Ezt a kérdést tette fel szerkesztőségünknek egyik olvasónk a héten. A témában legjártasabb szerzőnk, Csikós Zsolt előtt landolt a levél. Reméljük, válaszával segíteni tudtunk a fém vagy üvegszál dilemma eldöntésében.
From: Gábor
Sent: Monday, March 17, 2008 8:08 PM
To: Winkler Róbert
Subject: üvegszál
Üdvözlöm!
Azzal a problémával fordulok Önhöz, hogy egy régi kocsira szeretnék szélesítést csinálni. E30-as M3-as BMW, illetve Audi Ur-Quattro (meg egyebek) stílusban (nem a kerékjárati ív van kiszélesítve, emiatt bonyolultabb, mint egy sima peremezés pl.).
Ön szerint mivel lenne érdemes csinálni? A fémnek megvan az a hátránya hogy ahol hegeszteni kell ott korrodálásnak indulhat.
Szóbakerülhet még az üvegszál, csak a különböző hőtágulások miatt a festék felreped (erre megoldás lehet a komplett idom üvegszálból való legyártása, csak ez mondjuk egy hátsó sárvédőnél necces dolog), illetve nem tudom, hogy válik be a mindennapokban.
Kérem írja le véleményét, tapasztalatait a témában.
Előre is köszönöm:
Gábor
Üdvözletem!
Egy régi autón szerintem már úgyis van utólagos hegesztés, talán nem olyan nagy baj, ha rákerül még négy elem fémből... Viccet félretéve: az üvegszálas megoldásnál tényleg problémát jelent a két anyag eltérő hőtágulása, no meg az üvegszálas műanyag nem is könnyű, ezért a rezgések miatt is keletkezhetnek repedések.
Üvegszál 1.:
Akadnak festékek, amelyek rugalmasak maradnak, ezért ha megfelelően (szintén) puha töltőanyaggal töltötték ki a réseket, nem repednek meg. Ám ez a költséges út, és nem garantált a siker.
Üvegszál 2.:
A régi autókon külön hagyták az utólagos sárvédőszélesítéseket (l. BMW 2002 Turbo, Nissan 240 Z raliváltozat, Abarth 1000 TC), még a szegecsek, illetve csavarok is látszottak. A karosszéria és a műanyag közé ilyenkor gumi távtartó csíkot tettek.
Fém:
Nem kell ám agyonhegesztgetni az elemet. Egy jól feltett sárvédőjavító ív sem okvetlenül korrodál. Persze élben összevarrva ennek alaposan fennáll a veszélye, de nem ez a módszer, a lakatosnak ismernie kellene a korrekt eljárást is.
A karosszériát körben ki kell vágni a felteendő elem vonalán túl jókora (1-2 centis) margóval. Ezt az ívet ún. peremezőfogóval körbe kell dolgozni, hogy lemeznyi vastagságú, negatív lépcső alakuljon ki. A sárvédőelemre pedig lyukakat kell fúrni a felhegesztendő peremen, körben. Ha szép volt a munka, az elem éppen belepasszol a kialakított perembe. Nem kell mást tenni, csak a lyukakba CO-pöttyintéseket tenni. A hegesztett göböket utána síkba lehet köszörülni flexszel, nem kell félni, hogy meggyengítjük a hegesztést, mert bent, a lyukban tart. Utána persze alaposan passziválandó, alapozandó a két elem találkozása. Az élben varrás, élben ponthegesztés a) gyengébb; b) a rezgések, és az anyagon belüli merevségek megváltozása miatt korrózióra hajlamosabb c) vetemedésre hajlamosabb kapcsolat, mindkettő rossz. A lyukban ponthegesztett módszerrel viszont nagyon hasonlóan járunk el, mint a gyárban a ponthegesztő-gépek: a kötés tartását az egymásra profilban felfekvő elemek adják, a hegesztésre szinte csak húzóerők hatnak.
Persze sem lakatos, sem karosszéria-műanyagos nem vagyok, csupán a veteránautó-restaurásásos tapasztalataimból vettem az ötleteket. Ám ezeket használják a profik világszerte, meglehetős elégedettséggel.
Üdvözlettel:
Csikós Zsolt

Az oldalról ajánljuk
- Tesztek
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS
Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
