LIDL ütvecsavarozó – nem olyan gagyi az:)

2019.03.28. 11:53

Gáspár István olvasónk alkotása

A Lidl ütvecsavarozó váratlan helyről kapott védelmet: egy precíziós csavarbehajtókkal kereskedő cégtől, vagyis tulajdonképpen a konkurenciától. Nem is vitatkoznánk az állításokkal, de mindezzel együtt is annyi baj azért van a Lidl csavarozójával, hogy newtonméterben lehet állítani a fokozatait. Jobb lett volna elkeresztelni 1-től 5-ig, és akkor senki sem hinné azt, hogy annyi, amennyi. Nemcsak mi, hanem a fogyasztók sem.

Kapcsolódó
Lidl ütvecsavarozó: hol a nyomaték?

Lidl ütvecsavarozó: hol a nyomaték?

Erős túlzás a 400 newtonméteres nyomaték, pedig 28 ezerért az évszázad ajánlata lenne.

Magunk védelmében pedig annyit, hogy említettük: a nyomatékkulcsos ellenőrzés nem korrekt, de valamennyit érzékeltet abból, hogy milyen messze vagyunk a várt értékektől. A csavarok lelazításánál kicsit megvágtuk a videót, sokkal hosszasabban próbálkozunk, de pl. az Audi esetében az akku lemerüléséig kalapálhattunk volna, akkor sem jöttek volna le a csavarok. Mindezzel együtt is egy remek összefoglaló mindarról, hogy mit várhatunk egy ilyen készüléktől, és mit nem, az olvasók nevében is köszönjük!

Feladó Fekete Tamás

Címzett Papp Tibor, Csikós Zsolt

Dátum Tue, 26 Mar 2019 12:52:02

Tárgy LIDL ütvecsavarozó - nem olyan gagyi az :)

Kedves Papp Tibor!

Kedves Csikós Zsolt!

Érdeklődéssel olvastuk a LIDLis ütve-csavarbehajtóról készült cikket és néztük a videót. Cégünk 17 éve foglalkozik precíziós nyomatékcsavarozással, ebből kifolyólag egy kicsit munka utáni missziónknak tekintjük, hogy a hétköznapi életben is legyen kézzel foghatóbb, és könnyen alkalmazható, ugyanakkor valós ismeret a csavarok precíz be-ki hajtásáról. Így megragadnám a lehetőséget, hogy egy kicsit írjak a nyomatékra húzásról.

Alapvetően a legfontosabb, amit mindenképp kiemelnék: a csavarkötések nyomatékolása során igazából a konstruktőr/gyártó/szerelő a gépelemeket összeszorító erőt szeretné meghatározni és kézben tartani, de mivel ennek mérése hétköznapi eszközökkel olcsón és megbízhatóan nem lehetséges, ezért az összeszorító erőre a csavarbehajtás során a csavarra kifejtett forgatónyomatékból következtetünk, tapasztalati vagy táblázatos úton. A következtetés során viszonylag sok peremfeltétel figyelembe vétele szükséges, hogy a következtetés megfelelő legyen. Néhány fontosabb paraméter a csavar mérete, csavar alapanyaga, csavar felületkezelése, menethossz, van-e alátét, ha van, az milyen (kemény-lágy, fém-nem fém), munkadarab anyaga, stb.

