Ezt utáltuk, ezt szerettük

2013.12.30. 07:07 Módosítva: 2013.12.30. 07:12

Puff, megint elmúlt egy esztendő a Totalcar életében. Ez már a tizenharmadik és hirtelen vissza sem tudok emlékezni, olvastam-e hazai, netes-autós magazint 2000-ben a Totalcaron kívül. Talán nem is.

Egyedül kevés vagyok ahhoz, hogy összegezzem mindazt, amit ez az év hozott és azokat az embereket/történéseket, melyek által megint többek lettünk. Lett két új munkatársunk (Rudi és Dávid), beszerveztük Michelisz Norbit, kaptunk a nyakunkba egy új sajtótörvényt és ezreket mozgattunk meg rendezvényeinkkel.

Ezek mellett persze figyeltünk, az autóipar meghatározó embereivel beszélgettünk, próbáltunk és tapasztaltunk. Ez most egy ilyen összegzés, amely mutatja, hogy valójában sokszor mások vagyunk, ám meglepő módon van, amikor mélységesen egyetértünk bizonyos dolgokban. Ez utóbbi tény mutatja leginkább, ha valami tényleg jó. Mint pl. a Mazda 6, amelynél egyikünk sem értette, hogy nem került fel az Év Autója-szavazás végső listájára sem. Nagyon jó autó pedig.

Szeretjük a vezetést, az autókat, amelyek élményt adnak és mosolyt csalnak az arcunkra, mert vezetni még mindig jó, még akkor is, ha lassan már ez a műfaj kikopik a köztudatból. Régen még nagy dolog volt az autó, ma már csak egy eldobható dolog, de leginkább státusszimbólum idehaza. De nem nekünk. Mi szeretjük a gépeket.

Ugyanakkor – mint a Dacia jó szereplése is mutatja alant – szeretjük az átgondolt, olcsó és praktikus megoldásokat is, ellenben egyikünk sem tud felhozni semmit az elektromos kézifék mellett. Amit gyűlölünk.

Tucatnyian vagyunk és mindannyian mások. Ettől lesz színes-szagos ez az újság, szóljanak ránk, ha kezdünk beszürkülni. Addig is, jó olvasást, íme a kérdezz-felelek!

1. Nálunk járt tesztautók közül jelöld meg azt a (maximum) hármat, amely számodra a legkellemesebb meglepetés volt és jellemezd két-három mondatban, hogy miért. (A sorrend fontos, az elsőt szeretted legjobban.)

Papp Tibor

1. Bár nem járt nálunk, hanem a Tannistesten vezettem, ám egyértelmű, sőt, toronymagasan egyértelmű, hogy az idei kedvencem a: Porsche Cayman. EURO6, meg downsizing, meg CO2-normák – mindig ezt szokták hajtogatni, hogy ezek miatt nem lehet élvezetes autókat gyártani. Hát íme uraim, lehet.

2. A második hely a szívemben Mazda 6-osé, méghozzá a 2,2 literes dízelé, automata váltóval. Genfbe mentünk vele, szenzációs. Jól megy, hatalmas, takarékos, nem kell váltani, és hiába japán, mégis vonzó.

3. A harmadik helyet is egy racionális autónak adom: Kia Cee'd Wagon 1.4 CRDI. Csak azért, mert kéne: praktikus és minőségi. Mint amilyennek a Toyotákat szeretnénk látni.

Stump András

1. Ford Fiesta ST. Hihetetlen, hogy a felpuhult, langyos, kényelemvágyó világunkban a Ford ide mert tenni egy ilyen kemény, mérges, virgonc kisautót. Biztos tévedés, de örülünk neki.

2. Dacia Dokker 1.5 dCi Arctic. Csak nagyon kicsit kell nagyvonalúnak lenni ahhoz, hogy el tudjunk siklani néhány igénytelen részlet fölött, különben nagyon szerethető autó. Nem kell agyonfélteni, nem kell vattában tartani, viszont szinte bármit el lehet vele szállítani gyorsan, olcsón, kényelmesen. Racionális érvek mentén nemigen kell ennél jobb autó senkinek. Nem gondoltam volna, hogy a Dacia tud olyat mutatni, ami megszólít.

