Törött csontok a vezetéstechnikai tréningen

2009.09.16. 11:11 Módosítva: 2009.09.16. 11:11

Tárgy: A lezúzás technikája

Feladó: Fazekas Márton

Dátum: Sun, 13 Sep 2009

Címzett: Zirig Árpád

Mindenkinek van egy álma, ez Harangozó Teri óta köztudott. Az enyém évekig az volt, hogy meg kellene tanulni tisztességesen motorozni. Ez deres halánték, három gyerek, saját vállalkozás mellett belátom, dőreség.

Ahhoz 12 évesen kell kezdeni a nagypapa Babettájával, berhelni 15 évesen az első szakadt Simsont, motorozni hóban-fagyban évekig, és fokozatosan építeni a nagymotoros tapasztalatot MZ-k, Jawák, majd egyre erősebb nyugati gépek során át.

trening1

Én sajna harminc évesen, családosan, nagymotoron kezdtem, nem volt sem időm, sem pénzem, sem bátorságom kimászkálni különböző Ringek pályanapjaira, hogy próbálgassam a szárnyaimat. Egyszerűen csak motoroztam defenzíven, megfontoltan, szem előtt tartva tulajdon korlátaimat.

Meg is úsztam bukás nélkül, pedig lenyomtam az évek során kb. 30ezer kilométert, változatos út- és időjárási viszonyok között. Aztán a párom tavaly elment egy vezetéstechnikai tréningre, (a Yamahás csapat csinálta promóciós céllal kifejezetten csajok részére) és napokig áradozott, milyen királyság volt, mennyivel többet mer dönteni, mennyivel tudatosabban használja a féket, milyen jót tett az önbizalmának, stb….

Augusztusban landolt a postafiókomban egy kóbor hírlevél, mely szerint a tököli reptéren a motoros rendőröket képző instruktorok tartanak tréninget, ami kifejezetten a biztonságos motorozásról, a közúton adódó vészhelyzetek profi elkerüléséről és megoldásáról szól. Ráadásul valami akció is volt a dologban, két teljes nap (saját motorral), bruttó ötvenezer, ami a gyári képviseletek által szervezett tréningekhez képest jutányosnak mondható. Nem hagyott nyugodni a dolog, már láttam magam, ahogy elegánsan döntögetve cikázom tova a Körúton az autók között, hűvös nyugalommal lebbenek félre az indexet és tükröt mellőzve, telefonálva sávot váltó idióta elől, sebészi precizitással fektetem az ívre a gépet a pilisi szerpentinen.

Jelentkeztem is ízibe’, és egy hűvös szombat reggelen ott voltam a tököli reptér egyik lepukkant barakkjában, ahol a regisztrációs formalitások közben mi résztvevők lopva szemügyre vettük egymást és az instruktorokat. Kábé tizenöten voltunk, a tápláléklánc egyik végén egy negyvenes hölgy egy 180-as Gilera Runner-el, a másikon egy fiatal srác kopott bőrruhában egy gyönyörűen tuningolt, hófehér Triumph Street Triple-vel. Megnyugodva láttam, hogy e kettő közt többnyire korombeli, békés amatőrnek tűnő hím egyedek vannak, jóféle sport- vagy túramotorokkal.

Az instruktorok szimpatikus, értelmes fejű és dumájú, középkorú arcok civilben, civil motorokkal, melyek skálája a Burgman 400-tól a BMW R1200 GS-ig terjedt. A bevezetőben elmondták, hogy a bajorországi motoros rendőrség által kidolgozott és a magyar testület által átvett metodika szerint fogunk tanulni, eszerint képzik, illetve képzik tovább évente a magyar motoros rendőröket is.

Mindkét napon csak alacsony sebességgel, bójákkal kitűzött pályákon fogunk egyre nehezedő gyakorlatokat végezni. Minden feladatot előzőleg részletesen elmagyaráznak és bemutatnak, és a gyakorlás során mindenkinél egyénileg javítják a hibákat.

