Néha azért aggódtam
Delta Kommandó: Bukarest
Régen egy kis Párizs volt, most pedig egy új Berlin - ezt nem én találtam ki, hanem a Lonley Planet írja a román fővárosról. Az LP ítéleteit általában érdemes fenntartással kezelni, az éles kritika nem része az eszköztáruknak, viszont nem én leszek az, aki egy futó látogatás alapján megmondja a tutit.
Pár óra alatt nem lehet ítéletet mondani egy ekkora városról. Tíz óra körül érkeztünk, és kettőkor már 60 kilométerrel arrébb ebédeltünk, de így is egyértelmű volt, hogy felszínes turistáskodással is napokat tölthettünk volna a román fővárosban.

Az összkép a közlekedéshez hasonlóan kaotikus, a balkán legvadabb részeit idézi: előzékenység nulla, ha haladni akarsz, gyorsnak és erőszakosnak kell lenni. A Ford Ranger méretei egyszerűen túl nagyok ide, ezzel a szélességgel lehetetlen kihasználni a véletlenszerűen kialakuló harmadik-negyedik forgalmi sávok nyújtotta lehetőségeket.

Bukarestben autózni? Agyrém!
Először járok Romániában, sokan sokfélét mondtak már az itteni közlekedési kultúráról. A szerpentineken kanyarban előzgető fehér furgonosoktól a szamaras kordékig mindent hallottam, de más az, amikor saját bőrömön tapasztalom. Bukarestig egy szál gond sem volt, sőt Zombival épp azon csodálkoztunk, mennyire előzékenyen húzódik le mindenki az autópályán, segítik az előzést városon kívül. Irigykedtünk kicsit: otthon miért nem mehet így?
Aztán elértük a fővárost. A Ford Ranger képében egy fenenagy fekete dugong az útitársunk, ami nem könnyíti meg a manőverezést a sokszor nagyon szűkre szabott sávok között. Már ahol vannak sávok! Mert nem ritka, hogy egy-egy kereszteződésbe minden irányból beömlik vagy három-négy sáv, ott aztán elfogy a felfestés, és mindenkinek csak a bátorságára és vérmérsékletére van bízva, merre folytatja az útját. A telezöldnél a kanyarodók sokszor pofátlanok, négyesével, rajban tolakodnak eléd, közben az út széli parkolókból kilógó seggek sem segítik az életedet.
Amit addig a román sofőrök előzékenységéről mondtunk, egyetlen határozott mozdulattal, vastag filctollal húzták át a bukaresti autósok. Helyismeret híján elő-előfordult, hogy rossz helyre soroltunk be, de a kutyát nem érdekelte az indexelésünk, amikor sávot akartunk váltani. Csak jönnek sorban, lendülettel, kell némi ritmusérzék és elszántság ahhoz, hogy ne csak azt higgyük, beférünk, de a végére a kocsi is egyben maradjon.
A villamossíneket is úgy használják, mintha kötelező lenne, simán eltolják a sor mellett, majd pofátlankodnak vissza. És nem, nem csak a német prémiumautók, hanem a huszonéves, rozsdaboglya Panda kormányát tekergető nagymama is. Nem mondanám, hogy féltem, de nagyon megkönnyebbültem, amikor végre megláttam a Bukarest végét jelző táblát.
A pusztulat és a fejlődés egyszerre vannak jelen, a grandiózus épületek és hatalmas tömbházak mellett remekül megférnek a romos zugok. A kommunista idők presztízsberuházásaival Ceaușescu Párizst szerette volna lenyomni, a Győzelem útjának (Calea Victoriei) sem volt más célja, mint szélességben lenyomni a Champs-Élysées-t. A pazar épületek és a szegénység ilyen együttállására egyszerű a magyarázat: ahol bő ötven éven keresztül mindent, de tényleg mindent ellopott a hatalom, ott a grandiózus paloták tövében rohadozó putrik emlékeztetik a turistát, hogy ezért az ország súlyos árat fizetett.
A diktátor megalomániáját semmi nem mutatja be szebben, mint a fenti nagy nyitóképen is látható Köztársasági Palota (másik nevén a Nép Háza, a Casa Poporului), mely most éppen a román parlament, de eredetileg Ceaușescu saját otthonának szánta. Bár sok vita van, hogy melyik a világ legnagyobb épülete, a Casa Poporului általában benne van a top3-ban, minden magára valamit is adó turistának kötelező lőnie egy képet róla.
Állítólag a Lipscani negyed buli szempontból simán felveszi a versenyt a Király utcával, minket viszont a legénybúcsúzó briteknél jobban érdekeltek a központtól nem messze rozsdásodó vadászgépek.
Repülőroncsok Bukarest közepén
Delta Kommandó: Muzeul National al Aviatiei Romane - Elképesztő kettősség a román fővárosban: az állad leesik a gépektől, pedig ridegtartásban pusztulnak, mintha nem lenne gazdájuk.
Új Berlinnek azért nem kiáltanám ki, de bizonyos szögekből tényleg belelátni Neuköllnt, punkoknak egy hosszú hétvégére adni fogja az ívet.
