Csuklanak a Mercedes vezérek, jön a BMW négyajtós kupéja
Már egyáltalán nem kapjuk fel a fejünk, ha kupé formájú négyajtóst látunk. Beleették magukat ezek az utcaképbe, nézzenek csak körül: hány Mercedes CLS-t, Volkswagen Passat Cc-t látnak, akár itthon? Sokat. És persze, a Porsche Panamera, az Aston Martin Rapide kevésbé reprezentált Magyarországon, de CLS-ből és Cc-ből van egy rakat. A felmérések szerint egyetlen oka van, amiért az emberek az – amúgy számukra kevésbé praktikus – kupéra izgulnak a szedánnal szemben: a szebb vonalai miatt, amiben nyilván nincsen racionalitás, csak érzelem.
De ha a vásárlónak kell a kupé négy ajtóval, nincs mit tenni, ki kell szolgálni. A Mercedesnek nem volt sok gondja, amikor belépett a terepre: nem kellett harcolni, vért izzadni, nekimenni a konkurenciának. A CLS hajtotta a malmot derekasan, a maga tempójában. A Panamera és a Rapide, bár kategóriailag ugyanide esnek, mégsem a Mercedes vevőkörét csábították tévutakra, mint ahogy a Passat Cc vásárlók is jól definiálhatóan más mennyiségű pénzzel rendelkeztek. És ezek után nem volt elég, hogy jön az Audi A7, most, Beijingben a BMW is leleplezte a Gran Coupét. Lesz itt finom konkurencia harc, minden bizonnyal.
Az új négyajtós kupé alapvető stílusjegyei hasonlatosak a hatos sorozat következő generációjában látottakhoz. A Gran Coupé meglehetősen alacsony, mindössze 1,4 méter magas: ez nagyjából 10 centivel kevesebb, mint az ötösök és hetesek szedánjai. Ugyanakkor majd' öt méter hosszú, és a tető ívében sehol nincs egy sík felület.
Az autó orrát a hivatalos kommüniké szerint a veséknek kell uralniuk, ami nagyjából áll is – a beömlőket vehették volna kicsit szűkebbre, hogy a rács nagyobb hangsúlyt kapjon, bár amit ott elvettek, az máshol visszajön, mert ez az arc így sokkal sportosabb. Nem kertelnek, a sajtóanyagban simán lecápázzák az autó elejét; szerintük a kifelé dőlés előre mutatást szimbolizál, ami pedig már majdnem egyenlő a dinamizmussal – utóbbi lesz a Gran Coupé felépítésében az esszenciális aminosav, amit nem pótolhat más.
A sportos elegancia jegyében terveztek keret nélküli ajtókat. A fene nagy dinamizmust és agilitást egyedül az autó feneke töri meg kissé. A széles kerékjárati ívektől az egész hátulja meghízott: ekkora koffer az élsportot abbahagyott súlyemelőnőknek sem állt soha jól, ráadásul a Gran Coupé nyilván nem kivonulni, hanem éppen robbanni akar a szegmensben.
Pedig ha a részleteket nézzük, akkor nincs hiba: vannak trapéz alakú, a lökhárítóba integrált kipufogóvégek, szép ívű, keskeny, LED-es lámpatestek, és az egész szélvédőtetőn keresztülfekvő féklámpa csík. Úgy látszik, a BMW az X6 és az ötös GT után nem tud lekattanni a szépészetileg indokolatlanul nagy, gömbölyű fenékről.
Bár egyelőre szigorúan koncepció autóként emlegetik a Gran Coupét, a bennfentesek közelgő sorozatgyártásról beszélnek – bár lehet, ez csupán megtévesztő hadművelet. Az európai közönségnek az idén októberben tartandó Párizs Autószalonon mutatják be az új BMW-t.