Út a biztonsághoz
Váratlan szituációk mindennap megjelennek a gépjárművezetők előtt. Szerencsére jó részét tudattalanul, könnyedén hárítjuk el, de előfordulhatnak tanulható megoldások is a súlyosabb esetekre.
Vezetéstechnika mint baleseti tényező
Kétségtelen tény, hogy a friss jogosítvánnyal rendelkező személygépkocsi-vezetők az oktatási és vizsgafázisban - jellemzően lassú tempónál, az oktató vagy vizsgabiztos beavatkozásának nyugalma mellett - csupán általános ismereteket sajátítanak el. Nagyon balszerencsés az a tanítvány, akinek téli hónapok, ezen belül esetleg kemény körülmények jutnak a tanfolyam során. Igen ám, de mi lesz a többiekkel, akik verőfényes napsütésben, száraz aszfalton tanulták az autóvezetés tudományát?
A közúti közlekedés balesetek okai számos tényezőre vezethetők vissza, pl. műszaki hiba, közlekedési szabályok megszegése vagy egyéb emberi mulasztás. Kevés figyelmet kapnak azonban a gépkocsivezetők vezetéstechnikai hiányosságai. A gépjármű vezetési tréningek szervezésével azt a célt tűztük ki magunk elé, hogy ráirányítsuk a gépkocsivezetők figyelmét, a vezetéstechnikai tudás fontosságára, az emberi reakciók komplexitására. Lehetőségük van megtapasztalni a jármű stabilitásvesztését, illetve annak korrigálását, a rántópados vezetéstechnikai pályán.
Ma már mesterséges körülmények tudunk produkálni, hogy nyáron is "jeges" útfelületen ismerkedjenek a vezetők autóik viselkedésével. Ehhez az Autóklub egy komplex próbapályát épített fel, a következők tesztelésének lehetőségével: vészfékezés száraz és vizes pályán, blokkoló fékezés imitált útakadály előtt, helyes féktávolság és sebesség összefüggésének megismerése, szlalomozás száraz és jeges, latyakos útfelületet imitáló pályán, a megcsúszó autó feletti uralom visszaszerzése, egyenesbe hozása síkos felületen, váratlan akadályok kikerülése "jeges", "olajfoltos", "latyakos" úton.
Mindezen gyakorlatokhoz az Autóklub komoly tárgy feltételek biztosít. A belvárostól könnyen megközelíthető, ahhoz közel fekvő újpesti pályán főleg a rántópaddal rendelkező, speciális felületű, vízzel síkosított szakasz alkalmas a felsoroltak biztonságos, ellenőrzött körülmények közötti gyakorlásához, megtanulásához.
A 4 órás tréning a következőket tartalmazza:
- 1 órás KRESZ továbbképzés, elméleti előadás azokról a közlekedési problémákról, amelyek a bármikor előfordulhatnak, végén írásbeli számonkéréssel,
- gyakorlati feladatok a rántópados pályán, az előzőekben felsoroltak szerint, mintegy 3 órában.
A gépjárművezetők vezetéstechnikai tudásának fejlesztésével csökkenthető a közúti balesetek száma
Fontos kiemelni, hogy az oktatás célja nem pusztán az esetleges hiányosságokkal való szembesítés, hanem azok korrekciója. Az oktató állandó rádiós összeköttetésben áll a pályán gyakorlókkal, vagyis a hibákra azonnal fel tudja hívni a figyelmet, és további ismétlésekkel rögzíteni tudja a helyes mozdulatsort.
Havas, jeges, latyakos úton a vészfékezés ritkán jó megoldás. Bár az új autók gyakorlatilag egytől egyig rendelkeznek blokkolásgátló berendezéssel (ABS-szel), és számos típus korábbi darabjaiban is megtalálható, kevesen tudják jól használni pozitív tulajdonságait. Az ABS nem engedi ugyan állóra fékezni a kerekeket, amelyen aztán korcsolyaként siklik előre az autó, de ez a legritkább esetben elég a baleset elkerüléséhez.