Vályi István

1. Mazda 6 CD175 Revolution. Több ezer kilométeren keresztül ültem benne és az idei év egyik legjobb autójának tartom. Csodás forma, keveset fogyasztó, erős dízelmotor, alacsony önsúly és temérdek hely. Ezt nagyon összehozta a legkisebb japán gyártó.

2. Ford Fiesta ST. Amióta a Clio RS-t elrontották egy pocsék automatával, azóta nálam egyértelműen a Fiesta ST a valódi hot-hatch-kategória királya. Kicsi, fordulékony, játékos és nyers, amilyennek lennie kell egy ilyen autónak.

3. BMW M135i. Az M3 kihízta magát és csak irdatlan teljesítménnyel tud fele olyan élményt adni, mint egy E46 M3, azóta ez a kompakt BMW az igazi, hátsókerekes csapatós autó. Drága, de megéri.

Andróczi Balázs

1. Porsche Cayman. A legjobb sportkocsi, amit valaha próbáltam, beleértve a Ferrarikat és a többi Porschét is. Hibátlan élményautó, könnyű, egyszerű, játékos fantasztikus hanggal. Mindennél jobban vágyom rá.

2. Mercedes S osztály 2013. Teljesen más szint, mint akármelyik átlagautó, és ezt éreztem is benne. Nem mindennap lehet az ember A Főnök, de ebben minden pillanatban a világ fölött suhanunk.

3. Citroen C­-Elysée. Nagy meglepetés volt – végre egy fapados, ami végre emberhez méltó. Minden téren a minimumot tudja, de az tényleg tudja. Kényelmes, használható méretű, és nem szenvedés vezetni.

Göbölyös Zsolt

1. Mercedes A220 CDI 7g Tronic. Nagyon meglepett a gyári sportfutómű pontossága, a váltó-motor jó összhangja és összességében az egész autó nagyon jól mozgott, jó volt vezetni, kellemes autó.

2. Mazda 6 CD175 Revolution. A szinte az egyetlen japán autó amit ma megvennék a „normál” autók közül. Nagy, kényelmes és már formatervben is a jobban közé került. Az új Mazda 6 nagyon jó.

3. Porsche 911 Carrera 4. Előkészített, lezárt, havas úton, a Col de la Croix-n teszteltem, naná, hogy meghatározó élmény volt a világ egyik, ha nem a legjobb sportkocsiját vezetni és szembesülni vele, hogy mit tud ma az autóipar, ha összeszedi magát.

Zách Dániel

A BMW 730xDrive, mert könnyen vezethető, jól fordul és tényleg olyan takarékos, mint ígérik.

Csikós Zsolt

Volt nálam négy tesztautó idén, nem szerettem egyiket se túlságosan. Azaz a Golf 7-et igen, de az csak Coty-autó volt, nem igazán teszt. Ha lehet nem tesztautót választani, akkor a Tesla Model S P85, a Lexus LF-A és a Honda S600 ugrik be.

Winkler Róbert

1. Ssangyong Rexton W 2.0 e-XDI – 2013. Tízmillió alatt jó minőségű, észrevétlen dizájnú, faxnimentes SUV.

2. Renault Captur 1.5 dCi – 2013. Friss, ütős dizájn segítségével prémium megjelenés népautó-árban. Nagyon jó volt vezetni is, főleg az 1,5 dci motorral, a háromhengeres kompresszoros benzines viszont egy borzalom.

3. Kia Carens 2,0 GDI – 2013. A Rextonhoz hasonlóan észrevétlen, bár annál azért lényegesen stílusosabb formaterv, nagyon európai dizájn, kényelem, jó motorok és futómű, nagyon okos extrák. És egy szerencsés véletlen miatt erről tudtam a leginkább sajtófotó-szerűt fényképezni.

Koncz János

1. Ford Fiesta ST. Ilyen vidám, barátságos és engedelmes kisautóban régen ültem. Olyan, mint egy túlpörögött kölyökkutya, ami örökké játszani akar, és még a harapása is csak kicsit fáj, mert vigyáz közben a gazdira. Színtiszta élvezet volt vele minden kilométer.

2. Dacia Dokker 1.2. A Dokker a románok (na jó, a franciák) svájci bicskája. Napi használatra, főleg családos embereknek, kisvállalkozóknak ennél jobb a magyar út- és közlekedési viszonyok között ennél drágább egyszerűen felesleges. A belső tere pillanatok alatt átalakítható, akár franciaággyá is berendezhető, a teljesítménye éppen elegendő, a navigációs infóközpontja meg olyan ügyes, hogy az szinte már túlzás.