A Delta Kommandó kalandjai
- Egy külön világ, autók nélkül
- A vallásuk miatt a mocsárba költöző lipovánok, magyar nyelvű telepesek és egy véget nem érő nemzeti park.
- A deltában edzettek, lenyomták az egész világot
- Kinek kellenek überdrága sportlétesítmények, ha ott a Duna? Csak kitartás és elszántság kérdése minden.
- Megérkeztünk a Duna-deltába, és fantasztikus
- Repülőroncsok Bukarest közepén
- Miért visel román nemzeti színeket egy Ford?
- Rohadó stadion mesél a kommunizmusról
- Megnéztük a világ legdrágább kötekvését
- Száznegyven kilométer szerpentinen
- Akkor kell terepre menni, ha jólesik
- Elhúztunk Romániába, szevasztok!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Felveszi a kesztyűt a rendőrség: az összes elérhető traffipaxot bevetik
A ROADPOL egész Európát érintő sebesség ellenőrzési kampányhoz kapcsolódva 24 órás Speedmarathon is lesz.
- Hírek
Május 21-én újra találkozik a hazai autóipar krémje Budapesten, a MOL Campuson!
A konferencia idén a globális trendek hazai hatásaira fókuszál, különös tekintettel azokra a változásokra, amelyek már itt kopogtatnak az ajtón.
- Hírek
A Tesla megjavította a Cybertruckot – rosszabb lett
Csálén álló elem, karcok és égésnyom is maradt a visszahívásban javított Cybertruckon.
- Hírek
Az Audi is leállította átmenetileg az USA-ba irányuló exportot
Várnak, helyzetet értékelnek.
- Hírek
A Xiaomi SUV-ja is megkaphatja a forradalmi üvegtetőt
Egy teszt során 12 fokot vert a Tesla Model 3-ra.
- Hírek
Blokád alá kerül az Erzsébet híd kedd délutántól (és parkolni is szívás lesz)
Ha jót akarsz, kedd délutántól szerda hajnalig ne akarj átmenni Budáról Pestre vagy fordítva!
- Tesztek
Becserkésztük az új KIA EV3-at!
Megérkezett egy újabb fontosnak vélt modell a pukkadásig duzzadt elektromos autó piacon. Külsőre is kellőképpen érdekes ahhoz a KIA EV3, hogy részletesebben is foglalkozzunk vele, mégis talán használat közben derül fény az igazi értékeire.
- Hírek
Összetört egy Corvette, egy papucs a gyanúsított
Felugratott egy padkára, aztán egy ház oldalába fúrodott egy nő egy Corvette-tel.
- Hírek
2027-ig tizenöt tisztán elektromos modell lehet a Toyota palettáján
Ráfekszenek a villanyautózásra, de az eredeti tervhez képes óvatosabban.
- Hírek
Leégett egy villanyautó Kajászón, vitte magával a házat is
Kigyulladt egy parkoló Hyundai Ioniq, a tűz pedig átterjedt a közeli lakóházra is.
- Hírek
Újra előveszi a cápaorrot a BMW? Kémfotókon a következő X5
A negatív dőlésű orrkialakítás a 90-es években eltűnt, de a legújabb modellekhez újra elővennék.
- Hírek
Ilyen lehet a Honda új elektromos autójának végleges formája
A japán Red Bull Showrunon mentek vele egy kört.
- Hírek
India enyhíthet import vámjain, de ezt az ipara nem akarja
Az európai autógyártók nagyot nyernének ezzel, a Tata és a Mahindra viszont csak vesztene.
- Tesztek
Bérelt helye van a konditerem előttTeszt: Mercedes-AMG E 53 HYBRID 4MATIC+ Edition 1
Úgy ki van gyúrva, mint a srác, aki nem csak díszből veszi meg az éves kondibérletet.
- Hírek
Fogadjunk, hogy te is egy ilyen autós játszótérre vágysz!
Ha szeretnél látni élőben egy Mercedes 540K-t, egy 60-as évekbeli versenyautót, vagy akár csak egy Pagoda SL-t, akkor ne hagyd ki ezt az élményt.
- Hírek
Cseszegeted a Teslát? Vigyázz, vesz a kamera!
A Teslák beépített kamerái azonnal bizonyítékot gyűjtenek.
- Események
Van egy király európai autód, amit megmutatnál másoknak? Gyere autóztatni a Parkoló Parádéra!
- Hírek
F1 kibeszélő: Tsunoda nem tett csodát, beszari a McLaren?
A Japán Nagydíj végül többnyire unalmas vonatozásba fulladt, de ennek ellenére is bőven akad izgalmas beszédtéma a Forma-1 háza táján!
- Hírek
Őrült zsenik megalkották a világ legnagyobb Ladáját
A Garage 54 ismét szürreális projekttel jelentkezett.
- Hírek
Nem adnak üzemanyagot a 15 évesnél idősebb járműveknek a világ legszennyezettebb városában
Európához hasonlóan ott is kitűzték a 2035-ös céldátumot.
- Hírek
Brutál strapabírónak ígérik a legkeményebb Ford Rangert
Az eddigi legfickósabb Ranger 4,5 tonnát vontathat, nagy a gázlómélysége és több ponton masszívabb, mint a sima tesói.