Előbb azonban bemelegítés következik, csak menjünk sorban az instruktor után, és próbáljuk megcsinálni, amit ő csinál. Ha esetleg azt látnánk, hogy a bal fülével húzza a gázt, azt nem muszáj utánozni – közölte viccesen az oktató. Illetve csak mi hittük, hogy viccel, és ebből másnap támadt némi galiba…. De szombat reggel még baj nélkül ment a bemelegítés, előbb ülve, csak jobb kézzel kormányozva, majd a lábtartón állva, később az ülésen térdelve, majd mindkét lábbal balra átülve, aztán jobb lábbal a bal lábtartón állva mentünk az oktató után egy tágas ellipszisen.

trening2

Egész jól ment, ahogy az utána következő gyakorlatok is; egyre szűkebb körök és félkörök egyre gyakoribb irányváltásokkal tarkítva, először csak gázzal, aztán már olyan szűken, ami csak úgy jön össze, ha stabil gáz mellett a hátsó fékkel ”leültetjük” a motort. Közben megmutatták, mit kell tenni, ha netalántán eldobnánk a gépet. Hamar rájöttünk, hogy ez nem csak afféle elvont elméleti eshetőség, ahogy nehezedtek a gyakorlatok, a társaság többségének bizony ki kellett próbálnia, hogy tudja az iránymutatás szerint, egyenes derékkal, lumbágó beszerzése nélkül felállítani a motorját. Hozzáteszem, az összes instruktor gépe komoly bukókerettel volt felszerelve, ellentétben a mieinkkel.

Én még nem is szentségeltem annyira, mikor másodjára ejtettem el ütött-kopott V-Strom-omat, de nem volt jó nézni, mikor egy új R1150, majd egy R1200 GS is korcsolyázott a magnézium hengerfején támaszkodva az aszfalton! Azok a srácok bizony a javítás költségét, vagy a motorjuk értékcsökkenését is hozzáadhatják a tanfolyam árához…

Körök, nyolcasok és szlalom, egyre szűkebben, egyre fokozódó tempóban, mindig ügyelve, hogy a helyes irány felé forduljunk, mert a motor óhatatlanul oda megy, ahová nézünk! Ezt sulykolták belénk folyamatosan, a tekintet irányának helyes megválasztását, és áthelyezését a megfelelő pillanatban a következő feladatra.

Délután hullafáradtan, de vidáman mentem haza, úgy érezem, fog ez menni; voltak nálam ügyesebbek, de jóval bénábbak is. Másnap újra bemelegítéssel kezdtünk, de ezúttal az instruktor tovább nehezített: immár keresztbe nyúlva, csak bal kézzel vezetett, a legkülönbözőbb testhelyzetekben. Na ez volt az, amit nem tudtam, nem mertem utána csinálni. Én bizony bal kézzel egy vajas kenyeret se tudok megkenni, nemhogy gázkart kezelni, de volt, aki megpróbálta. Például a gyönyörű Triumph-fal előző nap mintaszerűen manőverező fiú. Bizony nem kellett volna, megrántotta a gázt, a motor kiszaladt alóla, ő pedig egy fél hátra szaltóval fejjel érkezett az aszfaltra, és ott is maradt, mozdulatlanul.

Lett nagy ribillió, stabil oldalfekvés, mentők riasztása. Szerencsére a srác 2-3 percen belül magához tért, a jó kis X-lite bukója betört, de a feje nem! Elvitte a mentő, de délután a saját lábán jött vissza az összevissza horzsolt motorjáért, kutya baja se volt!

Folytattuk a tanfolyamot, egyre bonyolultabb vonalvezetésű pályákon, olyan szűk, tört fordulókkal, amilyenekkel korábban sosem mertem volna próbálkozni.

El is bíztam magam egy kicsit, ami azonnal megbosszulta magát; elütöttem az egyik bóját, ami felpördülve beszorult a gumi és a váz közé. A kerék persze blokkolt, én meg repültem, de olyan bénán, hogy a motor a lábamon landolt. A protektoros csizmát mindig úri huncutságnak tartottam, túrabakancsban vagy sportcipőben motoroztam. Mivel ezeket a sorokat törött bokával, begipszelve írom, belátom, hogy ez enyhén szólva oktondiság volt.

Tanulság tehát bőven akad. Először is nem biztos, hogy az olcsó tanfolyam tényleg olcsó, ha a saját, féltve óvott motorodat kell használnod és esetleg lezúznod!

