Elhagyott katonai gépek a szerb tájban
A tegnap délelőtti terepes bénázás után kellett egy ebéd a nagy ijedtségre, de délután kettőkor már ismét toltuk. A cél a Durmitor nemzeti park volt Montenegróban, ide úgy kellett volna elérni, hogy utána még a Shkodrai szállásig is volt 200 kilométer. Autópálya nincs, ezért szűk, kétsávos erdei utakon mentünk, ami helyenként kapaszkodósávval szélesedett. Ez kellett, mert hiába a szűk út, a kamionok is ezen járnak, nem egyszer ragadtunk be 20-30 percre egy-egy nyergesvontató mögé, harminccal. Eleinte szemérmes voltam, de miután láttam, hogy a helyiek milyen előzésekbe mennek bele, elkezdtem kidugdosni a Swift orrát. A kamionosok egyezményes indexeléssel segítik a manővert: ha jobbra teszi ki a villogót, lehet menni, ha balra, akkor jönnek szembe.

Egész jól haladtunk, de Valjevotól nem messze muszáj volt megállni, még akkor is, ha az addig kielőzött kamionok így visszaelőztek. Szerbiában rengeteg a bontó, az út menti roncsok is széles skálán mozognak kettes Golftól a Phateonig, de ez most kilógott a sorból, hosszú, áramvonalas géptörzsek rohadtak a gazban. Hogy mi lehet a telep célja, nem tudni, hiszen ki venne bontott alkatrészt forgalomból kivont katonai repülőhöz? A látvány ezzel együtt is megragadó: nincs hagyományos értelemben vett rozsda, a dúralumínium inkább csak eltűnik, alulról pedig hódítja vissza a természet a romokat. Az F86D Sabre Dog első darabjai 68 éve szálltak fel először, szinte ugyanakkor, mint a pár méterre álló Sikorsky S-55-ös helikopter. Nem ez volt az egyetlen ilyen telep, nem sokkal a montenegrói határ előtt is belefutottunk egybe, de mivel késésben voltunk, nem tudtunk megállni.
A határon való átjutás négy autónak ismét vagy 40 percig tartott, nem sokat segített, hogy egy joviális asszonyság rendre elénk engedett valakit. Amikor általánosban földrajzot tanultam 2003-ban, még Szerbia és Montenegrónak hívták az országot, de már gimis voltam 2006-ban, amikor a lakosság megszavazta Montenegró függetlenségét. Furcsa a kettősség, a domborzat olyan, mint az Alpokban, a növényzet és a sziklák pedig mint Horvátországban. A Durmitor Nemzeti Park nincs messze a szerb-montenegrói határtól, konkrét cél nélkül is érdemes elindulni, látnivalóban nem lesz hiány.
Mi a környék sportközpontját, Zabljakot néztük ki – 1942-43-ban itt bujkáltak a jugoszláv partizánok, sőt, maga Tito is- , de a háromórás csúszás miatt ide nem jutottunk el, maradt a Durdevica Tara híd. A 365 méter hosszú viadukt legmagasabb pontja 172 méterrel van a Tara folyó felett. Olaszország 1941-ben megszállta az országot, ám a gerilla hadviselésnek kedvező domborzat miatt a hídig csak 1942-ben jutottak el. A partizánok úgy döntöttek, hogy fel kell robbantani a híd középső ívét, ebben az egyik tervező, Lazar Jaukovic segítségét kérték. Az akció sikeres volt, az olasz előrenyomulás lelassult, viszont a tervezőt elfogták és kivégezték.
A völgy látványa monumentális, de amikor átértünk rajta, a túloldalon egy laza, rövidnadrágos srác szólított le, hogy kipróbáljuk-e a Zipline-t. A hangzatos név ellenére ez egy kötélpálya, amit a völgy két oldala közé feszítettek, aki akar, egy görgős szánra akasztva átcsúszhat. Késésben voltunk, mát ment le a nap, a szállásig pedig jó 200 kilométer volt hátra, de ezt nem lehetett kihagyni. 800 méternél is hosszabb a pálya, a legmagasabb pontja pedig 130 méter, a sebesség pedig a 80-at is elérheti. Néhány másodperc hezitálás után kicsengettük a fejenként 20 eurót és már kötöztek is bele a hámokba. Az élmény nem tart tovább fél percnél, de mindent megér, a vékonyka kötélen átcsúszva olyan, mintha átlebegtünk volna a völgy felett. Nem félelmetes élmény, sokkal inkább olyan, ami egy életre beég tudatba.
A shkodrai szállásadónkat este 7-kor kezdtük hívogatni, hogy mindenképp megyünk, csak kicsit megcsúszunk, mert a hátralévő 200 kilométer olyan, mint a Dobogóköi út és a lepencei szerpentin szerelemgyereke, csak jó minőségű aszfalttal, viszont 40-el cammogó nyergesvontatókkal. A szállásadó telefonja viszont vagy ki volt kapcsolva, vagy nem vette fel, ezért kezdtek kétségeim lenni, végül 150 kilométer után, Podgorica mellett álltunk be egy építkezés miatt feltorlódott négykamionos konvojba, és ott elszakadt valami. A szállásról nem lévén hír, az első hostelba bekanyarodtunk, ahol fejenként 15 euróért 900 kilométer és 16 óra utazás után először pihenhettünk rendesen. Még az omladozó fal és a pöceszag sem számított, csak az ágy.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
