Törökből jön az új Renault Clio
A Renault ugyanazzal a gonddal küzd, mint a legtöbb európai autógyártó: drága a munkaerő a nyugat-európai üzemekben, ami a versenyképességet rontja. A helyzetet tovább súlyosbította, hogy az előző francia államfő, Nicolas Sarkozy a válság alatt meghirdetett roncsprémium-program és más ürüggyel nyújtott anyagi segítségek fejében elvárta, hogy a termelést Franciaországban tartsák. Most azonban, hogy új államfő lépett hivatalba, nincs akadálya, hogy keletebbre költöztessék a termelést. Legnépszerűbb modelljükkel, az új Clióval kezdik.
Ez persze így is kényes téma, így bizonyos, jobban felszerelt Clio változatokat a franciaországi Flinsben is összeszerelnek majd, de ez inkább csak afféle gesztus. Az autók zömét a törökországi Bursában készítik majd, ami olcsóbb gyártást jelent a Renault, több munkahelyet Törökország, és több munkanélkülit Franciaország számára. A Clio kombi változatát ráadásul már csak Bursában gyártják majd. A Renault nyeresége ezzel a lépéssel jelentősen növelhető, hisz egy-egy autó előállítási költsége állítólag 1300 euróval kevesebb Törökországban – ezt kell szorozni évente 160 ezerrel, hisz ennyi Clio készül majd Bursában a tervek szerint.
Ahogy romlanak az európai autóeladások, úgy erősödik a termelés keletebbre költöztetésének tendenciája. Nem véletlen, hogy míg nyugatabbra folyamatosan napirenden van a gyárbezárások kérdése, addig csak Magyarországon a közelmúltban három autógyártó létesített új gyárat, vagy bővítette a régit.