A tanfolyamon megtanulhatók ezért a váratlan akadályok (előttünk álló, sávunkba átsodródó másik jármű stb.) lehető leghatékonyabb kikerülése. Sajnos, kevesen tudják, hogy síkos útfelületen szinte reménytelen a semmiből előtűnő másik jármű előtt megállni, így a kikerülést kell választanunk. Könnyű ezt mondani, annál nehezebb megcsinálni. Előbb rövid fékezéssel felmérni a tapadási viszonyokat, a szükséges kormánymozdulatokkal és gázadással (!) a kívánt irányba téríteni a járművet - ez mind csak az imitált vészhelyzetben gyakorolható be megfelelően.
Az oktatási parkunkban megjelentek közül még a komoly rutinnal rendelkezők is sokszor szembesülnek ösztönös reakcióik hibás voltával. Az egyenesből kitérített autót nem szabad például fékezni, azzal csak a megpördülés esélyét növeljük. A forgó autó pedig egy irányíthatatlan, tehetetlen tömeg, és ritkán olyan szélesek az utak, hogy büntetlenül sodródhassunk a lendület elvesztéséig. Oktatónk ezektől a rossz beidegződésektől szabadítják meg a hallgatókat. Néhány kör a próbapályán, és a piruetteket leíró autó megszelídül, uralmunkat elfogadja. Azt mondjuk, nincs rossz, irányíthatatlan autó, csak ismerni kell viselkedését és korlátait.
Természetesen a gyakorlottság és ügyesség nem csábíthat felelőtlen vezetésre, a tudás kizárólag helyesen, vagyis az út- és látási viszonyoknak megfelelően megválasztott sebesség és vezetési stílus mellett ér valamit. Még kevésbé pótolhatja a műszaki hiányosságokat, hiszen egy kopott gumi, a féloldalasan fogó fék, a félrehúzó futómű hátrányait semmilyen vezetéstechnikai tudás nem helyettesítheti vészhelyzetben. Amit mi kínálunk, az a jó műszaki állapotban lévő autó biztos uralása minden körülmények között, mivel tudatosan elkerülni a bajt mindig könnyebb, mint a szerencsénkben bízva megúszni.
További szolgáltatásaink közé tartozik a vezetéstechnikai tréning utánfutóval: szlalomozás, tolatás, terhelt utánfutóval elindulás, manőverezés és megállás síkos úton és meredek emelkedőn, a fékút változása utánfutóval.
Lehetőséget biztosítunk még friss jogosítványosoknak, újrakezdőknek, a városi forgalommal most ismerkedőknek gépjárművezetésre, oktató segítségével. A vezetés után értékeljük a szolgáltatást igénybe vevő eredményét.
Díjaink a fenti szolgáltatásokra:
- részvételi díj a komplex vezetéstechnikai tréningen: 18 000,- Ft ÁFA-val, Autóklub tagoknak 15 600,- Ft ÁFA-val;
- vezetéstechnikai tréning utánfutóval: 18 000,- Ft ÁFA-val;
- gépjárművezetés városi forgalomban, oktatóval: bruttó 1 800,- Ft / 30 perc.
Az oktatás helye, elérhetőségeink:
Magyar Autóklub Közlekedésbiztonsági és Oktatási Park
1043 Budapest, Berda József u.15.
Tel.: 389- 0629; fax: 389- 0630
E-mail: human@autoklub.hu

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
1,6 millió kilométert tekert a Toyotájába. Kétszer
A Louisiana államban élő férfi rengeteget vezet, és érthető módon elégedett a Toyotákkal.
- Hírek
Hamarosan érkezik az MG új modellje
A Cyber X nevű modellt a Sanghaji Autószalonon mutatják be.
- Hírek
Az F1-es Szaúd-Arábiai Nagydíj legnagyobb kérdései
Minden okunk megvan azt remélni, hogy a 2025-ös futam is emlékezetesen alakul Dzsiddában.
- Közélet
Vitatható tábla miatt parkolt tilosban, mégis megbüntették!
Hibát hibára halmozni csak a hatóságnak szabad, az autós örüljön, ha nem kell fizetnie? Azért ennél kicsit többet várnánk egy jogállamban.
- Hírek
Rossz nézni, ahogy egy fa szétlapít egy Ford Kugát
A baleset durván néz ki, de akad jó hír is.
- Hírek
A McMurtry őrült villanyautója tényleg képes fejjel lefelé hasítani (és állni is)
Még akkor is 2 tonna leszorítóerőt termel, amikor egyhelyben áll.
