Szuperhatékony motorokat fejleszt a Toyota
A Toyota új motorjai papíron 30% feletti hatásfok-növekedést ígérnek, bár ez nyilván nem arányosan jelentkezik a fogyasztásban. Feltöltést nem használnak, helyette magas sűrítési viszonnyal, Atkinson-ciklussal és új típusú szívórendszerrel és hűtött kipufogógáz-visszavezetéssel javítják a motorok hatékonyságát.
Egyelőre kétféle motorról szólnak a hírek: a kisebbik, amelyet a Daihatsu aktív közreműködésével fejleszt a Toyota, ezres háromhengeres lesz, míg a nagyobb 1,3 literes, és valószínűleg négyhengeres. Mindkettőnél hasonló trükköket alkalmaztak a tervezők – csupa olyat, amivel az előállítási ár alig növekszik, a hatásfok viszont annál inkább. Az egyik ilyen az Atkinson ciklus alkalmazása. Mivel közvetlen befecskendezésű motorokról van szó, nem jár üzemanyag-veszteséggel, ha a szívószelepet a sűrítési ütem egy része alatt is nyitva hagyják. Így csökken a sűrítésre fordított munka, és ezzel a motor energia-mérlege javul, igaz, elvben a teljesítmény is csökkenne. Ezért használnak magas, 13,5-ös sűrítést eredményező hengerfejet, amellyel a teljesítmény-csökkenés kompenzálható.
Ezen felül olyan szívórendszert dolgoztak ki a Toyotánál, amely a szokásosnál is nagyobb vízszintes tengelyű örvényt kelt a hengerben, ezzel egyenletesebbé téve a benzin-levegő keveréket, és persze használnak hűtött kipufogógáz-visszavezetést is. A japánok azt ígérik, hogy mindez legalább 10%-os fogyasztáscsökkenést eredményez majd az új motoroknál. A korábbi Atkinson-ciklusú motorok egyik jellemzője az alacsony teljesítmény volt – a Toyota Prius motorja például 1,8 literből hoz ki 99 lóerőt – de kevéssé valószínű, hogy ezek az új motorok sokkal gyengébbek lesznek. A Toyota eddig 68 lóerős ezres, és a 99 lóerős 1,3 literes motorokat kínált, tehát az új motoroktól is hasonló teljesítményt várhatunk.
Ez a két motor csak a kezdet: a Toyota azt ígéri, hogy 14 új motorváltozatot vezet be 2015-ig, valószínűleg hasonló, fogyasztáscsökkentő megoldásokat alkalmazva a benzines motorpaletta többi tagján is.