A Renault-standtól féltem egy kicsit, kerülgettem, mint kutya a forró levest. Irdatlan nagy volt, riasztóan sok autóval-színnel, le-fel ereszkedtek fura formájú gömbök tucatjai a plafonról és váltották színüket valami ismeretlen koreográfia szerint. Harsány színek – sárga, vörös, lila – mindenütt, kicsit mint a kaszinó a Félelem és reszketés Las Vegasban c. filmből annyi különbséggel, hogy előtte nem kellett benyomni semmit. Ráadásul dimbes-dombosra volt megépítve az egész, olyan pszichedelikus világot rajzolva ezzel, hogy ha szembe jött volna Megvagy hadnagy, akkor félreállok az útjából és köszönök neki.
A Renault persze ügyes játékos, a szemre sok autó valójában nem egyszer egy típus két-három változata volt, vegyes színben- és kivitelben, így a Captur crossover/egyterűt megnézhettük legalább féltucatszor, de ott volt egy rakás Clio, Twingo és persze a jól ismert villanyautók. Mégane RS-t nem láttam, pedig harangozták bőszen. Vagy csak beleolvadt a szőnyegébe.
Ami viszont volt – és ezzel a Renault vitte a pálmát döbbenet-szinten – az a tanulmányautó-mennyiség. És ami a legjobb: mindegyiken látszott, hogy hagyták, hadd tombolják ki magukat a formatervezők- és dizájnerek, mikor a marketing-osztály beszáll, akkor a vége úgyis egy Clio vagy Scénic lesz.
Eszméletlen dolgokat tudnak ezek. A franciáknak sosem kellett a szomszédtól kölcsönkérni egy féldeci kreativitást, ez látszik már az első tanulmányál, ami csak R-space Concept névre hallgat és 115 lóerős, 900 köbcentis, háromhengeres turbómotort álmodtak bele. Gigantikus nagy ajtajai vannak és hasonlóan nyílnak, mint a néhai Avantime-nál láttuk: ki és előre. Odabent minden hajlított és íves, a középkonzol a vezetőülésből nyúlik ki a műszerfal felé, de nem érnek össze. Elég menő, mint egy parancsnoki szék egy űrhajón.
Aztán pár méterrel arrébb egy tűzpiros, csodaszép, középmotoros-forma kupé: a DeZir. Nem mai gyerek, láthatta már a nagyérdemű, de olyan zseniális az egész, olyan tökéletes elegyet alkot a külseje és a beltér, hogy az döbbenet. Az ülőhelyek puha bőrrel kárpitozott, emberi testet szinte magukba szippantó kis cellák, szinte fekszünk az ülésben, ölünkben a mély kormánnyal. És hallgathatjuk, hogyan zümmög a 150 lóerős villanymotor a hátunk mögött...
Végül a leendő Espace-utódnak megágyazó, részleteiben is abszolút precízen kidolgozott és kigondolt Initiale Paris-tanulmány. És ezt a szem nem tudja egyszerre befogadni, annyi minden szokatlan akad rajta/benne.
Például a felnik. Ezek mart-gravírozott és nagyon bonyolult mintájúak. Ez a fura háromszög-piramis-ötszög minta aztán folytatódik az autón végig: a küszöbökön, a lökhárító-betéteken és a karosszéria egyes elemein.
Az Initiale Paris tanulmánnyal egy teljesen új iskolát és fogalmat akarnak bevezetni illetve visszahozni a köztudatba: a francia prémium minőséget. Mindezt pedig kombinálni az egyedi és helyenként merész formatervvel. Én ezt leginkább kreativitásnak nevezném, remélem, újra kipattannak majd elmebeteg dolgok a fejekből, melyek az utcán kötnek ki.
Az egyterű leghátsó (harmadik) üléssora nem is sor, hanem szorosan egymáshoz illeszkedő bőrkárpit-csíkok, melyek mozgathatóak, így olyan formát tudnak felvenni, amilyet csak akarunk. A két első üléssor ülései a levegőben állnak, ugyanis a középkonzolban futó sínhez kapcsolódnak oldalról. Az alumínium-plexi szerkezetű tetőből kimarták Párizs térképét és felülről lefelé vetítve megadja a beltér egész textúráját. Az első napon még az Eiffel-torony helyén is állt egy kis makett, pontosan ott, ahol a valóságban.
Nagyon érdekes volt még a hátsó lámpa. Nem tudom, hogyan csinálták, de nézzék meg, mint egy tengeri rózsa, olyan. Eszméletlen.
Az egész autó a végletekig letisztult, minimális kezelőszervvel és bőséges helykínálattal. Már a szemnek is kényelmes, tényleg van benne valami enyhén barokkosan túlzó, ugyanakkor a végtelenségig felsőbbrendű kisugárzás. Mint egy XIV.Lajos korabeli zongorában. Elsőre soknak érezzük, de aztán rájövünk, hogy ez így kerek és kész.
