Elektromos, de olyan beleülni, mint egy dízel Audiba
Az e-Tron Sportback minden kétséget kizáróan az újkori Audi-történet egyik legfontosabb modellje lesz, hiszen ez az első, tisztán elektromos, nagy sorozatú gyártmánya márkának. Párizsban mégsem emiatt állták annyian körbe, hanem ugyanazért, amiért a hannoveri haszonjármű-kiállításon az új Mercedes Actros nyergesvontatót: mert nincs külső visszapillantó tükre.

A tükör helyén hátrafelé meredező csonkot leszámítva az e-Tron Sportback egy szinte teljesen normális Audi, csak pár formai elem különbözteti meg, például speciális a hűtőmaszkja, és a bal első sárvédőn a CCS töltőnyílás. Ez egy elég érdekes kísérlet, mert az alternatív hajtású autókat szinte minden gyártó más dizájnnal igyekszik elhatárolni a hagyományos autóitól, akár a hidrogénes Toyota Mirait, a hibrid Priust, vagy a tisztán elektromos Nissan Leafet nézzük.
Az e-Tron Sportbackről pedig simán hihető lenne, ha azt állítanák, hogy egy V6-os dízel van benne, elvégre egy böszme nagy terepjárószerűség. Hát nem, ez az autó leginkább azért magas, hogy az utastere alatt elférjen 95 kWh-nyi akkumulátor, amit a felügyeleti rendszer úgy hűt vagy fűt, hogy az optimális 25-35 fokos működési tartományban tartsa. Az egy négyzetméteresnél nagyobb akkucsomagot lelkesen fotózták az autószalonok ipari kémjei, természetesen sajtóbelépővel – ugyanez a sors várt a villanymotorra is, amely egyébként Magyarországon készül, az Audi győri motorgyárának új részlegén.
A kémek (fotóinkon szabadon megtekinthetők) érdeklődése jogos, mert itt egy hosszan, a Tesláénál jóval hosszabban érlelt technika kerül majd piacra 2019 januárjában. Az e-Tron Sportback az életben is nagytestű dög, sőt, tán nagyobb, mint a kép alapján hinné az ember. A magasságot valahogy arányossá kell tenni, ezért hosszú is, más gyártó biztos besuszterolt volna még két ülést leghátulra. A Brüsszelben készülő modell viszont ötüléses, és mivel a giga-tengelytáv teljes hossza alatt akkuk vannak, vélhetően ez is nagyon stabil lesz, mint egy keljfeljancsi.
Az első és a hátsó tengelyt egy-egy külön villanymotor hajtja, 140 kW-os elöl, 125 kW-os hátul. Mint a legtöbb elektromos gépnél, kétféle teljesítmény van: az egyik, amit tartósan le tud adni, esetünkben ez összesítve 355 lóerőt és 561 newtonmétert jelent. Az Audi extra boostnak hívja, amikor a motorok 402 lóerőt és 664 newtonmétert tolnak ki magukból 8 másodpercig, bár megjegyzem, a fix áttétellel dolgozó villanymotoroknál nincs értelme összehasonlítgatni a nyomatékadatokat egy belső égésű motoréval, mert teljesen mások a nyomatékátviteli viszonyok a hajtásláncban. És a brutál nyomaték miatt az e-Tron lánca mindössze egy fix áttétel.
Az Audi mindezek ellenére sem engedte túlzottan a szabadjára a lovakat, mint a Tesla, így szolid, 6 másodperces gyorsulást állítottak be, de biztos, hogy hamar megszületik erre is az ABT-tuning. Az e-Tron esetében inkább a töltésre feküdtek rá, a cég saját töltőhálózatban 150 kilowattos töltőket fog telepíteni Európa-szerte, ezzel egy félórás töltéssel „még egy hosszú utat” tehet meg az autó, ami úgy 80%-os feltöltést jelent. Olyan ez, mintha a dízel kocsijával odaállhatna az ember a kamionok kútfejéhez. Más kérdés, hogy nálunk egyelőre kb. nulla ilyen töltő van egyelőre, de talán ide is jut majd az Európába tervezett 400-ból.