- Tesztek
Durrdefekt 180-nál, 30 millióvalTeszt: Denza Z9
Benzinnel és árammal is eszelős, de a veretésnél még jobban ért az erőből parkolás művészetéhez.
- Hírek
Rárombolt a koncra a Volkswagen-leány
A Scaniához kerül a Northvolt egy része.
- Hírek
Második legnépszerűbb autó a Tesla
Megelőzte a Focust. Az élen pedig a Golf áll.
- Hírek
5 év alatt 900 összeszerelt motort loptak el a Kia gyárából
Győr és Szentgotthárd feszülten figyel.
- Vélemény
10 sportautó, amit neked kell befejezned
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amikből szimpatikus költségvetés birtokában ütőképes sportautót lehet faragni.
- Hírek
Több baleset is nehezíti a közlekedést kedd reggel, az M4-es autóút, az M0-s és három főútvonal is érintett
Különösen a tehergépkocsikra jár rá a rúd ma reggel.
- Hírek
Két modelljét is kinyírja a Mercedes
Testvérmodellekről van szó: a T osztály és a Citan is megy a levesbe.
- Hírek
Vámcsapás a villanyautókra: csak a villanyszámlán lehet spórolni
Megakaszthatja az elektromos autók térnyerését a vámcunami.
- Hírek
Kényszerszünetet rendeltek el az egyik GM-gyárban
Nem alakul valami fényesen az átállás az elektromos kisáruszállítók használatára az Egyesült Államokban.
- Hírek
Újabb tanulmány jósol milliós áremelkedést az USA autópiacán
Ezúttal a Goldman Sachs készült el a saját előrejelzésével, ami 2000 és 4000 dollár közötti drágulást feltételez.
- Hírek
Lezárult a 24 órás speedmaraton, közzé tette az eredményeket a rendőrség
A kezdeményezés keretein belül a rendőrség 1300 helyszínen mérte az autósok sebességét.
- Hírek
44 ezer Audit hívnak vissza, a fél modellpaletta érintett
A probléma digitális műszeregységgel kapcsolatos.
- Hírek
F1: 2029-ig biztosan nem térnek vissza a V10-es motorok, de utána még van remény
Erre jutottak a sportág motorgyártói egy nagyszabású megbeszélés során.
- Hírek
Piastri behúzta a mozgalmas Bahreini Nagydíjat, Verstappen csak a hatodik
Történésekben nem volt hiány a szezon negyedik versenyén, de Oscar Piastrit senki sem tudta zavarba hozni.
- Hírek
Villanyautó-kockázat: kimatekozták
Évente kevesebb mint 2 százalékos a mínusz.
- Hírek
12 év után újra kiosztott egy aláírást Michael Schumacher
Egy jó ügyet támogat.
- Olajdoktor
Olaj kéne a Volvóba, de Zambiában nem lehet kapni (itt élek)
Afrikában egyáltalán nem árulnak olyan olajat, ami nekem kéne. Ilyenkor mi van?
- Tesztek
Hathengeres röfröfröfTeszt: BMW 540d xDrive Touring
Édes kilók, luxusháj, disznómód megy a háromliteres dízel kombi.
- Hírek
Kínai résztulajdon miatt nem fejleszti amerikai gyárát a Pirelli
Az Egyesült Államok vezetősége szeretné a fejlesztést, de nem nézi jó szemmel a kínai tulajdonrészt.
- Hírek
Hatalmas a torlódás az M1-es autópályán, kerülőutat javasol az Útinform
A tavasz általában az útfelújítások és karbantartási munkák időszaka. Ezt most a saját bőrükön tapasztalják meg az M1-esen haladó sofőrök.
- Közélet
Alkudni, alkudni, alkudni! A próbaút alatt rángató váltó nem rejtett hiba
Ha úgy érzed a vétel előtti átnézés során, hogy valami nem jó az autón, hagyd ott, keress másikat! A szavatosság ilyen helyzetben egyáltalán nem véd.
- Hírek
Büntetővámok helyett minimumár bevezetéséről tárgyal egymással Kína és az Európai Unió
Kína köszöni a közreműködést Trump elnök úrnak.
