Az albán közlekedés nem leányálom
A kora délelőtti órákban értünk a montenegrói határhoz, a Shkodrai-tó partján. Itt röpke fél óra alatt leküzdöttük az átkelést, és sokadszor elmondtuk, mekkora találmány a schengeni egyezmény. Egy helyi magyartól érkezett a tipp, hogy a Vermosh felé tartó, Hotiból induló hegyi út életünk élménye lesz. Szeretem a hegyi szerpentineket, ha tehetem, mindig Dobogókőn át megyek Esztergomba, és mivel alig pár perces kitérő a hágó, nem hagytuk ki most sem.
Az útszakasz az SH20 nevet kapta keresztségben, korábban egy elég veszélyes út volt, de miután belelocsoltak 45 millió dollárt, olyan lett, mint Turini-hágó, csak nem jár rajta senki. Délután kettőkor egy kisteherautó vánszorgott fel egyesben, 15-tel, és egy pápaszemes Merci sofőrje csapta le úgy a kanyart, mintha reggel ráborult volna a Vettel poszter. Az 1000-es, háromhengeres turbó-Swift pusztán a számok alapján nem tűnik ideális céleszköznek a szerpentines veretéshez, de a futóműve adja magát a rendes kanyarokhoz, mi is megdöbbentünk, milyen oldalgyorsulást lehet elérni vele. Érdekes viszont, hogy tegnap, a montenegrói hegyek kopott, fehéres aszfaltja jobban fogott, mint a friss, koromfekete felület. Ettől függetlenül a Swift futóműve és mókásan közvetlen kormánya több mint szórakoztató volt a kihalt hegyoldalban.

Éppen a sorozatképeket készítettük, amikor az egyik hajtűkanyarban feltűnt néhány szamár. Szinte közhely, de muszáj lefényképezni, viszont itt a hegyekben van a szamaraknak egy alternatív felhasználási módja is: a csacsik alkalmanként drogfutárok. Albánia a rengeteg napsütéses óra és a hegyekből érkező víz miatt Európa legnagyobb kanabisztermelője. A szamarak hátára az albán-montenegrói határon, ebben a Hoti nevű faluban akár 100 kiló mariskát is felpakolhatnak, azok aztán maguktól vigyék át a hegyek közt a terményt, ami Montenegróból megy tovább az unió országaiba.
Innen alig pár perc volt Shkodra városa, ami a mediterrán városba oltott történelmi-alpesi város. A Shkodra-tó partján fekszik, körülötte 1700 méter magas hegycsúcsokkal, szinte már giccses környék. A terület a 4. század óta lakott, alaposan meg is tépázta a történelem, utoljára a második világháborúban rombolták le a jelentős részét, a régi épületekből kevés maradt. Ma kulturális központ és egyetemi város, mi a Museum of memories múzeumot néztük ki. Ebben az ország kommunista korszakáról működik egy kiállítás, de érthetetlen módon, fél háromkor bezár minden nap, mi pedig 10 perccel zárás előtt érkeztünk. Többen javasolták, hogy kárpótlásul inkább nézzük meg a város szélén a Mesi hidat.
Mindig különös, amikor egy sok száz éves épületet érintetlenül áll egy modern városi környezetben, ez a híd ilyen, hiszen pár méterrel mellette ott egy modern átkelő, ezen már autók is áthajthatnak. 1770-ben épült, 110 méter hosszú, a legmagasabb ívnél pedig 15 méter magas. A Kir folyó most éppen száraz, ősszel és télen folyik benne víz, érdekes érzés volt a mederben sétálgatni. Shkoderből mindössze 70 kilométer volt Tirana, este hat körül értünk oda.
Egy kedves olvasónk, Szabolcs, kint itt él, telefonban és e-mailen hetek óta adja az ötleteket, hogy mit, merre, hogyan érdemes csinálni. Vele hangzott el a következő párbeszéd, még félúton a főváros felé, telefonon:
- Amúgy Tiranában tömegközlekedéssel, vagy autóval járok jobban?
- (nevetés) Ezek szerint még nem értetek ide...
A tömegközlekedés elég esetleges, nem érdemes rá építeni, viszont az autózás minden métere kaland, a rosszabb fajtából. A gyalogosok talán tudják, hogy sehol nem jutnának át, ha az autósokon múlik, ezért egyszerűen csak mennek, aztán úgyis kiadja. Az autósok a sávot csak iránymutatásként fogják fel, ahogy a KRESZ-t is, mindenki ott és úgy megy, ahogy éppen jól esik. Csak annyiban különbözik a tunéziai őskáosztól, hogy frissebb az autópark és az egész valahogy gyorsabban működik. A kedvencünk a zöldséges bácsi volt a terményszállító riksájával, aki simán elfoglalt két sávot, mielőtt behajtott a körforgalomba. Menetiránnyal szembe.
Most megtervezzük a mai itinert, aztán nekivágunk Tiranának. Kultúrprogram lesz, múzeumokkal és hasonlókkal, de ma is útba ejtünk pár régi rozsdás gépet, este pedig összefutunk néhány itt élő magyarral.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Hírek
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.
- Hírek
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.
- Hírek
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Nepperűző
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Tesztek
Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025
Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
- Olajdoktor
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
