2011.04.11. 17:27

Furcsa levelezést továbbított nekünk Tamás, aki az ADAC nyárigumi-teszt eredményeit ismertető cikkünkön talán kicsit felszívta magát, és levelet írt, az LMCS-nek. Rövidet és velőset:

Tisztelt LMCS!
Olvasták már a totalcar.hu-n a gumitesztet? Ha még nem, akkor kérem tegyék meg, s mélyedjenek el magukban egy kicsit!

Üdvözlettel: O. Tamás

Az LMCS levélírásban tudomásunk szerint erős, kapott is választ. Íme, Tamás továbbította nekünk a munkacsoport válaszát.

Tisztelt O. Tamás!

Talán a Totalcarnak kellene magába mélyednie, ugyanis a teszt megerősíti azt, amit három éve leírtunk. Nagyon sajnáljuk, hogy egyszerű adatokat képtelen a Totalcar rendesen elemezni és azok hatását felelősen átgondolva közreadni a nagyközönség számára.

Nekünk sosem lett volna lehetőségünk egy ilyen tesztet elvégezni, mely megerősítette, hogy akkori információink valósak voltak a cég termékeiről. Az Apollo gumi a teszt alapján üzemanyagfogyasztás, zaj és kopás tekintetében is igen rossz pontszámot kapott (kopás és üzemanyagfogyasztás tekintetében a legrosszabbat).

A gumipor jelentős egészségkárosító hatással bír, lehetséges rákkeltő a benne lévő korom miatt, így nem mindegy, hogy mennyi kerül belőle az utakra, illetve az autózók és az utak mentén élők tüdejébe. Az üzemanyagfogyasztás növekedése pedig az Apolló gumival futó autók légszennyezés kibocsátását fokozza.
A zajjal kapcsolatban a napokban került nyilvánosságra az Egészségügyi Világszervezet és az Európai Bizottság kutatóintézetének tanulmánya, mely másfélmillió erópai halálesetért teszi felelőssé a környezetterhelés ezen formáját.

Mi elsősorban ezen szempontok alapján írtuk, hogy gyengébb kategóriába tartoznak az Apolló termékei, hiszen a közlekedés által kibocsátott környezetszennyezés több emberéletet követel, mint a biztonsági tényezők hiánya (rossz tapadási tulajdonságok - ezen keresztül halálos balesetek). Ezért fontosabb a zaj, az üzemanyagfogyasztás és a gumikopás mint a termék tapadási tulajdonságai, ezért e három tulajdonság alapján az Apolló gumi a teszt legrosszabb eredményét éri el. Budapesten például a közlekedés légszennyezése legalább tízszer annyi halálesetet okoz, mint a balesetek.

Persze lehetséges, hogy a Totalcar és az ADAC számára nem az emberéletek megmentése a legfontosabb egy gumi vizsgálatakor, így tévesen súlyozott a tesztben.
Tisztelettel:

Lenkei Péter
Környezeti Tanácsadó Iroda vezető

Kedves Péter,

elnézést, hogy a nem nekünk címzett levelére válaszolok. Köszönjük értő hozzászólását. Magunkat nem védeném, az ADAC viszont megérdemli, bár önöknek nyilván kényelmes szempont, hogy a német autóklub tesztrészlege is hülyék gyülekezete. Nem az.

Ha megnézte volna az értékelési táblázatot, láthatta volna, mit jelentenek a számok. Ezek gyakorlatilag osztályzatok, és ezek szerint mondjuk az Apollo abroncs átlagos (0) minősítést érdemel kopás szempontjából. Lehet, hogy az erős mezőnyben ebből a szempontból valamennyire lemarad, de azért semmiképp sem mutat abnormális értékeket. Ugyanez igaz a fogyasztásra, ami az értékelés szerinti jó (+) zónába esik.

Amúgy, van önnek fogalma arról, hogy az osztályzatok mögött milyen fizikai értékek rejtőznek? Nem hinném. Elárulom, hogy a guminak a fogyasztásra gyakorolt hatását Ön a saját autóján észre sem venné, oly kicsi, gyakorlatilag töredék deciliterekről van szó. Annak, ha 0,2-0,3  barral kisebb a nyomás benne, mert mondjuk elfelejti felfújni, lényegesen rosszabb a hatása a fogyasztásra. Javaslom, egyszer álljanak ki az út mellé, és az arra járó autósok gumiját fújtassák fel az előírt értékre, ezzel többet tennének a környezetért.

Ráadásul, ez ez pont olyan gumiméret, amit kisautókra tesznek, és mondjuk egy 175 mm széles Apollo zaja, kopása, és fogyasztásnövelő hatása a töredéke egy 205 mm széles, a maga kategóriájában egyébként csendes, tartós és takarékos gumi mellett. Ez szerintem semmiképp sem indokolja egy gumigyár elűzését.

Már csak azért sem, mert önök, amikor az Apollo gyára ellen tiltakoztak, halvány lila fogalmuk sem volt arról, vajon milyen gumikat gyárt. Arról meg pláne nem, hogy az európai piacra milyeneket gyártana, hiszen a cégeknek alkalmazkodniuk kell az adott piachoz. Még akkor is, ha mondjuk önök szerint az nem életvédelmi szempont, hogy akár vizes úton méterekkel rövidebb fékútja legyen egy abroncsnak, mint mondjuk a korszerű európai márkáké.

Nem védeni akarom én az Apollót, csupán az bosszant, hogy az LMCS érveinek köze nincs ahhoz, hogy megépüljön-e egy gyár, vagy sem. Az Apollo nevű gumi lényegében semmivel sem rosszabb, mint a többi gyártmány, és ha építettek volna egy gyárat nálunk, az pont olyan környezetszennyező lett volna, mintha bármely más cég építette volna.