Otthonra 22 kilowattos töltőt vehet az audis, illetve e-Tron töltőkártyát, amellyel 72 ezer töltőből álló szerződéses partnerhálózathoz nyer hozzáférést. A hivatalosan megadott, WLTP szabvány szerinti hatósugár ugye 400 km, a nem-WLTP meg 500, de a gyakorlat mejd megmondja, mennyire lehet számítani. Főleg a téli használat kritikus, hidegben a Li-ion akkumulátorok töltéstároló képessége drasztikusan csökken.
Az Audi az Audi belsők nagymestere, lényegében ugyanaz a felszín várja a népet, mint egy A6-osban, A8-asban, vagyis az új, érintős klímapanellel (sajnos), bár van haptikus bevitel, vagyis a tapizós kijelzők megröccennek, amikor az ember megnyom valamit. A tükörnélküliség felvetett viszont egy kérdést: hová tegyék a monitorokat. Elvégre ez nem egy Actros, ahol csak az alacsonyan szálló repcsiket takarja ki az A oszlopra tett monitor. Végül az oldalsó szellőzők mellé, az ajtóra került két, háromszög alakú display. Hát nem tudom, elsőre úgy tűnt, kicsit mélyen van, sokkal jobban le kell nézni hozzá, mint egy tükörhöz, kíváncsi leszek, mennyire megszokható, hogy a csápokon egy alternatív Wall-e nézeget hátra. Amúgy a kamera ugyanúgy becsukható, mint egy tükör. A 80 ezer eurós indulóár ma 25 millió forint körüli összeg, más kérdés, hogy nálunk más az áfa és hasonlók, azt még nem tudni, mennyi lesz nálunk. Mindenesetre tudjuk, hogy óriási az érdeklődés az e-Tron Sportback iránt, bő egy hónap alatt tízezer megrendelés érkezett rá. Mondjuk olcsóbb is, mint egy Tesla Model X.
A legszebb Audi pedig:
Az e-Tron Sporback az Audi első nagyszériás villamos autója, de nem marad követő nélkül, mert készül egy elektromos sportszedán-szerűség is, meg egy szupersportkocsi is. Senki sem mondta, de biztos nem véletlenül ácsorgott az Audi-stand sarkában a PB18 e-Tron tanulmányautó, amit a Pebble Beach Concours dʼÉlégance-on mutattak be a nyáron.
Ez is kétmotoros, ugyanakkora az aksija, mint a Sportbacké, ellenben 680 lóerő a két villanymotor összesített teljesítménye. Tényleg csodálatos, egész pontosan csodálatosan lapos. Azért én arra tippelnék, hogy ez csak a stílust mutatja be, gondolom, az egész élhető R8-as sem véletlenül olyan, hogy ne négykézláb kelljen kimászni belőle. De a formai irány jó.
További cikkek a Párizsi Autószalonról
- Talán nem elég drága a benzin?
- Miközben a legnagyobb gyárak már kigurítanak egy-egy széria villanyautót, de a nagy lé a böszme SUV-kból van. Egy félreeső csarnokban viszont a mobilitás új, kísérleti módjai szomorkodnak.
- Új BMW 3-as: ez tényleg ekkora?!
- Hamarosan a 3-as BMW-kben is kötelező lesz a zölden világító EXIT tábla az ajtók fölé, olyan hatalmas a kocsi.

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
A kutyának sem kell? - Az orosz autópiac végzetesen bezuhant
A helyzeten valószínűleg csak az állami beavatkozás segíthet.
- Hírek
Piastri közepesen izgalmasan, de komolyabb nehézségek nélkül nyerte a Szaúdi Nagydíjat
Így már ő vezeti a világbajnokságot.
- Hírek
Nem fogy elég jól a Cybertruck, árkedvezmények mellett csökkentik a termelést is
Közben csoportos kereset indult a Model Y kilométerszámlálója miatt, viszont a Model 3 akkuja elég jól bírja a kilométereket.
- Hírek
Neked is kéne ez az összkerekes-terepezős Swift
A holland Suzuki képviselet követte el.
- Gumidoktor
Öreg autóra apró, de király gumi kéne. Van ilyen?
