Már 40 ország szeretne automatikus vészféket

2019.02.17. 00:21

Évek óta téma, hogy más biztonsági eszközökhöz (pl ABS, ESP) hasonlóan az automatikus vészfék (AEB) is váljon kötelezővé az autókban. Úgy tűnik, egyre közelebb vagyunk a hatálybalépés felé.

aeb
Fotó: tro / TRO

Már 2016-ban is kialakult egy megállapodás, amelynek keretében 10 autógyártó vállalta, hogy legkésőbb 2022-re minden autójukban alapfelszereltséggé teszik az automata vészféket, de ez a szabály csak az amerikai piacra vonatkozott.

Most az ENSZ Európai Gazdasági Bizottsága egyezett meg 40 országgal, köztük az Európai Unió tagállamaival és Japánnal, hogy az eszközt minden sorozatgyártású autóba és kishaszongépjárműbe kötelezően be kell szerelni 2020-tól. Az eszköz pontossági határát 60 km/h-ban szabták meg, vagyis a rendszernek ennél kisebb sebességnél kell kivédenie a ráfutásos ütközéseket és el kell kerülnie a gyalogosgázolást is. A megállapodás az ENSZ júniusi ülésén válik véglegessé, így addig még elviekben változhat a résztvevő országok köre és a szabály részletei.

Az ENSZ a szabályozástól azt várja, hogy csak Európában 1000 ember életét mentheti meg a kötelező AEB. Az elképzelés elméleti síkon rendben is van, csak sajnos manapság még elég sok az árnyékra futó autó, finoman szóval sem működnek tökéletesen ezek a rendszerek. Ameddig így van, egész egyszerűen túl sok stresszt okoznak a vakriasztások, így sokan inkább kikapcsolják az automatikus vészféket. Az egyelőre nem tisztázott, hogy a rendszer kötelezővé tételével megszűnik-e a kikapcsolhatóság vagy sem.

Egy 2016-os felmérés szerint az Európai Unió városaiban évente 9500 ember hal meg autóbalesetben, akiknek majdnem a fele (40%) gyalogos. Egy amerikai tanulmány szerint 64%-kal csökkenthető a személyi sérüléssel járó balesetek száma, ha van az autókban AEB.