Citroën Ami One: a városi autó jövője?
A Genfi Autószalonra készült a Citroën Ami One nevű törpeautója, amelyhez egyes országokban jogosítvány sem kellene, és városi közlekedésre tulajdonképp nem is kell sokkal több.
A méretei alapján az Ami One tulajdonképp a Smart Foftwo-hoz és a Renault Twizyhez áll a legközelebb. A hossza csupán 2,5 méter, a szélessége és a magassága pedig egyaránt 1,5 méter. Az apró doboz tömege üresen mindössze 425 kilogramm, és csupán két ülést építettek bele.
A tervezők nyilván abból indultak ki, hogy minél kisebb és könnyebb a karosszéria, annál kevesebb energia kell a mozgatásához, így viszonylag kevés akkumulátor és kis villanymotor kell, amivel az ár is alacsonyan tartható. Különösen mivel a végsebesség is csupán 45 km/h, ami városi forgalomban akár elegendő is lehet. A padlóba épített Li-ion akkucellák egyébként sem vesznek el helyet a belső térből, és mivel csupán 100 km-re elegendő energiát tárolnak, nem is tart sokáig a töltésük: állítólag két óra alatt megvan, és nem is kell hozzá dedikált gyorstöltő.
A kis sebesség miatt az autó aerodinamikája sem volt igazán lényeges szempont, így szolgálhat kilincsként egy apró vászonfül az ajtókon, és így kerülhettek kiálló, LED-es bordák az autó orrára fényszóró helyett.
Ha nem hagyományos autóként tekintünk rá, hanem a tömegközlekedés, vagy mondjuk a kerékpározás és robogózás alternatívájaként, akkor célszerű és egyszerű tárgy az Ami One – az egy másik kérdés, hogy valóban elfogadja-e a közönség az ilyen apróságokat a ma használt személyautók helyett. Nyilván sok függ az ártól és a konkrét kialakítástól is, de a Renault Twizy eladásai, amelyek jellemzően alig haladták meg az évi 2000 példányt teljes pályafutása során, nem feltételnül ebbe az irányba mutatnak.