Lopott sebességmérőből lesz az orosz drón?
Pár napja futotta be a netet a hír, miszerint a Svédországban tömegesen ellopott sebességmérő kamerák orosz megfigyelő drónokban kötnek ki Ukrajna felett. Bár a sztori annyira abszurd, hogy egy kicsit mindenki szeretné, hogy igaz legyen, érdemes hátrébb lépni egyet, és úgy vizsgálni. A modern hadviselés egyre jellemzőbb fegyvere a dezinformáció, és egyik harcoló fél sem megy a szomszédba ötletekért. Érdemes megnézni a 444 vonatkozó videóját, a cél nem is feltétlen az, hogy az adott média maga mellé állítsa a közvéleményt, sokkal inkább, hogy az információs zajban már ne is érdekelje az embereket, mi az igazság.

A tények amúgy logikus történetet adnak ki. Svédországban elloptak néhány sebességmérő kamerát. Önmagában ez még nem lenne meglepő, történik ilyen mindenhol, hol azért mert egyszerűen dühből vandalizálják a műszereket, hol pedig azért, mert a fekete piacon sokat érhetnek az alkatrészek. Ami viszont távol áll a szokványostól, az az esetek számossága: forrásoktól függően 100-150 ellopott kamerát emlegetnek a híroldalak, jórészük éjfél és hajnali 3 között tűnt el. Augusztus 27-én éjszaka tizenegy, augusztus 30-án pedig további harminc lopásról szólnak a hírek, ezekkel együtt csak augusztusban hetven kamerát nyúltak le ismeretlenek, majd szeptemberben még nyolcvanat.
Nem mintha annyira különleges technika lenne a dobozban, a svéd sebességmérők Nikon digitális-tükörreflexes (DSLR) kamerákat használnak, igaz, módosítva: a fókuszt végtelenre állították, kis rekeszértékkel, mert így széles tartományban ad éles képet. Fontos még, hogy az objektíveket epoxival leragasztották, így ezeket az beállításokat nem lehet eltekergetni. A DSLR gép mellett még egy sebességmérő radar, vaku, valamint képfeldolgozó van az egységben, ezek viszont nem érdekelték a tolvajokat. Eva Lundberg, a svéd közlekedési hivatal szakembere szerint minden egyes szétszedett sebességmérő 9,3 millió forintos kárt okoz az államnak.
Ezen a ponton lesz igazán érdekes a történet, ugyanis a svéd Aftonbladet magazin titkosszolgálati forrásokra hivatkozva azt állítja, hogy az ellopott kamerák egy része Orlan-10 típusú orosz megfigyelő drónokban köthetett ki, amelyeket Ukrajna felett használnak. Fredrik Hultgren-Friberg, a titkosszolgálat szóvivője azt nyilatkozta, hogy bár vannak információik az ellopott kamerák és a drónok közti kapcsolatról, jelenleg nem áll módjukban ennél többet megosztani. Előkerült egy videó is, amin egy ukrán katona szerel szét egy Orlan 10-est, és ezen a ponton majdnem kiköptem a kávét: ismerem a videón szereplő katonát.
Kascsukkal egy Jaguar bemutatón találkoztam öt éve, Korzikán, és bár már akkor is ismert autós újságíró volt, inkább a Krímen folyt harcokról beszélgettünk, ott mesterlövészként vett részt az alakulatával. Részletekbe menően nem ismerem a hátterét, de az biztos, hogy egészen a háború kezdetéig inkább autós tartalmakat töltött fel Youtube-ra, azóta viszont főként hadászattal kapcsolatos anyagokat posztol. Ez egybevág azzal, hogy Facebook-oldalán a munkái között a lőkiképző és az InfoCar.ua főszerkesztői pozíciója is szerepel.
Orlan-10: olyan olcsó, hogy nem éri meg lelőni
A harcászatban az olcsó persze máshogy értelmezendő, a Forbes 2013-as becslése szerint egy Orlan-10-es nagyságrendileg 160 ezer dollár körül jön ki. Ezek a becsléseket is óvatosan kell kezelni, hiszen a konkrét számok nem feltétlen nyilvánosak, így egy amerikai újságíró például abból indulhat ki, hogy mibe kerülne egy hasonló eszköz az amerikai haderőnek. Az Orlan-10-est jellemzően hármas rajokban vetik be: egy megfigyelő egységet kísér egy jelzavaró és egy adatátvitelt segítő gép. A legnagyobb felszálló súlya 15 kiló, a motort pedig a modellezésből ismert Saito szállítja be, ez egy 10 köbcentis, egylóerős, négyütemű. Az Orlanokat egy hordozható katapult platformról indítják, és hagyományos értelemben nem landolnak velük, a küldetés után egy ejtőernyővel érnek földet. Habár alapvetően megfigyelésre fejlesztették, az orosz-ukrán háborúban már feltűnt a támadó alváltozat is, ez négy robbanólövedéket juttat célba. Az Orlan-10 legnagyobb előnye mégis az, hogy magasan repül, akár 5000 méteren is, ahol a kishatóságú légvédelmi fegyverek nem éri el, viszont annyira olcsó pótolni, hogy nagy hatótávolságú eszközökkel nem éri meg rálőni.
