Élet az atomháború után

2017.06.29. 11:14

Ma reggel a Suzuki órája átpörgött az 1100. kilométeren, igaz, nem mozdultunk ki Tiranából. A város alig nagyobb, mint Veszprém, viszont 800 ezren lakják, az első célhoz gyalog indultunk. Tirana Piramisa nagyjából a város közepére épült, 1988-ban nyitott meg. Ekkor a több mint negyven évig regnáló Enver Hodzsa már halott volt, a Piramidában eredetileg az ő munkásságának rendeztek be múzeumot, de 1991 után átalakították konferenciaközponttá és kiállítóteremmé.

1999-ben a még a NATO is használta humanitárius célokra, 2011-től viszont a nagy komplexum csak egy kis részét használja ki egy csatorna stúdióként. Az épület jelentős része az enyészeté lett, és különböző források szerint, időről-időre felmerül a lebontás gondolata. Jó fél órát ácsorogtunk előtte, alaposan megnéztem, szépnek nem nevezném, sokkal inkább letaglózó. Gyerekek futnak fel az oldalán, majd élvezik, ahogy a fényes felületen visszacsúsznak, ők már valószínűleg nem is sejtik, eredetileg minek állított emléket az épület.

A Bunk'art viszont éppen ezt tudatosítja mindenkiben, viszont emészthető módon. Ez a múzeum szinte minden szempontból különleges, hiszen az egykori rezsim vezetői számára épített hatalmas földalatti bunkerben rendezték be, és a tárlat úgy vezet végig Albánia rendkívül viharos XX. századán, hogy közben a bunker termeiben, szobáiban művészek installációi mutatják be az adott témát. Az első szobát viszont érintetlenül hagyták: magának a diktátornak szánták, ebben a legkomolyabb a luxus, de itt most ez meglehetősen puritán berendezésre utal, a fényűzés csak a többi szoba ismeretében értendő, némi relatív kényelem még Mehmet Shehunak, Hodzsa miniszterelnökének jutott csak. Egyikük sem töltött itt soha egy percet sem.

A tárlat 1939-cel, az olasz fasiszta megszállással indít, bemutatja a háború időszakát, Albánia német megszállását, és persze részletesen feldolgozza a kommunista korszakot is. Mégis, a bunker atmoszférája emeli az átlagos múzeumok fölé a helyet, hiszen ahol lehetett, meghagyták az eredeti berendezést, burkolatokat, feliratokat, és az adott területre jellemző hang és fényeffektusok jelennek meg. A folyosók szűkek, minél több időt töltöttem a falak közt, annál inkább ki akartam jönni, egyszerűen nyomasztó a hely és a napfény hiánya. A külvilágot húsz centi vastag vasbeton ajtók zárják el, ezek fogják fel a lökéshullámot, mögöttük acél ajtók szigetelik az esetleges vegyi támadások anyagait. Rögtön után a fürdő, ahol a külvilágból érkezőnek mentesítenie kell magát, és ha mindez nem lenne elég nyomasztó, egy hangszóróból a csöpögő víz hangja szól.

A legnagyobb pofon mégis az egyik utolsó, nagyobb terem, amiben azokról az elítéltekről, munkásokról emlékeznek meg, akik a végül sosem használt bunker építése során haltak meg: egy kőomlás, rajta itt-ott sisakok, véletlenszerűen elszórt szerszámokkal. Ugyanitt egy kis galériával emlékeznek meg az országszerte elszórt bunkerekről: 1975 és 1983 között 750 ezer kisebb-nagyobb bunkert építettek az országba egy esetleges inváziótól tartva. Ezeket mára igyekeznek eltüntetni, de ahogy a montázsból kiderül, van, ahol még nem szedték szét őket, itt vagy összefirkálják, vagy gyerekek rajzolnak rájuk például virágmintát. Nem tudom, menyi időt töltöttünk bent, hiszen se a nap, se más nem utalt az idő múlására, de bőven elégnek éreztük, és ha belegondolok, hogy egy atomtámadás után mondjuk egy életet kell itt leélni, talán még rosszabb az érzés. Elkoptatott közhely, de ha csak egy múzeumot néznek meg Tiranában, ez legyen az.

A múzeum bejárata máig katonai terület, innen alig pár száz méter az elég komoly felüdülést nyújtó Dajti Ekspress felvonó alsó állomása. Tirana 90 méterrel fekszik a tengerszint felett, ez viszont 1100 méter magasra visz fel a Dajti hegyre, mindössze 15 perc alatt. Miközben felfelé libegtünk, megértettük, miért olyan különleges a város a főváros látképe: bár a centrum egy nagyjából sík területen fekszik, a város többi része ránőtt a környező dombokra, gyakran látni olyat, hogy a kertes ház, vagy a lakótömb mögött fut egy vadregényes ösvény fel a hegygerincre. Sajnos mi egy párásabb napot fogtunk ki, de a kilátás így is remek, olyan, mintha a Kékes tetejéről néznék egy az Alpokba telepített Budapestet. A hegyen mellesleg az egykori pártvezetés luxusüdülője is fent van, egészen érdekes, ahogy visszahódította a természet a romos épületet.

A szállásra visszafele menet még belefutottunk egy Sykorsky S55-be is, ez az helikopter, amit két napja nagyon romos állapotban találtunk Szerbiában egy roncstelepen. Egy ideje ez sem repült, viszont a leeresztett gumiktól eltekintve nincs elhanyagolva, a tábláján egy restaurálásra utaló szót sikerült kiszúrni. Különlegessége, hogy a gázturbinát az orrában helyezték el, nem pedig a kabin felett.