Huszonéves Hyundai-ra szeretnék olyan gumikat, amik a lehető legjobban viselkednek. Mit válasszak a szűk kínálatból?
- Hírek
Friss dizájnnal érkezik a vadiúj Lexus ES, és szögletesebb, mint valaha
Változott a fazon, merőben újszerű a beltér és még a Predator-arc is ment a levesbe.
- Vélemény
10 sportautó, amit becsülettel befejeztek
Karottával összegyűjtöttük azokat az autókat, amik úgy hagyták el a gyárat, hogy neked már csak élvezned kell a tudásukat.
- Tesztek
Méltó Transit-e az E-Transit?Menetpróba: Ford elektromos Transit termékcsalád
A napfényes Barcelonában próbáltuk ki a Transit termékcsalád villanyosított tagjait.
- Közélet
Hárommillióért minden van: szoci veterán, hodály családi és csótány limuzin is - Murvaélet #6
Három millióért kerestünk használt autókat és egy kicsit már a veteránozásba is belekóstoltunk.
- Hírek
Néhány Ford megállíthatatlan (rossz rajtuk a fék, visszahívják őket)
A veszélyes probléma több mint 123 ezer Fordot és Lincolnt érinthet.
- Szerelem
Ezek voltak a kedvenc MűhelyPRN epizódjaink
Életveszélyes autók, tigrisbukfenc, személyes érintettség, és persze a Csirkecsontó! Hat év terméséből mazsoláztunk nektek.
- Hírek
Videó: Közveszélyes szellemi rövidnadrágok között autózunk
Chevrolet Matizzal randalírozó idiótán és F Astra kabrióval veszélyesen közlekedő kreténen is szörnyülködhetsz.
- Hírek
Elképesztő értékvesztés tapasztalható az Audi E-tron GT-knél
A számok nagyon csúnyák és nagyon elbizonytalaníthatják az újautó-piac szereplőit.
- Hírek
Hatalmas időmérős csata után Verstappen indulhat poleból a Szaúdi Nagydíjon
Norris elmérte a falat, így csak a tizedik helyről indulhat.
- Hírek
Élő adásban történt súlyos motoros baleset a Bajna-Héreg szerpentinen
A motoros valószínűleg nem megfelelően választotta meg a sebességét.
- Technika
40 féle mód, ahogy automata váltót lehet csinálni
Karok, pöckök, tekerők, pixelek, semmi nem szab határt.
- Hírek
A Renault ananászból akar díszítőelemeket gyártani a beltereihez
Alternatívákat keresnek a bőrre és a műanyagra.
- Hírek
Nissan: naná, hogy visszatér a GT-R, semmi kétség
Már a Nissan célpontja is megvan: a Porsche 911-et szeretnék majd megverni a jövő GT-R-ével.
- Olajdoktor
Szivárog az olaj a Kia turbójából, a márkaszerviz szerint ez normális
Keveset futott, nem túl öreg autóról van szó. Tényleg normális, hogy szivárog az olaj turbónál?
- Technika
Géppornó: hány liter folyadék kell egy 150 tonnás dömperbe?
Sok, ráadásul 500 üzemóránként cserélni kell. Autókhoz szokott ésszel nehéz felfogni a Kress 200C III számait.
- Nepperűző
Szívóbenzines után villanyautóra váltanék. Vagy egy másik szívóbenzinesre?
Tényleg 2 liter benzin áráért lehet 100 kilométert megtenni? A racionalitást vagy a kisördögöt válasszam?
- Hírek
Súlyos baleset az Üllői úton: egy Nissan 300ZX-et tarolt le a villanyoszlop
Az autó, ami annak idején annyira erős volt, hogy a japán Közlekedési Minisztérium utasította a gyártót, hogy csökkentse a teljesítményét.
- Hírek
Ilyen sakktáblát is csak a Rolls-Royce csinálhatott!
Formabontó, nagyon minőségi kidolgozású, és természetesen nem árulják el az árát.
- Hírek
A Huawei és a Chery közös újdonsága 1673 kilométeres hatótávot ígér
A Luxeed R7 nem csak hajtásláncot, de kiemelkedően igényes futóművet is ígér!