Másodszor, nem szabad sajnálni a pénzt profi cuccra, jó minőségű sisakra, és főleg bukókeretre! Előbb-utóbb megtérül, mint ahogy hasznos volt a tanfolyam is, azzal együtt, hogy szerintem erőltetett a képzés irama, nem lehet két nap alatt mindazt megtanítani, amit a motoros rendőrök hetekig gyakorolnak a vizsgák előtt. Van úgy, hogy a kevesebb több és főleg olcsóbb, ha törött motorokban és törött csontokban számolunk.


Kedves Márton!

Jól motorozni valóban nem egyszerű és sajnos kevesen gondolkodnak így, mint ön. Sokan szégyellik beismerni, hogy nem kanyarodnak Valentino Rossiként és senki nem vallja be, hogy nem kontrollálja úgy a csúszó gumit, mint Cyril Despres.

Sajnos a jogosítványszerzéshez kötelező motoros oktatás színvonala csapnivaló. A modern technikához kevés oktató ért, aki mégis, az félti a milliós tanulómotort a tapasztalatlan kezdőktől. Fejlődni pedig csak gyakorlással és a határok keresésével lehet, erre a legmegfelelőbb helyszín a vezetéstechnikai tréning.

Zárt pályán, biztonságos sebesség mellett is történhetnek balesetek. Görbül a kormány, reped a tükör vagy éppen törik a láb – ebből is csak tanulunk, másodjára sokkal kisebb az esélye annak, hogy ismét belefutunk ugyanabba a hibába.

Azoknak, kik képeznék magukat, több tréninget is ajánlhatunk: Magyarországon a Wenson, a Hungaroring Motorsport Iskola és a Safety Hungary is tart képzéseket. A motort biztosító Safety Hungarynál az ár 45 ezer forint, a HMI kezdőknek szóló tanfolyama 66, a haladó 78 és a legmagasabb szintű 96 ezerbe kerül. Saját motorral mindegyik szint olcsóbb: 42, 54 és 66 ezerbe fájnak. A Wenson fél napos tréningje 20 ezer forint.

A Totalbike szerkesztősége nevében jobbulást kívánunk:

Zirig Árpád

Az oldalról ajánljuk

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene
  • Hírek

165 km/h-val menekült a rendőrök elől egy győri autós, vádat emeltek ellene

Az autós egy rakás szabályt megszegett és végül a rendőrök elől is sikerült meglógnia.

április 23., 05:59
Súlyos baleset az M1-esen, mentőhelikopter a helyszínen
  • Hírek

Súlyos baleset az M1-esen, mentőhelikopter a helyszínen

A munkálatok idejére a Zsámbék-Herceghalom felé vezető lehajtó ágat lezárták.

53 perce
Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?
  • Közélet

Melegedhetsz-e az autódban részegen, járó motorral?Ittas járművezetés kísérlete - a lámpák döntenek el mindent

Az autódban józanodnál ki egy hosszú éjszaka után? Nem túl jó ötlet. Ha mégis így döntesz, készülj fel ittas járművezetésből is.

április 23., 05:58
Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?
  • Gumidoktor

Nehéz kérdés: C-s vagy nem C-s kell a Volkswagenre?

A T6 Multivan nagy, de vajon kell hozzá kisteherautókra való gumi?

április 23., 06:00
Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén
  • Hírek

Rengetegen vezettek ittasan a húsvéti hosszú hétvégén

Az ellenőrzések során Budapesten és Pest vármegyében akadt fenn a legtöbb ittas sofőr.

április 22., 17:39
Elon Musk visszafordul
  • Hírek

Elon Musk visszafordul

Felemás eredmények jöttek a Teslától, de végül jól jött ki belőle.

április 23., 07:32
42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t
  • Hírek

42 hangszórós házimozival és napágyként dönthető ülésekkel mutatták meg a Mercedes Vision V-t

A különleges koncepcióból egészen sok részletet adaptálhatnak majd a 2026-ban érkező elektromos Mercedes V-osztályba.

április 23., 09:21
Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát
  • Hírek

Hazai pályán rúgta seggbe a Volkswagen a Teslát

Volkswagen +157 százalék, Skoda +93 százalék, BMW +21 százalék. Kik a kivételek?