3. Mahindra Goa Pik-Up. Ő Szörnyeteg Lajos, a jóindulatú, szerethető óriás. Lajos a barátom, és kész.

Bende Tibor

1. Citroën C4 Picasso. Végre egy olyan családi busz, amit arra találtak ki, amire való: a benne ülők érezzék remekül magukat. A rugózása végre nem olyan döcögős, mint az elődjének, és a hétszemélyes sokkal nagyobb, nem csak az ülések száma több.

2. Bmw 750d. Összekóstoltuk egy Facelift előtti 750Li-vel, és sajnos azt kell mondani, jobb a dízel. Pedig sokkal több turbó sincs rajta. Komfortja kifogástalan.

3. Golf 7 bármilyen motorral. A Golf olyan, amilyennek egy autónak lenni kell. Semmiben sem formabontó, egyszerűen csak nagyon jó minőségben hozza a kötelezőt, mint az egész nap liftzenéket rögzítő Jazz quartett.

2. Nálunk járt tesztautók közül jelöld meg azt a (maximum) hármat, amely ellenkezőleg: a legnagyobb csalódás volt számodra és jellemezd ugyanúgy pár mondatban, hogy miért. (A sorrend fontos, az elsőt utáltad a leginkább.)

Papp Tibor

Azt hiszem, a Mitsubishi Space Star óriási csalódás, egyszerűen azért, mert ennek a márkának nem a Deawoo Lanos szintjét kéne célba vennie. A másik, ami miatt majd megszakadt a szíven, az a Clio RS, amelynek zseniális a futóműve, bivaly a motorja, eszement jól néz ki, és beleszerelik a ma létező, legrosszabb kétkuplungos váltót.

Vályi István

1. Opel Adam 1.4 ECOTEC. Menő imidzstermékként adja az Opel, milliónyi variációs lehetőséggel, de a szép lemezek alatt egy sprőd kisautó lakik erőtlen, sokat fogyasztó motorral és borzalmas menetkomforttal.

2. Mini Paceman Cooper S. A mindenkori Mini-filozófia megcsúfolása. Emelt, kupé-SUV, drágán, veseleszaggató futóművel, minimális helykínálattal, túldizájnolt formával.

3. Suzuki SX4 S-Cross 1.6 AWD. Egy szerencséje van, az, hogy lélekben azért japán autó ez, de a fedélzeti rendszer suta logikáját már csak a külső formaterv teljes hiánya illetve az azt jellemző ősgiccs-káosz tudja überelni. Kár.

Stump András

1. BMW ActiveHybrid 3. Nem vártam tőle sokat, de még azt is alulmúlta. A legerősebb 3-as egy álszent, prűd, frigid bombázó. Van benne egy csodálatos sorhatos és több mint 300 lóerő, mégis kín vele az együttlét.

2. Peugeot 208 GTI. Igazából a Fiesta ST a tévedés, a 208 GTI a konform hot hatch 2013-ban. Civilizált, elegáns, sikkes - épp ellentéte szellemi ősének, a 205 GTI-nek. Az menti meg, hogy piszok gyors, de sajnos ezt nem élvezzük.

3. BMW M135i. Szívem mélyén reméltem, hogy a legkisebb BMW egy M betűvel kicsit keményebb lesz. De se sperrdiffi, se motorhang, se igazi virgoncság. Súlyosan törvénysértően gyorsan kell vele menni, hogy valami történjen, és akkor már inkább félelmetes, mint felszabadító.

Andróczi Balázs

Suzuki SX4 S­Cross – Iszonyú nagy kihagyott ziccer a Suzuki részéről. Nem nagyon rossz, de ugyanennyi erővel lehetett volna jó is, és nem az. Érzéketlen kormány, vacak anyagok, gáz forma – a Suzuki saját érdekében remélem, hamar jön a facelift.

Göbölyös Zsolt

1. Toyota Corolla 1.4 D4-D. Ez nem az én autóm. A motorja remek, a váltó jó, köré meg tettek egy olyan autót, amire a 80-as években sem kellett volna senkinek büszkének lenni. Nem tudom elképzelni, hogy ilyet valaha vegyek.