A videó alapján a drón a lehető legolcsóbb konstrukció, az alkatrészek legtöbbje egy hobbiboltban is beszerezhető. A legfontosabb a kamera, amit tépőzárral rögzítettek, és ugyanabban az állásban ragasztották le az objektívet a beállításokkal, mint a svéd sebességmérőkben. Viszont a videón egyértelműen egy Canon DSLR van, míg a közlekedési hivatal szakemberei ellopott Nikonokról beszélnek. Szóval írtam Kascsuknak, hogy most akkor mégis mi az igazság?
Mint kiderült, őt nem kereste meg újságíró, csak szemlézték a videóját, de azt hozzátette, hogy ilyen drónokat Nikon és Canon kamerákkal egyaránt fogtak már el. Tehát még mindig ott tartunk, hogy az ellopott kamerák drónokba építése akár igaz is lehet, de nagyjából ugyanekkora esély van arra, hogy véletlen egybeesésről, vagy szándékos ködösítésről van szó.
Igaz viszont az is, hogy az orosz piacon a Nikon és Canon még márciusban beszüntette a kereskedelmet, és általában a szankciók megnehezítik a civil és hadászati technológia beszerzését, bár, ilyen DSLR-ek akár maradhattak raktáron is jópár nagyvárosban. Meg mondjuk ki: egy olyan állami szervezet, mint a hadsereg, lényegesen egyszerűbb módon is beszerezhet polgári fényképezőgépeket, mint a szomszéd országból való lopkodás. Például egyenesen Kínából is érkezhettek a gépek, hiszen a Canon és a Nikon is ott gyártat.
Akárhogy is, több jel utal arra, hogy az orosz hadi gépezet egyre nehezebben pótolja az elvesztett eszközöket, és kénytelenek improvizálni, ehhez pedig még illeszkedik is a sebességmérős elmélet. És a fő kérdés: ha nem az oroszok voltak, mit kezd valaki 150 darab fixre ragasztott fényképezőgéppel? Hol máshol lehetne ezeket használni? Előfordulhat például az is, hogy bár nem konkrétan az oroszok szervezték meg az akciót, néhány svéd tolvaj felfedezte a piaci rést, és Oroszországban adja el a lopott kamerákat. Hamarosan kiderülhet pár részlet, ugyanis a svéd hatóságok október 18-án, pénteken elfogtak egy férfit, aki kapcsolatba hozható a lopásokkal.
Megfejtés tehát nincs, minden érvre hozható ellenérv, és többnyire a valószerűtlen sztorikról szokott kiderülni, hogy igazak, most mégis azt gondolom, hogy ez inkább kamu. Egyszerűen túl pitiánernek tűnik működő trafikból kilopni az alkatrészt, majd kendácsolni haditechnikát, de legalábbis több erőforrást igényel, mint ugyanazt a szürke- vagy feketepiacról beszerezni.
Frissítés: a hivatkozott Aftonbladet cikkeket javították, nincs szó Nikon kamerákról, végig Canonokat említ a cikk. Még egy érv az elmélet oldalán.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Tesztek
Vagány, molett macskaMenetpróba: Ford Puma Gen-E – 2025.
Az elektromos Puma papíron baromi ígéretes tárgy, de tényleg ott van benne a Ford legendás fűszerezése?
- Hírek
Kamion és autó ütközött frontálisan az M0-son
A baleset Törökbálint közelében történt.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Nepperűző
Húsz év után cserélnénk családi Volkswagent, de mire?
Ezúttal is hosszú távra tervezünk, 4-4,5 millió forint a keret.
- Technika
Két hét után tréleren, de Csabi szereti a Model 3-atMűhelyPRN: Tesla Model 3 Long Range – 2019.
A Model 3 a használt villanyautók egyik legjobb ár/érték arányú választása, hibái viszont lehetnek, amikre lehet költeni a pénzt. Guru az adásban!
- Hírek
Végsebességet tesztelhetett egy félcédulás a 21-es főúton
Vagy a megengedett sebesség kétszeresét próbálta elérni.
- Hírek
A McLaren is harcba száll a Le Mans-i 24 órás megnyeréséért
Továbbra is hatalmas siker a Hypercar széria.
- Gumidoktor
Elcseszte a gumis a forgásirányt, lehet belőle szálszakadás?
Négy új gumi közül egyet rosszul szereltek fel, de mentem már vele párezer kilométert. Sérülhetett a gumi?
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Közélet
Ti kértétek, kipróbáltuk: Renault Scenic 370 000-ért 😱😱😱 - Murvaélet Extra
Ezt az autót ti kértétek, úgyhogy visszamentünk és leteszteltük.