április 23., 09:55
A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni
  • Hírek

A BYD megcsinálja, amit más eddig nem mert megtenni

A kínaiak helyet kérnek a japán törpék klubjában.

április 23., 13:58
Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)
  • Hírek

Itt az első nagyon kínai AUDI (élőben is láttuk)

A típust kifejezetten Kínában fejlesztették, Kína számára.

április 23., 12:29
Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag
  • Hírek

Jajj nekünk, ismét drágul az üzemanyag

Csütörtöktől a gázolajért és a benzinért is többet kell fizetni. Igaz, nem sokkal.

április 23., 15:47
Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor
  • Hírek

Brutális Honda motorral és nevetséges önsúllyal támad a thaiföldi Tera S Motor

Megjelenése alapján a T63-at inkább versenypályára tervezték, mintsem utcára.

április 22., 07:23
Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon
  • Hírek

Önvezetés helyett bármi más - kedden rajtol a Sanghaji Autószalon

Az önvezető technológiákról szólt volna a Sanghaji Autószalon, de egy baleset keresztbe tett mindenkinek.

április 22., 09:33
Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette
  • Hírek

Vipert akart, de csak Corvette volt kérnél: megszületett a Corviperette

Az üvegszálas karosszéria alatt egy öreg, C3-as Corvette lapul.

április 22., 15:57
Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár
  • Hírek

Ha túl erősen csukod le a Charger Daytona csomagtartóját, tönkremegy a zár

Nem lett minden részletében olyan masszív autó, ahogy a Dodge tervezte.

április 22., 06:02
F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb
  • Hírek

F1 kibeszélő: Norris és Piastri nem ért egyet, a Red Bull vitatkozik, Hamilton egyre frusztráltabb

Vitás eseményekből és érdekes nyilatkozatokból ezúttal sem volt hiány. Lássuk a Szaúd-Arábiai Nagydíj legfontosabb beszédtémáit!

április 22., 17:00
Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó
  • Hírek

Döbbenetes tempóban zuhan a Teslák ára, de van akinek ez jó

Kaptak egy újabb rossz hírt azok, akiknek Teslájuk van. Egy jót pedig azok, akik szeretnének egyet.

április 23., 11:17
A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen
  • Hírek

A CATL új akkumulátorával a 2,5 kilométer/másodperc sem lehetetlen

Több újdonságot is bemutatott a gyártó.

április 22., 13:52
A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát
  • Hírek

A Stellantis távol-keleti márkája egy elektromos szedánnal venné be Kínát

A Leapmotor egy újabb elektromos szedánnal erősíti modellpalettáját.

április 22., 14:49
Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát
  • Hírek

Kigyulladt egy kamion, lezárták az M1-es autópályát

A főváros felé vezető oldalon, a 144 és 145. kilométer között történt a baleset.

április 22., 10:07
Akkor mi most elhúztunk Kínába!
  • Belsőség

Akkor mi most elhúztunk Kínába!

Shanghai Auto Show, gyárlátogatás és tesztvezetés is vár ránk a következő egy hétben.

április 22., 10:42
Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből
  • Hírek

Fura off-road-dragstert építettek ebből a szerencsétlen Nissan Skyline alapú Infinitiből

Vannak furcsa épített autók, de nem feltétlen kellett volna elkészülnie.

április 22., 12:50
AUDI E5 - 2025
  • Hírek

AUDI E5 - 2025

április 23., 10:38
AUDI E5 - 2025 Ákos
  • Hírek

AUDI E5 - 2025 Ákos

április 23., 10:47
Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025
  • Hírek

Forma-1 Szaúd-Arábiai Nagydíj 2025

április 22., 15:18
Opel Grandland EV
  • Tesztek

Opel Grandland EV

április 22., 12:02
Leapmotor B01 kiszivárgott képek
  • Hírek

Leapmotor B01 kiszivárgott képek

április 22., 13:10
Corviperette
  • Hírek

Corviperette

április 22., 13:07
Mercedes Vision V
  • Hírek

Mercedes Vision V

április 22., 14:06
Peugeot 308 SW PHEV – 2024.
  • Tesztek

Peugeot 308 SW PHEV – 2024.

április 22., 14:40