2. Mercedes E250. Négyhengeres turbós, sokat fogyaszt, szomorú autó. Nagyon szeretem a Mercedeseket, de ez az új E osztály valami számkivetett, valahogy nem figyeltek rá eléggé. Legalább olcsó lenne, de nagyon nem az.

3. Nissan Juke Nismo. Ha ez a Nissan Motorsport, ezzel az automata váltóval, akkor a Golf GTi maga a Forma 1-es autó. Még menni sem szerettem vele, a tesztet alig bírtam megírni.

Zách Dániel

Opel Adam. Nem praktikus, nem olcsó, nem takarékos és nem is megy jól.

Csikós Zsolt

Mercedes GLK 250CDI – a régi sokkal jobb volt. És a tesztautó-körön kívül: Tannisból a Mitsubishi Mirage, az igazi, minden ízében elrontott szörnyűség, illetve a Talbot Horizon, 1979 Év Autója.

Winkler Róbert

1. Toyota Auris 1,8 HSD e-CVT Lounge – 2013. Nem írom le még egyszer a hibalistát, hiszen a cikkben benne van. Azt viszont még mindig nem emésztettem meg, hogy 2013-ban ilyen minőség hagyja el a Toyota bármelyik gyárát. Ráadásul a bemutatókon használt autókat a gyártó alaposan átvizsgálja, egyesek legendásan csalnak is, ehhez képest a Toyota mintha kifejezetten a selejtet hozta volna.

2. Mahindra XUV 500 – Egy dolog tudni, hogy valamelyik autót kifejezetten az ázsiai, vagy konkrétan az indiai piacra fejlesztették, beleülni egészen más. Főleg egy Ssangyong tesztelése után furcsa, mi lehetett az anyacég Mahindra terve ezzel a XUV500-assal itt Európában. Más komolyabb csalódás nem ért, harmadik helyezettem nincsen.

Bende Tibor

1. Honda CRV 2.2D automata. Hatalmas elvárásokkal ültem bele, és lehet, hogy épp ez volt a baj. De objektív alapon se stimmelt benne pár dolog: sokat eszik. Lett is belőle idénre kisebb dízel, gondolom nem én voltam az egyetlen, akinél 10 fölött fogyasztott vegyesben.

2. Dacia Duster LPG. Tényleg nagyon kicsi kellene hozzá, hogy a Duster sokkal-sokkal jobb legyen. Pár hangszigetelő elem, kédergumi, ilyesmik. Hogy ne csapódjon fém a fémre, anyagában ne hajoljon el a váltókar váltásnál. Kellene belőle egy luxury edition, amiben ezek meg vannak csinálva.

3. Milyen járművet szeretnél okvetlenül kipróbálni jövőre?

Papp Tibor

Az életemből a Lamborghinik hiányoznak, ha lenne rá mód, egy Countach-ot mindenképp. De ha épp ilyen nincs kéznél, bármilyen más is jöhet, az utána következők közül. Igen, NEM a Miurára vágyok, ezt meghagyom másoknak.

Vályi István

Az Alfa Romeo 4C-t, lehetőleg nem az elektromos sperr-imitációval szerelve, egy versenypályán, szívbajos instruktor nélkül.

Stump András

Leginkább saját 02-es BMW-met - az azt jelentené, hogy jövőre elkészül. Ha ez nem ér, akkor most éppen egy Reliant Scimitar GT-t.

Andróczi Balázs

VW XL1

Göbölyös Zsolt

Az új Mazda 3-ast dízel motorral, Soul Red színben.

Kőbájker

Harley Breakout

Zách Dániel

Motorok: Honda VFR800F, Yamaha MT-07. Autók: bármilyen Tesla, Göbi tuning-Bogara és egy erős, sorhatos 1-es BMW illetve bármilyen kompresszoros Mercit, vagy Minit.

Csikós Zsolt

Sajnos csak veteránok jutnak eszembe, abból ezret tudnék mondani, első helyen talán egy 1973-as Porsche 911 Carrera 2.7 RS áll, de az persze lehetetlen. Illetve a BMW új vizes GS boxerével is mennék egy nagyobb kanyart – az meg motor.

Winkler Róbert

Tesla Model S

Bende Tibor

Tesla

És most jöjjön az, amit utáltunk! Lapozzon!