Este még sétáltunk egyet a városban, a centrum érdekes közeg. Az itt élők szerint szédítő tempóban fejlődik a város, mindenhol építkezések zajlanak, toronydaruval húzzák fel a modern irodaházakat, az opera előtti tér Szkender bég tér sem így nézett ki még egy hónapja. A hatalmas placc tulajdonképpen egy domb, a közepe a legmagasabb, de az is legfeljebb egy méterre emelkedhet ki a térből. Körben véletlenszerűen vízkivezetéseket szórtak el, amelyeken kevés vizet bugyogtatnak fel, ami hatalmasat terül, ahogy lefolyik a márvánnyal lerakott domboldalon. Először azt hittük, csőtörés, de nem hiszen több helyen is van, körben. A gyerekek élvezik a legjobban, de az idősebbek is leveszik a cipőjüket, és mivel még este nyolckor is közelebb van a hőmérséklet a harminc, mint a húsz fokhoz, békésen pacsálnak.

Ahogy megy le a nap a tömeg színes forgatagba megy át, emberek ülnek a kávézókban, kint a járdán, vagy csak park füves dombjain. Még csak szerda este van, de a hangulat ilyenkor is jó, és bár hatalmas a tömeg, de mégsem zavaró. Tirana egész érdekes találkozás a nyugatnak és a keletnek, és akinek bejön ez a fajta életszemlélet az nyugodtan számoljon rá egy hetet. Az ilyen utakon mindig dilemmázok nap végén, hogy mennyi minden kimaradhatott, és most sincs másképp, viszont az idő szorít: indulunk Porto Paleromóba.

Az oldalról ajánljuk

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
  • Hírek

Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része

Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.

március 11., 06:06
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
  • Hírek

Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak

A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.

március 11., 10:54
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
  • Hírek

Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek

Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.

március 11., 08:57
Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos
  • Hírek

Csoda, hogy csak ekkora bajt csinált a részeg kamionos

Az M7-es autópálya egyik pihenőjét zúzta le a horvát sofőr.

március 11., 14:35
Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában
  • Hírek

Teherautónak csapódott, majd annak platóján landolt egy motoros Amerikában

Mérföldeken át vitte is tovább a szerencsétleül járt motorost.

március 11., 12:10
Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén
  • Hírek

Bejelentették: új vezérigazgató a Nissan élén

Sejteni lehetett, hogy a Honda-Nissan együttműködés kudarca után Makoto Uchida repül. Megvan az utódja.

március 11., 14:36
Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?
  • Nepperűző

Rozsdás sárvédő: eladás előtt fényeztessem, vagy inkább ne?

Teljesen sérülésmentes az autó, jelen állapotában látszana, hogy tényleg eredeti.

6 órája
Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában
  • Hírek

Gigantikus befektetésre készül a Ford Európában

A cél az egyszerűsítés, a költségcsökkentés és a hatékonyság növelése.

március 11., 13:54
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
  • Hírek

Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül

Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.

március 11., 06:06
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
  • Hírek

Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést

A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.

március 10., 08:23
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
  • Hírek

Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek

Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.

március 10., 06:03
Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!
  • Hírek

Szeretnél egy világbajnok F1-es autót? Most vehetsz egyet magadnak!

A csapat 2009-ben történelmet írt azzal, hogy fennállása egyetlen szezonjában azonnal világbajnok lett.

március 11., 15:30
Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?
  • Olajdoktor

Eszi az olajat a Hyundai, rossz olajat töltött bele a márkaszerviz?

A legutolsó szerviz után hirtelen megnőtt az olajfogyasztás. A beletöltött olaj, vagy más lehet a gond?

március 11., 17:11
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
  • Közélet

A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek

Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.

március 11., 06:06
Ennél németebb új Opelt nem kaphatsz
  • Tesztek

Ennél németebb új Opelt nem kaphatszMenetpróba: Opel Grandland PHEV - 2025

Akinek kevés a háromhengeres, vagy nem akar elektromosat, tökéletes opció a PHEV, amit végre vezethettünk is.

március 12., 05:59
Mindenki megúszná Trump vámjait
  • Hírek

Mindenki megúszná Trump vámjait

Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.

március 10., 10:08
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmi
  • Belsőség

Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk

Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.

március 10., 15:52
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
  • Hírek

Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe

Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.

március 10., 13:23
Már Musk kirúgását pedzegetik
  • Hírek

Már Musk kirúgását pedzegetik

Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.

március 10., 11:14
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
  • Hírek

Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó

Az OSRAM volt az első.

március 10., 14:02
Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival
  • Hírek

Máris falba csapódtak egy 1500 lóerős Xiaomival

Nem kellett rá sokat várni.

március 10., 11:20
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
  • Hírek

Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason

A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.

március 10., 17:57
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
  • Hírek

140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket

A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.

március 10., 12:28
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
  • Hírek

Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”

A döntésnek sokan örülnének.

március 10., 17:08
Részeg kamionsofőr kontra pihenő
  • Hírek

Részeg kamionsofőr kontra pihenő

március 11., 11:19
Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota bZ4X facelift - 2025 Kenshiki

március 11., 14:04
Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota Urban Cruiser - 2025 Kenshiki

március 10., 20:53
Toyota Corolla 2025 facelift
  • Hírek

Toyota Corolla 2025 facelift

március 11., 15:22
Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki
  • Hírek

Toyota C-HR+ - 2025 Kenshiki

március 10., 17:36
Toyota FT-Me - Kenshiki
  • Hírek

Toyota FT-Me - Kenshiki

március 10., 19:22