Veszélyben vannak a legkisebb autók Európában?
A Peugeot csoport és az Opel teljesen kivonulhat a kisautó-szegmensből, és a Volkswagen csoport felől is hasonló pletykákat hallani. Elemzők szerint az ilyen kis járművek piacának folyamatos zsugorodására kell számítani a következő évek során.
Az már egész biztos, hogy az Adam és Karl modellek az idén eltűnnek az Opel kínálatából, de arra is utalnak jelek, hogy a Peugeot csoport teljesen feladná ezt a szegmenst. Az ok egyszerű: az olcsó kisautók gyártásán egészen kevés haszon keletkezik, és az is elveszhet, ha a következő évtizedekben bonyolultabb műszaki megoldásokat, mondjuk hibrid hajtást követelnek majd a fogyasztáscsökkentési célok.
A Peugeot csoport jelenleg a Toyotával együtt gyárt kisautókat Csehországban, de ezt a gyárat 2021-ben teljesen átveszi a japán gyártó, és egyelőre nem látszik, hogy a Peugeot hogyan pótolná az így kieső modelleket, ahogy a legkisebb Opelek váltótípusainak fejlesztéséről sem hallani.
Érdekes módon azt a pletykát is a Peugeot egyik vezetője, Maxime Picat európai ügyvezető indította útjára, hogy a Volkswagen is a szegmens elhagyását fontolgatja. „Azt hallottuk, a VW csoportnál is leáll a fejlesztés ebben a kategóriában.” - mondta. Ennek a pletykának is lehet alapja, hisz a VW Up!, bár elég nagy számban fogy Európában, már túl kicsi ahhoz, hogy a szabvány MQB platformra épüljön. Ehhez a típushoz annak idején külön kellett műszaki alapokat fejleszteni, de azóta a VW anyagi helyzete is kevésbé biztos a dízelbotrány és a villanyautó-fejlesztés költségei miatt, azaz nem biztos, hogy a következő Up!-nál is belefér a platformfejlesztés csillagászati költsége.
Ugyanakkor akadnak olyan gyártók is, amelyek láthatóan elégedettek, sőt, még fejlesztenék is a kínálatot. A Toyota, a Kia és a Fiat is a kínálat megtartásáról, esetleg a továbbfejlesztéséről beszél. A Toyota európai vezetője például azt emelte ki, hogy az Aygót sokkal fiatalabbak vásárolták, mint a márka többi modelljét. Így a japán cég számára a lojális vásárlók megszerzésének első lépcsőfokaként akkor is megérheti maradni a zsugorodó piacon, ha az Aygo forgalmazásán egy forintot sem nyernek.
A kisautók túlélése elsősorban azon múlik, hogy megmaradhat-e a manapság jellemző alacsony árszint. A JATO Dynamics elemzője, Felipe Munoz szerint ugyanis most is az alacsony ár a kategória legfontosabb vonzereje: átlagosan 14 ezer euróért vesznek kisautót az európai újautó-vásárlók, azaz sokkal kevesebbért bármelyik másik kategóriában. Azt azonban elronthatja, ha nem lesznek többet egyszerű benzinmotoros változatok, csak hibridek, vagy elektromos modellek, jelentősen drágábban, mint manapság.