. Mi lenne, ha most végre meglépném? Tudom, hogy itthon ősz halántékú urak választják vonulni, a fabetét meg a bőr illata miatt, de közben a Jaguar IRS, a spéci hátsó felfüggesztés, amit még az E-Type vezetett be, a '70-es években mindent levert, és még az XJ40, illetve az X300 szériában is nagyon fáin mozgáskultúrát kölcsönöz ennek a nem is olyan hatalmas szedánnak. Amit némi kereséssel megkapni manuális váltóval, Angliából pedig lehet hozzá sportfutóművet rendelni, gyári sperrel – mi lenne annál hatásosabb, mint keresztbe csapni a különc nagymacskát?
Menjek rá a V8-as Merci kombira? Vagy legyen két autó, például a Previa és az XJ6? Esetleg egy jó Pajero az RX-8 mellé, hogy legyen mivel trélerezni a folyton szar Mazdát? Még nem tudtam eldönteni, mi legyen, és persze simán vannak még típusok, amik be tudnák teljesíteni valamelyik célt. Segítsetek hát! Ti hogy költenétek el ezt a négymillió forintot?
Mielőtt bármilyen használt autót megvenne, kérdezze le kártörténetét a Totalcar kártörténeti adatbázisban.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Tesztek
Ezt a kompótot már érdemes eltenniHasználtteszt: BMW 323ti 1998
Emiatt már érdemes lesz kijönnöd a Parkoló Parádéra is, mert ritkább, mint egy M3.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Hírek
Beperelik a Teslát, felülmérnének az autók?
Néhány Tesla-tulajdonos szerint az autójuk a valósnál több megtett kilométert számol. Szerintük azért, hogy hamarabb lejárjon a garancia.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
A Porsche 911 GT3 lett a leggyorsabb manuál váltós autó a Nürburgringen
Még a facelift előtti 911 GT3 idejét is megverte, pedig abban egy szupergyors PDK automata pakolgatja a fokozatokat.
- Közélet
Nem úszod meg a bíróságot!Összetört a motor, a biztosító nem fizet mindent és még a szakértő cég is hárít
Aki komolyan szeretne valamit, az kezdjen egyből a bíróságon? Kinek jó az, ha megegyezés helyett pereskedésre kerül a sor? Legfőképpen senkinek.
- Hírek
Ez itt a frissített Volvo S90, de van vele egy komoly gond
Finom faceliftet kapott az S90, amiben marad a benzinmotor és megtartották az elegáns dizájnt. Beszerezni viszont nem lesz egyszerű.
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Tragikus motorbalesetben elhunyt az első magyar Dakar-motoros, Varga Ákos
Egy figyelmetlen sofőr oszlopnak lökte. Varga Ákos 49 éves volt.
- Olajdoktor
Csattog a belevaló olajtól a Chevrolet (helytelennel jó volt)
Eddig szépen járt olyan olajjal, ami elvileg nem is jó bele. Most előírt viszkozitásúval fut, és rossz hangja van. Mi a teendő?
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Hírek
Valahova rohadtul sietett ez a motoros (de megszívta)
A tempója még autópályán is nagyon durva lenne. Nem ott ment.
- Technika
Egyszer mindenkinek kell egy izgalmas autó!MűhelyPRN: Renault Megane RS Cup – 2013.
A Sport és RS Renault modellek gyárilag alkalmasak képesek megadni életed autózását egy szerpentinen vagy versenypályán, de jót kell venned belőle!
- Hírek
Roncsautókkal seftelő európai bűnbandára csaptak le a hatóságok, Magyarország is érintett
A bűnözők amerikai roncsautókat importáltak majd adtak el törvénytelenül Európában, többek között Magyarországon is.
- Technika
Autók, amikben felnőttünk III. – 1980-as évek
Sorozatunkban bemutatjuk a magyar utak legmeghatározóbb típusait, generációk álmait és rémálmait, a családok második legnagyobb értéktárgyait.