Ugyanakkor meglep, hogy a cég másik két márkájának jó teljesítménye fölött milyen könnyen elsiklott.

További jó munkát:

Papp Tibor

Egy névtelen olvasónktól a következő letolást kaptuk:

Kedves szerző (aki a nevét sem meri vállalni?)


Úgy látom, nagyon szívesen élcelődik a munkacsoport tevékenységén, illetve előszeretettel vezeti félre az olvasókat.
A belinkelt levél kelte ugyanis 2008 januárja, míg az idézett teszt idén, 2011-ben, azaz 3 évvel a munkacsoport véleménye után készült, de minden bizonnyal Ön jól ismeri az Apollo akkori termékeinek minőségét is. (és nem az AZÓTA felvásárolt további gyártóiét, amikre szintén hivatkozik az írásban)
Egyébként mindamellett, hogy a LMCS megközelítése hibás, és valószínűleg az Apollo termékeinek sem néztek utána kellőképpen, azért mégis, ha vet egy pillantást a táblázatra, az üzemanyagfogyasztás és a kopás tekintetében is a leggyengébbek közé tartozik az abroncs. Ezek után, nem értem az ön álláspontját, miben tévedett volna a nyílt levél írója.
Mellesleg, ha elolvasta a levelet, láthatta benne azt az észrevételt is, hogy az állam minden egyes munkahely megteremtését 10Millió Ft-tal támogatta volna, ami nem nevezhető túl gazdaságosnak. Ezen kívül az üzemnek szabad szén-dioxid-kibocsátást is engedélyezett volna az állam, a többi vállalkozás kárára (ugyanis a kvótát tartanunk kellett volna).

Tehát a munkacsoport tájékozatlanságán és laikusságán szerintem megalapozatlanul lovagolt, a hangulatkeltésnek és az autósok és "zöldek" összeugrasztásának meg nem sok értelmét látom, ha még egy hozzászólás-vadász blogposzt sem tartozik a cikkhez.

Remélem valaki elolvassa és megfontolja az itt leírtakat, habár tudom, kutyából nem lesz szalonna, Csikós Zsolton kívül nem sok olyan cikkírójuk van, aki alkalmas lenne a pozícióra.

Tisztelettel:
N.Bálint

Kedves N. Bálint,

mivel a TC-változat több ember munkája volt, és amúgy is az ADAC információjára épült, ezért jelent meg az általános Totalcar szerzővel.

Amúgy senki sem titkolta, hogy a nyílt levél 2008-as. Egyrészt be volt linkelve, ön is megnézhette. Másrészt, idézném: "Az Apollo nevet tulajdonképpen mi magyarok ismerjük, hisz a cég 2008-ban Gyöngyösön szeretett volna gyárat építeni, de meggondolták magukat a tiltakozások és a szánalmasan lassú ügyintézés miatt. A Levegő Munkacsoport például nyílt levélben tiltakozott a gyár létesítése ellen."

Sajnálom, hogy nem írtam oda, hogy az LMCS még az előtt tiltakozott, hogy az Apollo meggondolta volna magát. Azt hittem, ez evidens. Utólag nem lett volna sem értelme, sem médiavisszhangja az olyan sajtótermékeknél, ahol ész nélkül közlik a csoport aktuális ellenvéleményeit. Amúgy pedig a szövegben is szerepelt, hogy a Vredestein 2009-es szerzeményük. Nem értem, mi baja ezzel.

Ha az eredményeket nézi, biztos feltűnik, hogy még az Apollo kopása sem rosszabb a közepes szintél, a fogyasztás pedig még így is a jó tartmányba esik. Ilyen egy erős mezőny, amit viszont számos más pontban könnyedén legyőz az abroncs.

A pénzről. Valóban, az állam szokta támogatni az ilyen beruházásokat, egyszerűen azért, mert ez megtérül, szemben mondjuk a szoctámokkal és a munkanélküli segéllyel. Egy ilyen gyár a háttériparban további munkahelyeket teremt, ráadásul a cég a több milliárdot költ el itthon, míg felépül. Lehet, hogy akkoriban, Heves megyében, bő tíz százalékos munkanélküliségi ráta mellett senki sem örült volna annak, hogy dolgozhat. Ma ugyanez az érték már 11 százalék fölötti.

Érdekes módon, senki sem (az LMCS-t sem) hőzöng azon a friss híren, hogy az Audi és az Opel 16,7 milliárd támogatást kap 17500 munkahely létrehozásáért. Ha kiszámolja, ez is közel tízmillió fejenként. Csakhogy minden autóipari állás további 7-10 munkahelyet teremt a beszállítóknál. Higgye el, ez megéri az államnak, és többszörösen jön vissza.

Egyébként nekem az LMCS tiltakozásában az zavart, hogy teljesen ide nem tartozó érveket hoz fel egy gyár ellen. Nem tudom, hogy ki lenne olyan ostoba, hogy a hasonló döntésekkel szemben azzal érvelne, hogy milyen vacak autó az az Astra, vagy A3-as. Pláne, ha halvány gőze sincs a dologról.

Még egy szót a szén-dioxidról. Magyarországnak fejletlen az ipara, és sosem használja ki a kvótáját, hanem eladja fejlettebb országoknak. Nyilván ez jól jön a segélyek kifizetésekor.

Tévedés ne essék, a Levegő Munkacsoport alapelveivel maximálisan egyetértek, de a konkrét módszereikkel, érveikkel nem. Ha érdekli, olvassa el ide kattintva, mit is írtam egyik remek ötletük nyomán. Egymagam. Névvel.

Üdvözlettel:

P. Tibor

Az oldalról ajánljuk

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

7 órája
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22