A cikk főszereplője az ütve-csavarbehajtó: fő előnyei, hogy gyors, és gépi meghajtással lehet nagy nyomatékra húzni csavart anélkül, hogy a gépet használónak ellen kellene tartania. Ugyanakkor ezekkel a gépekkel (a sokkal drágábbakkal sem) nem lehetséges semmilyen előre beállított nyomatékértéket elérni tetszőleges csavarkötéseken, melynek okát a következőben részletezném röviden. Az ütőműves behajtó működése során alapvetően két állapot van. Ha nincs nagy kifejtendő forgatónyomaték, akkor az eszköz motorja közvetlenül forgatja a kimenő tengelyt, és az elfordítja a csavart. Ha a csavar felfekszik, akkor ez a forgás korlátozott. A gép mechanikájában ekkor a kihajtó tengelyen levő üllőt egy rugós mechanizmussal kioldódó kalapács üt meg, ez ismétlődik fordulatonként egyszer-kétszer szerszámgyártótól függően, ez adja a kerregő hangot. Ütőműves csavarbehajtóknál emiatt soha nem lehet a gépen pontosan beállítani az elérni kívánt nyomatékértéket. Ennek oka épp az kalapáló működésből ered: a csavarbehajtás során nem forgatónyomatékot fejt ki a gép a csavarra, hanem a csavarra átvitt impulzusmomentum valamekkora része fordítja el a csavart. Csakhogy nem tudjuk, hogy mekkora az a valamekkora rész! Sem megmérni, sem kiszámolni. Ezért nem tudjuk a szerszámon befolyásolni, hogy ebből a perdületmennyiségből mennyi használódik fel a csavar elfordítására, és mennyi lesz, ami elveszik, hiszen ezt nagyon sok egyéb tényező határozza meg, a csavarkötés fenti paraméterein felül az például egész mozgásban részt vevő lendülő tömegek aránya. Tehát az ütvecsavarozóknál a gépen levő nyomatékbeállítás maximum információ. Emiatt ezeknek az eszközöknek nem is létezik szabványos kalibrálási eljárása. A cikkben levő LIDL géppel is tudunk a laborunkban egyik csavarkötésen 40 Nm nyomatékot létrehozni, míg egy másikon 150 Nm-t, ugyanazokkal a beállításokkal. Csak a csavar méretét változtatom M12-ről M16-ra. Vagy az egyik csavar kissé koszos, a másik pedig gyári új.

Néhány tévedést is szeretnék tisztázni.

  1. A gumis műhelyekben alkalmazott csavarozási technológia gyakran hibás. A levegős kulcsot jól „felállítják”, hogy a kerékanyák/csavarok kiszerelése rövid idő alatt végbe menjen, mert a levegőmennyiséggel lehet befolyásolni a levegőmotor forgási sebességét, azaz, hogy milyen gyorsan csavarja ki-be a gép a csavart. Viszont emiatt az ütés során átvitt impulzusnyomaték is megnő. A csavarok behajtása során olyan rövid idő alatt behajtja a gép a csavart, hogy néhányat biztosan üt is, ez pedig legtöbbször már az előírt nyomatékérték fölé viszi a kötést.
  2. 'A csavarmenet be van zsírozva, könnyebb lesz leszednem egy év múlva.' Ha a menetre a behajtás előtt zsír, olaj, vagy egyéb olyan szennyezőanyag kerül, ami lecsökkenti a menetek közötti súrlódást, az egyben azt is magával vonja, hogy a behajtás során kevesebb forgatónyomaték (vagy perdület, ha ütvecsavarozunk) emésztődik fel a menetek közötti súrlódás legyőzésére, ezáltal megnő a gépelemek közötti összeszorító erő, hiszen oda több forgatónyomaték jut. A csavart ezért nehezebb lesz oldani, mert nagyobb összeszorító erőt kell legyőzni a kihajtás során.
  3. A kattanó nyomatékkulcs hibás használata az eszköz működésének elvéből (és persze a használati utasítás el nem olvasásából) adódik: egy rugós előfeszítésű erőhatárolót kell legyőznünk a nyomaték kifejtése során. Amikor ez a mechanikus határoló leold, akkor mindössze néhány fokos szögelfordulás után az eszköz ismét nyomatékot tud kifejteni, mert a kulcs belsejében az erőátvivő rész felütközik a kulcs házára. Emiatt a csavart jelentősen túl lehet húzni. Ezt remekül illusztrálta Papp úr a cikkbe ágyazott videón 7:21-től: ránehezedik a nyomatékkulcsra, az kattan, majd még kb. tíz centit elmozdul. A kerékrögzítés általában nagyon kemény kötés: mindössze 30-40 foknyi szögelfordulás szükséges ahhoz, hogy a gépelemekre teljesen felfekvő, kézzel betekert csavart az előírt kb 110-120 Nm nyomatékra meghúzzuk. Még egyszer ugyanennyi elmozdulás akár 250 Nm feletti értéket eredményez. Azokban a gumis műhelyekben, ahol veszik a fáradtságot kattanós kulccsal ellenőrizni a behajtást, a legtöbb esetben csak azt igazolják, hogy a légkulccsal már az előírt fölé húzták a csavart. Mivel szezonban sietni kell, a dolgozó nem vacakol a műhelyben, jól megrántja a kattanós kulcsát, hiszen az ügyfél látni-hallani szeretné, ahogy lekattan. Rosszabb esetben, ha izmos a legény, még ráhúz a kötésre, ezzel téve házilag oldhatatlanná a kötést. (tényleg zárójelesen, de a túlfeszített kötőelemet pedig újra kéne cserélni...)
  4. A cikkből: „A csavarozó használati útmutatójában sajnos csak a vége felé szerepel a kulcsmondat: „A ténylegesen elért meghúzási nyomatékot alapvetően egy nyomatékkulccsal kell ellenőrizni!” Ez egyébként túlzott óvatoskodásnak tűnhet, de a Parkside esetében nem az.” Ez a fentiek tükrében egyáltalán nem túlzó óvatoskodás, hanem a helyes megközelítés minden ütvecsavarozó esetén. Ugyanakkor itt szeretném leszögezni, hogy a kattanó nyomatékkulcs egyáltalán nem alkalmas már behajtott csavarok ellenőrzésre. Ez a Lidlis gép ennyi pénzért teljesen jó vétel lehet, berohadt csavarokat tényleg nem fog tudni vele senki kihajtani, viszont jó alternatívája a kisebb levegős kulcsoknak, hiszen préslevegő nincs mindenhol. A kiemelt rész pedig minden ütvecsavarozóra igaz, az ipari kivitelre is.
  5. Az ütvecsavarozót addig kell „kerregtetni”, amíg a kötés nem oldódik. Ha kicsi a kalapács tömege, akkor sokáig kell, hogy az előírt meghúzási vagy a szükséges oldási nyomaték létrejöjjön. Ez nem a Lidl megoldásának ócskasága, ez az ütvecsavarozó eszköz működéséből adódik. Ha a kalapács tömege is kicsi, és a meghajtó motor fordulatszáma is kicsi, akkor lehet elégtelen a perdület, és nem mozdul a csavar. Itt mutatok egy ipari gépet. Ez tényleg tud 300Nm-t, igaz 3.6 kg, az árát pedig le sem merem írni. Az az ujjam a képen referenciaméretként. A kalapálás olyan hangos, hogy csak fülvédővel lehet használni...
image001.png