Most várhatjuk hogy az új Espace ehhez képest milyen lesz...

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Beüt a barna kód, ha melletted kap durrdefektet egy kamion az M3-ason
A kamion sofőrje szerencsére ura volt a helyzetnek.
- Hírek
Most már tényleg nagyon mindjárt visszatérnek a fizikai gombok a Volkswagenekbe
Ezt Andreas Mindt, a márka dizájnfőnöke erősítette meg, aki szerint a régi-új korszak a ID.2all érkezésével kezdődik.
- Hírek
Újra V10-es motorok az F1-ben? „Érdemes megvizsgálni a lehetőséget!”
A döntésnek sokan örülnének.
- Közélet
A kötelező biztosítás mélyvize: Személyi sérüléses balesetek
Az sem jó, ha a lemezek hajlanak egy közúti balesetben. Az viszont kifejezetten komplikált tud lenni, amikor csontok is törnek az esemény során.
- Hírek
Megvan az első, Magyarországon is engedélyezett LED csereizzó
Az OSRAM volt az első.
- Belsőség
Gyári hibás alkatrész ellen nem véd semmiA tapasztalat az a tudás, amire öt perccel korábban lett volna szükségünk
Mi alapján válassza ki az egyszeri autós a jó minőségű utángyártott alkatrészeket? Igazából mindegy, a szerencsén múlik az egész.
- Hírek
73 éves, de nincs vele bírás: újra volán mögé ült a 92 évre eltiltott sofőr
Az autó nem jogosítvánnyal megy. Ez az ismert mondás valószínűleg az életfilozófiája a 73 éves ausztrál bácsinak.
- Hírek
Vicces matricával gúnyolódott Elon Muskon a norvég Kia, a Tesla részvényesei behisztiztek
Ügyes paródiát dobott össze a Kia, de rendesen kihúzták a gyufát a Tesla rajongóinál.
- Belsőség
Képben vagy a népszerű használtakkal? Mutasd!Kvíz: Ismerd fel Magyarország népszerű autóit! Vol.2
A feladat egyszerű: mutatunk képeket autókról, te pedig tippeld meg, hogy milyen típusokat látsz. Ennyi. Hajrá!
- Hírek
Visszatér az Audi R8, de V10 nélkül
Helyette a Temerario V8-as hajtásláncát kapja.
- Közélet
Találtunk-e bombabiztos autókat 1,5 millióért? – Murvaélet #3
Ennyi pénzért már egész potens autók is akadnak a piacon - még egy prémium is.
- Hírek
Utcára vitték a legújabb Jaguart, élőben sem tűnik valóságosnak
A Jaguar Type 00 annyira megdöbbentő kint a külvilágban, hogy elsőre úgy tűnik, mintha a mesterseges intelligencia terméke lenne.
- Hírek
140 tonnás, egytengelyes, egyensúlyozó platók váltanák le a dömpereket
A bányadömperek csodálatos termékek. A lehetséges utódjaik is mókásnak tűnnek.
- Hírek
Jelenlegi vásárlói 85 százalékát elvesztheti a Jaguar, de ez a terv része
Rawdon Glover ügyvezető igazgató szerint csupán a vevőik 15 százaléka marad majd meg.
- Hírek
Már Musk kirúgását pedzegetik
Amióta Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója Donald Trump elnök stábjában dolgozik, folyamatosan esnek az autógyártó részvényei.
- Hírek
Németországban is engedélyt kaptak a türkizkék lámpás Mercedesek
Eddig csak Nevadában és Kaliforniában találkozhattunk velük.
- Hírek
Mindenki megúszná Trump vámjait
Az Audi pórul járhat, a Volkswagen derűlátó, a BMW viszont pesszimista.
- Technika
Létezett egy elektromágneses futómű, amivel az autók akár ugrani is tudtak
A Bose rendszere a klasszikus rugók és olajos lengéscsillapítók helyett lineáris villanymotorokat alkalmazott.
- Gumidoktor
Hóban is jó lesz a négyévszakos gumi az ezres Swiftre?
Két szett helyett egy kéne az öreg Suzukira.
- Hírek
Ez történik akkor, ha a nagy archoz szerény vezetési tudás párosul
A tulaj egy autós találkozóról akart stílusosan távozni, de egy domboldalon kötött ki.
- Hírek
Kombik nélkül is Volvo marad a Volvo?
Egy kérdés, amin lehet komolyan el kell gondolkozni.
- Tesztek
A felső-középosztály népautójaMenetpróba: Volkswagen Tayron - 2025.
A Tayron Európa második legnagyobb Volkswagenje. 7 személyes, jól fogyaszt, lószállítót képzelek mögé.
- Hírek
Így vettek autót a németek: februárban elengedték a belső égést
A hibridek és az elektromosok eladást nőtt, a benzin- és dízelmotorosoknál hanyatlás látható.
