Oroszországban terjeszkedik a Mercedes
Négy év masszív visszaesés után az orosz autópiac újra a növekedés jeleit mutatja. Alighanem ennek köszönhető, hogy a Daimler új telephely létesítése mellett döntött. A korszerű gyár Moszkvától mintegy hatvan kilométerre, Jeszipovo városában épül fel, durván 250 millió euró beruházással.
A Mercedes érdekes módon nem a kisebb, fronthajtású modelljeinek gyártását viszi Oroszországba: az új üzemben 2019-től az E osztály összeszerelése folyik majd, de ezt csak kezdeti lépésnek szánják. Később az azonos műszaki alapokra épülő GLC, GLE és GLS modellek Oroszországba szánt példányai is itt készülhetnek. A 85 hektáron elterülő létesítmény állítólag mintegy ezer új autóipari munkahelyet jelent a régió számára, ahol a járműgyártás az utóbbi évtizedben, többek közt a ZIL csődje miatt komolyan visszaszorult. A tervek szerint a gyártás felfutását követően mintegy 20 ezer autó készülhet itt évente.
Az orosz autópiac a 2012-es, évi 3 milliós eladási csúcs után, nagyrészt az Oroszország ellen 2014-ben bevezetett gazdasági szankcióknak köszönhetően gyakorlatilag a felére zsugorodott. Nagy piaci szereplők tűntek el, például a General Motors 2015-ben, de az elemzők már tavaly a növekedés lehetőségéről beszéltek, tavasz végén pedig érzékelhetően emelkedni kezdett az új autók iránti kereslet.
A Mercedes, amely bő 36 ezer autót tudott eladni tavaly Oroszországban, nem az egyetlen gyártó, amely a későbbi növekedés reményében itt fektet be: a Volkswagen néhány hete jelentette be, hogy bővíti meglevő együttműködését a GAZ-zal, együttesen újabb VW és Škoda modellek helyi gyártásába fognak.