Elektromos, de olyan beleülni, mint egy dízel Audiba

2018.10.04. 17:21

Az e-Tron Sportback minden kétséget kizáróan az újkori Audi-történet egyik legfontosabb modellje lesz, hiszen ez az első, tisztán elektromos, nagy sorozatú gyártmánya márkának. Párizsban mégsem emiatt állták annyian körbe, hanem ugyanazért, amiért a hannoveri haszonjármű-kiállításon az új Mercedes Actros nyergesvontatót: mert nincs külső visszapillantó tükre.

A tükör helyén hátrafelé meredező csonkot leszámítva az e-Tron Sportback egy szinte teljesen normális Audi, csak pár formai elem különbözteti meg, például speciális a hűtőmaszkja, és a bal első sárvédőn a CCS töltőnyílás. Ez egy elég érdekes kísérlet, mert az alternatív hajtású autókat szinte minden gyártó más dizájnnal igyekszik elhatárolni a hagyományos autóitól, akár a hidrogénes Toyota Mirait, a hibrid Priust, vagy a tisztán elektromos Nissan Leafet nézzük.

Az e-Tron Sportbackről pedig simán hihető lenne, ha azt állítanák, hogy egy V6-os dízel van benne, elvégre egy böszme nagy terepjárószerűség. Hát nem, ez az autó leginkább azért magas, hogy az utastere alatt elférjen 95 kWh-nyi akkumulátor, amit a felügyeleti rendszer úgy hűt vagy fűt, hogy az optimális 25-35 fokos működési tartományban tartsa. Az egy négyzetméteresnél nagyobb akkucsomagot lelkesen fotózták az autószalonok ipari kémjei, természetesen sajtóbelépővel – ugyanez a sors várt a villanymotorra is, amely egyébként Magyarországon készül, az Audi győri motorgyárának új részlegén.

A kémek (fotóinkon szabadon megtekinthetők) érdeklődése jogos, mert itt egy hosszan, a Tesláénál jóval hosszabban érlelt technika kerül majd piacra 2019 januárjában. Az e-Tron Sportback az életben is nagytestű dög, sőt, tán nagyobb, mint a kép alapján hinné az ember. A magasságot valahogy arányossá kell tenni, ezért hosszú is, más gyártó biztos besuszterolt volna még két ülést leghátulra. A Brüsszelben készülő modell viszont ötüléses, és mivel a giga-tengelytáv teljes hossza alatt akkuk vannak, vélhetően ez is nagyon stabil lesz, mint egy keljfeljancsi.

Az első és a hátsó tengelyt egy-egy külön villanymotor hajtja, 140 kW-os elöl, 125 kW-os hátul. Mint a legtöbb elektromos gépnél, kétféle teljesítmény van: az egyik, amit tartósan le tud adni, esetünkben ez összesítve 355 lóerőt és 561 newtonmétert jelent. Az Audi extra boostnak hívja, amikor a motorok 402 lóerőt és 664 newtonmétert tolnak ki magukból 8 másodpercig, bár megjegyzem, a fix áttétellel dolgozó villanymotoroknál nincs értelme összehasonlítgatni a nyomatékadatokat egy belső égésű motoréval, mert teljesen mások a nyomatékátviteli viszonyok a hajtásláncban. És a brutál nyomaték miatt az e-Tron lánca mindössze egy fix áttétel.

Az Audi mindezek ellenére sem engedte túlzottan a szabadjára a lovakat, mint a Tesla, így szolid, 6 másodperces gyorsulást állítottak be, de biztos, hogy hamar megszületik erre is az ABT-tuning. Az e-Tron esetében inkább a töltésre feküdtek rá, a cég saját töltőhálózatban 150 kilowattos töltőket fog telepíteni Európa-szerte, ezzel egy félórás töltéssel „még egy hosszú utat” tehet meg az autó, ami úgy 80%-os feltöltést jelent. Olyan ez, mintha a dízel kocsijával odaállhatna az ember a kamionok kútfejéhez. Más kérdés, hogy nálunk egyelőre kb. nulla ilyen töltő van egyelőre, de talán ide is jut majd az Európába tervezett 400-ból.

Otthonra 22 kilowattos töltőt vehet az audis, illetve e-Tron töltőkártyát, amellyel 72 ezer töltőből álló szerződéses partnerhálózathoz nyer hozzáférést. A hivatalosan megadott, WLTP szabvány szerinti hatósugár ugye 400 km, a nem-WLTP meg 500, de a gyakorlat mejd megmondja, mennyire lehet számítani. Főleg a téli használat kritikus, hidegben a Li-ion akkumulátorok töltéstároló képessége drasztikusan csökken.

Az Audi az Audi belsők nagymestere, lényegében ugyanaz a felszín várja a népet, mint egy A6-osban, A8-asban, vagyis az új, érintős klímapanellel (sajnos), bár van haptikus bevitel, vagyis a tapizós kijelzők megröccennek, amikor az ember megnyom valamit. A tükörnélküliség felvetett viszont egy kérdést: hová tegyék a monitorokat. Elvégre ez nem egy Actros, ahol csak az alacsonyan szálló repcsiket takarja ki az A oszlopra tett monitor. Végül az oldalsó szellőzők mellé, az ajtóra került két, háromszög alakú display. Hát nem tudom, elsőre úgy tűnt, kicsit mélyen van, sokkal jobban le kell nézni hozzá, mint egy tükörhöz, kíváncsi leszek, mennyire megszokható, hogy a csápokon egy alternatív Wall-e nézeget hátra. Amúgy a kamera ugyanúgy becsukható, mint egy tükör. A 80 ezer eurós indulóár ma 25 millió forint körüli összeg, más kérdés, hogy nálunk más az áfa és hasonlók, azt még nem tudni, mennyi lesz nálunk. Mindenesetre tudjuk, hogy óriási az érdeklődés az e-Tron Sportback iránt, bő egy hónap alatt tízezer megrendelés érkezett rá. Mondjuk olcsóbb is, mint egy Tesla Model X.

A legszebb Audi pedig:

Az e-Tron Sporback az Audi első nagyszériás villamos autója, de nem marad követő nélkül, mert készül egy elektromos sportszedán-szerűség is, meg egy szupersportkocsi is. Senki sem mondta, de biztos nem véletlenül ácsorgott az Audi-stand sarkában a PB18 e-Tron tanulmányautó, amit a Pebble Beach Concours dʼÉlégance-on mutattak be a nyáron.

Ez is kétmotoros, ugyanakkora az aksija, mint a Sportbacké, ellenben 680 lóerő a két villanymotor összesített teljesítménye. Tényleg csodálatos, egész pontosan csodálatosan lapos. Azért én arra tippelnék, hogy ez csak a stílust mutatja be, gondolom, az egész élhető R8-as sem véletlenül olyan, hogy ne négykézláb kelljen kimászni belőle. De a formai irány jó.

További cikkek a Párizsi Autószalonról

Talán nem elég drága a benzin?
Miközben a legnagyobb gyárak már kigurítanak egy-egy széria villanyautót, de a nagy lé a böszme SUV-kból van. Egy félreeső csarnokban viszont a mobilitás új, kísérleti módjai szomorkodnak.
Új BMW 3-as: ez tényleg ekkora?!
Hamarosan a 3-as BMW-kben is kötelező lesz a zölden világító EXIT tábla az ajtók fölé, olyan hatalmas a kocsi.