Munkájukhoz további sok sikert kívánva,

üdvözlettel:

Fekete Tamás
MINT East Europe Kft.

Az oldalról ajánljuk

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitem
  • Tesztek

Képes visszahozni az Opelbe vetett hitemTeszt: Opel Grandland Electric GS

Egy jókora Opel franciás stílussal és ötletekkel, az, hogy elektromos, meg már szinte természetes.

2 órája
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
  • Gumidoktor

Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?

Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?

április 20., 16:50
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
  • Hírek

Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is

Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.

április 20., 11:55
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
  • Hírek

Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift

A holland Suzuki képviselet követte el.

április 20., 15:58
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
  • Vélemény

10 sportautó, amit becsülettel befejeztek

Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.

április 20., 13:00
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
  • Hírek

A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant

A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.

április 20., 15:00
Méltó Transit-e az E-Transit?
  • Tesztek

Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád

A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.

április 20., 10:58
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
  • Hírek

Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat

Így már ő vezeti a világbajnokságot.

április 20., 20:46
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
  • Hírek

Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél

A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.

április 20., 09:57
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
  • Hírek

Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk

Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.

április 19., 07:19
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
  • Szerelem

Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink

Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.

április 21., 07:06
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
  • Hírek

Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen

A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.

április 21., 08:45
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
  • Technika

40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni

Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.

április 21., 10:31
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
  • Közélet

Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6

Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.

április 20., 06:50
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
  • Hírek

A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez

Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.

április 21., 07:06
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
  • Hírek

Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon

Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.

április 20., 08:53
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
  • Hírek

Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)

A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.

április 19., 09:01
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
  • Nepperűző

Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?

Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?

április 19., 13:15
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
  • Hírek

Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!

Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.

április 20., 06:48
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
  • Hírek

Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség

Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.

április 19., 13:59
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
  • Technika

Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?

Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.

április 19., 15:53
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
  • Hírek

Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop

Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.

április 19., 10:04
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
  • Olajdoktor

Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális

Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?

április 19., 18:27
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
  • Hírek

A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér

A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!

április 19., 11:52
Renault Embleme koncepció
  • Hírek

Renault Embleme koncepció

április 20., 14:25
Suzuki Swift AllGrip FX
  • Hírek

Suzuki Swift AllGrip FX

április 20., 11:14
Nissan 300ZX baleset
  • Hírek

Nissan 300ZX baleset

április 19., 10:00
Rolls-Royce sakktábla
  • Hírek

Rolls-Royce sakktábla

április 19., 23:22
Luxeed R7
  • Hírek

Luxeed R7

április 19., 11:38